از زمان آغاز به کار تا تکمیل یک پروژه ساختمانی، مصنوعات و مقاطع فولادی متنوعی در آن بکار برده می شود که هر کدام در نوع خود از اجزای ضروری ساخت و ساز هستند.

ویدئو پروفیل چیست

در این ویدیو، آنچه در این مطلب نوشته شده را به صورت خلاصه و در یک نگاه مشاهده می‌کنید. در صورت تمایل می‌توانید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

آیا می دانید پروفیل چیست؟ پروفیل (پروفیل به انگلیسی steel profile نامیده می‌شود.) یکی از مهمترین مقاطع فولادی برای ساخت و ساز است. در مقاله پیش رو قصد داریم به بررسی سوال شما مبنی بر پروفیل چیست، تاریخچه و انواع پروفیل بپردازیم و در مورد انواع، کاربرد و روش تولید و قیمت پروفیل مطالب مفیدی ارائه کنیم. تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

مشاهده قیمت پروفیل

تاریخچه قوطی پروفیل چیست؟

آیا می دانید پروفیل چیست و تاریخچه مصرف آن به چه زمانی باز می گردد؟ تولید و مصرف قوطی پروفیل به سال های بعد از جنگ جهانی دوم باز می گردد.

برای اولین بار پروفیل به وسیله فردی به نام مانسمن تولید شد. از طرف دیگر شخصی به نام پیگر به تولید مقاطع توخالی و بدون درز اقدام کرد. این روند رو به رشد تا آنجا ادامه یافت که تولید و مصرف پروفیل به طور چشمگیری افزایش پیدا کرد و پروفیل به عنوان یکی از عناصر اصلی ساخت و ساز مطرح شد.

پروفیل فولادی چیست؟

اگر بخواهیم به سوال شما مبنی بر قوطی پروفیل چیست، پاسخ مختصر و کوتاهی دهیم، باید گفت که پروفیل یک نوع مقطع توخالی می باشد، پروفیل از نظر لغوی به معنی ثابت بودن یک مقطع در طول مشخص است.

پروفیل‌ها بسیار متنوع بوده و محصولات فولادی زیادی را شامل می‌شوند. به همین دلیل کاربرد زیادی در صنایع مختلف به خصوص صنعت ساخت و ساز دارند.

پرلین یا لاپه چیست + انواع و کاربرد آن در سوله

پروفیل باز چیست؟

پیش از این به تعریف کلی پروفیل پرداختیم. پروفیل در انواع مختلفی به تولید می‌رسد که یکی از آن‌ها پروفیل باز است. پروفیل باز به پروفیلی گفته می‌شود که سطح مقطع بسته نداشته باشد. بسیاری از انواع پروفیل در این دسته‌بندی قرار می‌گیرندکه شامل مواردی همچون پروفیل زد، آبرو، فرانسوی و غیره می‌شود.

پروفیل بسته چیست؟

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، پروفیل در انواع گوناگونی تولید می‌گردد. از منظر شکل سطح مقطع، پروفیل‌ها در 2 نوع باز و بسته تولید می‌شوند. پیش‌تر به تعریف پروفیل باز پرداختیم. اما در تعریف پروفیل بسته می‌توان این‌گونه بیان کرد که در این پروفیل، سطح مقطع باز نمی‌باشد. اگرچه تنوع این دسته پایین‌تر بوده و محدود به لوله و قوطی می‌شود، بااین حال این مقاطع از کاربردهای قابل توجهی برخوردار هستند.

آماده سازی ورق مصرفی تولید پروفیل

آیا می دانید ورق مصرفی تولید پروفیل چیست؟ برای ساخت پروفیل از ورق تولید شده با فرایند نورد سرد استفاده می شود. در ادامه در ابتدا به توضیح نحوه آماده سازی ورق مورد نیاز برای ساخت پروفیل و سپس به بیان روش ها و نحوه تولید پروفیل خواهیم پرداخت.

مواد اولیه

برای ساخت پروفیل از ورق گرم استفاده می شود، امروزه ورق مصرفی اکثرا تولید داخل است اما در صورت کمبود، ورق مورد نیاز از خارج تامین می شود. ورق اولیه باید از نظر کیفیت در حد مطلوبی باشد تا در فرایند تولید پروفیل مشکلی ایجاد نشود. به عنوان مثال ورق تولیدی با استاندارد ST37 مناسب است.

الکترود مناسب برای جوشکاری پروفیل + معرفی 7 نکته

برش کلاف

در گام دوم کویل های خریداری شده را به وسیله دستگاه کلاف باز کن، باز کرده و در اندازه های مورد نظر برش می زنند. ماشین های برش زنی ورق در دو نوع اتوماتیک و نیمه اتوماتیک موجود هستند که در فرایند برش زنی استفاده می شوند.

به وسیله چرخش دستگاه کلاف گیر، سر ورق در بین غلتک های مخصوص گذاشته می شود و با حرکت غلتک های صاف کننده، ناهمواری های ورق برطرف و سطح آن صاف و یکدست می شود. در مرحله بعدی به وسیله گیوتین برش های لازم بر روی ورق انجام می شود.

پس از برش زدن ورق در سایز و اندازه های دلخواه، در مرحله بعد ورق ها را جمع آوری، دسته بندی و به مرحله تولید پروفیل می فرستند.

5 عامل موثر بر اجرت جوشکاری پروفیل

بخش های دستگاه برش

دستگاه برش از قسمت های مختلفی تشکیل می شود که عبارتند از: ذخیره کلاف، ضربه‌ گیر، کلاف ‌گیر، سیستم کنترل کننده کناره به منظور تنظیم بهتر، میز حمل کننده، غلتک‌های تغذیه ورق، صاف کننده ورق، قرقره‌های هدایت ورق، نگه ‌دارنده نوارها، غلتک‌های جدا کننده، نوارهای بریده شده نوار و جمع کن.

بخش های مختلف تولید پروفیل

در ادامه پاسخ به سوال شما مبنی بر روش تولید پروفیل چیست باید به بخش های مختلف تولید این مقطع فولادی نیز اشاره کنیم. بخش تغذیه نوار، گیوتین، بخش جوش دهنده نوارها، انباره، بخش فرم دهنده، قسمتی که دو لبه پروفیل را جوش می دهد، سرد کننده، سایز دهنده، خمش، اره خودکار، میز تخلیه

دو روش تولید Profile چیست؟

  • روش مستقیم
  • روش غیر مستقیم

تولید پروفیل به روش مستقیم

تولید پروفیل به روش مستقیم
تولید پروفیل به روش مستقیم

در شیوه مستقیم با فرایند خمکاری ورق، ورق را به شکل دلخواه تغییر می دهند و با استفاده از دستگاه جوش، دو طرفه لبه را جوش داده و پروفیل مورد نظر تولید می شود. سپس به وسیله اره مخصوص، پروفیل را برش زده و پس از دسته بندی به انبار می فرستند. این مورد بیشتر برای پروفیل های باز استفاده می شود.

مزیت ساخت پروفیل به شیوه مستقیم

  • محصولات با کیفیت
  • تولید در اندازه دقیق
  • تیز بودن زاویه پروفیل
  • خط جوش ثابت
  • انحنای کم

معایب تولید روش مستقیم

  • فرایند ماشینکاری نیاز به تمرکز و دقت بالا دارد
  • استهلاک قالب ها زیاد است
  • تفاوت در قطر پروفیل های تولیدی

تولید پروفیل به روش غیر مستقیم

تولید پروفیل به روش غیر مستقیم

در این شیوه ورق به شیوه شکل دهی لبه، شکل دهی مرکزی و شکل دهی به وسیله شعاع ورق به لوله تبدیل و با فرایندهای بعدی، پروفیل مورد نظر ساخته می شود.

مزیت تولید لوله و پروفیل به روش غیر مستقیم

در تولید قوطی و پروفیل به این شیوه، وقتی یک لوله را در بخش فرم دهی تولید کردند. می توانند قالب دستگاه سایزدهی را عوض کرده و با فرستادن به سمت ماشین های بدون جوش، پروفیل های متنوعی تولید کنند.

از دیگر مزیت های این شیوه این که می توان از نهایت توانایی دستگاه های جوش استفاده کرد. در این مورد سرعت تولید از روش قبل بالاتر است. چون لبه پروفیل های تولیدی با این روش گرد هستند و حالت نوک تیز ندارند میزان شکستگی در آن ها کمتر است.

معایب تولید لوله و پروفیل به روش غیر مستقیم

از معایب این روش اینکه لبه محصولات تولیدی با این روش گرد و فاصله ضلع ها و خطی که جوش می زنند، در مقایسه با روش مستقیم، از دقت و ظرافت کمتری برخوردار است.

انواع پروفیل

در حالت کلی پروفیل ها به 7 گروه دسته بندی می شوند، که در ادامه به توضیح هر کدام از آن ها می پردازیم.

دسته بندی قوطی پروفیل
  • پروفیل ساختمانی
  • پروفیل صنعتی
  • پروفیل کامپوزیتی
  • پروفیل UPVC
  • پروفیل آلومینیوم
  • پروفیل گالوانیزه
  • پروفیل چوبی

انواع پروفیل ساختمانی

این نوع پروفیل به مقاطع فولادی استفاده شده در صنعت ساخت و ساز اطلاق می شود. برای نمونه می توان از پروفیل هایی که برای تولید درب و پنجره مصرف می شوند، نام برد.

یکی از پروفیل های ساختمانی پروفیل آبرو می‌باشد که از کاربرد زیادی برخوردار است. این پروفیل از ورق های فولادی گالوانیز ساخته و برای جمع آوری و انتقال آب باران یا برف سقف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفیل آبرو چیست + روش تولید و 4 مورد از کاربرد آن
اشکال مختلف پروفیل ساختمانی

پروفیل های ساختمانی به سه روش (نورد گرم، نورد سرد و روش مرکب) تولید می شود.

روش نورد گرم با استفاده از نورد شمش فولادی است. اما نورد سرد به وسیله فرآیند خمکاری و پرسینگ ورق تهیه می شود. تولید مرکب چیزی بین دو روش قبلی بوده و از اتصال پروفیل سرد و گرم به یکدیگر تشکیل می شود.

یکی دیگر از انواع پروفیل های ساختمانی، پروفیل درب و پنجره می‌باشد. این نوع پروفیل در انواع و اجناس مختلفی به تولید می‌رسند و به دو دسته فلزی و غیرفلزی تقسیم بندی می‌شوند.

پروفیل درب و پنجره چیست + روش تولید و معرفی 4 نوع از آن
چهارچوب فلزی چیست + انواع و 4 مورد از مزایای آن

قوطی آهن یا پروفیل صنعتی چیست؟

به پروفیل صنعتی، قوطی آهن نیز گفته می شود. همانطور که از اسم آن مشخص است، این پروفیل مصرف صنعتی داشته و در صنایع گوناگونی چون صنایع نظامی، ماشین سازی و غیره استفاده می شود. از ویژگی های آن می توان به وزن پایین و استحکام بالا اشاره داشت. مشاهده بروزترین قیمت قوطی آهن

قوطی آهن چیست + معرفی 4 مزیت و کاربرد

پروفیل کامپوزیتی

این پروفیل در ساخت و ساز استفاده می شود، بخصوص در مناطق با آب و هوای مرطوب که شرایط خوردگی فلزات مهیا می‌باشد کاربرد فراوانی دارد. از ویژگی های پروفیل کامپوزیت مقاومت بسیار زیاد در برابر زنگ زدگی است.

ویژگی دوم اینکه پروفیل استفاده شده در ساختمان به افزایش مقاومت بنا در برابر زمین لرزه کمک می کند. ویژگی سوم وزن سبک این پروفیل است که در نتیجه سازه سبک شده و، وزن کلی ساختمان کمتر می شود.

پروفیل upvc چیست؟

پروفیل یو پی وی سی از انواع دیگر پروفیل است که عایقی مناسب بوده و تحت عنوان پلی وینیل کلراید شناخته می‌شود.

پروفیل آلومینیوم

پروفیل آلومینیومی خود شامل دو نوع ساختمانی و صنعتی است.

پروفیل آلومینیومی

این پروفیل نه تنها در درب و پنجره ساختمان استفاده می شود. بلکه در سایر صنایع نیز کاربرد فراوانی دارد. از جمله مزایای پروفیل آلومینیوم در برابر آهن این است که، آلومینیوم از هدر رفت انرژی جلوگیری می کند.

همچنین به خاطر شکل ظاهری و رنگ روشن و شفافی که دارد حس رضایتمندی بیش تری در افراد ایجاد می کند. پروفیل‌های آلومینومی در استانداردهای بین‌المللی شامل 3 سایز پروفیل آلومینیوم سبک، متوسط و سنگین می‌شوند.

پروفیل آلومینیوم چیست + انواع و 5 کاربرد

پروفیل گالوانیزه

ضخامت این پروفیل از 1 تا 2 mm است و با توجه به کاربرد آن متغیر می باشد. این پروفیل برای بالا بردن استحکام و مقاومت درب و پنجره ها مورد استفاده قرار می گیرد.

از جمله دلایلی که این پروفیل طرفداران زیادی دارد می توان به این نکته اشاره کرد که ساختمان های مرتفع و برج های آسمان خراش همواره در معرض فشار زیاد جوی قرار دارند و فشار باد زیادی به پنجره ها وارد می شود. پروفیل گالوانیزه در حد زیادی این مشکل را حل کرده و بخاطر مقاومت بالای خود، بخش اعظمی از فشارهای وارده را خنثی می کند.

قوطی گالوانیزه

علاوه بر طبقات بالا، در طبقات زیرین نیز که تحت تاثیر نشست زمین هستند. فشار بالایی به پنجره ها تحمیل می شود که استفاده از پروفیل گالوانیزه در مورد آن ها نیز کارساز است.

تفاوت پروفیل و قوطی

پروفیل چوبی چیست؟

یکی دیگر از انواع پروفیل که در صنعت نجاری کاربرد فراوانی دارد، پروفیل چوبی است. از انواع پروفیل چوبی می‌توان پروفیل چوبی روکش‌دار را نام برد که در این روکش از ام دی اف، چسب و غیره استفاده می‌شود.

کاربرد پروفیل چیست؟

پس از آنکه متوجه شدید پروفیل چیست و به چه دسته هایی تقسیم می شود، لازم است با موارد مصرف آن نیز آشنا شوید:

  • استفاده برای ساخت درب و پنجره
4 مرحله ساخت قفسه با پروفیل
  • استفاده برای ساخت نرده، قفسه، محافظ راه پله، نردبان، پنجره و … .
ساخت نردبان با پروفیل + معرفی 5 مرحله
  • استفاده در صنعت بهداشت و درمان مانند تولید وسایل پزشکی، آزمایشگاه و … .

برای اولین بار در ایران

تولید پروفیل زد تا ارتفاع 32 و ضخامت 6

۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

نحوه محاسبه وزن پروفیل

در حالت کلی می توان گفت وزن پروفیل نیز مانند سایر مقاطع فولادی با توجه به فاکتورهای مربوط به آن مانند چگالی، طول، عرض و ضخامت پروفیل محاسبه می شود.

همانگونه که می دانیم وزن عامل مهمی در تعیین قیمت محصولات فولادی می باشد به همین دلیل توصیه می شود برای تعیین و اطلاع از وزن دقیق انواع پروفیل با کارشناسان فروش ما در تماس باشید. علاوه بر این توصیه می شود بعد از خرید و دریافت محصولات خود نیز با استفاده از فرمول های رایج وزن کالای خریداری شده را بررسی کرده تا از صحت خرید خود اطمینان کسب کنید.

تولیدکننده پروفیل

با توجه به کاربرد گسترده پروفیل در صنایع مختلف و رشد ساخت و ساز، امروزه کارخانجات بسیاری در سراسر کشور در حوزه تولید محصولات فولادی و به ویژه تولید پروفیل فعالیت دارند.

شرکت شاهین فلز سپاهان؛ تولیدکننده انواع قوطی پروفیل

شرکت شاهین فلز سپاهان با بیش از سه دهه سابقه فعالیت در بازار آهن یکی از برترین تولیدکنندگان قوطی پروفیل در سراسر کشور می‌باشد.

نحوه خرید مستقیم پروفیل از کارخانه + 5 مرحله

علاوه بر این، شاهین فلز سپاهان مجهز به اولین و تنها خط زینک فلیک لارج پارت در ایران و خاورمیانه می‌باشد. زینک فلیک یک پوشش ضدخوردگیست که می‌تواند جایگزین مناسبی به جای پوشش گالوانیزه باشد.

عوامل موثر بر قیمت قوطی پروفیل

عوامل موثر بر قیمت قوطی پروفیل
  • سایز و وزن محصول
  • جنس ورق مصرفی
  • روش تولید (نورد گرم و نورد سرد)

روش تولید، دستگاه ها و تجهیزات استفاده شده در فرآیند تهیه پروفیل قوطی، منجر به تفاوت قیمتی هر روش می‌شود.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل

از آن‌جایی که عواملی که بر قیمت روز انواع پروفیل تاثیر می‌گذارند، بر قیمت تمام شده محصولات نیز موثر هستند، شناخت این عوامل حائز اهمیت بسیاری است. این موارد به صورت زیر هستند:

6 عامل اثرگذار بر قیمت پروفیل آهن
  • افزایش و کاهش میزان عرضه و تقاضا

همزمان با بالا رفتن عرضه پروفیل و یا کمیاب شدن پروفیل در بازار، قیمت پروفیل دچار تغییر می‌شود.

  • نوسانات ارز و تورم

قیمت ارز نیز از مواردی است که بر قیمت پروفیل تاثیرگذار است؛ چراکه خرید و فروش پروفیل با ارز دلار صورت می‌گیرد.

  • هزینه مواد اولیه

همزمان با بالا رفتن قیمت مواد اولیه، هزینه پروفیل نیز افزایش پیدا می‌کند.

  • هزینه حمل و نقل

قیمت سوخت وسایل حمل و نقل مانند کشتی، کامیون و غیره و مسافت طی شده بر روی قیمت تاثیر می‌گذارند.

کارخانجات تولیدکننده پروفیل در ایران

هم اکنون کارخانه های زیادی در سراسر ایران به تولید انواع محصولات فولادی بخصوص پروفیل اشتغال دارند. این کارخانجات به دلیل بهره مندی از تکنولوژی روز دنیا و امکانات مجهز، محصولات تولیدی خود را با بالاترین کیفیت به بازارهای داخلی و خارجی ارسال می کنند.

3 نکته مهم خرید پروفیل آهن که باید بدانید

در ادامه تنها به ذکر نام چند تولیدکننده برتر پروفیل در ایران اکتفا می کنیم:

  1. شرکت جهان پروفیل پارس- تهران
  2. شرکت لوله و پروفیل صابری- تهران
  3. شرکت نورد لوله یاران- تهران
  4. کارخانه تهران شرق- تهران
  5. پروفیل کیان پرشیا- تهران
  6. شرکت صدرا پروفیل- تهران
  7. گروه کارخانجات تولیدی صنعتی کچو
  8. کارخانه لوله و پروفیل آپادانا- اصفهان
  9. شرکت پروفیل نیکان- اصفهان
  10. شرکت شاهین فلز سپاهان- اصفهان

جمع بندی

در این مطلب به سوال شما مبنی بر پروفیل چیست، پاسخ مناسبی داده شد. همانطور که اشاره کردیم، پروفیل به 5 دسته کلی پروفیل ساختمانی، صنعتی، گالوانیزه، کامپوزیتی و آلومینیومی تقسیم بندی می شود.

به طور کلی پروفیل‌ها در صنایع ساختمانی برای درب و پنجره، نرده، محافظ، راه پله، وسایل پزشکی، آزمایشگاه‌ها و غیره کاربرد دارند.

عوامل زیادی در قیمت نهایی پروفیل موثر می باشد. از جمله این عوامل می توان به سایز، روش تولید مستقیم یا غیر مستقیم و جنس ورق استفاده شده، اشاره کرد.

منبع (Resurce): What Are Steel Profiles

سوالات متداول

پروفیل چیست؟

پروفیل یک نوع مقطع توخالی می باشد و از نظر لغوی به معنی ثابت بودن یک مقطع در طول مشخص است. در دسته بندی پروفیل غالبا از دو گروه پروفیل ساختمانی و پروفیل صنعتی استفاده می شود.

نحوه تولید پروفیل به روش مستقیم چگونه است؟

در شیوه مستقیم با فرایند خمکاری ورق، ورق را به شکل دلخواه تغییر می دهند و با استفاده از دستگاه جوش، دو طرفه لبه را جوش داده و پروفیل مورد نظر تولید می شود. سپس به وسیله اره مخصوص، پروفیل را برش زده و پس از دسته بندی به انبار می فرستند.

روش تولید قوطی پروفیل چیست؟

پروفیل به دو شیوه روش مستقیم و روش غیر مستقیم تولید می شود. توضیحات بیشتر در متن مقاله .

کاربرد پروفیل چیست؟

استفاده برای ساخت درب و پنجره
استفاده برای ساخت نرده، محافظ راه پله، پنجره و … .
استفاده در صنعت بهداشت و درمان مانند تولید وسایل پزشکی، آزمایشگاه و … .