مسائل مالی و پرداختی، در هر صنف و صنعت و پروژه‌ای که باشد، حائز اهمیت بسیاری است. از همکاری‌های کوچک گرفته تا پروژه‌های عظیم ساختمان سازی، همگی تاثیر مسائل اقتصادی قرار می‌گیرند. به عنوان مثال برای ساخت و اجرای درب و پنجره یک ساختمان از مقاطع فولادی بسیاری تحت عنوان پروفیل استفاده می‌کنند.

اتصال و نصب این مقاطع همواره با عملیات جوشکاری همراه است که همان‌طور که قابل پیش‌بینی می‌باشد، با هزینه اجرت همراه خواهد بود. اما سوالی که مطرح می‌گردد آن است که این هزینه به چه مقدار و تحت تاثیر چه عواملی خواهد بود؟ در همین راستا قصد داریم در ادامه مطلب به بررسی آن بپردازیم که اجرت جوشکاری پروفیل چقدر خواهد بود و چه فاکتورهایی سبب نوسان قیمت آن می‌شود. تا انتها با شاهین فلز سپاهان همراه باشید.

فرآیند جوشکاری و کاربردهای آن

فرآیند جوشکاری به عملی اطلاق می‌گردد که طی آن دو قطعه فلزی و یا غیر فلزی همچون سرامیک، پلیمر و یا کامپوزیت به کمکی عواملی همچون حرارت و فشار به هم دیگر متصل گردد. لازم است در این فرآیند خواص اتصال و مواد پایه یکسان باشند. به طور کلی فرآیند جوشکاری دارای موارد استفاده زیر می‌باشد:

پروفیل چیست و انواع آن + 5 مورد مصرف
  1. جوشکاری لوله‌های گازی
  2. تولید انواع لوازم دکوراتیو
  3. نصب اسکلت سازه
  4. ساخت انواع آلاچیق
  5. تولید انواع درب و پنجره
فرآیند جوشکاری و کاربرد

فرآیند جوشکاری دارای چه انواعی است؟

جوشکاری در تقسیم بندی کلی دارای انواع زیر می‌باشد:

جوشکاری قوس الکتریکی

جوشکاری قوس الکتریکی یکی از روش‌های پرکاربرد جوشکاتری به حساب می‌آید و خود دارای انواع زیر می‌باشد:

الکترود مناسب برای جوشکاری پروفیل + معرفی 7 نکته
  • جوشکاری اتمی هیدروژن– در این روش از جوشکاری، دو نوع الکترود فلزی در مکانی مملو از هیدروژن به هم‌دیگر جوش داده خواهند شد.
  • فلزی بدون پوشش– در این روش جوشکاری، از آن‌جایی که الکترودها به طور کامل مصرف می‌شوند، لازم است که پس از این عملیات، از الکترودهای جدید استفاده نمود. همچنین لازم به ذکر است که در این روش، گاز پوششی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
  • جوشکاری قوس کربنی– از الکترودهای کربنی برای جوشکاری قوس کربنی استفاده می‌نمایند که عمده کاربرد آن در اتصال قطعات مسی است.
  • قوس الکتریکی با پوشش پودر– عملکرد روش قوس الکتریکی مشابه با روش بدون پوشش است؛ با این تفاوت که از یک پوشش پودری در الکترودها نیز استفاده می‌نمایند.
  • قوس الکتریکی با پوشش گاز– این روش همچون روش‌های بدون پوشش عمل می‌کند. با این وجود از گاز مخصوص همچون جوش آرگون برای بسیاری قطعات کاربرد دارد.
  • جوش تنگستن گاز– از روش جوش تنگستن گاز برای مواردی استفاده می‌کنند که نیاز به دقت بسیار بالا وجود داشته باشد. در صنایعی همچون هوافضا، این روش جوشکاری کاربرد دارد.
  • جوشکاری قوس پلاسما– جوشکاری قوس پلاسما در ساخت انواع ابزار و یا لوله سازی بکار می‌رود و همچون روش قبلی عمل می‌نماید.
  • جوش با پوشش فلزات– جوش با پوشش فلزات به کمک الکترود مصرفی صورت می‌گیرد؛ در حالی‌که جریان پیوسته پودر آن را از تماس با سطح هوا محافظت می‌نماید.
  • جوش زیرپودری– به جز آن که در این روش از پودرهای دانه ریز استفاده می‌کنند، تفاوت دیگری با نوع قبلی ندارد.
انواع روش های جوشکاری

جوشکاری گاز اکسیژن

یکی دیگر از روش‌های جوشکاری لوازم و قطعات، جوشکاری با گاز اکسیژن است. دسته‌بندی انواع این جوشکاری به شرح زیر می‌باشد:

جوش هوا-استیلن-از مواد شیمیایی در روش جوش هوا-استیلن با هدف تسهیل کننده، استفاده می‌نمایند. این روش محبوبیت چندانی میان اهل صنعت ندارد.

جوشکاری اکسی-استیلن– برای این روش از جوشکاری، به طور معمول از ترکیب استیلن و اکسیژن استفاده می‌کنند تا دمای قطعه زیاد شود و جوش‌های دقیق ایجاد گردد. از جوشکاری اکسی-استیلن در تعمیرات به طور گسترده استفاده می‌کنند.

جوش پروپان یا اکسیژن– در روش جوش پروپان، از شعله گاز اکسیژن یا پروپان با هدف آن‌که دمای قطعه را بالا ببرند، استفاده می‌نمایند.

جوشکاری اکسی هیدروژن– این روش از جوشکاری، نتایج بسیار دقیقی را حاصل می‌نماید؛ چراکه از ترکیب اکسیژن و هیدروژن در آن استفاده می‌کنند.

تعیین اجرت جوشکاری پروفیل

تعیین اجرت جوشکاری به 2 شکل زیر تعیین می‌گردد:

  • روش چکی یا کنترات– روش چکی یا کنترات مربوط به کارهای خرده کاری و یا جوش در و پنجره ساختمان می‌باشد.
  • روش کیلویی– دستمزد جوشکاری به روش کیلویی، برای جوشکاری اسکلت ساختمان مناسب می‌باشد.

نحوه محاسبه اجرت جوشکاری پروفیل

اجرت جوشکاری پروفیل تحت تاثیر پارامترهای مختلفی همچون موارد زیر است:

تاثیر نوع روش بر قیمت جوشکاری

اولین و مهم‌ترین پارامتری که بر قیمت جوشکاری اثرگذار است، نوع جوشکاری می‌باشد. نوع جوشکاری به نوع پروژه ساخت و ساز، میزان بودجه و شرایط آب و هوایی و غیره وابسته است.

دستمزد جوشکاری بر اساس نوع خدمات ارائه شده

هزینه بعضی از خدمات در لیست قیمت اتحادیه جوشکاری با بازه مشخصی تعیین می‌گردد که به شرح زیر می‌باشد:

  1. ساخت نرده حفاظ برای درب و پنجره بالکن، تراس، پشت بام و راه پله
  2. ساخت انواع درب و پنجره ساده و طرح‌دار با زهوار
  3. ساخت انواع دروازه ساده و چهارچوب

تاثیر نوع متریال بر نرخ جوشکاری

در لیست قیمت اتحادیه جوشکاری معمولا به این مورد به صورت مستقیم اشاره نمی‌کنند؛ این در حالی است که مواد مصرفی جوشکار، به صورت مستقیم بر هزینه نهایی پروژه و فرآیند جوشکاری اثر خواهد گذاشت. از جمله این موارد می‌توان به نوع گاز مصرفی برای جوش، اشعه، ماده اتصال و غیره اشاره نمود. همچنین نوع و جنس مقطعی که قرار است مورد جوشکاری قرار بگیرد نیز بر قیمت نهایی تاثیر می‌گذارد.

قیمت دستمزد جوشکاری روزمزد

جوشکاری از هر نوعی که باشد، چه به صورت آرگون، چه پروپان-اکسیژن و غیره، مقدار دستمزدی که شخص جوشکار برای انجام فرآیند تعیین می‌نمایند نیز بر قیمت تمام شده اثر خواهد گذاشت. پرواضح است که هر قدر شخص متخصص، تجربه کاری بیش‌تری در این زمینه داشته باشد، مبلغ بیش‌تری را برای دستمزد تعیین خواهد کرد.

عوامل اثرگذار بر اجرت جوشکاری

تاثیر دستمزد جوشکاری کیلویی بر قیمت نهایی

هنگامی که هزینه جوشکاری، به تناسب مقدار حجم کار تعیین گردد، در حقیقت قیمت جوشکاری به صورت کیلویی برآورد خواهد شد. اجرت جوشکاری پروفیل در چنین مواقعی متفاوت با زمانی است که جوشکاری به صورت ساعتی کار می‌نماید.

به طور معمول جوشکاری کیلویی برای کارها و پروژه‌های سنگین و یا هنگامی که نیاز به یک تیم برای خدمات جوشکاری باشد، ایده آل خواهد بود. به عبارتی قیمت جوشکاری کیلویی به تناسب مقدار کل متریال مصرفی و میزان ساعات کاری مشخص می‌گردد.

اجرت جوشکاری پروفیل چقدر است؟

صرف نظر از موارد ذکر شده، به طور کلی می‌توان این‌گونه اظهار کرد که اجرت جوشکاری پروفیل بین 7 تا 30 هزار تومان و به صورت روزمزد مابین 500 تا 2 میلیون و 500 هزار تومان متغیر خواهد بود. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نخواهد بود که ارقام ذکر شده، پروژه به پروژه، جوشکاری به جوشکار و کارفرما به کارفرما متفاوت خواهد بود.

جمع بندی

اجرت جوشکاری پروفیل و دیگر مقاطع فولادی تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی همچون نوع جوشکاری، نوع متریال و نوع خدمات ارائه شده و غیره می‌باشد و دستمزد آن به 2 شکل چکی یا کنترات و کیلویی محاسبه می‌گردد. به طور کلی جوشکاری در دو نوع قوسی الکتریکی و گاز اکسیژن انجام می‌شود و برای نصب اسکلت سازه، ساخت درب و پنجره، جوشکاری لوله گازی و غیره کاربرد دارد.

منبع (Resource): Welder

سوالات متداول

اجرت جوشکاری پروفیل چقدر است؟

اجرت جوشکاری پروفیل بین 7 تا 30 هزار تومان و به صورت روزمزد مابین 500 تا 2 میلیون و 500 هزار تومان متغیر است.

عوامل اثرگذار بر قیمت جوشکاری کدام است؟

نوع روش، نوع خدمات ارائه شده، نوع متریال و قیمت دستمزد جوشکاری روزمزد بر قیمت جوشکاری پروفیل اثرگذار هستند.