قدم اول در داشتن هر محصول باکیفیت، انتخاب و خرید محصولی با کیفیتی بالا می‌باشد. قدم بعدی که اگر از مرحله اول مهم‌تر نباشد، کم‌اهمیت‌تر نیز نیست، نحوه نگهداری از آن محصول است. هرقدر کالا دارای اهمیت و ارزش بیش‌تری باشد، طبعا نیاز به نگهداری بیش‌تری از آن احساس می‌شود. این نکته در نگهداری از کالاهایی همچون آهن آلات نیز صدق می‌کند. به همین علت قصد داریم در مقاله پیش رو به بررسی نکات انبارداری آهن آلات بپردازیم. با شاهین فلز سپاهان تا انتهای مطلب همراه شوید.

مجموعه شاهین فلز سپاهان با بکارگیری کادر متخصص و مجرب و استفاده از مکانی استاندارد و بهینه، خدمات انبارداری را برای رول ورق آهن ارائه می‌دهد. برای دریافت مشاوره و یا استعلام قیمت خدمات انبارداری آهن آلات کلیک کنید.

هدف از انبارداری آهن آلات

در وهله اول انبار فلزات با هدف حفظ سرمایه صورت می‌گیرد؛ به آن معنا که مقاطع فولادی همواره در نوسان قیمتی زیادی به سر می‌برند. علاوه بر آن نرخ فروش آهن آلات در زمان‌های مختلف متفاوت است. به همین علت پیش خرید و انبار کردن این مقاطع، در گذر زمان می‌تواند سودمند باشد.

از طرفی دیگر در پروژه‌های بزرگ عمرانی و کارگاهی و ساخت‌ و سازهای مهم ضروری است که فلزات و متریال مورد نیاز از قبل تهیه شوند و به همین ترتیب، انبار کردن آهن و فولاد باید با دقت عمل بالا صورت گیرد. به طورکلی اهمیت سیستم انبارداری را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • انبار آهن به عنوان مکانی مرکزی- انبار، مکانی مرکزی است که امکان حمل و نقل، دریافت، ذخیره و توزیع کالا را می‌دهد. با ورود محصولات به آن، مسئولیت به پرسنل مربوطه واگذار می‌شود.
  • بازدهی انبار آهن- هدف اصلی سیستم ذخیره کردن محصول، افزایش کارآیی و خدمات مشتری از طریق کاهش زمان چرخه و هزینه‌های کلی است. فضای ذخیره‌سازی، ارزش افزوده‌ای را به تامین کننده و خریدار ارائه و به آن‌ها این امکان را می‌دهد که از موجودی کالای خود و تحویل به موقع آن اطلاع داشته باشند.
  • مزایای اقتصادی انبار آهن- از ویژگی‌های انبار کردن محصول آن است که هزینه‌های تحویل و حمل ‌و ‌نقل را نه تنها برای صاحبین کالا بلکه برای مشتریان نیز کاهش می‌دهد؛ چراکه محصولات نه از چندین مکان که از یک مکان مرکزی حمل می‌شوند.
لزوم انبارداری فلزات

همچنین، ذخیره‌سازی می‌تواند به طور موثر میزان عرضه و تقاضا را مدیریت کند. اداره یک انبار آهن کاملا منظم و کارآمد، می‌تواند بسیار پیچیده‌تر از آن باشد که تصور می‌شود. اگرچه در ابتدا ممکن است عده‌ای فکر کنند که تنها وظیفه ساده آن، ذخیره قطعات فولادی است، اما تمام آن‌چه بسیار ساده به نظر می‌آید، زیر سایه یک سیستم مدیریت دقیق، کارامد خواهد بود.

انبارداری فرآیندی است که شامل روش‌های علمی برای رسیدگی به کالا و بار و در دسترس قرار دادن آن‌ها در هر زمان که برای حمل و نقل نیاز باشد. امروزه، اداره یک انبار کاملا منظم، احتمالا مهم‌ترین جنبه آن است.

ضوابط کلی انبارداری آهن آلات

به‌طور کلی لازم است نگهداری آهن آلات از ضوابط و شرایط زیر تبعیت کند:

  • عدم ایجاد محیط مرطوب

ارتباط و برخورد هرچند سطحی محصولات آهنی با زمین و رطوبت می‌تواند موجب بروز آسیب‌های احتمالی شود. درصورتی‌که قصد دارید مقاطع فولادی از خوردگی و زنگ زدگی در امان بمانند، باید در درجه اول از رطوبت محیط نگهداری آن‌ها بکاهید.

  • محافظت در برابر خوردگی

خوردگی در اثر برخورد عواملی مانند آب، گرد و غبار و خاک با فلزات صورت می‌گیرد. به‌مرور زمان سبب می‌شود که فلزات استحکام خود را از دست دهند. از این ‌رو لازم است که تمامی آهن‌آلات در محیط خشک و خنک نگه‌داری شوند. انبار کردن آهن و فولاد در محیط باز، یکی از بزرگ‌ترین اشتباهاتی است که یک انباردار می‌تواند انجام دهد.

ضوابط کلی انبارداری فولاد
  • عدم قراردهی طولانی مدت در نور خورشید

علاوه بر گرد و غبار، انبار کردن آهن و فولاد در محیطی که احتمال برخورد نور مستقیم خورشید وجود داشته باشد نیز می‌تواند سبب مشکل گردد. در این شرایط حتما باید به سراغ یک محیط مسقف رفت. بسته به شرایط پیش رو، تصمیم‌گیری در مورد انبار کردن آهن و فولاد می‌تواند متفاوت باشد.

  • محافظت از آهن آلات در برابر ضربه

آسیب‌های مکانیکی ممکن است در اثر ضربه، فشار و یا حتی حرارت و غیره ایجاد شوند و به تبع، آسیب بیش‌تری نسبت به برخورد با دیگر عوامل خواهند داشت. درصورتی‌که احتمال وارد شدن آسیب فیزیکی به فلزات وجود داشته باشد، نباید برای مدت ‌زمان بیش از چند هفته در این محیط نگهداری شود.

افزایش ضایعات و هزینه نگهداری میلگرد از جمله متداول‌ترین مشکلاتی است که سبب می‌شود بسیاری از کارفرمایان و پیمانکاران ساختمانی حساسیت زیادی روی شرایط نگهداری فلزات داشته باشند.

  • نگهداری فلزات به صورت جداگانه

لازم است فلزات حتما به‌صورت جداگانه در دسته‌بندی‌های مختلف نگه‌داری شوند. مخصوصا در مورد میلگردها این مسئله حائز اهمیت بسیاری است تا جایی که ضوابط مخصوص به خود را دارا است. این فاصله باید به شکلی باشد که منجر به برخورد فیزیکی نشود.

نگهداری فلزات و ورق‌ها بصورت جداگانه از یکدیگر

یک انبار فلزات استاندارد دارای چه ویژگی‌هایی است؟

ضوابط گفته شده برای انبارداری آهن آلات به صورت اصولی اهمیت بسیاری دارد. در ادامه قصد داریم به بررسی ویژگی‌های یک انبار فلزات استاندارد بپردازیم:

  • بکارگیری نیروهای مجرب

داشتن یک تیم آموزش دیده، نه تنها ایمنی را در فضای انبار آهن افزایش می‌دهد، بلکه سبب بهبود کارایی نیز می‌شود و کار را برای مدیر مجموعه بسیار آسان می‌سازد.

  • برخورداری از ایمنی کافی

پس از خرید آهن، ایجاد ایمنی لازم از دیگر نکات مهم در انبارداری آهن آلات است. در انبار که مقادیر بالایی از محصولات فولادی و ماشین آلات برقی وجود دارد. احتمال وقوع مشکلاتی همچون آتش سوزی نیز می‌باشد. در نتیجه علاوه بر آموزش کارکنان، استفاده از سیستم ضد حریق از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • برقرار کردن امنیت لازم

از انبار آهن برای نگهداری مقاطع نسبتا گران‌قیمت استفاده می‌شود و از این رو هدف محبوب سارقان است. یک انبار مجهز باید از امنیت شبانه روزی برخوردار باشد تا امکان سرقت را به حداقل برساند. نصب دوربین‌های مداربسته و نگهبانی ۲۴ ساعته از ویژگی‌های یک انبار ایمن می‌باشند.

  • موقعیت مکانی انبار

هزینه حمل و نقل محصولاتی مانند آهن آلات و فولاد به دلیل وزن بالا، قسمت مهمی از قیمت کل را در بر می‌گیرد. از این رو هرچه انبار به مقصد نهایی نزدیک‌تر باشد، بهای کل محصول کم‌تر خواهد شد. انبار شما باید در منطقه‌ای واقع شود که به راحتی در دسترس باشد. قرار گرفتن انبار پیشرو در منطقه شورآباد و مجاورت آن با بازار آهن، این مهم را تا حد زیادی برآورده ساخته است.

استانداردهای لازم در انبارداری فلزات
  • فضای مناسب ذخیره‌سازی

برای داشتن انبار آهن استاندارد، ضروری است که فضای کافی وجود داشته باشد تا همه کالاها با نظم نگهداری شود. این مورد نه تنها منجر به بهبود سازمان‌دهی انبار می‌شود، بلکه باعث جابجایی موثر و کارآمدتر کالا نیز می‌گردد.

  • سازمان دهی انبار آهن

سازماندهی انبار آهن از آن جهت اهمیت دارد که هر کالا در جای خود قرار می‌گیرد. این مسئله منجر به آن می‌شود که کالای موردنظر در دسترس همیشگی باشد. همچنین از آن‌جایی که آهن آلات همواره در معرض خوردگی و زنگ‌زدگی قرار دارند، همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، باید تمامی پروتکل‌های موردنظر مانند عدم وجود رطوبت و مواد شیمیایی، رعایت شود.

  • دریافت و کنترل کیفیت در انبار آهن

آهن آلات باید همیشه بلافاصله پس از ورود به انبار، تایید و بررسی شوند. کارکنان باید در زمان دریافت، کمبود یا آسیب محصول را یادداشت کنند. اطمینان از انتقال محصول به فضای ذخیره سازی در فرآیند دریافت، از ویژگی‌های بسیار مهم انبار آهن است. در حالی که انبارها ممکن است در محصولات ذخیره شده و فرایندهایی که استفاده می‌کنند متفاوت باشند‎، هر کدام می‌تواند از این نکات در جهت بهبود کارایی، ایمنی و رضایت مشتری بهره‌مند شود.

چک ‌لیست انبارداری فولاد و فلزات

در ادامه چک لیستی برای کنترل و مدیریت متریال فولادی ارائه خواهیم کرد:

  • بررسی بیمه اقلام انبارداری فلزات
  • مدیریت تهویه و شرایط عمومی فلزات
  • مدیریت شیب انبار
  • فاصله مناسب بین سقف انبار و مرتفع‌ترین کالاهای چیده شده
  • حمل به‌صورت توده‌ای
  • ارتفاع و عرض کالاها و فاصله آن‌ها نسبت به همدیگر
  • انبار کردن آهن و فولاد بر اساس نوع آلیاژ

جمع بندی

انبارداری کالا یکی از مهم‌ترین قسمت‌های فعالیت هر صنعتی است. صنایع فولاد و آهن آلات نیز از این قاعده مستثنی نیستند. چه بسا اهمیت بیش‌تری نیز دارند؛ چراکه وارد شدن هرگونه آسیب به مقاطع، در آینده و در پروژه‌های عمرانی، تاثیر منفی خود را می‌گذارد و امنیت ساختمان را به خطر می‌اندازد.

به همین علت لازم است در انبارداری آهن آلات به نکاتی همچون عدم دسترسی نور مستقیم خورشید، عدم وجود رطوبت، نگهداری مقاطع فولادی به صورت جداگانه و غیره دقت کافی شود.

منبع(Resource): How modern warehouses are using aluminium

سوالات متداول

فرآیند انبارداری آهن آلات دارای چه ضوابطی است؟

در انبارداری آهن آلات لازم است به نکاتی همچون پاکسازی محیط از رطوبت، گرد و غبار، عدم دسترسی نور خورشید و غیره توجه لازم صورت گیرد.

اصول اولیه انبارداری فلزات شامل چه مواردی می‌شود؟

در انبارداری فلزات توجه به مواردی همچون برقراری امنیت و ایمنی کار، سازمان‌دهی فضا، استفاده از نیروهای متخصص و غیره از نکات مهم در مورد انبارداری فلزات است.