یکی از سِمت‌های شغلی مهم که احتمالا بسیاری از افراد آشنایی چندانی با طریقه کار آن ندارند، انبارداری است. انباردار همان‌طور که از اسم آن برمی‌آید، مسئولیت نگهداری لوازم و کالاهای مختلف در حجم بالا را دارد. اهمیت این شغل در زمان‌هایی که کالاهای موجود در انبار دارای ارزش قیمتی بالایی باشند، دو چندان خواهد بود.

یکی از این موارد، انبارداری آهن آلات است. مقاطع فولادی طبق ضوابط و قواعد مشخصی نگهداری می‌شوند تا دچار آسیب نشوند. در مقاله پیش رو قصد داریم به نحوه انبارداری رول ورق آهن و هزینه‌های آن بپردازیم. با شاهین فلز سپاهان تا انتهای مطلب همراه شوید. استعلام قیمت انبارداری رول ورق آهن

انبار چیست ؟

در تعریف کلی انبار به مکان یا ساختمانی گفته می‌شود که در آن کالاهای مختلف اما مرتبط با یک دیگر به صورت موقت و دائمی نگهداری می‌شوند. نگهداری موقت از آن جهت است که کالای جدیدا معمولا سریعا جایگزین موارد قبلی می‌شود و نگهداری دائمی از آن جهت اطلاق می‌شود که یک انبار هیچ‌گاه خالی نیست و همواره محل نگهداری اجسام و مواد مختلف می‌باشد.

انبارداری آهن آلات + 7 ویژگی انبار استاندارد

انواع انبار کدام است؟

انبارها به طور کلی و از لحاظ شیوه ساخت و بستر، در 3 نوع زیر وجود دارند:

  • انبار پوشیده

انبار پوشیده به محلی که گفته می‌شود که تمام اطراف آن بسته و پوشیده باشد. این انبارها دارای سقف و اطراف بسته هستند. برخی مواد به دلیل متریالی که در ساخت آن‌ها استفاده شده است و یا عدم دسترسی افراد غیر مجاز لازم است تا در انبارهای کاملا پوشیده نگهداری شوند.

در این انبارها همچنین امکان کنترل دما و رطوبت نیز می‌تواند وجود داشته باشد و موادی که در برابر حرارت یا سرما حساس هستند را می‌توان نگهداری کرد.

به عنوان نمونه ورق‌های فولادی که در اثر رطوبت و گرد و غبار دچار خوردگی می‌شوند، لازم است تا در انبارهای پوشیده نگهداری گردند. همچنین لازم است چیدمان ورق‌ها به نحوی باشد که هوا به راحتی از میان آن‌ها عبور کند و ورق‌ها به یک‌دیگر چسبیده نباشند.

انواع انبار
  • انبار سرپوشیده

بر خلاف انبار پوشیده که کاملا بسته است یک انبار سرپوشیده تنها سقف دارد و چهار جهت دیگر آن باز است. موادی که در این انبارها نگهداری می شوند تنها در برابر باران و برف و آفتاب محفاظت می‌شوند.

مقاطعی همچون میلگرد و تیرآهن را می‌توان در انبارهای سرپوشیده نگهداری کرد؛ چراکه لازم است از رطوبت و آفتاب در امان باشند. همچنین در انبار کردن محصولات فولادی باید توجه داشت که روی خاک قرار داده نشوند؛ چراکه با جذب رطوبت خاک احتمال زنگ زدگی آن‌ها افزایش پیدا می‌کند.

  • انبار باز

انبار باز یک مکان باز، بدون دیوار و سقف است و معمولا موادی که در برابر باد و باران و آفتاب آسیب نمی‌بینند، در این انبارها نگهداری می‌شوند. برای مثال برخی از انواع سنگ و سرامیک، کابل‌ها و تجهیزات سنگین، لوله‌ها و غیره را در انبارهای باز می‌توان نگهداری کرد.

چرا افراد و صنایع، آهن آلات را انبار می‌کنند؟

علل بسیاری برای انبار کردن آهن آلات وجود دارد. در قدم اول این‌گونه می‌توان گفت که در کشور ما ایران، هزینه اقلام و وسایل گوناگون، همواره در نوسان زیادی به سر می‌برد. آهن آلات نه تنها از این قاعده مستثنی نیستند، بلکه از پرنوسان‌ترین اقلام به حساب می‌آیند. به آن معنا که بررسی بازار آهن پیش از خرید، دارای اهمیت بسیاری می‌باشد.

دلایل انبارداری آهن آلات

این بررسی نوسانات کمک می‌کند که خرید آهن آلات در زمان درستی انجام شود و از صرف هزینه‌های زیاد جلوگیری گردد. علاوه بر آن خرید و انبار مقاطع فولادی در هنگامی که قیمت خرید مناسب باشد، افراد را از خرید مقاطع به هنگام افزایش قیمت، بی‌نیاز می‌سازد.

به جز موارد ذکر شده، هنگامی که متریال مورد نیاز اولیه انبار می‌شود، برای اجرای پروژه احتیاج به جمع‌آوری مواد اولیه از مراکز مختلف نیست؛ همین امر سبب کاهش هزینه‌های حمل و نقل و به‌طور کلی پروژه می‌شود.

شرایط انبارداری رول ورق آهن

برای حفظ سلامت و کمک به انبارداری صحیح ورق آهن و جلوگیری از مشکل پیدا کردن آن، لازم است ضوابط مشخصی در نظر گرفته شود که در ادامه به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • در درجه اول مهم است که رول یا کویل ورق آهن دارای پوشش مخصوص باشد و مستقیما با سطح زمین در تماس نباشد.
  • رول ورق آهن باید به دور از هرگونه رطوبت، مواد شیمیایی و هرگونه موادی که سبب خوردگی آن می‌گردد، نگهداری شود؛ چراکه در صورت زنگ‌زدگی یا خوردگی، کیفیت و مقاومت ورق از بین می‌رود و استحکام مورد نیاز را فراهم نمی‌کند.
شرایط نگهداری رول ورق آهن
  • یکی از نکات مهم انبارداری رول ورق آهن، نگهداری آن به صورت جداگانه می‌باشد. به آن معنا که جهت حفظ نظم فضا، لازم است گریدها و انواع مختلف ورق، جدا از یک‌دیگر نگهداری شوند.
  • انبارهای رول ورق آهن باید در فضای بسته و سرپوشیده باشند تا از ورود گرد و غبار و یا قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب، جلوگیری شود.

هزینه انبارداری رول ورق آهن شامل چه مواردی می‌شود؟

هزینه‌ انبارداری رول ورق آهن تحت تاثیر عوامل مختلفی است که در ادامه به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • موقعیت مکانی و محل انبار
  • تجهیزات مصرفی و ماشین آلات
  • هزینه نیروهای کار
  • هزینه خدمات مصرفی همچون آب، برق، گاز و غیره
  • هزینه‌های سیستم‌های امنیتی همچون دوربین مدار بسته
  • سیستم‌های اعلام و اطفا حریق

مواردی که پیش‌تر ذکر شد، علل تاثیرگذار بر هزینه‌های انبارداری رول ورق آهن به حساب می‌آمد. با این حال برای اطلاع از هزینه‌های دقیق لازم است با مراکز معتبر انبارداری در ارتباط باشید. کارخانه شاهین فلز سپاهان از جمله مراکز ارائه دهنده خدمات انبارداری آهن آلات است و این خدمت را با مناسب‌ترین قیممت برای مشتریان، عرضه می‌دارد.

جمع بندی

انبار به‌طور کلی به مکان‌هایی گفته می‌شود که برای نگهداری کالا از آن استفاده می‌گردد. رول ورق آهن یکی از محصولات پرکاربرد در صنعت به حساب می‌آید. به تبع آن در پروژه‌ها استفاده بسیاری از ورق می‌شود؛ به همین علت انبار کردن مقادیر بالا از آن، می‌تواند برای کارفرما صرفه اقتصادی داشته باشد. عواملی همچون موقعیت انبار، خدمات آب، برق، گاز، هزینه نیروهای کار و غیره، بر هزینه انبارداری رول ورق آهن اثرگذار هستند.

منبع(Resource): THE CHALLENGES OF STORING IRON AND STEEL

سوالات متداول

آیا کارخانه شاهین فلز سپاهان ارائه دهنده خدمات انبارداری آهن آلات است؟

بله؛ کارخانه شاهین فلز سپاهان از جمله مراکز معتبر در ارائه خدمات انبارداری می‌باشد و این خدمت را برای محصولاتی همچون رول ورق آهن ارائه می‌دهد.

هزینه های انبارداری رول ورق آهن شامل چه مواردی می‌شود؟

هزینه های انبارداری رول ورق، شامل مواردی همچون هزینه نیروی کار، خدمات آب، برق و گاز، تجهیزات مورد استفاده و غیره می‌باشد.