از دلایل اهمیت اجرای فونداسیون سوله می توان به پیشگیری از نشست سوله اشاره کرد. همچنین اگر فونداسیون سازه فلزی به درستی اجرا شود از فرو ریختن سازه جلوگیری شده و فشارهای وارده به درستی از طریق فونداسیون به زمین انتقال می یابد.

در مقاله پیش رو قصد داریم به توضیحات بیشتری درخصوص فونداسیون سوله و مراحل اجرای آن بپردازیم با ما همراه باشید.

فونداسیون سوله چیست؟

قسمت زیرین کف سوله که نقش انتقال بار وارده به زمین را ایفا می کند فونداسیون سوله نام دارد. این قسمت با زمین تماس مستقیم دارد و سنگینی وزن سازه به آن تحمیل می شود. به همین دلیل فونداسیون یکی از ارکان اصلی در سوله سازی می باشد.

اجزای سوله و کاربرد آن‌ها در سازه

پیش نیاز ساخت فونداسیون سوله

فونداسیون قبل از ساخت سوله انجام می شود. پیش از عملیات ساخت فونداسیون باید ناهمواری های زمین سوله برطرف شده و زمین برای ساخت یک سوله سنگین وزن مهیا شود.

اگر سوله در زمین نامناسب و ناهموار ساخته شود علاوه بر صرف زمان و هزینه بالا از کیفیت و مقاومت نهایی سازه نیز کاسته می شود.

آرماتوربندی در فونداسیون سوله صنعتی

آرماتوربندی در فونداسیون سوله صنعتی

در فونداسیون سوله نیز مانند فونداسیون ساختمان از ترکیب بتن و میلگرد استفاده می شود.
آرماتور باعث مقاومت بیشتر در فونداسیون می شود. آرماتورها با فاصله های مناسب در طول و عرض در کنار یکدیگر قرار می گیرند. اگر فواصل بین آرماتورها مناسب نباشند منجر به فرو ریختن بتن و در نتیجه خرابی فونداسیون سوله می شوند.

دلیل استفاده از میلگرد و بتن در ساخت فونداسیون این است که بتن خاصیت مقاومت فشاری زیادی دارد، اما در برابر فشار نیروهای کششی آسیب پذیر بوده و شکسته می شود.

میلگرد دقیقا نقطه مقابل بتن است و در برابر فشار نیروهای کششی بسیار مقاوم است. به همین خاطر در فونداسیون از ترکیب بتن و میلگرد استفاده می شود. تا پی ساختمان مقاومت بالایی به دست آورند.

مقایسه فونداسیون سوله با فونداسیون ساختمان

مقایسه فونداسیون سوله با فونداسیون ساختمان

فونداسیون سوله و ساختمان در مواد تشکیل دهنده و نحوه اجرا شباهت زیادی به یکدیگر دارند. برای بیان تفاوت بین آن ها می توان به این مورد اشاره کرد که در پی ریزی ساختمان ها با توجه به تعداد طبقات و مساحت ساختمان به گود برداری و حفاری عمیق و فونداسیون بزرگتری نیاز است.

اما در سوله سازی به گود برداری عمیق نیاز نیست. به طور معمول برای فونداسیون سوله گودبرداری تا ارتفاع 50 سانتی متر انجام می شود که پیشنهاد می شود این میزان حتما رعایت شود. نکته جالب توجه اینکه برای مشخص شدن ارتفاع فونداسیون به بررسی دقیق خاک و وزن کلی سازه نیاز است.

انواع فونداسیون در سوله سازی

فونداسیون سوله مدل های مختلفی دارد که با توجه به کاربری و نوع سوله به دسته های زیر تقسیم می شود:

پی منفرد یا شناژ

اگر سوله بارگذاری فشرده داشته باشد و حداکثر فشار وارده به پایه ستون ها تحمیل شود از پی منفرد استفاده می کنند. به تعبیری دیگر این فونداسیون بار وارد شده به یک ستون را تحمل می کند.

فونداسیون گسترده

این پی ریزی برای سوله هایی مناسب است که وزن وارد شده به شکل نقطه ای نبوده و به صورت یکنواخت در تمامی نقاط سوله پخش می شوند.

فونداسیون نواری

فونداسیون نواری به شکل یک نواری از فونداسیون است که در دور سازه، دقیقا در زیر دیوارهای سوله کشیده می شود تا وزن وارد شده به دیوارهای سوله را تحمل کند.

مراحل اجرای فونداسیون در سوله سازی

در ادامه به ذکر مراحل مختلف اجرای فونداسیون در ساخت سازه فلزی می پردازیم. با طی کردن مراحل زیر می توان یک فونداسیون سوله استاندارد به دست آورد.

برای ساخت فونداسیون سوله، باید مرحله به مرحله و با دقت پیش رفت تا به نتیجه اصولی رسید. مراحل اجرای فونداسیون سوله عبارتند از:

مراحل اجرای فونداسیون در سوله سازی

آزمایش خاک سوله

قدم اول در پی ریزی سوله آزمایش خاک است، باید توجه داشت که جنس خاک در مناطق مختلف با هم فرق می کند. در اولین گام میزان سفتی خاک را آزمایش می کنند تا به اندازه مقاومت آن نسبت به وزن سوله پی ببرند. اگر میزان استقامت زمین از یک کیلو بیشتر باشد زمین برای سوله سازی مناسب است.

مشخص کردن وزن سوله

به منظور انتخاب نوع فونداسیون مناسب به وزن سوله نیاز داریم. به همین دلیل در ابتدا باید وزن سوله مشخص شود.

آماده سازی نقشه فونداسیون سوله

در نقشه فونداسیون با توجه به اندازه ی سوله دو بخش نقشه پایه و نقشه کلی تعیین می شود. چون فونداسیون نقش بسیار مهمی در میزان مقاومت سوله دارد، نباید در اجرای مراحل آن قصوری رخ دهد زیرا بر نتیجه نهایی سوله اثرگذار است.

برطرف کردن عوامل مزاحم

در این مرحله کلیه موانع و عوامل مزاحم از زمین سوله حذف می شوند. مثلا درختان و بوته ها، سنگ ها و کلیه اجسام موجود در زمین سوله جمع آوری می شوند.

مشخص کردن محل فونداسیون

پس از طی کردن مراحل قبلی نوبت به مشخص کردن نقاط فونداسیون بر روی زمین است که به کمک ابزارهایی مانند متر، ریسمان، گونیا و … صورت می گیرد.

مسطح کردن زمین سوله

در این مرحله زمین سوله را به شکل صاف و یک دست در می آورند. برای صاف کردن سطح زمین برآمدگی و شیب آن را برطرف و گودال های زمین را پر می کنند.

خاکبرداری

در این مرحله به خاکبرداری از سطح اقدام می کنند. دانستن اطلاعاتی مانند مقاومت فشاری خاک، آب زیرزمینی و… در خاکبرداری زمین مفید است.

زیرسازی فونداسیون

زیرسازی فونداسیون

در زمان خاکبرداری فونداسیون سازه فلزی در صورت مواجهه با چاه و یا قنات خالی باید از پی مرکب یا پی تخت استفاده کنند. همچنین به منظور فشرده کردن خاک در ابتدا خاک را خیس می کنند و در مرحله بعد با استفاده از غلتک خاک را می کوبند.

بتن مگر

بتن مگر یا بتن نظافت به بتنی گفته می شود که پیش از بتن ریزی اصلی ریخته می شود. در این بتن میزان سیمان مصرفی پایین است. بتن مگر با ضخامت 10 تا 15 سانتی متر در محل مشخص شده استفاده می شود.

قالب بندی فونداسیون سوله

برای قالب بندی فونداسیون از تخته های 3 سانتی متری و یا ورق فلزی و … استفاده می کنند.

سنگ زیر پی

برای صاف و تراز شدن فونداسیون سازه سنگ های شکسته معدنی و سنگ ماسه شویی به کار برده می شود.

بولت گذاری فونداسیون سوله

در این مرحله پیچ و مهره های بلند و ضخیم به منظور قرارگیری و تثبیت ستون بر روی فونداسیون کاربرد دارد.
به منظور تثبیت بولت ها در محل مورد نظر شابلون بکار برده می شود و پس از استقرار بولت، بتن ریزی می کنند.

جمع بندی

در این مطلب اطلاعات کاملی درباره فونداسیون سوله و مراحل اجرای آن، مقایسه فونداسیون سوله با فونداسیون ساختمان و انواع فونداسیون در سوله سازی بیان کردیم. گفتیم که قسمت زیرین کف سوله که نقش انتقال بار وارده به زمین را ایفا می کند فونداسیون سوله نام دارد. این قسمت با زمین تماس مستقیم دارد و سنگینی وزن سازه به آن تحمیل می شود. به همین دلیل فونداسیون یکی از ارکان اصلی در سوله سازی می باشد.

منبع (Resource): Shed foundation

سوالات متداول

فونداسیون سوله صنعتی چیست

قسمت زیرین کف سوله که نقش انتقال بار وارده به زمین را ایفا می کند فونداسیون سوله نام دارد. این قسمت با زمین تماس مستقیم دارد و سنگینی وزن سازه و سوله به آن تحمیل می شود.

انواع فونداسیون در سوله سازی

پی منفرد یا شناژ، پی گسترده و پی نواری. توضیحات بیشتر در متن مقاله.

مراحل اجرای فونداسیون در سوله سازی

برای ساخت اصولی سازه فلزی و فونداسیون آن مراحل مختلفی باید طی شود. مراحل اجرای فونداسیون در متن مقاله به ترتیب ذکر شده است.