همه ما در طول زندگی خود انواع گوناگونی از ساختمان‌ها و درب و پنجره آن‌ها را مشاهده نموده‌ایم. به عبارت دیگر، هیچ ساختمان یا خانه‌ای را ندیده‌ایم که فاقد در یا پنجره باشند! اما آیا از چگونگی ساخت آن‌ها اطلاعی دارید؟

برای بکارگیری در و پنجره در هر سازه‌ای، وابسته به وجود چهارچوب‌ها هستیم. چهارچوب مکزیکی که خود از انواع چهارچوب به حساب می‌آید، به علت برخورداری از شکل خاص و ویژگی‌های منحصر به فرد کاربردهای مختلفی همچون استفاده در چهارچوب منازل دارد.

در ادامه به معرفی بیش‌تر پروفیل مکزیکی، ویژگی‌ و کاربردهای آن خواهیم پرداخت. با شاهین فلز سپاهان همراه شوید. برای اطلاع از قیمت روز چهارچوب مکزیکی، کلیک کنید.

چهارچوب فلزی چیست؟

در تعریف، به محل اتصال درب و پنجره در ساختمان، چهارچوب گفته می‌شود. در حقیقت، محور اصلی نصب در و پنجره، چهارچوب‌ها هستند. برخلاف گذشته، امروزه چهارچوب‌های فلزی به علت مقاومت بالاتر، جایگزین جنس‌های چوبی‌ شده‌اند.  

چهارچوب‌ها در انواع زیر تولید و به بازار عرضه می‌شوند:

  • چهارچوب ساده
  • چهارچوب مکزیکی
  • چهارچوب فرانسوی
  • چهارچوب رومی
چهارچوب فلزی چیست + انواع و 4 مورد از مزایای آن

چهارچوب مکزیکی چیست؟

چهارچوب مکزیکی یا پروفیل مکزیکی یکی از انواع پرکاربرد چهارچوب فلزی است و با عنوان‌های چهارچوب قاشقی و چهارچوب نگینی نیز شناخته می‌شوند. این چهارچوب در انواع و ضخامت‌های مختلف تولید می‌گردد و عمده کاربرد آن در چهارچوب درها، به‌ویژه درب‌های ضد سرقت می‌باشد.

اگرچه به اشتباه، از این چهارچوب، به عنوان پروفیل مقطع بسته یاد می‌شود، اما تمامی انواع چهارچوب در دسته‌بندی پروفیل‌های باز قرار می‌گیرند.

انواع چهارچوب مکزیکی

پروفیل چهارچوب مکزیکی در 2 نوع زیر تولید می‌شود که بر مبنای جهت انحنای خم، تعیین می‌گردد:

  • چهارچوب مکزیکی درون

در این پروفیل، قوس به سمت داخل چهارچوب است.

  • چهارچوب مکزیکی برون

برخلاف نوع قبل، قوس این پروفیل به سمت بیرون است و شکل قاشقی به آن می‌دهد.

کاربرد پروفیل مکزیکی چیست؟

پروفیل مکزیکی به طور گسترده در صنعت ساختمان سازی و با هدف نصب درب ورودی و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد. علاوه بر آن، در ساخت درب‌های ضد سرقت نیز کاربری دارد. اکثر قاب‌های پنجره فلزی، چهارچوب‌های درب چوبی و پنجره‌های PVC بر اساس پروفیل مکزیکی تولید و ساخته می‌شوند.

ابعاد چهارچوب مکزیکی

پروفیل‌های چهارچوب مکزیکی، به علت تنوع طرح و شکل دارای ابعاد و اندازه‌های مشخصی نیستند. با این وجود ابعاد اصلی و استاندارد پروفیل مکزیکی طبق استاندارد 7337 ملی ایران به صورت زیر است:

مشخصات ابعاد استاندارد پروفیل چهارچوبی مکزیکی

برای اطلاع از ابعاد استاندارد چهارچوب مکزیکی، به جدول زیر که مرجعی برای ابعاد استاندارد پروفیل مکزیکی است، مراجعه کنید:

مشخصهویژگی (mm)
A5+ و 15-
Bحداقل 45
Cحداقل 120
D1+ و 35-
Eحداقل 15
T2.5، 2، 1.8، 1.5

مزیت های چهارچوب مکزیکی چیست؟

به کارگیری پروفیل مکزیکی، با مزایای مهمی همراه است که خود از علل کاربرد گسترده آن می‌باشد. این موارد به شرح زیر هستند:

  • طول عمر بالا
  • نصب آسان
  • مقاومت و استحکام زیاد
  • قابلیت رنگ آمیزی
  • مقرون به صرفه

تفاوت چهارچوب فرانسوی و مکزیکی

همان‌طور که اشاره شد، پروفیل فرانسوی نیز از انواع چهارچوب فلزی به حساب می‌آید. اگرچه این دو پروفیل از لحاظ شکل ظاهر با هم‌دیگر کاملا متفاوت هستند؛ گاها با یک‌دیگر اشتباه گرفته می‌شود. علاوه بر شکل ظاهر، وزن، ضخامت، عرض و ارتفاع خم این مقاطع نیز متفاوت می‌باشد.

2 تفاوت چهارچوب فرانسوی و مکزیکی که باید بدانید

وزن پروفیل مکزیکی

در قسمت پیشین تفاوت پروفیل مکزیکی و فرانسوی را بررسی کردیم. چهارچوب مکزیکی، به علت آن‌که نسبت به پروفیل فرانسوی خم بیش‌تری دارد، وزن هر شاخه آن نیز چیزی در حدود 15 درصد بیش‌تر است. به عنوان مثال پروفیل فرانسوی و مکزیکی با طول 6 متر و ضخامت 2 میلی‌متر، به ترتیب حدود 24 تا 28 کیلوگرم وزن دارند.

قیمت پروفیل چهارچوب مکزیکی

پروفیل‌ها در اندازه و ضخامت‌های مختلف، تولید می‌شوند. پروفیل مکزیکی از این قاعده مستثنی نیست. ضخامت ورق اولیه، فاکتوری مهم و تعیین کننده برای وزن پروفیل و در نهایت قیمت آن است. به طور کلی هزینه مواد اولیه، ضخامت چهارچوب، کارخانه تولید کننده و غیره، بر قیمت چهارچوب مکزیکی اثرگذار خواهند بود.

جمع بندی

چهارچوب مکزیکی از انواع مهم و پرکاربرد چهارچوب است و با نام‌های چهارچوب قاشقی و نگینی نیز شناخته می‌شود. این چهارچوب خود در 2 نوع درون و برون وجود دارد و در ساخت انواع چهارچوب، درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوالات متداول

وزن پروفیل مکزیکی چگونه محاسبه می‌شود؟

وزن این پروفیل به علت خم زیاد، بالا است و برای هر شاخه 6 متری، حدود 28 تا 29 کیلوگرم است.

قیمت پروفیل چهارچوب مکزیکی به چه عواملی بستگی دارد؟

ضخامت، وزن پروفیل، قیمت مواد اولیه و غیره، بر قیمت تمام شده چهارچوب مکزیکی اثرگذارند.

تفاوت چهارچوب فرانسوی و مکزیکی در چیست؟

این دو پروفیل از لحاظ شکل ظاهر، وزن، ضخامت و غیره با یک‌دیگر متفاوت هستند.