دستگاه‌ها و تجهیزات مختلف و متعددی در صنایع فولادی و آهن آلات مورد استفاده قرار می‌گیرند که بسیاری از آن‌ها ممکن است برای بسیاری از افراد ناشناخته باشد. فولاد یکی از مقاوم‌ترین متریال به حساب می‌آید که تغییر شکل و خمکاری آن، لوازم مخصوص به خود را می‌طلبد.

دستگاه پرس برک یکی از این موارد است که برای خمکاری انواع ورق‌های آهنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه از اجزای مختلفی ساخته می‌شود و خود دارای انواع مختلفی می‌باشد. در ادامه مطلب، ضمن معرفی بیش‌تر این دستگاه، به بررسی کاربردهای آن در صنعت نیز خواهیم پرداخت. تا انتها با شاهین فلز سپاهان همراه شوید.

دستگاه پرس برک چیست؟

دستگاه پرس برک که به انگلیسی Press Brake نامیده می‌شود، دستگاهی برای خمکاری ورق آهنی است و از 2 قسمت اصلی تشکیل می‌شود. این دو قسمت شامل یک بخش ثابت با نام ماتریس و یک بخش متحرک با نام سنبه می‌باشد. در این دستگاه با اعمال فشار به ورق سبب خمکاری می‌گردد.

معرفی دستگاه پرس برک

دستگاه پرس برک شامل چه اجزایی است؟

بخش‌های مختلف این دستگاه خمکاری شامل موارد زیر می‌شود:

  1. نیرو محرکه خم کاری
  2. گیره ابزار
  3. محورهای حرکتی دستگاه
  4. بازوهای نگهدارنده
  5. فک بالا و میز پرس
  6. فریم و تنه محکم
  7. سیستم فرمان و کنترل
  8. بدنه دستگاه
  9. قرار عقب
خمکاری پروفیل چیست + 2 روش اجرا

نحوه عملکرد دستگاه خمکاری پرس برک به چه صورت است؟

همان‌طور که پیش از این به معرفی دستگاه پرس برک پرداختیم، پرس برک دارای 2 قسمت اصلی ثابت و متحرک است. برای خمکاری مقاطع آهنی به کمک این دستگاه، ابتدا ورق فولادی و صفحات فلزی با ضخامت‌های مختلف، بر روی قسمت ثابت دستگاه که ماتریس نام دارد، قرار می‎گیرند.

در مرحله بعد با اعمال نیروی فشار به کمک دستگاه، بر روی قطعه محکم خواهند شد. نهایتا قسمت متحرک دستگاه که سنبه نامیده می‌شود، از بخش بالایی ورق‌های فولادی، بر روی آن‌‌ها اعمال فشار می‌نماید و به کمک انتقال نیروی بالا، منجر به خمکاری و شکل‌دهی فلز خواهد شد. این دستگاه به تناسب سرعت در خمکاری فلزات، و دقت خود، دارای انواع متفاوتی است که نسبت به نوع کاربرد، از انواع مختلف آن استفاده خواهد شد.

اجزا و نحوه عملکرد پرس برک

انواع پرس برک بر اساس نیروی خمش

طبق این دسته‌بندی، انواع این دستگاه شامل موارد زیر می‌شود:

  • پرس برک هیدرولیکی

نیروی محرکه این نوع از دستگاه با هیدرولیک تامین می‌گردد و برای خمش ورق فولادی از نیروی قابل توجه برخوردار است و در صنایع دارای کاربردهای بسیاری می‌باشد. فک بالایی به کمک نیروی تولیدی در دو سیلندر هیدرولیکی، زمینه حرکت را امکان‌پذیر می‌سازد. این نوع از پرس برک، به علت برخورداری از قدرت بالا، محبوبیت بسیاری دارا است. انواع مختلفی از این دستگاه وجود دارد که شامل دو دسته پرس برک‌هایی می‌شود که قسمت بالایی آن‌ها در حرکت است و به انگلیسی Up-Moving Press Brake نامیده می‌شوند و پرس برک‌هایی که قسمت پایینی آن‌ها در حرکت بوده و به انگلیسی Down-Moving Press Brake نام دارند.

  • پرس برک پنوماتیکی

پرس برک پنوماتیکی در اندازه‌های مختلف کوچک و متوسط ساخته می‌شود و در عین آن‌که در مقایسه با انواع دیگر دارای قدرت کم‌تری است اما سرعت آن قابل توجه می‌باشد. این نوع از پرس برک موارد استفاده کم‌تری را به خود اختصاص داده است و با نام ایر پرس برک نیز نامیده می‌شود. در این پرس برک از یک سیلندر بزرگ استفاده می‌کنند که نیروی محرکه فک بالایی دستگاه را تامین می‌نماید.

  • پرس برک مکانیکی

در مقایسه با پرس برک هیدرولیکی، پرس برک مکانیکی قدرت و مقاومت کم‌تری دارد. به همین خاطر است که امکان خمکاری ورق فلزی ضخیم با آن وجود ندارد، اما به لحاظ سرعت، دارای سرعت بیش‌تری نسبت به پرس برک هیدرولیکی می‌باشند. در مواردی، به کمک تعویض قالب و پانچ، از این پرس برک علاوه بر خم‌کاری و فرم‌دهی، می‌توان برای برش ورق، شیارزنی و یا سوراخ کاری استفاده نمود. هزینه تعمیر و نگهداری این دستگاه نسبت به انواع دیگر پایین‌تر می‌باشد.

انواع دستگاه های پرس برک

انواع پرس برک سی ان سی طبق عملیات

انواع دستگاه‌های پرس برک CNC براساس عملیات شامل موارد زیر می‌شود:

  • پرس برک دستی

پرس برک دستی به عناوین مختلفی همچون خمکن دستی یا خم‌کن ورق معمولی نیز شناخته می‌شود. پرس برک از نوع دستی، با استفاده از نیروی انسانی، ابعاد و زاویه خمش را در هر برش تنظیم می‎نماید و عمده کاربرد آن در تولید انبوه به کمک اندازه‌ها و زوایای خمشی می‌باشد.

پرس برک هیدرولیک  PLC

این نوع از دستگاه خمکاری، شامل دو سیلندر هیدرولیک می‌شود که امکان کنترل بیش‌تری را فراهم می‌نماید. پرس برک هیدرولیک PLC به طور معمول بر اساس حرکات بالا و یا پایین طبقه‌بندی می‌شود.

پرس برک  CNC

دستگاه خمکاری CNC به کمک فناوری کامپیوتری با هدف کنترل دقت و افزایش کارایی، بالاترین دقت و امکان سفارشی سازی را دارا است. برای استفاده از این دستگاه داده‌هایی همچون زاویه خمش، ضخامت ورق، عرض و درجه خم توسط شخص متخصص وارد نوعی کنترلر می‌شود و کنترل مابقی کارها به کمک دستگاه انجام می‌گیرد.

کاربرد پرس برک در خمکاری

همان‌طور که پیش از این بررسی کردیم، عمده کاربرد دستگاه پرس برک در خمکاری ورق‌های آهنی است. ورق‌های فولادی خمکاری شده در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرند:

کاربرد دستگاه های پرس برک
  1. ساخت قطعات الکترونیکی
  2. ساخت قطعات نظامی و دفاعی
  3. تولید قطعات هوافضا
  4. ساخت قطعات سازه‌ای و ساختمانی
  5. تولید قطعات مختلف ماشین آلات
  6. ساخت انواع لوازم خانگی

مزایای دستگاه خمکاری پرس برک چیست؟

استفاده از دستگاه پرس برک با مزایای زیر همراه است:

  • دستگاه‌های پرس برک دارای یک گیره هیدرولیکی اتوماتیک برای قالب بالایی و پایینی هستند که با هدف کاهش فشار کار رابط و افزایش بهره‌وری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • از دیگر مزایای این دستگاه می‌توان به این مورد اشاره کرد که در آن از استانداردهای بین المللی استفاده می‌شود. به همین علت مورد closed-loop در آن کنترل می‌گردد و سبب افزایش دقت خمکاری و همگام سازی خواهد شد.
  • عملکرد دستگاه خم کن ورق آسان است و امکان برنامه ریزی و راه‎اندازی آن به کمک کاربر نیمه ماهر نیز امکان‌پذیر خواهد بود.
  • دستگاه پرس برک امکان مدیریت برنامه‌های مختلف را دارا است و بار وزن بالا را در عین ایجاد نیروی زیاد، تحمل می‌نماید.

جمع بندی

دستگاه پرس برک، دستگاهی کاربردی در خمکاری ورق‌های فولادی به حساب می‌آید که به کمک آن، ورق مدنظر شکل اصلی را به خود می‌گیرد و در صنایع هوا فضا، ساخت لوازم نقلیه، ساخت لوازم خانگی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه دارای انواع هیدرولیکی، پنوماتیکی و مکانیکی می‌باشد که هر کدام دارای مشخصات مخصوص به خود هستند.

منبع (Resource): Press Brake Applications: All Industries that Use Them

سوالات متداول

نحوه کار دستگاه پرس برک به چه صورت است؟

برای خمکاری ورق ابتدا باید بر روی قسمت ماتریس قرار گیرد و با اعمال فشار بر روی قطعه محکم می‌شود. نهایتا سنبه از بخش بالایی ورق‌، فشار وارد می‌کند و ورق را خمکاری می‌نماید.

دستگاه پرس برک چیست؟

دستگاه پرس برک نوعی دستگاه خمکاری برای ورق فولادی است که از 2 بخش اصلی ثابت و متحرک ساخته می‌شود.