قفسه‌های آهنی یکی از تجهیزات کاربردی و مهم در بسیاری از فروشگاه‌ها و یا کارگاه‌های صنعتی به حساب می‌آیند؛ چراکه با استفاده از آن‌ها امکان دسته‌بندی اقلام موجود در آن محل فراهم خواهد شد. قفسه‌ها از متریال اولیه مختلفی مانند پروفیل و دیگر قطعات آهنی ساخته می‌شوند که سبب افزایش مقاومت آن می‌گردد.

باوجود ساخت آسان قفسه‌ها، در بازار آهن آلات، این تجهیزات با قیمت نسبتا بالایی به فروش می‌رسند. به همین خاطر در مطلب پیش رو، قصد داریم به بررسی طریقه ساخت قفسه با پروفیل بپردازیم. با شاهین فلز سپاهان تا انتهای این مطلب همراه شوید.

قفسه فلزی چیست و چه کاربردی دارد؟

قفسه فلزی یکی از لوازم پرکاربردی است که به صورت طبقه طبقه ساخته می‌شود و امکان قرارگیری اجزای مختلف را بر روی آن فراهم می‌سازد. نوع فلزی قفسه نسبت به انواع چوبی این محصول، دارای مقاومت قابل توجهی است و امکان تحمل وزن بالایی را دارا می‌باشد.

پروفیل چیست و انواع آن + 5 مورد مصرف

قرارگیری این قفسه در کارگاه یا فروشگاه، سبب سامان‌دهی و نظم بخشیدن به آن محل می‌شود. از لوازم و مقاطع اولیه بسیاری در ساخت قفسه استفاده می‌شود که شامل قوطی و ورق می‌باشند. در ادامه به نحوه اسمبل کردن آن‌ها خواهیم پرداخت.

معرفی قفسه و کاربردها

مراحل ساخت قفسه با پروفیل کدام است؟

برای ساخت قفسه با پروفیل، لازم است مراحل مختلفی طی گردد که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. اندازه گیری محل نصب

اولین قدم برای ساخت قفسه فلزی با پروفیل، آن است که محل نصب تعیین گردد و ابعاد محل به صورت دقیق اندازه گیری شود. برای تعیین محل نصب قفسه، بهتر آن است که از نرم افزارهای کامپیوتری که مخصوص به طراحی هستند، استفاده شود؛ چراکه بدین طریق می‌توان از مشکلات و چالش‌هایی همچون عدم امکان باز و بسته کردن درب، قناسی محل و غیره مطلع شد. همچنین به کمک استفاده از نرم‌ افزارهای کامپیوتری، سرعت انجام پروژه افزایش می‌یابد.

از دیگر نکاتی که به هنگام اندازه گیری محل نصب باید به آن توجه کرد، عرض قفسه‌های مدنظر است. اهمیت بسیاری دارد که عرض قفسه‌ها با اندازه لوازم قرار گرفته بر آن تناسب داشته باشد. در غیر این صورت، چنان‌چه عرض قفسه زیاد باشد، فضای زیادی اشغال خواهد شد و در صورتی که عرض قفسه کم باشد، امکان افتادن لوازم از روی قفسه وجود خواهد داشت.

ساخت قفسه با پروفیل چه مراحلی دارد؟

نکته دیگر آن است که نباید محل نصب قفسه، با محل عبور و مرور افراد، یکسان باشد؛ چراکه با برخورد افراد به قفسه، امکان فرو ریختن لوازم از سطح وجود خواهد داشت. همچنین وجود قفسه نباید در باز و بسته کردن در ورودی، اختلال ایجاد نماید.

علاوه بر عرض لوازم قرار داده شده در قفسه، مهم است که ارتفاع اشیا نیز در نظر گرفته شود و به تناسب آن، میزان فاصله هر طبقه با طبقه دیگر اندازه‌گیری شود. پرواضح است که هر قدر فاصله میان هر طبقه از قفسه بیش‌تر باشد، امکان افزایش تعداد طبقات و قرارگیری لوازم بیش‌تر وجود خواهد داشت.

در طراحی قفسه، ارجحیت آن است که طبقات پایینی و نزدیک به زمین، متخص لوازم سنگین و بلند باشد. لوازمی که به صورت روزانه و زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرند در طبقات میانی و لوازم کم کاربرد به طور معمول در طبقات بالایی قرار داده می‌شوند.

  • خرید لوازم اولیه

پس از آن که به دقت با نرم افزارهای کامپیوتری مخصوص به طراحی، ابعاد محل و قفسه موردنظر را با توجه به اشیا قرار گرفته بر روی آن اندازه‌گیری کردید، نوبت به تامین و خرید تجهیزات مورد نیاز برای ساخت قفسه فلزی می‌رسد.

اجزای قفسه با پروفیل

این تجهیزات شامل موارد مختلفی همچون قوطی آهنی، ورق فولادی، پروفیل استیل دکوراتیو، پیچ و مهره و غیره می‌شوند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، آن است که از قفسه در چه محلی استفاده می‌شود. برای مثال، چنان‌چه کاربرد قفسه در کارگاه صنعتی باشد، لازم است از پروفیل با ضخامت‌های بالاتر استفاده گردد؛ چراکه به تناسب آن نسبت به رطوبت، موادشیمیایی، خوردگی، ضربه، سایش و غیره، مقاوم‌تر خواهند بود.

در مقابل، هنگامی که کاربرد قفسه در ادارات یا خانه باشد، این موضوع واضحا کم‌تر اهمیت خواهد داشت. پیش از این اشاره کردیم که یکی از متریال اولیه برای ساخت قفسه، پروفیل‌های دکوراتیو هستند. این مقاطع، همان‌طور که از نام آن‌ها برمی‌آید، به افزایش زیبایی و ظاهر قفسه‌ها کمک می‌کنند.

همچنین سبب افزایش مقاومت و طول عمر قفسه نیز خواهند شد. لازم به ذکر است که، بکارگیری پروفیل‌های استیل دکوراتیو، سبب افزایش قیمت پروژه ساخت نیز خواهند شد. تمامی پروفیل‌های ذکر شده، لازم است در ابعاد و اندازه‌های مشخص و دقیق، به کمک ابزار تخصصی، برشکاری گردد.

  • سر هم کردن اجزا

حال که لوازم اولیه به طور کامل تامین گردید و ابعاد و اندازه ساخت مشخص شد، نوبت به سر هم کردن و یا اسمبل کردن تجهیزات می‌رسد. برای ساخت قفسه با پروفیل، در اولین قدم لازم است که پایه‌های فلزی ساخته و بر هم سوار شوند.

برای ساخت پایه‌ها، می‌توان از پروفیل‌های مختلفی همچون قوطی آهن استفاده کرد. قوطی آهن به علت بسته بودن مقطع آن و شکل ظاهری که دارا است، بهترین گزینه برای ساخت پایه به شمار می‌آید. اندازه‌های مختلفی از قوطی آهن در ساخت قفسه بکار می‌رود که کاربردی‌ترین آن‌ها، پروفیل در ابعاد 10 در 10، 14 در 14 و 40 در 80 می‌باشد که 2 نوع اول، متداول‌تر است.

سر هم کردن اجزای قفسه

پس از آن‌که قوطی آهن به کمک دستگاه‌های مخصوص برشکاری همچون اسلیتر در اندازه مشخص برش داده شد، می‌توان آن را به کمک ورق فولادی به زمین پیچ و مهره کرد. لازم به ذکر است که علاوه بر زمین، قوطی آهنی باید به دیوار نیز با فاصله مشخص، پیچ و مهره گردد.

چنان‌چه وزن لوازم قرار داده شده بر قفسه زیاد باشد، مهم که فواصل پیچ و مهره را کاهش داد. این امر سبب آن خواهد شد که مقاومت قفسه برای تحمل وزن بالا، بیش‌تر شود. همچنین چنان‌چه طول قفسه از 2 متر بیش‌تر باشد، می‌توان از ستون‌های میانی نیز استفاده کرد. در مقابل، چنان‌چه وزن اشیا قرار گرفته شده در قفسه پایین باشد، امکان افزایش فاصله وجود خواهد داشت.

  • نصب ورق آهنی

ورق‌های فولادی، از دیگر مواد اولیه‌ای هستند که برای ساخت قفسه، مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق‌های آهنی در انواع مختلفی، ساخته می‌شوند که هر کدام ویژگی‌ها و مشخصات مربوط به خود را دارا است. به عنوان مثال بعضی از ورق‌ها ظاهری مات و کدر دارند که سبب آن می‌گردد که نتوان همواره از آن استفاده کرد.

در مقابل، ورق‌های استیل، ظاهری براق و درخشان دارند که با این ویژگی برای افرادی مناسب خواهد بود که زیبایی ظاهری برای آن‌ها اهمیت داشته باشد. در بازار آهن، به این ورق‌ها، ورق استیل دکوراتیو نیز گفته می‌شود. به طور کلی نوع ورق و ضخامت آن، باید متناسب با لوازمی که بر روی آن قرار می‌گیرد، باشد. این ورق‌ها به کمک پیج و مهره یا جوشکاری، به قوطی پروفیل وصل می‌شوند.

جمع بندی

قفسه فلزی یکی از تجهیزات کاربردی در کارگاه‌ها و یا ساختمان‌های اداری و یا حتی فروشگاه‌ها به حساب می‌آید که با استفاده از آن، امکان طبقه بندی و منظم سازی لوازم مختلف، فراهم می‌شود. برای ساخت قفسه با پروفیل لازم است ابتدا محل نصب اندازه گیری شود، تجهیزات اولیه موردنیاز تامین گردد، اجزا سر هم شود و نهایتا ورق آهنی نصب گردد.

منبع (Resource): DIY Industrial Wood and Metal Shelves

سوالات متداول

کاربرد قفسه فلزی چیست؟

از قفسه های فلزی برای سامان دادن به مناطق مختلفی همچون کارگاه‌ها، خانه‌ها، ساختمان‌های اداری و غیره استفاده می شود.

مراحل ساخت قفسه با پروفیل چیست؟

برای ساخت قفسه با پروفیل لازم است ابتدا محل نصب اندازه گیری شود، تجهیزات اولیه موردنیاز تامین گردد، اجزا سر هم شود و نهایتا ورق آهنی نصب گردد.