در هر پروژه ساخت و ساز، مصالح و متریال بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد تا سازه بنا گردد و مستحکم گردد. به عنوان مثال، پروفیل‌های فولادی یکی از مهم‌ترین مقاطعی هستند که در صنعت عمران مورد استفاده قرار می‌گیرند. پروفیل با تحمل نیروی وارده به سازه و انتقال آن به زمین، منجر به تقویت ساختمان می‌گردد.

به علت گستردگی کاربرد پروفیل در این صنایع و اهمیت استفاده از آن‌ها، هزینه زیادی برای خرید آن صرف می‌شود. به همین علت لازم است که از روش‌های مختلفی برای کاهش هزینه‌های خرید پروفیل استفاده نمود. یکی از این موارد، خرید مستقیم پروفیل از کارخانه و بدون واسطه است که در ادامه این مقاله به بررسی نحوه انجام آن خواهیم پرداخت.

چگونه می‌توان مرکزی مناسب برای خرید پروفیل انتخاب کرد؟

یکی از نکات مهمی که در قدم اول برای اتخاذ کارخانه مناسب لازم است به آن توجه داشت، درنظرگیری بعد مسافت است. قاعدتا برای خرید پروفیل‌های فولادی، اولویت در آن است که خرید از مرکزی صورت گیرد که با محل پروژه مسافت طولانی نداشته باشد. این امر علاوه بر تسهیل حمل و نقل کالا، سبب کاهش هزینه جابجایی نیز می‌شود.

به جز این مورد لازم است که قیمت فروش مراکز مختلف را با یک دیگر مقایسه نمود. در این صورت می‌توان دریافت که با خرید از کدام یک از مراکز می‌توان در هزینه‌های خود صرفه جویی نمود. همچنین یکی از اقدامات مهم پیش از خرید پروفیل، انجام تحقیقات گسترده است.

پروفیل چیست و انواع آن + 5 مورد مصرف

این واقعیتی غیرقابل انکار است که کیفیت پروفیل‌های تولید شده در کارخانه‌های مختلف، با هم دیگر متفاوت است؛ چراکه در کارخانجات فولادی گوناگون از مواد و متریال اولیه متفاوت، تجهیزات مختلف و یا حتی استانداردهای گوناگونی استفاده می‌شود. همین امر سبب آن خواهد که هزینه محصول تولید شده نیز متغیر باشد.

انتخاب مرکز مناسب برای خرید پروفیل

پیش از خرید پروفیل، به چه نکاتی لازم است توجه کرد؟

پیش از آن که اقدام به خرید پروفیل نماییم، علاوه بر انتخاب تولید کننده مدنظر، لازم است مشخصات فیزیکی و شیمیایی پروفیل را نیز در نظر بگیریم. به عنوان مثال، حائز اهمیت بسیاری است که پیش از اقدام به خرید پروفیل، مشخصاتی همچون ضخامت، وزن، ابعاد، کیفیت و جنس پروفیل را در نظر داشته باشیم. همچنین با درنظرگیری عوامل موثر بر قیمت پروفیل همچون میزان عرضه و تقاضا، قیمت آهن اسفنجی و زغال سنگ، نرخ تورم و ارز، هزینه حمل و نقل، هزینه نیروی کار و غیره، می‌توان تا حد زیادی از هزینه‌ها کاست که با رصد بازار آهن آلات و یا مشورت با متخصصین این حوزه، میسر خواهد بود.

3 نکته مهم خرید پروفیل آهن که باید بدانید

نحوه خرید مستقیم پروفیل از کارخانه

خرید بدون واسطه مقاطع فولادی، سبب آن می‌شود که یک محصول به صورت چندباره بازخرید نشود. به همین ترتیب قیمت آن افزایش چشم‌گیری پیدا نخواهد کرد. برای خرید مستقیم پروفیل از کارخانه و بدون واسطه این مقاطع، لازم است مراحل زیر طی شود:

  • تماس خریدار با کارشناسان فروش شرکت مدنظر- در اولین قدم برای خرید مستقیم پروفیل از کارخانه، لازم است که خریدار با کارشناسان فروش شرکت مربوطه در تماس باشد. در این مرحله شخص خریدار، لیست مقاطع موردنیاز خود را به کارشناس فروش اعلام می‌نماید تا از موجودی کالا اطلاع پیدا کند.
  • بررسی کارشناس فروش و صدور پیش فاکتور- کارشناس فروش پس از بررسی سفارش خریدار و اعلام قیمت، اقدام به صدور پیش فاکتور و ارسال آن برای مشتری می‌نماید.
  • پرداخت مبلغ پیش فاکتور توسط مشتری- خریدار پس از آن‌که مبلغ پیش فاکتور را به طور کامل پردداخت نمود، واحد حسابداری شرکت مربوطه را مطلع می‌کند تا فرآیند سفارش مشتری به مرحله اقدام وارد گردد.
  • فرایند سفارش وارد مرحله اقدام می شود- چنان‌چه محصول مورد نیاز مشتری در انبار کارخانه مدنظر موجود باشد، پس از پرداخت پیش فاکتور، فورا محصول درخواستی ارسال می‌گردد. در مقابل، در صورتی که کالای مدنظر موجود نباشد، سفارش خریدار به کارخانه اطلاع داده شده و پس از تولید برای مشتری ارسال می‌گردد.
  • ارسال سفارش برای خریدار محترم- در صورت موجود بودن محصول موردنظر در انبار، وارد پروسه ارسال برای مشتری می‌شود.
خرید مستقیم پروفیل از کارخانه

اقدامات لازم پس از خرید مستقیم پروفیل از کارخانه

پس از دریافت محصول از کارخانه مدنظر، لازم است نکات مهمی درنظر گرفته شود تا از سلامت کالا اطمینان پیدا گردد. در وهله اول لازم است که سطح و ظاهر پروفیل بررسی شود تا عاری از هرگونه تاب خوردگی، زنگ‎‌زدگی، ترک و یا موج‌دار بودن، باشد.

در قدم بعدی لازم است که بررسی شود که وزن درج شده در فاکتور با وزن برگه باسکول یکسان باشد. در غیر این صورت، باید حتما به مرکز فروش اطلاع داده شود. سپس مشخصات درج شده در فاکتور، همچون برند، آلیاژ، مشخصات ابعادی و فیزیکی با محصول دریافت شده، مطابقت داده می‌شود. نهایتا در صورت وجود پلاک بندیل یا برگه کنترل کیفی بر روی محصول، لازم که اطلاعات ذکر شده به طور دقیق بررسی گردد.

کارخانه های تولیدکننده پروفیل کدامند؟

در کشور ایران به جهت تعدد وجود منابع زغال سنگ، صنعت فولاد، به ویژه در سال‌های اخیر رونق بسیاری پیدا کرده است و کارخانجات بسیاری در ایران در این صنایع مشغول به فعالیت هستند. در همین راستا قصد داریم به معرفی شماری از برترین کارخانه‌های تولیدکننده مقاطع فولادی بپردازیم که علاوه بر آن‌که امکان خرید مستقیم پروفیل از کارخانه آن‌ها وجود دارد، می‌توان محصولات هر کدام را از دیگر مراکز تامین کننده، خریداری نمود. این مراکز تولید کننده شامل موارد زیر می‌شوند:

کارخانه تولیدکننده پروفیل
  • فولاد مبارکه
  • لوله و پروفیل آپادانا
  • شاهین فلز سپاهان
  • صدرا پروفیل کاوه
  • پروفیل کیان پرشیا
  • کارخانجات نورد پروفیل ساوه

جمع بندی

پروفیل‌ها مقاطعی فولادی و پرکاربرد هستند که در صنایع مختلف ساختمان سازی، خودروسازی، ساخت لوازم خانگی و غیره به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند و به همین جهت بخش عظیمی از هزینه پروژه را به خود اختصاص داده‌اند. در همین راستا بسیاری از خریداران اقدام به خرید مستقیم پروفیل از کارخانه کرده‌اند؛ چراکه هر قدر واسطه بیش‌تری در خرید وجود داشته باشد، هزینه نهایی نیز بیش‌تر خواهد بود. مراحل خرید مستقیم پروفیل از کارخانه به طور کلی شامل تماس مشتری با کارشناس فروش شرکت، صدور پیش فاکتور، پرداخت مبلغ و نهایتا ارسال محصول مورد نظر می‌شود.

منبع (Resource): how to buy direct from china factory

سوالات متداول

پروفیل از کجا بخریم؟

پروفیل‌ها مقاطعی پرمصرف هستند که علاوه بر فروش در کارخانه‌های فولادی، در بنگاه‌های آهن آلات نیز به فروش می‌رسند.

نحوه خرید مستقیم پروفیل از کارخانه به چه صورت است؟

مراحل خرید مستقیم پروفیل از کارخانه به طور کلی شامل تماس مشتری با کارشناس فروش شرکت، صدور پیش فاکتور، پرداخت مبلغ و نهایتا ارسال محصول مورد نظر می‌شود.