سوله سازی، یکی از مهم‌ترین و بهترین روش‌های ساخت فضاهای وسیع برای مصارف مختلف می‌باشد. به دنبال اهمیت و کاربرد بسیار آن، مهم است که عوامل تاثیرگذار بر قیمت آن را شناخت.

موارد بسیاری همچون ابعاد و متراژ سوله، کیفیت متریال مصرفی و وجود یا عدم وجود بچه سوله بر روی قیمت سوله تاثیر می‌گذارند. این‌که بچه سوله چیست و چه کاربردی دارد، موضوعی است که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم. با ما تا انتهای مطلب همراه باشید.

سوله چیست + انواع سوله و کاربرد آن

بچه سوله یا لنتو در سوله چیست؟

منظور از بچه سوله، سازه‌ای سبک بوده که ایجاد آن وابسته به سوله اصلی یا مادر است که به هدف موارد خاص، در مجاورت سازه سوله اصلی ساخته می‌شود. بچه‌ سوله به انگلیسی به‌صورت Lean To خوانده می‌شود که اشاره به تکیه کردن بنایی کوچک به بنای بزرگ‌تر از خود دارد.

بچه سوله را در ابعاد کوچک‌تر از سوله اصلی تهیه می‌کنند. این سازه، فضایی را در اختیار مصرف‌کننده و خط تولید سوله اصلی قرار می‌دهد تا تعدادی از فرآیندها را که امکان جداسازی از فرآیند تولید دارند، بتوان به این مکان انتقال داد.

برای وجود بچه سوله، فراهم آوردن چه شرایطی لازم است؟

شروط و نکاتی که در تهیه لنتو باید به آن توجه کافی داشت، شامل موارد زیر است:

نکات قابل توجه در ساخت بچه سوله
نکات قابل توجه در ساخت سوله
  • اگر ابعاد این سوله از حداکثر 60 درصد سوله مادر بیشتر باشد، با سوله دوقلو و سه قلو مواجه خواهیم بود.
  • برای وجود بچه سوله، مهم است که میان سوله اصلی یا مادر با بچه سوله، مرزی مشترک وجود داشته باشد و بخشی از آن‌ها با یک‌دیگر در تماس و چسبیده به هم باشند.
  • اندازه دهانه این سوله را به طور معمول متناسب با ابعاد سوله تعیین می‌کنند که اکثرا میان 10 الی 15 متر است.
  • مهم است که برای ساخت لنتو از استانداردهای مشخص پیروی شود و از طرف سازمان نظام مهندسی تاییدیه دریافت شود.

چه زمانی برای ساخت لنتو، مناسب است؟

بسته به هر پروژه و نکات و الزامات مربوط به آن، تصمیم‌گیری برای ساخت لین تو انجام می‌گیرد. با این حال ساخت این سازه را باید در نکات زیر، مورد توجه قرار داد:

  • قبل از ساخت سوله مادر باید از شخص متخصص راهنمایی‌های لازم دریافت شود و در صورت صلاحدید و نیاز به سازه کمکی، بهتر آن است که پیش از اقدام به ساخت سوله اصلی، ساخت لنتو موازی با سوله اصلی، انجام گیرد. نظر به این امر، در زمان و هزینه صرف شده، صرفه‌جویی بسیاری می‌شود و از مشکلات ساخت و ساز در آینده جلوگیری می‌شود.
  • در مواقعی که بودجه یک پروژه اندک است و یا احتمال می‌رود که به سازه کوچک جانبی نیاز شود، مهم است که شرایط را مدیریت کرد که فضای لازم برای درج بچه سوله حداقل در یک سمت سوله اصلی و ترجیحا در دو سمت امکان‌پذیر باشد.

انواع بچه سوله کدام است؟

این سوله از نظر چگونگی طراحی و نحوه ساخت، در 4 دسته‌بندی مختلف قرار می‌گیرد که به شرح آن خواهیم پرداخت.

بچه سوله تک شیب یک طرفه

این سازه از یک سمت، به دیوار اصلی سوله در تماس است و دیوار مشترک طولی با سوله اصلی دارد. علاوه بر آن، از سقف شیب‌دار یک‌طرفه نیز برخوردار است. به عبارت دیگر در این حال شبیه به آن است که یک سوله اصلی را از قسمت طول به 2 نیم تقسیم کرده باشند. در این صورت اگر تنها ستون‌های لازم برای نگه داشتن سقف تهیه شود و دیوار کناری اجرا نشود، کاربرد آن به عنوان پارکینگ خودرو یا سایبان خواهد داشت.

بچه سوله تک شیب دو طرفه

هنگامی که سوله مادر از هر 2 طرف از یک بچه سوله تک شیب یک طرفه که احتمال تفاوت در ابعاد و اندازه در آن‌ها وجود دارد، برخوردار باشد، این نوع از سوله را در اختیار خواهیم داشت. در این حالت، هر دو دیوار جانبی سوله مادر با دیوارهای طولی بچه سوله‌ها در هر دو سمت مشترک هستند که منجر به افزایش مقاومت سازه در برابر تنش‌ها خواهد بود.

بچه سوله دو شیب یک طرفه

در این نوع سوله به طور معمول، یک سوله را با ابعاد حداکثر 60 درصد ابعاد سوله اصلی در یک سمت می‌سازند که دارای یک دیوار طولی مشترک است. این لین تو در کنار سوله اصلی و با سقف شیب‌دار دو طرفه طراحی و ساخته می‌شود و در موارد گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان با ایجاد مسیر عبور و مرور در بین بچه سوله و سوله مادر، از آن استفاده‌های بسیاری کرد.

بچه سوله دو شیب دو طرفه

این مورد مشابه با نمونه تک شیب دو طرفه است و در آن، بچه سوله سقف شیب‌دار دوطرفه در دو سمت سوله اصلی ساخته می‌شود. در این مورد امکان درنظر گرفتن ابعاد مشابه یا متفاوت وجود دارد.

مزایای استفاده از بچه سوله چیست؟

این سوله برای شخص مصرف‌کننده و پروژه موردنظر مزایای بسیاری را به دنبال خواهد داشت که شماری از آن‌ها به شرح زیر است:

  • امکان احداث این سوله در هر دوطرف سوله یا تنها یک جهت از آن وجود دارد.
  • در مواردی که پیش‌تر نیز به آن اشاره شد، می‌توان این بچه سوله را با یک سقف شیب‌دار و بدون دیوار تهیه کرد و در تمامی موارد، الزامی به به ساخت با تمام جزئیات وجود ندارد.
  • از دیگر مزیت‌های بچه سوله، آن است که در زمان اولیه ساخت نیاز به طراحی نیست. اگرچه بهتر است که ساخت بچه سوله از ابتدای هر پروژه مهندسی شود، با این حال این سازه را می‌توان در هر زمان به سازه اصلی اضافه نمود.
  • باتوجه به آن‌که این سوله در دیوار کناری با سوله اصلی مشترک است و سازه‌ای جداگانه نیست، مجموعه این 2 سوله، سازه‌ای واحد را تشکیل داده که در مقابل تنش‌های وارد شده، عکس‌العمل نشان می‌دهند و بچه سوله توانایی تحمل تنش‌های وارده به سوله مادر را داشته و بار وارد شده را کاهش می‎دهد.
  • از دیگر مزیت‌های آن می‌توان به کاهش وزن کلی سوله اشاره کرد که به علت نقش مهارکننده برای سازه اصلی اتفاق می‌افتد.

بچه سوله چه کاربردهایی دارد؟

این سوله در موارد بسیاری کاربرد دارد که در ادامه به شرح تعدادی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

کاربرد بچه سوله به عنوان سایبان
کاربرد بچه سوله به عنوان سایبان
  1. این سوله در پارکینگ ماشین‌آلات و خودروهای سبک و سنگین و ایجاد سایبان کاربرد دارد.
  2. از بچه سوله می‌توان به عنوان تفکیک فعالیت‌های مختلف سوله، استفاده کرد. به عنوان مثال می‌توان آن را به عنوان تعمیرگاه قطعات، لوازم، ماشین‌آلات و یا حتی آزمایشگاه مورد استفاده قرار داد.
  3. اگر بچه سوله را در ابتدا و انتهای خط تولید سوله قرار دهیم، به ترتیب امکان انبار مواد اولیه و انبار محصولات نهایی در آن‌ها وجود دارد.
  4. از این سازه می‌توان به عنوان سوله‌های مدیریت بحران به عنوان اسکان موقت، آبرو و غیره در حاشیه بزرگراه‌هایی که درحال ساخت هستند، استفاده کرد.

هزینه این سوله چگونه محاسبه می‌شود؟

برای تخمین قیمت بچه سوله، باید توجه داشت که به علت داشتن سایز کوچک‌تر و استفاده کمتر از متریال برای ساخت، هزینه نیز کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر آن، مواردی همچون کف‌پوش و سیستم تهویه که در این سوله به کار برده می‌شود، قیمت مناسبی دارد. چراکه برای کاربری‌های جانبی استفاده می‌شود و به اندازه سوله اصلی حائز اهمیت نیست. بنابراین می‌توان از کف‌سازی‌های معمولی استفاده کرد. نظر به این امر، قیمت تمام شده لنتو در مقایسه سوله مادر بسیار پایین‌تر است. درحقیقت هزینه اصلی به علت استفاده زیاد از مصالح، مربوط به سوله مادر و اسکلت آن است و تبع آن، این سوله‌ها در مقایسه با سوله اصلی هزینه بسیار کم‌تری خواهند داشت.  

سخن پایانی

در این محتوا به بررسی بچه سوله، کاربردها و انواع آن که شامل بچه سوله تک شیب یک طرفه و دو طرفه و دو شیب یک طرفه و دو طرفه بود، پرداختیم. باتوجه به اهمیت و تاثیر این سوله بر سازه اصلی، لازم است که قبل از اجرای آن و یا قبل از شروع پروژه، با ناظر و مهندس پروژه مشورت‌های لازم انجام شود.

منبع(Resource): Lean-to

سوالات متداول

بچه سوله به انگلیسی چگونه نامیده می‌شود؟

بچه‌ سوله در انگلیسی Lean To نامیده می‌شود.

لنتو در سوله چیست؟

لنتو یا بچه سوله، سازه‌ای کوچک‌تر از سوله مادر بوده و از حداقل 1 جهت در تماس با سوله اصلی است.