امروزه همگام با پیشرفت دنیا و صنعتی شدن آن، هزینه‌ها نیز بالاتر رفته است. در هر صنعتی تهیه متریال باکیفیت و قیمت مناسب، از دغدغه‌های یک کارفرما می‌باشد.

به عنوان مثال یکی از سازه‌های مهم که در دنیای صنعتی امروز کاربرد بسیاری دارد، سوله‌ها هستند که به کاهش هزینه‌های مصرف شده برای یک پروژه کمک بسیاری می‌کنند. ساخت سوله با قوطی آهن یکی از انواع روش‌های ساخت سوله است که به علت برخورداری قوطی پروفیل از مزایای زیاد، بسیار رایج می‌باشد.

در مطلب پیش رو قصد داریم نحوه ساخت سوله با این مقطع فولادی پرکاربرد و مزایای استفاده از آن را شرح دهیم. با شاهین فلز سپاهان تا انتهای مطلب همراه شوید. برای استعلام قیمت قوطی آهن ، به لینک درج شده، مراجعه نمایید.

تعریف سوله

سوله‌ها سازه‌هایی فلزی با سقف‌های عموما شیبدار هستند که به علت فراهم آوردن فضای وسیع با هزینه مناسب، برای بسیاری از صنایع ارزشمند می‌باشند. ساخت سوله با تمرکز بر ایجاد محیطی بدون ستون میانی صورت می‌گیرد.

سوله در انواع مختلفی شامل سوله تیرورقی، سوله خرپایی و سوله یو بی ام تولید می‌شود. مصالح مورد استفاده در آن‌ها گاه مختلف و گاه یکسان است. یکی از مقاطع مهم و پرکاربردی که برای سازه‌های مختلف همچون سوله بکار گرفته می‌شود، قوطی پروفیل‌ها هستند.

آهن آلات مورد استفاده در سوله سازی

کدام یک از انواع قوطی در ساخت سوله استفاده می شود؟

قوطی یکی از انواع پروفیل‌های مقطع بسته است که شکلی چهارگوش داشته و به صورت مربع یا مستطیل می‌باشد. قوطی‌ها در 2 نوع سبک و سنگین به تولید می‌رسند که این وزن به میزان ضخامت آن‌ها برمی‌گردد. از آن‌جایی که ساخت سوله، استحکام زیادی را می‌طلبد، لازم است که در ابتدا به ضخامت این مقاطع توجه نمود.

قوطی آهن چیست + معرفی 4 مزیت و کاربرد

در ساخت سوله‌ها از قوطی‌های سبک و قوطی‌هایی که ضخامتی پایین‌تر از 4 میلی‌متر داشته باشند، استفاده نمی‌شود. به جز آن، این نکته نیز حائز اهمیت است که در مناطق زلزله‌خیز، استفاده از قوطی پروفیل‌ها مناسب نمی‌باشد؛ چراکه قوطی آهن در برابر زلزله دچار پیچش می‌شود و در نهایت سبب ریزش سوله می‌گردد.

قابل توجه است که در سوله‌های چند طبقه، استفاده از قوطی پروفیل‌ها چندان مناسب نمی‌باشد. افزون بر موارد ذکر شده، از آن‌جایی که نمی‌توان سطوح داخلی قوطی را رنگ‌کاری نمود، بکارگیری این مقاطع در مناطق مرطوب مناسب نیست؛ زیرا دچار زنگ‌زدگی می‌شوند و استحکام خود را از دست می‌دهند.

کاربرد قوطی پروفیل در ساخت سوله چیست؟

یکی از مهم‌ترین موارد استفاده قوطی پروفیل‌ها، بکارگیری آن‌ها در ساخت سوله است که در حقیقت منظور همان سوله خرپایی می‌باشد. قوطی آهن نسبت به لوله‌های فولادی که در بعضی موارد برای ساخت سوله استفاده می‌شوند، مزایایی دارند.

به عنوان مثال نصب و مونتاژ قوطی‌ها آسان‌تر است. به همین علت سرعت انجام پروژه افزایش می‌یابد. به جز آن، استفاده از قوطی آهن برخلاف لوله‌ فولادی لزومی به استفاده از دستگاه‌های CNC را ندارد. قوطی‌ها پس از آن‌که مرحله کف‌سازی به اتمام رسید، به کمک جرثقیل‌ها بر روی بیس در فونداسیون قرار می‌گیرند و بسته می‌شوند. در بازار آهن‌آلات سوله‌های خرپایی را با عناوین زیر نیز می‌شناسند:

  • سوله با قوطی
  • سوله سبک
  • سوله hss
  • سوله فضایی

کاربرد سوله با قوطی آهن چیست؟

از سوله‌های ساخته شده با قوطی آهن در موارد زیر استفاده می‌شود:

  • استفاده در ساخت انواع سوله‌های ورزشی همچون سالن‌ها و استخرها
  • کاربرد در ساخت انواع مرغداری و دامداری
  • کاربرد در ساخت کمپ‌های نظامی و کارگاه‌های صنعتی
  • استفاده در ساخت انبارها و کارخانه‌ها

مزایای استفاده از قوطی پروفیل در سوله

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، ساخت سوله با قوطی آهن، بسیار کاربردی و پرطرفدار است. علت این امر نیز به دلایل زیر مربوط می‌شود:

  • وزن سازه پایین است. به تبع آن نیروی کم‌تری به فونداسیون وارد می‌شود و در نهایت سوله ساخته شده مقاومت بسیار بالایی دارد.
  • مونتاژ و جابجایی این سوله آسان و سریع انجام می‌شود.
  • از آن‌جایی که فولاد کمی در ساخت این سوله مورد استفاده قرار می‌گیرد، هزینه مقرون به صرفه‌ای دارد.
  • برای این سوله در ساخت دهانه عریض محدودیتی وجود ندارد.

نکات ساخت سوله با قوطی چیست؟

نکاتی که لازم است طی پروسه ساخت سوله با قوطی به آن توجه شود، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • بارهای جانبی شامل بار باد و زلزله بررسی شود.
  • توجه به محل ساخت و خاک منطقه، اهمیت بسیاری دارد.
  • ارتفاع دهانه سوله و میزان شیب سقف، از نکات مهم است.
  • لازم است به طراحی میل مهار توجه کافی گردد.
  • مهم است که پوشش سقف و دیوارهای سوله باتوجه نوع کاربرد این سوله انجام گیرد.

نقشه سوله با قوطی آهن

برای طراحی نقشه سوله با قوطی آهن لازم است ابتدا متراژ، کاربرد و دیگر موارد سوله مشخص شود. سپس بسته به این موارد نقشه آن طراحی می‌شود. به عنوان مثال نقشه سوله با قوطی آهن با ارتفاع 7 متر در شکل زیر مشخص شده است:

نقشه سوله با قوطی آهن

محاسبه هزینه ساخت سوله با قوطی آهن

هزینه ساخت سوله با قوطی آهن به عوامل مختلفی بستگی دارد. به عنوان مثال در درجه اول قیمت مواد اولیه و ضخامت قوطی بکار گرفته شده، در هزینه تمام شده موثر خواهند بود. این امر به آن علت است که به عنوان مثال در یک سوله از قوطی مبلی با ضخامت پایین و در یک سوله دیگر از قوطی‌های سنگین با ضخامت بالا همچون ستونی استفاده می‌نمایند.

پرواضح است که نوع اول در سوله‌های نیازمند به مقاومت کم‌تر و نوع دوم در سوله‌های نیازمند به استحکام بیش‌تر استفاده می‌شود. دور از انتظار نیست که هر قدر ضخامت ورق و در نتیجه قوطی مورد استفاده در سوله بیش‌تر باشد، هزینه ساخت سوله با قوطی آهن نیز افزایش می‌یابد.

علاوه بر میزان ضخامت و هزینه متریال اولیه، محل ساخت سوله، هزینه نیروهای کار، فاصله تامین کننده مصالح و مقاطع تا محل ساخت (به طور کلی هزینه‌های حمل و نقل)، نرخ تورم و غیره، بر هزینه ساخت سوله با قوطی اثرگذار هستند. هزینه ساخت سوله با قوطی آهن، محل با محل متفاوت است و به ارزش زمین محل احداث بستگی دارد. قیمت زمین نه تنها استان به استان، بلکه منطقه به منقطه نیز متفاوت است. همین امر سبب تفاوت قیمت خواهد شد.

موضوع دیگری که هزینه ساخت سوله با قوطی آهن را تحت تاثیر قرار می‌دهد، آن است که سوله با چه اندازه و دهانه‌ای ساخته می‌شود. در تعریف کلی، می‌توانیم این‌گونه اظهار نماییم که اگر دهانه‌ سوله کم‌تر از 15 متر باشد، هزینه ساخت سوله با قوطی تفاوت چندانی با استفاده از تیرورقی نخواهد داشت، اما چنان‌چه طراحی سوله با دهانه بیش‌تر از 15 متر انجام شده باشد، استفاده از قوطی آهن در ساخت سوله کمک خواهد کرد که تا 30 درصد در هزینه‌های یک پروژه صرفه‌جویی شود.

جمع بندی

سوله‌ها سازه‌هایی فلزی و پرکاربرد هستند که در انواع خرپایی، تیرورقی و یو بی ام ساخته می‌شوند. قوطی پروفیل‌ها، مقطعی پرمصرف در ساخت سوله‌ها هستند. از سوله با قوطی آهن در ساخت سالن‌های ورزشی، انبارها، کارخانه‌ها، مرغداری و غیره استفاده می‌شود.

منبع(Resource): Shed

سوالات متداول

هزینه ساخت سوله با قوطی آهن چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت ساخت سوله با قوطی به محل احداث سوله، قیمت مواد اولیه، هزینه‌های جابجایی و غیره وابسته می‌باشد.

ساخت سوله با قوطی آهن چگونه است؟

از قوطی‌ها به عنوان ستون در بیس فونداسیون استفاده می‌گردد.