هزینه ساخت سوله از موارد کلیدی و حساس در تدارک این سازه مفید و اقتصادی است. با توجه به وسعت سوله‌، عرض یا دهانه سالن، ارتفاع ستون‌ها و ابعاد در نظر گرفته شده برای مجموعه، هزینه‌های ساخت این تولیدات صنعتی نیاز به محاسبات دقیقی دارد.

عوامل گوناگونی در شکل‌گیری این مخارج تاثیر داشته و قیمت نهایی سوله را مشخص می‌کند. از جمله قیمت متریال مصرفی، دستمزد کار و تجهیزاتی که برای تولید سوله به کار گرفته می‌شوند و عواملی دیگر که تعیین کننده قیمت نهایی ساخت آن هستند.

برای داشتن یک برآورد دقیق در این مورد، لازم است هر یک از این موارد به‌دقت در نظر گرفته شده و درباره هزینه‌ها و مخارج آن محاسبات لازم صورت گیرد.

در این نوشتار ضمن پرداختن به این موضوعات می‌خوانیم:

  • هزینه ساخت سوله و عوامل تاثیرگذار بر آن
  • اقلیم آب و هوایی چگونه بر هزینه ساخت و قیمت سوله موثر است؟
  • محاسبه ابعاد سوله و ارتفاع آن در هزینه ساخت

با ما تا انتهای مطلب همراهی کنید.

برای ساخت سوله نیاز به مشاوره دارید؟
۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

محاسبه متراژ سوله

از مهمترین مواردی که برای کارفرمایان اهمیت بسیاری دارد، محاسبه متراژ سوله است. در ابتدا لازم است که نیازسنجی درستی از صنعتی که قرار است در سوله انجام شود، داشته باشیم.

ابتدا یک متراژ پیشنهادی برای ساخت سوله خود داشته باشید. اعداد متراژ پیشنهادی شما یک داده خام است و نیاز به بررسی و تامل دارد. بنابراین بعد از انتخاب متراژ پیشنهادی خود برای خرید سوله نیاز است که یک جلسه مشاوره با شرکت سوله سازی داشته باشید تا متراژ مورد نظر شما به صورت حرفه ای بررسی و نهایی گردد.

عوامل زیادی در محاسبه متراژ سوله موثر می باشد که در مقاله ای جداگانه به طور مفصل به آن خواهیم پرداخت.

محاسبه وزن سوله

در صورتی که قصد ساخت سوله دارید، می توانید با داشتن ابعاد سوله یعنی طول، عرض و ارتفاع آن، وزن سوله را محاسبه کنید. وزن سوله یعنی مقدار وزن فولادی که در ساخت اسکلت سوله مورد استفاده قرار می گیرد.

هزینه ساخت سوله و عوامل موثر بر آن

سوله سازی، مصالح و تکنولوژی به‌کار رفته در آن از مباحث مهم سازه در دنیای صنعتی امروز به شمار می‌آیند. عوامل تاثیرگذار زیادی در ساخت سوله و قیمت نهایی آن وجود دارد که با بررسی آنها می‌توان قیمت هر متر مربع ساخت سوله را به‌دست آورد.

از تنوع در متراژ و امکان سرشکن قیمت در مقیاس‌های بزرگ تا محل احداث و اقلیم اجرای عملیات ساخت سوله و وجود یا عدم وجود جرثقیل سوله، فاکتورهای مختلفی در تعیین قیمت نهایی موثرند.

مراحل ساخت سوله از صفر تا صد

در این بخش از مطلب به بررسی عوامل مهم در این مورد می‌پردازیم.

هزینه و قیمت ساخت سوله به عوامل مختلفی بستگی دارد. عوامل زیر در قیمت تمام شده ساخت سوله موثر می باشند:

  • کاربری سوله
  • ابعاد سوله
  • اندازه دهانه سوله
  • محل و اقلیم احداث سوله
  • تعداد طبقات سوله

در بخش بعدی به بررسی عوامل موثر در تعیین قیمت سوله خواهیم پرداخت.

کاهش هزینه ساخت سوله + ساخت سوله ارزان

کاربری سوله؛ موثرترین عامل در تعیین هزینه‌ها!

کاربری سوله موثر بر ساخت سوله

این که سوله سفارشی ما برای چه موردی به کار برده می‌شود، تاثیر زیادی در ابعاد و مشخصات آن خواهد داشت، عاملی که بدون شک در تعیین هزینه ساخت سوله موثر است. از این جهت لازم است پیش از اقدام به انتخاب نهایی، شرکت سازنده را از کاربری مورد نظر خود از این سوله آگاه کنیم.

به این ترتیب هم از مزایای ساخت تخصصی سوله برخوردار می‌شویم و هم در برآورد هزینه‌های ساخت موفق‌تر خواهیم بود. برای مثال در ساخت یک سوله ورزشی یا سالن همایش نیاز به نصب جرثقیل نیست. این ویژگی تا حد زیادی از هزینه ساخت سوله کم می‌کند.

در مقابل ساخت سوله برای انبار یا نگهداری لوازم سنگین ضمن نیاز به جرثقیل، به ساختار محکم برای کف نیز نیازمند است که با هزینه زیرسازی همراه بوده و بر مخارج کار می‌افزاید.

علاوه بر وجود جرثقیل، شیوه نصب آن در سازه نیز در محاسبه میزان هزینه ساخت سوله موثر است. برای کاربرد جرثقیل به شکل مستقل نیاز به ساخت سقف با مقاومت بالاتر نیست. در حالی که سوله‌های با جرثقیل متکی به سقف سازه، که از تناژ بالا (۱۵ تا ۲۰ تن و بیشتر) برخوردارند نیاز به سازه مستقل نیز دارند.

در مواردی نیز با وجود تناژ پایین‌تر بنابرصلاح‌دید مهندسین مشاور اقدام به ساخت سازه‌های مستقل برای نصب جرثقیل می‌شود. همه این موارد در محاسبه هزینه نهایی ساخت سوله موثرند.

ابعاد سوله و تاثیر آن در برآورد هزینه‌ها

ابعاد سوله و تاثیر آن در برآورد هزینه ها

ابعاد و ارتفاع سوله تاثیر زیادی در قیمت تمام شده آن دارند. انتخاب میزان استحکام هر سوله که بنابر میزان تاثیر نیروهای باد بر آن محاسبه می‌شود، ارتباط مستقیم با ارتفاع این سازه داشته و در تعیین میزان و نوع مصالح کاربردی و در نهایت هزینه ساخت سوله موثر است.

اندازه دهانه سوله و تاثیر آن بر هزینه سوله سازی

موضوع بعدی اندازه دهانه سوله است که بر تعیین سطح کلی آن و نیز قیمت تمام شده تاثیر دارد.

شکل سوله و قوسی یا شیب‌دار بودن آن نیز از دیگر مواردی هستند که در تعیین قیمت و محاسبه هزینه ساخت سوله اثر می‌گذارند. به‌طوری که سوله‌هایی با سقف قوسی اغلب مخارج بیشتری روی دست سازنده گذاشته و از قیمت بیشتری برخوردارند.

سقف‌های قوسی زیباتر هستند، اما در تهیه آنها پرتی و دورریز ورق مصرفی بیشتری وجود داد که با محاسبه آن در هزینه ساخت سوله قیمت بالاتر می‌رود.

محل و اقلیم احداث سوله و تاثیر آن در قیمت‌گذاری

در احداث هر سوله به عوامل زیادی توجه شده و تاثیر آنها بر شیوه ساخت و نوع مصالح مصرفی نیز تعیین می‌گردد. تهویه سوله، تاسیسات کاربردی در آن و استحکام مورد نیاز برای مقاومت در برابر عوامل فیزیکی موجود در همان منطقه خاص، تا حد زیادی در مشخص نمودن هزینه ساخت سوله تاثیرگذارند.

محل و اقلیم سوله و تاثیر در قیمت

تاسیسات مورد استفاده برای تهویه سوله و دیگر امکانات به‌کار رفته در آن نیز بنابرمحل احداث سوله تعیین می‌شوند. نواحی در معرض برف و باد، از نظر اقتصادی با بیشترین هزینه ساخت سوله مواجه‌اند.

حومه شهرها به دلیل نبود ساختمان‌های بلند که تاثیر زیادی در شکست باد دارند، از بادخیزترین نقاط در هر منطقه محسوب می‌شوند که در آنها هزینه ساخت سوله به‌مراتب بالاتر است.

از طرفی مجاورت سوله‌های با ارتفاع کمتر از ساختمان‌های اطراف، با هدایت برف بام این بناها بر روی سقف سوله، نیاز به ساختاری محکم‌تر در این سازه‌ها را طلب می‌کند که با هزینه بالاتر برای ساخت آنها همراه است.

پوشش داخلی و خارجی، سقف و عایق‌بندی سوله قیمت سوله و فونداسیون به‌کار رفته در ساخت آن، از موارد تعیین کننده در هزینه ساخت سوله است. متراژ زیربنای سوله و ارتفاع ستون‌ها و دهانه آن بر طبق اندازه‌گیری‌های دقیق محاسبه شده و در قیمت‌گذاری آن منظور می‌شوند.

علاوه بر این موارد، پوشش داخلی و عایق‌بندی لازم برای احداث یک سوله استاندارد با توجه به نوع کاربری آن نیز از دیگر موارد تاثیرگذار در این موردند.

این پوشش که شامل بخش‌های سقف و بدنه سوله می‌شود، در هر بخش بسته به انتخاب نوع پوشش با هزینه‌هایی همراه است که بر مخارج کلی سوله سازی اضافه می‌شوند.

عایق‌بندی سوله در انواع مختلف بوده که هر یک با هزینه‌های خاص جهت تهیه متریال و شیوه کاربرد آنها همراه است.
در صورت نیاز به عایق‌های ضد صدا یا اکوستیک، عایق ضدحریق و پوشش‌های مقاوم در برابر تبادل هوا، مخارج بیشتری به هزینه ساخت سوله اضافه می‌شود.

ساخت سوله گلخانه‌ای نیز با مخارج و هزینه‌هایی برای انتخاب متریال نگهدارنده دما و رطوبت همراه است که در جای خود قابل محاسبه و برآورد است.

طبقات سوله و نقش آنها در برآورد هزینه ساخت سوله

شاید شما هم تا به حال نمونه‌هایی از سوله‌های طبقاتی را دیده باشید. سازه‌هایی پرکاربرد با سطح زیر بنای زیاد که تاثیر بالایی در توانایی بالا بردن عملکرد و بازده کار دارند.

طبقات سوله و نقش آن در برآورد هزینه ساخت

این نوع سوله در مراکز صنعتی، ورزشگاه‌ها و مراکز درمانی موقت و مشابه آن احداث شده و از وجود آنها استفاده‌های بسیاری می‌شود.

برآورد هزینه‌ اسکلت‌بندی این نوع سوله، بسته به وزن طبقات تاثیر زیادی بر فونداسیون و میزان متریال مصرفی در ساخت آن دارد که محاسبه هزینه ساخت را پیچیده‌تر می‌کند.

‌علاوه بر نوع طبقات، متراژ آنها نیز در این مورد موثر بوده و نقش زیادی در تعیین هزینه ساخت سوله دارد که باید در محاسبات منظور گردد.

محاسبه آنلاین هزینه ساخت سوله

همانطور که پیش از این ذکر کردیم، هزینه ساخت سوله به عوامل مختلفی بستگی دارد. بر همین اساس نیاز است که حتما با شرکت سازنده مشورت نمایید.
از متداول ترین متراژهایی که برای ساخت سوله و هزینه آن وجود دارند میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هزینه ساخت سوله 300 متری
  • هزینه ساخت سوله 300 متری
  • هزینه ساخت سوله 1000 متری
  • هزینه ساخت سوله 200 متری
  • هزینه ساخت سوله 500 متری
  • هزینه ساخت سوله برای تالار
  • هزینه ساخت سوله پرورش بوقلمون
  • محاسبه هزینه ساخت سوله صنعتی

محاسبه قیمت سوله

برای محاسبه هزینه ساخت سوله، لازم است که ابتدا قیمت و هزینه هر متر مربع سوله را محاسبه کنیم.

قیمت هر متر مربع سوله سبک

در مشخص کردن قیمت و هزینه هر متر مربع سوله عوامل زیادی دخیل هستند، به عنوان مثال می توان به استاندارد سوله، نوع، مصالح، کاربرد سوله، اندازه و طول دهانه سوله اشاره کرد. اما به طور تقریبی برای بیان قیمت هر متر مربع سوله سبک می توان به رقم 500 هزار تومان الی 1.800.000 میلیون تومان اشاره کرد.

هزینه ساخت سوله در سال 1400

هزینه سوله در هر متر مربع در سال 1400 با وزن سوله در هر متر مربع رابطه مستیم دارد.

برای اولین بار در ایران

تولید پروفیل زد تا ارتفاع 32 و ضخامت 6

۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

جمع بندی

ساخت سوله و هزینه‌های مربوط به آن در پروژه‌های مختلف با شرایط متنوع با یکدیگر متفاوت است. عوامل زیادی از ارتفاع دهانه و وسعت سوله تا نوع متریال مصرفی و عایق‌های به‌کار رفته در آن نیز از مواردی هستند که بر قیمت تمام شده سوله تاثیرگذارند.

محاسبه این مخارج نیازمند برآورد دقیق مصالح و نقشه کار بوده و مواردی مانند نوع کاربری سوله، عایق‌های مصرفی و محل احداث و اقلیم آب و هوایی آن، همه بخش‌هایی از این محاسبه را تشکیل می‌دهند.

امروزه نرم‌افزارهایی برای محاسبه آنلاین هزینه ساخت سوله ابداع شده که کار را برای سفارش‌دهندگان آسان‌تر نموده است. با استفاده از این اپلیکیشن‌ها ضمن وارد کردن اطلاعات درخواستی و ویژگی‌های سوله مورد نظر خود در چارت مربوطه، از قیمت تمام‌شده‌ی آن مطلع می‌شوید.

شما نیز می‌توانید با محاسبه هزینه ساخت سوله نمونه مناسب آن را که برای کاربری خاص مورد نظر مناسب بوده و با توان مالی شما هماهنگ باشد سفارش دهید.

سوالات متداول

هزینه ساخت سوله به چه عواملی بستگی دارد

عوامل موثر در برآورد هزینه ساخت سوله بسیار زیاد هستند. امابه طور خلاصه می توان به کاربری سوله، ابعاد سوله، اندازه دهانه سوله، محل و اقلیم احداث سوله، طبقات سوله اشاره کرد.

تاثیر محل و اقلیم سوله بر هزینه ساخت سوله

محل و اقلیم بر هزینه ساخت سوله تاثیرگذار است به عنوان مثال حومه شهرها به دلیل نبود ساختمان‌های بلند که تاثیر زیادی در شکست باد دارند، از بادخیزترین نقاط در هر منطقه محسوب می‌شوند که در آنها هزینه ساخت سوله به‌مراتب بالاتر است. توضیحات تکمیلی در متن مقاله.

تاثیر تعداد طبقات سوله بر هزینه سوله سازی

برآورد هزینه‌ اسکلت‌بندی سوله های چندطبقه، بسته به وزن طبقات تاثیر زیادی بر فونداسیون و میزان متریال مصرفی در ساخت آن دارد. ‌علاوه بر این، نوع طبقات و متراژ آنها نیز در برآورد هزینه موثر بوده و نقش زیادی در تعیین هزینه ساخت سوله دارد که باید در محاسبات منظور گردد.