سوله سازی و آهن‌ آلات مورد استفاده در این کار، از بحث‌های مهم صنعتی و محاسبات اقتصادی مربوط به آن به‌شمار می‌آید.

با توجه به ساختار عمدتا فلزی انواع سوله‌ها از یک‌سو و تنوع موجود در تولیدات فلزی کاربردی در این صنعت از سوی دیگر، نیاز به بررسی این موضوع برای دستیابی به شناختی عمیق و کاربردی، الزامی به نظر می‌رسد.

بازار انواع آهن آلات تحت‌تاثیر عوامل گوناگونی بوده و از قیمت تا نوع عرضه آن نیز دارای نوسانات زیادی است. برای شناخت این مصالح پایه‌ای مورد استفاده در سوله سازی، مطالعه این مطلب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

در این نوشتار می خوانیم:

  • سوله سازی و آهن آلات مصرفی در آن
  • آهن آلات مصرفی در ساخت سوله از ورق سیاه تا گالوانیزه و ورق رنگی
  • آشنایی با ابعاد ورق سیاه در بازار

با ما همراه باشید.

سوله سازی و آهن آلات مصرفی در آن

سوله سازی و آهن آلات مصرفی در آن

سوله سازه‌ای سبک، پرمصرف و در مجموع مقرون به‌ صرفه است که در صنعت، بیش از هر مورد دیگری کاربرد دارد. نقش مهم سوله‌ها در فراهم آوردن فضای لازم برای مشاغل گوناگون و در صنایع مختلف تا آنجاست، که امروزه تصور جهانی مدرن بدون استفاده از این ملزومات کاربردی، محال به‌نظر می‌رسد.

سهولت ساخت و قیمت اقتصادی این سازه‌ها از یک‌سو و مستحکم و بادوام بودن آنها از سوی دیگر باعث شده امروزه سوله‌ها به بخش جدا نشدنی از صنایع گوناگون و تجارت تبدیل شوند.

ساخت سوله با قوطی آهن + 4 کاربرد آن

متریال اصلی و کاربردی در سوله سازی، آهن آلات مختلفی هستند که بسته به نوع و ابعاد سوله، در اشکال و مقادیر متفاوت نورد، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ورق‌ها فولادی با ضخامت و کاربردهای متنوع ، یکی از پرمصرف ترین محصولاتی هستند که هنگام ساخت انواع سوله مورد استفاده قرار می‌گیرند. با توجه به نوع سوله و موارد مصرف آن، نیاز به هر یک از این ورق ها و برش‌های آن ها متفاوت می باشد.

سوله چیست + انواع سوله و کاربرد آن

اما این تنوع محصولات چه مواردی را شامل می‌شود و هر نوع از آهن آلات در کدام نوع از سوله سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟
در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با آهن آلات مورد استفاده در سوله سازی

آشنایی با آهن آلات مورد استفاده در سوله

انواع فلزات در دنیای اطراف ما و در ساخت و سازهای مختلف نقش مهمی ایفا می‌کنند. تاثیر شگرف کاربرد این متریال کلیدی در همه ادوار بسیار بوده و پس از انقلاب صنعتی نیز بیشتر شده است.

هرجا سازه‌هایی محکم و پابرجا احداث شده، استفاده از آهن آلات یکی از ارکان اصلی آن بوده است.

سوله‌ها با ساختاری فولادی و اسکلت بندی تماما فلزی، از عمده‌ترین مصرف کنندگان انواع آهن‌آلات در این زمینه هستند.

همانطور که این فلزات از تنوع در خواص، برش و شکل برخوردارند، سوله سازی با آنها نیز اشکال گوناگونی داشته و برای مصارف متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این بخش از مطلب به ارائه لیستی از انواع آهن آلات مصرفی در ساخت سوله پرداخته و توضیحاتی در مورد هر یک نیز بیان می‌کنیم.

ورق آهن، کاربردی و متنوع

ورق آهن را باید محصولی استراتژیک و پرمصرف در دنیای صنعت نامید. این متریال که برگرفته از عنصر پرمصرف آهن است، به‌دلیل خواص فیزیکی و شیمیایی مناسب، بیشترین مصارف را در ساخت و سازهای صنعتی دارد.

از طرفی کاربرد این فلز در صنایع گوناگون مقرون به صرفه بوده و کاربرد آن در تهیه انواع سازه‌ها، کاملا اقتصادی است.

ورق فولادی به دو روش نورد گرم و سرد تهیه می‌شود. حاصل عملیات نورد سرد محصولاتی شامل ورق روغنی، گالوانیزه و رنگی است و از نورد گرم نیز محصولاتی نظیر شیت و رول ساختمانی، ساده و آجدار بدست می‌آید.

تنوع محصولات فولادی مصرفی در سوله سازی باعث شده، امروزه تولید این محصول در چندین کارخانه در سراسر کشور با افزایش چشمگیری روبرو باشد. به‌طوری که انواع ورق‌های آهن در این مراکز به فراوانی تولید و عرضه می‌شود.

ورق آهن کاربردی و متنوع

ورق کرکره و کاربرد آن در سوله سازی

یکی از پراستفاده ترین انواع ورق تولیدی ورق کرکره است که در ضخامت و انواع متعددی تولید می شود. شکل ظاهری ورق کرکره مانند شکل سینوس و موج دار است. ورق کرکره کاربرد زیادی دارد که یکی از مهمترین آن استفاده برای سقف های شیروانی و سوله سازی می باشد.

با وجود مقاومت زیاد ورق کرکره، با این حال کرکره در آب و هوای مرطوب و در مواجهه با عوامل خورنده دچار زنگ زدگی و خوردگی می شود.
برای حل این مشکل و افزایش مقاومت ورق کرکره، ورق مورد استفاده را مصلح به پوشش ضد خوردگی گالوانیزه می کنند. ورق کرکره گالوانیزه در آب و هوای مرطوب استحکام بالایی دارد.

ورق رنگی مورد استفاده در ساخت سوله

این بخش از آهن آلات از پرکاربردترین نمونه‌ها در صنایع سوله سازی به‌شمار می‌آید. این ورق‌های فلزی گالوانیزه به شکل رول عرضه شده و با تکنیک‌های مختلف صنعتی رنگ‌آمیزی می‌شوند.

صنایع ساختمانی و حمل و نقل از بیشترین کاربران این آهن آلات صنعتی هستند. در سوله سازی نیز از این ورق‌ها استفاده‌های زیادی می‌شود.

برای ساخت سوله نیاز به مشاوره دارید؟
۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

ورق سیاه و کاربرد آن در سوله سازی

یکی از پرمصرف‌ترین انواع آهن آلات مصرفی در ساخت سوله، ورق سیاه است که به شکل رول و در ضخامت و ابعاد مختلف در بازار تولید و عرضه می‌شود. این نوع آهن آلات که به کلاف گرم شهرت دارند در روند تولید و در دمای بالاتر از دمای تبلور مجدد فولاد به دست می‌آیند.

تنوع در ضخامت‌های موجود در این نوع ورق که از ضخامت بیشتر از 1.5 میلیمتر آغاز می‌شود باعث تفاوت در قیمت و کاربردهای ورق سیاه شده است.

ورق سیاه و کاربرد آن در سوله سازی

ورق سیاه در صفحات صاف، ضخامت بیشتر و باکیفیت پایین‌تر از ورق سرد تولید شده و قیمت آن از ورق‌های روغنی کمتر است. در برخی موارد نیاز است تا ورق گرم پیش از استفاده پرداخت شود تا صافی مورد نیاز آن کامل گردد.

این نوع آهن آلات در انواع رول شده، کویل یا کلاف، فابریک یا شیت و نیز انواع صنعتی و معمولی تولید می‌شود و در صنایع سوله سازی، سازه‌های فضایی و ساختمانی و نیز لوله سازی و پروفیل کاربرد دارد.

معمول‌ترین ابعاد ورق سیاه مورد استفاده در صنعت عبارتند از:

  • ورق سیاه ۲۰۰۰ در۱۰۰۰ میلی متر
  • ورق سیاه ۲۵۰۰ در۱۲۵۰ میلی متر
  • ورق سیاه ۶۰۰۰ در۱۰۰۰ میلی متر
  • ورق سیاه ۶۰۰۰ در۱۵۰۰ میلی متر
  • ورق سیاه ۶۰۰۰ در۲۰۰۰ میلی متر
  • ورق سیاه ۱۲۰۰۰ در۲۰۰۰ میلی متر

ورق روغنی و مصارف آن در ساخت سوله

این نوع ورق که با روش نورد سرد تهیه می‌شود توسط فناوری ویژه، با ضخامت کمتر و کیفیت بالاتر تولید می شود. سوله سازان از کاربران عمده این نوع ورق هستند. استفاده از آن در ساخت سوله‌های ورزشی و سالن‌های همایش مسقف، از جمله کاربردهای عمده این نوع آهن آلات به‌شمار می‌آید.

ورق گالوانیزه و مصارف آن در سوله سازی

از دیگر آهن آلاتی که در صنایع ساخت سوله کاربرد دارد می‌توان به ورق گالوانیزه اشاره داشت. این متریال با ضخامت‌های مختلف و به دو شکل رولی و برش خورده عرضه شده و در موارد زیادی از پروفیل و بدنه خودرو تا سوله سازی و اجزاء ماشین‌های کشاورزی کاربرد دارد.

خواص ضد زنگ این نوع فلز آن را به موردی پرطرفدار در صنایع گوناگون از جمله ساخت سوله بدل کرده است.

کاربرد توری مرغی در سوله سازی

توری مرغی نازکترین نوع توری مفتولی است که غالبا به صورت شش ضلعی موجود می باشد. توری مرغی به وسیله مفتول گالوانیزه گرم و سرد و در چشمه ها و ضخامت های مختلفی ساخته می شود.

توری مرغی موارد مصرف و کاربرد فراوانی دارد که یکی از مهمترین آن ها استفاده در سقف سوله و شیروانی ها می باشد.

در انواع سقف های شیب دار و سوله ها به منظور ایجاد عایق های حرارتی و صوتی پشم شیشه استفاده می کنند. برای متصل کردن پشم شیشه به سقف از توری مرغی استفاده می شود زیرا سبک وزن و مقاوم بوده و در برابر زنگ زدگی استحکام بالایی دارد.

ورق گالوانیزه و مصارف آن در سوله سازی

پروفیل زد و کاربرد آن در سوله سازی

پروفیل زد از جمله مهمترین مقاطع فولادی است که در صنعت سوله سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد. پرلین خود به دو دسته سی پرلین و زد پرلین تقسیم می شود که هر دو پروفیل در سوله سازی کاربرد دارند.

پروفیل زد به صورت تیرهای افقی و در سقف سوله ها مصرف می شود و وظیفه تحمل و تقویت وزن بار ناشی از سقف سوله را بر عهده دارد.

پرلین یا لاپه چیست + انواع و کاربرد آن در سوله

زد پرلین نسبت به سی پرلین استحکام و کاربرد زیادتری دارد. پروفیل z مزایای زیادی دارد که برای نمونه می توان به وزن سبک، انعطاف بالاو صرفه اقتصادی نام برد.

برای اولین بار در ایران

تولید پروفیل زد تا ارتفاع 32 و ضخامت 6

۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

پروفیل آبرو و نقش آن در سوله سازی

پروفیل آبرو در دسته پروفیل ها قرار دارد اما در طرح ظاهری و موارد استفاده با سایر پروفیل ها متفاوت است. از این پروفیل اکثرا در سقف های شیب دار و سوله ها استفاده می شود.

نقش پروفیل آبرو جمع آوری و هدایت آب ناشی از بارش برف و باران و هرگونه مایعاتی است که بر روی سقف ها وجود دارد. دلیل آن این است که به عنوان مثال در مناطق شمالی که تقریبا در هر ماه از سال بارش وجود دارد اگر این آب بر روی سقف باقی بماند مشکلات زیادی برای سقف و ساختمان ایجاد می کند.

به خاطر کاربرد پروفیل آبرو در سقف سوله ها و شیروانی ها ورق مصرفی باید خاصیت ضد زنگ داشته و در برابر آب و هوای مرطوب و عوامل خورنده مقاومت زیادی داشته باشد. به همین خاطر جنس ورق مورد استفاده برای تولید این پروفیل از جنس ورق های گالوانیزه و رنگی است که در دو طرح یکطرفه و دو طرفه ساخته می شود.

پروفیل آبرو و نقش آن در سوله سازی

مهاربند در سوله سازی

یکی از اجزای مهم در ساخت سوله، مهاربند یا بادبندها هستند که از آن‌ها به طور گسترده در سقف سوله استفاده می‌شود و در تعریف کاربرد آن می‌توان به ایجاد صلبیت کافی در سقف سوله، کمک به انتقال بارهای جانبی ناشی از سقف و حفظ پایداری چشمه‌های سقف اشاره نمود. برای این منظور معمولا از مقاطع میلگرد ساده استفاده کرده و مهاربندهای سقفی را به‌صورت کششی طراحی می‌کنند.

مهاربند چیست + 4 مزیت استفاده از بادبند

جمع بندی

حجم بالای کاربردی انواع سوله در مصارف صنعتی و ساختمانی سبب شده متریال مصرفی برای تهیه آن نیز با اقبال بالایی از طرف کاربران روبرو باشد.

از جمله اصلی‌ترین عنصر ساخت سوله یعنی آهن آلات که بیشترین کاربرد را در سوله سازی دارا هستند. تنوع این مواد و اشکال گوناگون عرضه آنها به بازار تولید و صنعت، امروزه خود به شاخه مهمی از تولیدات صنعتی بدل شده و کارخانجات زیادی را در سرتاسر کشور به کار تولید و عرضه آنها واداشته است.

از روش‌های نورد گرم و سرد محصولاتی از ورق سیاه تا ورق رنگی و از گالوانیزه تا ورق روغنی تولید می‌شود که در صنایع سوله سازی کاربردهای وسیعی دارند.

از نظر نوع برش و شکل عرضه نیز تفاوت‌هایی در این محصولات وجود دارد که آنها را برای استفاده در صنایع گوناگون مهیا می‌کند.
با شناخت این تولیدات و انتخاب بهینه آن‌ها، ساخت سوله‌هایی محکم و مقاوم را همراه با صرفه اقتصادی تجربه کنید.

سوالات متداول

انواع ورق های مصرفی در سوله سازی

در سوله سازی از ورق های مختلفی استفاده می شود به عنوان مثال: ورق رنگی، ورق سیاه، ورق گالوانیزه و ورق روغنی.

ورق سیاه و کاربرد آن در ساخت سوله

ورق سیاه در انواع رول شده، کویل یا کلاف، فابریک یا شیت و نیز انواع صنعتی و معمولی تولید می‌شود و در صنایع سوله سازی، ساختمانی و … کاربرد دارد.

ورق روغنی و موارد مصرف

این نوع ورق که با روش نورد سرد تهیه می‌شود توسط فناوری ویژه، با ضخامت کمتر و کیفیت بالاتر تولید می شود. سوله سازان از کاربران عمده این نوع ورق هستند.