امری مبرهن است که هر ساختمان و سازه‌ای، به درب و پنجره احتیاج دارد. چه تجاری باشد و چه مسکونی، ساخت آن‌ها بدون وجود در یا پنجره امکان پذیر نمی‌باشد. در ساخت چنین مواردی، چهارچوب‌ها مهم‌ترین نقش را دارند.

اگرچه در گذشته و یا حتی سال‌های اخیر از چهارچوب‌های چوبی استفاده می‌شد، امروزه نوع فلزی آن جایگزین شده است و خود در انواع مختلفی همچون چهارچوب رومی، چهارچوب فرانسوی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در مقاله پیش رو قصد داریم به معرفی چهارچوب رومی، کاربرد و مزایای استفاده از آن بپردازیم. تا انتهای مطلب با ما همراه شوید. برای مشاهده قیمت روز چهارچوب فلزی به لینک درج شده مراجعه نمایید.

تعریف چهارچوب فلزی

چهارچوب فلزی، پروفیلی فولادیست که از آن برای نگهداری درب و پنجره و اتصال آن ها به دیوار استفاده می‌شود. در حقیقت به محل اتصال درب و پنجره در ساختمان چهارچوب گفته می‌شود.

چهارچوب فلزی چیست + انواع و 4 مورد از مزایای آن

انواع چهارچوب فلزی کدام است؟

چهارچوب‌ها در انواع و اشکال مختلفی تولید می‌گردند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • چهارچوب فلزی ساده
  • چهارچوب فلزی فرانسوی
  • چهارچوب فلزی مکزیکی
  • چهارچوب فلزی  رومی

چهارچوب رومی چیست؟

یکی از انواع پرکاربرد چهارچوب فلزی، چهارچوب رومی است. این چهارچوب از لحاظ شکل ظاهر، شباهت زیادی با پروفیل مکزیکی بیرون دارد. به همین علت، در ایران ، بسیاری این دو چهارچوب را با یک دیگر اشتباه می‌گیرند. چهارچوب رومی برخلاف مکزیکی در قسمت پایینی خود خم ندارد و قوسی شکل است.

کاربرد چهارچوب رومی چیست؟

پروفیل رومی به علت برخورداری از شکل ظاهری مخصوص، مورد استفاده بسیاری قرار می‌گیرد. از چهارچوب رومی به طور گسترده در ساخت درب ورودی ساختمان، اتاق، پنجره، قاب پنجره پی وی سی و غیره استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از چهارچوب رومی چیست؟

به‌کارگیری پروفیل رومی در چهارچوب درب‌ و پنجره‌ها، با مزایایی همراه است که شماری از آن‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • نصب راحت
  • مقاومت بالا در برابر ضربه
  • برخورداری از قیمت مناسب
  • طول عمر و ماندگاری زیاد
  • برخورداری از قابلیت رنگ آمیزی
  • مقاوم در برابر زنگ‌زدگی در صورت رنگ کاری
  • دوستدار محیط زیست به علت قابلیت بازیافت

ابعاد چهارچوب رومی

پروفیل‌های چهارچوب رومی، به علت تنوع طرح و شکل، ابعاد و اندازه‎‌های دقیق و مشخصی ندارد. با این وجود با مراجعه به عکس زیر می‌توانید ابعاد این چهارچوب را به دست آورید:

عوامل اثرگذار بر قیمت پروفیل چهارچوب رومی

در هر محصولی، اولین و مهم‌ترین عامل اثرگذار بر قیمت، هزینه مواد اولیه است. متریال استفاده شده، تعیین می‌کند که قیمت نهایی چقدر باشد. به‌جز آن، هزینه‌های حمل و نقل، نوسانات ارز، واسطه در خرید، کارخانه تولید کننده، میزان عرضه و تقاضا و غیره بر قیمت تمام شده چهارچوب رومی اثر خواهند گذاشت.

نکات خرید چهارچوب رومی را بشناسید

انتخاب چهارچوب درب به عوامل مختلفی در پروژه بستگی دارد. در نتیجه نمی‌توان دستورالعملی مشخص، صادر کرد. با این حال در نظر گرفتن نکات زیر، خرید مناسب از چهارچوب‌ها را امکان‌پذیر می‌کند:

  • مهم ترین نکته‌ای که در هنگام خرید چهارچوب فلزی باید مد نظر داشت، جنس چهارچوب رومی است که باید باتوجه به نوع و محل استفاده انتخاب و خریداری شود.
  • نکته دیگری که در هنگام خرید چهارچوب رومی باید مد نظر قرار داد، آن است که چهارچوب فلزی خریداری شده، دارای جوشکاری با حداکثر کیفیت باشد. این به دلیل آن است که مهم‌ترین عامل در خرید چهارچوب فلزی جوشکاری آن است؛ چراکه یک جوشکاری محکم بسیار بادوام بوده و یکبار برای همیشه یک چهارچوب فلزی با کیفیت خریداری خواهید کرد و طول عمر بالا دارد.

پنجره‌ها و درها از حیاتی‌ترین اجزای ساختمان هستند. جزئیات طراحی نامناسب یا ناکافی و نصب نامرغوب می‌تواند منجر به نفوذ هوا و رطوبت شود و عملکرد کلی را ضعیف کند.

  • حال به سومین نکته در زمینه خرید چهارچوب فلزی می‌پردازیم که یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب یک چهارچوب رومی با کیفیت است.  این نکته نحوه رنگ آمیزی چهارچوب فلزی است که باید مد نظر داشت.  به طور کلی انتخاب رنگ کوره‌ای بهترین انتخاب است؛ زیرا تداوم و ماندگاری بیش‌تری نسبت به سایر روش‌های رنگ آمیزی دارد.
  • در هنگام خرید چهارچوب فلزی این نکته یادآوری شود که چهارچوب فلزی رومی، دارای جای قفل باشد تا در هنگام نصب نیازی برش جای قفل توسط شما نباشد.
  • آخرین نکته برای خرید این چهارچوب، این است که رنگ و طرح چهارچوب فلزی انتخابی شما متناسب با فضا و محیط باشد.

جمع بندی

پروفیل‌های چهارچوب از جمله مقاطع مهم و پرکاربرد در ساختمان سازی به شمار می‌آیند. چهارچوب‌ها در 4 نوع فلزی ساده، مکزیکی، رومی و فرانسه تولید می‌شوند. پروفیل رومی از انواع چهارچوب محسوب می‌شود و در ساخت انواع درب و پنجره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پروفیل رومی شباهت زیادی با پروفیل مکزیکی دارد اما خم آن کم‌تر و قوس در این چهارچوب بیش‌تر است.
منبع (Resource): 6 Tips for Specifying and Installing Windows and Doors

سوالات متداول

چهارچوب رومی چیست؟

یکی از انواع چهارچوب فلزی است و خم کم‌تر و قوس بیشتر نسبت به چهارچوب مکزیکی دارد.

کاربرد چهارچوب فلزی رومی چیست؟

از این چهارچوب در تهیه درب و پنجره منازل به طور گسترده استفاده می‌شود.