ساخت سوله از عملیات سازه‌ ای مهمی است که در سال‌ های اخیر کاربرد زیادی در صنایع ساختمانی داشته است. نیاز به مکانی مسقف با امکانات لازم برای انجام پروژه‌ های مختلف صنعتی، نظامی، ورزشی و بسیاری از موارد دیگر باعث شده ساخت سوله در همه جای دنیا به صنعتی پر رونق و محبوب تبدیل شود.

در این میان اجرای بهینه کلیه مراحل تا رسیدن به نتایج دلخواه بخش مهمی از این پروسه است که همه روزه در پروژه‌ هایی در سراسر دنیا صورت می ‌گیرد.

سوله چیست + انواع سوله و کاربرد آن

در این مطلب قصد داریم گام به گام مراحل کاربردی و مفید ساخت سوله را بیان کنیم. مراحلی که با یک مشاوره هوشمندانه آغاز شده و ضمن طی نمودن صحیح و اولویت‌ بندی شده مراحل کار، شما را به نتایج دلخواه و با صرفه اقتصادی در تهیه و تدارک سوله مناسب راهنمایی خواهد کرد.

در این نوشتار:

  • صفر تا صد ساخت سوله را با هم مرور می‌کنیم.

و نکات کلیدی برای ساخت اصولی و مقرون به ‌صرفه سوله را بیان می کنیم.

  • نقش مهم شرکت ‌های معتبر سازنده را در اجرای بهینه عملیات ساخت مورد بررسی قرار خواهیم داد.

با ما تا انتهای متن همراهی کنید.

۶ گام برای ساخت سوله: از مشاوره تا اجرا

برای آنکه ساخت سوله را تا حد ممکن با سهولت و موفقیت طی کنیم لازم است این مراحل را پشت سربگذاریم:

6 گام برای ساخت سوله از مشاوره تا اجرا

انتخاب و انجام یک مشاوره اصولی

سوله سازی و اجرای مراحل آن از مشاوره با کارشناسان مربوطه آغاز می ‌شود. شاید برخی این مرحله را چندان جدی نگرفته و تاثیر آن را در بهبود انجام مراحل کار و انتخاب صحیح نوع سوله دست کم بگیرند.

این درحالی است که انتخاب یک مشاور کارآزموده شما را در انجام بهینه کار و انتخاب نمونه مناسب و کارآمد سوله راهنمایی می ‌کند. همچنین به شما در زمینه انجام کامل و درست مراحل اداری کار برای دریافت مجوز و اقدامات قانونی مشاوره خواهد داد.
پس از این کار می‌توانید بخش‌ های مختلف پیش رو را به ‌ترتیب اولویت انجام دهید.

عملیات ساخت سوله و طی نمودن مراحل اداری و قانونی

این عملیات شامل دو بخش امور اداری و بخش ساختمانی است.

در بخش نخست لازم است نسبت به دریافت مجوزهای مربوطه برای این کار اقدام نمایید. مراجعه به مراجع قانونی و طی نمودن روال قانونی کار، نخستین قدمی است که اجرای صحیح کار سوله سازی را برای شما فراهم می‌کند.

پس از دریافت مجوزهای قانونی لازم، باید نسبت به تهیه زمین لازم برای این کار اقدام نمایید. در این مرحله انتخاب زمینی که مشخصات لازم برای انجام سوله سازی را داشته باشد از اهمیت بالایی برخوردار است و در نهایت زمین مورد نظر باید از طرف شرکت سازنده سوله مورد تایید قرار بگیرد.

در این مورد لازم است کاربری سوله پیش از انتخاب زمین مناسب تعیین شود. زیرا برای برخی مصارف نیاز به زمین‌ با ویژگی ‌های خاص وجود دارد. برای مثال اگر سوله را برای نگهداری اقلامی با وزن بالا بخواهید، یا قصد احداث کارخانه ‌ای با تجهیزات سنگین صنعتی یا کشاورزی را در آن داشته باشید، نیاز به ساختار محکم و منسجم در بخش کف داشته و همچنین باید کف ‌سازی لازم را نیز به انجام برسانید.

این در حالی است که سوله‌ های سبک (مانند » سوله خرپایی) یا مواردی که برای مصارف غیر سنگین کاربرد دارد، نیاز به انجام سنگین چنین مراحلی در این مقیاس نداشته و از نظر قیمت نیز بسیار ارزان ‌تر هستند.

آغاز عملیات ساختمانی سوله سازی با خاکبرداری

خاکبرداری نخستین گام از عملیات ساختمانی در مراحل ساخت سوله است. در این مرحله، وجود متخصصین کارآزموده و شرکت‌ های مهندسی معتبر سازنده، کمک زیادی به انجام مقرون به ‌صرفه و ایمن کار می ‌کند.

طی عملیات خاکبرداری اصولی و تراز کردن سطح، مراحل آزمایش خاک جهت تعیین شرایط ایده‌آل برای آغاز اجرای فونداسیون، عملیاتی می‌شود.

آزمایشگاه ‌های مهندسی خاک در این مرحله نقش مهمی داشته و به شما اطمینان لازم برای یک اجرای موفق با رعایت اصول علمی و ایمنی را می‌ دهند.

آغاز عملیات ساختمانی سوله سازی با خاکبرداری

اجرای فونداسیون و مراحل آن

بخش مهمی از ساخت هر سوله، به فونداسیون ‌بندی سازه و آماده سازی بسترهای مناسب اجرا مربوط است. در این مرحله، نظارت بر اجرای صحیح فونداسیون متضمن انجام بهینه سایر مراحل کار نیز خواهد بود.

نصب سوله و اجرای مراحل دیگر کار، گام بعدی است که با حضور مهندسین مجری و ناظر انجام می‌شود. بسته به نوع کاربری که از سوله انتظار داریم و نیز فضای در دسترس، عملیات ساخت سوله تاحدودی متفاوت خواهد بود.

سقف سوله، تجهیزات به ‌کار رفته در آن، نوع دیوارها و پوشش آنها، عایق مصرفی در دیواره‌ ها و سقف سوله و از همه مهم‌تر تجهیزات و ماشین ‌آلات مورد نیاز نظیر جرثقیل، هر یک به نوبه خود نیازمند بررسی کارشناسی و انتخاب هوشمندانه هستند.

ساخت سوله فلزی و مراحل نصب

برای کسب موفقیت در ساخت و نصب یک سوله فلزی، لازم است از یک مجموعه متخصص و کارآزموده کمک بگیرید. کلیه مراحل از طراحی سازه و تایید آن تا نصب و مونتاژ را می‌توانید در چنین مجموعه ‌هایی تجربه کنید.

ابعاد سوله از دهانه تا ارتفاع تاج و کناره و نیز میزان متریال و فولاد مصرفی را باید پیش از آغاز به کار محاسبه کرده و با توان مالی خود قیاس کنید. در این صورت با انتخاب‌ های مناسب، سوله ‌ای مقرون به ‌صرفه و متناسب با نیاز و توان اقتصادی خود تهیه می‌کنید.

هزینه ساخت سوله در هر متر مربع + عوامل موثر در تعیین قیمت سوله

نصب سوله آماده چه به‌ شکل پیش ساخته، مونتاژ یا ساخت در محل می‌تواند انجام گیرد. در این صورت لازم است محاسبه هزینه‌ های حمل و جابجایی سوله و ادوات مربوط به نصب را نیز در برنامه خود بگنجانید.

یکی از حساس‌ ترین و دشوارترین مراحل ساخت سوله، نصب آن است. نیاز به دقت بالا در این مرحله و انجام اصولی و اولویت ‌بندی شده مراحل کار در این بخش، نقش مهم و کلیدی در اجرای موفق این سازه دارد.

برای ساخت سوله نیاز به مشاوره دارید؟
۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

نصب و راه‌اندازی تاسیسات در سوله

تاسیسات بخش مهمی از ساخت یک سوله را تشکیل می‌دهد که اجرای موفق آن می ‌تواند تاثیر بالایی در تدارک فضای مناسب و کارایی بهینه آن داشته باشد.

نصب درب و پنجره در یک سوله تا تاسیسات برق و به ‌دنبال آن سیستم ‌های سرمایشی و گرمایشی و تهویه، نخستین و اصلی‌ترین تاسیسات مورد نیاز هر سوله به ‌شمار می‌آیند.

در سوله های صنعتی و ایمن، نصب سیستم اطفای حریق استاندارد و دوربین‌ های مدار بسته نیز از الزامات اجرایی به ‌شمار می‌آیند.
نیاز است تا این مرحله برای اجرای مطمئن و تکمیل بهینه کارها به دست متخصصین خبره و کار بلد سپرده شود.

سپردن مراحل مهم نصب و راه‌ اندازی تاسیسات سوله به افراد آماتور و فاقد تخصص با خطر بروز مشکلات اصولی در کار ‌همراه بوده و ایمنی سوله را به خطر می اندازد.

انواع روش های ساخت سوله

پیش از این مراحل ساخت سوله را به طور جامع و صفر تا صد بررسی کردیم. در عین آن‌که کلیت ساخت سوله‌ها یکسان می‌باشد، بسته به نوع سوله از روش‌های ساخت متفاوتی استفاده می‌نمایند. به عنوان مثال برای ساخت سوله‌های یو بی ام یا قوسی، از دستگاه Ultimate Building Machine استفاده می‌نمایند؛ در حالی‌که این دستگاه برای ساخت سوله تیرورقی یا خرپایی کاربردی ندارد. این سوله بیش‌تر با روش‌های جوشکاری ساخته می‌شوند.

چند توصیه مهم و کاربردی در ساخت سوله

سوله‌ سازی کاری دشوار، طولانی و هزینه ‌بر است که اجرای اصولی و گام به گام آن نیازمند داشتن اطلاعات لازم و کافی و صرف زمان و انرژی بالایی است. از این جهت و با توجه به نیاز کاربری که سوله برای آن ساخته می‌شود، لازم است تا در انتخاب مجری این پروژه دقت و حساسیت بالایی به خرج دهید.

استانداردهای ساخت سوله

در این صورت زحمات و مخارج شما بی‌ نتیجه نمانده و پروسه انجام کار با موفقیت و رضایت شما به پایان خواهد رسید.
همچنین پیشنهاد می‌شود مخارج کار را با دقت و توجه کامل محاسبه و از ابتدا برای موارد خاص و پیش ‌بینی نشده احتمالی نیز آماده باشید.

چند توصیه مهم و کاربردی در ساخت سوله

جمع بندی

با اجرای بهینه کلیه مراحل کار و سپردن آن به یک مجموعه مهندسی خلاق و کارآزموده، ساخت سوله ‌ای زیبا، ایمن و مقرون ‌به ‌صرفه را در حالی تجربه کنید که با کاربری مورد نظر شما هماهنگی لازم را داشته و می ‌تواند نیازهای کاری شما را به بهترین شکل تامین نماید.

همواره صرفه اقتصادی کار را در نظر داشته باشید و با انتخاب بهینه کلیه اجزای کار از زمین مورد نظر تا ساخت سوله و اجرای تاسیسات و در نهایت پایان کار از هدر رفت هزینه و متریال مورد استفاده پیشگیری کنید.

برای اولین بار در ایران

تولید پروفیل زد تا ارتفاع 32 و ضخامت 6

۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

منبع (Resource): How to Build a Shed

سوالات متداول

مراحل 6 گانه ساخت سوله

در ساخت سوله 6 گام اساسی وجود دارد. برای اطلاع از مراحل 6 گانه ساخت سوله و توضیحات آن ها به متن مقاله مراجعه کنید.

عملیات ساختمانی سوله سازی با کدام مرحله آغاز می شود

خاکبرداری نخستین گام از عملیات ساختمانی در مراحل ساخت سوله است. طی عملیات خاکبرداری اصولی و تراز کردن سطح، مراحل آزمایش خاک جهت تعیین شرایط ایده‌آل برای آغاز اجرای فونداسیون، عملیاتی می‌شود.