یکی از لوازم کاربردی چه در اندازه خانگی و چه صنعتی، نردبان‌ها هستند. اگرچه برای دسترسی آسان‌تر به ارتفاع بالا در مقایس خانگی به طور معمول از پایه‌های کوتاه استفاده می‌نمایند، اما در زمان‌هایی که سقف خانه بلند باشد و یا دسترسی به بخش‌های مرتفع ساختمان وجود نداشته باشد، از نردبان استفاده می‌نمایند.

اما پرسشی که مطرح می‌شود، آن است که این نردبان‌ها از چه اجزایی تشکیل می‌شوند که از مقاومت قابل توجهی برخوردار هستند؟ یکی از مهم‌ترین و مقاوم‌ترین متریال برخلاف چوب، پروفیل‌های فولادی هستند که در ساخت این لوازم بکار می‌روند. ساخت نردبان با پروفیل، شامل مراحل و نکات مهمی است که در مطلب پیش رو قصد بررسی آن را به طور کامل و به تفصیل داریم. تا انتها با شاهین فلز سپاهان همراه شوید.

 نردبان چیست و چه کاربردی دارد؟

نردبان سازه‌ای مرتفع و نرده نرده‌ای شکل است که با بالا رفتن از آن، امکان دسترسی به نقاط بالایی یک محل فراهم می‌شود. به علت آن‌که افراد از نردبان‌ها برای بخش‌های مرتفع یک ساختمان استفاده می‌کنند، لازم است با بیش‌ترین ایمنی ممکن ساخته شود تا آسیب مالی یا جانی وارد ننماید. در ادامه به طریقه ساخت نردبان با پروفیل که بیش‌ترین مقاومت را فراهم می‌کند، خواهیم پرداخت.

معرفی نردبان و کاربردهای آن

انواع نردبان کدام است؟

نردبان‌ها به تناسب نوع کاربرد و محل مصرف آن‌ها، دارای انواع مختلفی هستند که متداول‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها شامل نردبان پایه دار و نردبان الحاقی می‌شود که در ادامه هر کدام را بیش‌تر معرفی خواهیم کرد:

  • نردبان پایه دار

نردبان پایه دار، معمول‌ترین نوع نردبان بوده که در بسیاری از محل‎‌ها همچون خانه، مورد استفاده قرار می‌گیرد. فریم کلی نردبان پایه دار شبیه به حرف  A است و پله یا بر روی یکی از پایه‌ها و یا بر روی هر دو آن‌ها قرار داده می‌شود.

این فرم A مانند سبب آن می‌گردد که امکان استفاده از آن در هر نقطه‌ای بدون نیاز به وجود تکیه‌گاه، وجود داشته باشد. به علت آن که نردبان به کمک چهار پایه تعادل خود را حفظ می‌کند، آن قسمت از پایه که بر سطح زمین قرار داده می‌شود، دارای پوشش ترمزدار خواهد بود.

پروفیل چیست و انواع آن + 5 مورد مصرف

این پوشش از لیز خوردگی پایه جلوگیری می‌نماید. در کم‌ترین مقدار، ارتفاع این نردبان به اندازه 1.2 متر (کاربرد در مصارف خانگی) و در بیش‌ترین مقدار 6 متر (کاربرد در مصارف صنعتی) می‌باشد. لازم به ذکر است که از پروفیل مبلی برای ساخت چهارپایه نردبان استفاده می‌کنند که ابعاد و اندازه آن متناسب با اندازه نردبان خواهد بود.

اجزای نردبان پایه دار

اجزای مختلف این نردبان به شرح زیر است:

انواع نردبان کدام است؟
  1. کلاهک

کلاهک در حقیقت صفحه‌ای بوده که در نقطه تلاقی دو پایه و در قسمت بالایی فریم A مانند قرار داده می‌شود. در ابتدا از کلاهک تنها برای اتصال ایمن و مطمئن دو پایه استفاده می‌کردند؛ اما در طراحی‌های جدیدتر، از کلاهک به عنوان مکانی برای نگهداری ابزار مختلف نیز استفاده می‌شود.

  • ریل جانبی

ریل جانب، پایه و بدنه اصلی نردبان به حساب می‌آید. این چهار ریل به صورت موازی و 2 به 2 با هم‌دیگر قرار می‌گیرند و صفحه پله عمود بر 2 پایه قرار داده می‌شود. در نهایت دو نردبان از بخش بالایی، به هم دیگر وصل خواهد شد. برای ساخت این پایه یا از پروفیل سبک و یا از لوله فولادی استفاده می‌کنند.

  • پله

پله در یک نردبان، به صورت عمود بر ریل جانبی و موازی با سطح زمین قرار داده می‌شود. برای ساخت پله، از لوازم مختلفی همچون لوله، پروفیل مبلی و یا صفحات فولادی پهن استفاده می‌نمایند. در هر صورت برای جلوگیری از لیز خوردن روی پله از صفحات ضدلغزش استفاده می‌کنند.

  • تسمه تاشو

تسمه تاشو مهاری است که به ریل جانبی نردبان امکان باز شدن بیش از حد را نخواهد داد. بدین ترتیب، ارتفاع نردبان را نیز تنظیم می‌نماید. همچنین بعضی از تسمه تاشوها امکان کوتاه و بلند شدن دارند و به نسبت ارتفاع نردبان کوتاه و بلند خواهند داشت.

  • پایه

پایه همان قسمت انتهایی ریل جانبی می‌باشد که بر روی زمین قرار داده می‌شود. پایه در دفعات ابتدایی، به صورت ساده ساخته می‌شد و در حال حاضر روی آن تا ارتفاع اولین پله دارای پوشش ضدلغزش است.

اجزای نردبان الحاقی
  • نردبان الحاقی

نردبان الحاقی از مرتفع‌ترین نردبان‌ها به حساب می‌آید و با اندازه‌ای مابین 10 تا 22 متر ساخته می‌شود. این نردبان با هدف امکان جابجایی و تنظیم ارتفاع، از بخش‌های مختلف تنظیم کننده ساخته شده است. نردبان الحاقی همچنین، دارای پایه نگهدارنده نیست و به همین خاطر نیازمند تکیه گاه هستند که به طور معمول این تکیه گاه، همان دیوار خواهد بود.

در نردبان الحاقی تنها 2 پایه بر روی زمین قرار داده شده و بر روی بدنه بخش ثابت، ردیفی از ریل قرار می‌گیرد. همچنین برای افزایش ارتفاع در ادامه ریل، قسمت متحرک به طرف بالا و پایین حرکت می‌کند. این نردبان در پشت بام ساختمان‌ها، پروژه‌های فضای باز، تعمیرات و رنگ نما و غیره، کاربرد دارد.

اجزای نردبان الحاقی

نردبان‌های الحاقی همچون نردبان پایه دار دارای اجزای مختلفی است که به شرح زیر می‌باشد:

  1. بخش متحرک

بخش متحرک نردبان الحاقی قسمتی از این نردبان بوده که افزایش ارتفاع را امکان‌پذیر می‌نماید و به کممک ریلی که بر روی قسمت ثابت قرار داده شده است، در جهت طول به طرف بالا حرکت کرده و بدین ترتیب منجر به افزایش ارتفاع دو برابری خواهد شد.

  • بخش ثابت

بخش ثابت همواره بر سطح زمین به صورت ثابت قرار داد و امکان جابجایی آن در جهات بالا و پایین وجود نخواهد داشت.

  • طناب و قرقره

دو بخش مهم طناب و قرقره سبب آن خواهند شد که حرکت بخش متحرک، امکان پذیر شود. بدین ترتیب که برای حرکت دادن قسمت متحرک، طناب را می‌کشند.

  • پله و قفل پله

پله در این نردبان، متفاوت با پله نوع قبل است. برای تسهیل حرکت بخش متحرک بر روی بخش ثابت، لازم است عمق این پله، به اندازه نصف نردبان پایه‌دار باشد. همچنین قفل پله سبب آن می‌گردد که قسمت متحرک در ارتفاع مورد نظر ثابت بماند. همچنین با آزادسازی این قفل، بخش متحرک به سمت پایین حرکت کرده و ارتفاع دو مرتبه کاهش می‌یابد.

ساخت نردبان با پروفیل شامل چه مراحلی می‌شود؟

نحوه ساخت نردبان با پروفیل

برای ساخت نردبان با پروفیل به تجهیزات مختلفی همچون پروفیل مبلی، پیچ و مهره، ورق فلزی و ابزار برش و جوشکاری نیاز است. ساخت نردبان با پروفیل شامل مراحل زیر می‌شود:

  1. مشخص کردن ابعاد نردبان- برای ساخت نردبان با پروفیل در ابتدا لازم است که ابعاد نردبان، تعیین گردد که بسته به ارتفاع و طول نردبان خواهد بود.
  2. برشکاری پروفیل مبلی در اندازه مشخص- لازم است که پروفیل مبلی در ابعاد و اندازه مشخص برشکاری شود که این امر پس از تعیین ابعاد نردبان و به کمک اره برقی و یا دستی امکان‌پذیر خواهد بود.
  3. پوشش پله با ورق فلزی- پس از برشکاری پروفیل، پله با ورق فلزی پوشانده شده که لازم است این پوشش به نوعی ضدلغزش باشند. برای اعمال ورق فولادی بر سطح پله، آن را به اندازه پله برش می‌دهند و جوشکاری یا پرچ می‌نمایند.
  4. جوشکاری پروفیل‌های مبلی به هم دیگر- پس از اعمال ورق، جوشکاری پروفیل‌های مبلی به هم دیگر صورت می‌گیرد. همچنین امکان استفاده از پیچ و مهره برای اتصال پروفیل وجود خواهد داشت.
  5. محکم کردن نردبان با پیچ و مهره- نهایتا لازم است که نردبان با پیچ و مهره محکم گردد که انجام آن سبب افزایش مقاومت نردبان خواهد شد.

جمع بندی

پروفیل یکی از مقاطع فولادی پرکاربرد در صنعت است که برای ساخت سازه و لوازم مختلفی همچون نردبان مورد استفاده قرار می‌گیرد. نردبان امکان دستیابی به ارتفاعات بالا را فراهم می‌سازد و در 2 نوع پایه دار و الحاقی ساخته می‌شود که هر کدام دارای اجزا و کاربردهای مخصوص به خود هستند. برای ساخت نردبان با پروفیل لازم است ابتدا ابعاد نردبان مشخص شود، برشکاری پروفیل در اندازه مشخص صورت گیرد، پله با ورق پوشش داده شود، سپس جوشکاری پروفیل انجام شده و نهایتا نردبان به کمک پیچ و مهره محکم گردد.

منبع (Resource): how is a hymer ladder made

سوالات متداول

ساخت نردبان با پروفیل دارای چه مراحلی است؟

برای ساخت نردبان با پروفیل لازم است مراحلی همچون تعیین ابعاد نردبان و برشکاری پروفیل، پوشش دهی پله با ورق، جوشکاری پروفیل و در نهایت محکم کاری نردبان طی شود.

نردبان دارای چه انواع و کاربردی است؟

نردبان در دسته بندی کلی دارای 2 نوع الحاقی و پایه دار است که نوع اول در ساختمان‌ها، پروژه‌های فضای باز، تعمیرات و رنگ نما و نوع دوم بیش‌تر دارای کاربرد خانگی است.