یکی از سازه‌های جذاب و دیدنی که در حیاط خانه‌ها و ویلاها و بسیاری از پارک‌ها ساخته می‌شود، آلاچیق‌ها هستند. آلاچیق سازه‌ای مسقف اما دور باز است که برای دورهمی افراد محیط مناسبی را فراهم می‌‌آورد. در بعضی از مواقع آلاچیق‌ها از جنس چوبی ساخته می‌شوند اما در مواقعی دیگر با هدف افزایش مقاومت و استحکام آلاچیق‌ها، از مقاطع آهنی استفاده می‌کنند.

پروفیل‌های فولادی یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین مقاطعی هستند که در ساخت آلاچیق‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. به همین خاطر در مطلب پیش رو قصد داریم به بررسی نحوه ساخت آلاچیق با پروفیل فولادی و مزایا و معایب آن بپردازیم. تا انتها با شاهین فلز سپاهان همراه شوید.

آلاچیق فلزی چیست؟

آلاچیق فلزی سازه‌ای مسقف است که دور تا دور آن باز بوده و از سقف و ستون‌های فلزی متصل به هم دیگر تشکیل شده است. برخلاف آلاچیق‌هایی چوبی، مقاومت آلاچیق با پروفیل آهنی بسیار بالا است و به آسانی دچار شکستگی و خرابی نمی‌شود. در مکان‌های مختلفی همچون ویلا، باغ و غیره از آلاچیق‌ها استفاده می‌کنند.

پروفیل چیست و انواع آن + 5 مورد مصرف

نکات مهم پیش از ساخت و نصب آلاچیق با پروفیل

پیش از آن‌که اقدام به ساخت آلاچیق‌های فولادی شود، لازم است اقداماتی صورت گیرد که این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • انتخاب مکان صاف و مسطح برای اجراق آلاچیق
  • برخورداری محل از نور مناسب
  • استفاده از پروفیل فولادی متناسب با نوع طرح در نظر گرفته شده

مراحل ساخت آلاچیق با پروفیل چیست؟

برای ساخت آلاچیق با پروفیل لازم است مراحل زیر طی شود:

مراحل نصب اجزای آلاچیق
  1. تعیین محل مناسب برای نصب- ابتدا لازم است محل مورد نظر به لحاظ فیزیکی بررسی شود و بسته به نوع آلاچیق محل ستون آن علامت‌گذاری گردد. پس از آن برای آن‌که بتوان ستون را نصب کرد، زمین را در اندازه یک متر حفر می‌نمایند. فاصله حفره‌های ایجاد شده برای ستون باید به صورت دقیق محاسبه گردد و به میزان فاصله میان ستون‌های آلاچیق باشد. چنان‌چه محاسبات به‌طور دقیق صورت نگیرد، سبب آن می‌شود که آلاچیق به صورت کج ساخته شود. به‌طور معمول تعداد حفره‌ها و ستون‌ها در زمین به اندازه 4 عدد می‌باشد. اما در بعضی موارد برای آن‌که آلاچیق‌های بزرگ‌تر، مقاومت و استحکام بیش‌تری پیدا کنند، از تعداد ستون بیش‌تری برای ساخت آن استفاده می‌شود.
  2. آماده سازی پروفیل و ستون- برای نصب ستون در ابتدا لازم است که پروفیل مورد نظر در اندازه‌های مشخص و توسط دستگاه‌های مخصوص برشکاری گردد و به شکل مورد نظر خمکاری گردد. سپس قوطی‌ پروفیل‌ها را در محل حفره‌های ستون قرار می‌دهیم و برای قرارگیری به صورت دقیق و قائم، در کف ستون، پروفیلی به شکل علامت به اضافه جای می‌گذارند. پس از آن به پروفیل به کمک دستگاه جوش الکتریکی یا دستگاه جوش آرگون، جوشکاری می‌گردد. کیفیت جوش در کیفیت نهایی آلاچیق و زیبایی آن تاثیر بسیاری دارد. نهایتا گودال ستون‌ها با سنگ‌های بزرگ ستون قائم و محکم می‌گردد و گودال با مواد بتنی پر می‌شود.
  3. ساخت سقف آلاچیق- پس از آن که بتن سفت و محکم شد، می‌توان اقدام به ساخت سقف نمود. برای ساخت سقف از پروفیل و انواع ورق‌های فولادی استفاده می‌کنند. سقف آلاچیق‌ها یا به صورت از پیش ساخته می‌باشد و یا در محل ساخته می‌شود.
  4. ساخت سکو برای آلاچیق- آخرین مرحله ساخت آلاچیق‌ها، ساخت سکو برای آن‌ها می‌باشد. سکوی آلاچیق‌ها معمولا به شکل بتنی ساخته می‌شود. البته در بعضی از موارد نیز از چوب یا پروفیل‌های طرح‌دار نیز برای ساخت سکو استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که ارتفاع سکوها معمولا چیزی در حدود 50 سانتی‌متر می‌باشد.

مزایای ساخت آلاچیق با پروفیل فولادی چیست؟

مزایا و معایب آلاچیق فلزی

از جمله مزایایی که سبب ارجحیت استفاده از آلاچیق با پروفیل فولادی نسبت به نوع چوبی می‌شود، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دارای استحکام بالا- آهن آلات یکی از مقاوم‌ترین متریال‌ها برای ساخت سازه‌های مختلف می‌باشند؛ چراکه وزن زیاد، نیرو و انواع فشارهای وارده را بدون خراب شدگی یا شکستگی تحمل می‌نمایند.
  • برخورداری از وزن پایین- از آن‌جایی که پروفیل‌های مورد استفاده در ساخت آلاچیق دارای وزن پایینی می‌باشند، آلاچیق نهایی و ساخته شده نیز وزن پایین داشته و سبب تسهیل نصب و جابه‌جایی آن می‌گردد.
  • دوام و طول عمر بالا- به علت دوام بالایی که پروفیل‌های فولادی در برابر عوامل محیطی همچون ضربه و فشار دارا هستند، زود به زود نیاز به تعمیر یا تعویض نخواهند داشت و به‌طور کلی مقرون به صرفه خواهند بود.
  • امکان اجرا با طرح‌های متنوع- پروفیل‌ها از قابلیت مهمی تحت عنوان خمکاری برخوردار هستند. فرآیند خمکاری به پروفیل شکل می‌دهد و سبب آن می‌شود که پروفیل با اشکال مختلف ساخته شده و در ساخت آلاچیق بکار گرفته شود.

معایب ساخت آلاچیق با پروفیل فولادی چیست؟

با وجود تمام مزایایی که برای تولید آلاچیق با پروفیل‌های آهنی ذکر نمودیم، این آلاچیق‎ها معایبی نیز دارند که در بعضی موارد می‌توانند مشکل‌ساز شوند. این معایب را می‌توان در موارد زیر جست و جو کرد:

  • امکان وقوع خوردگی- در صورتی که برای ساخت آلاچیق‌ها از پروفیل‌هایی بدون پوشش ضدزنگ یا گالوانیزه استفاده شود، در اثر قرارگیری در معرض رطوبت یا مواد شیمیایی، دچار خوردگی می‌شوند.
  • تهویه پایین هوا و گرم شدن- یکی از مشکلاتی که در استفاده از پروفیل‌های فولادی در ساخت آلاچیق‌ها وجود دارد، داغ شدن این قطعات می‌باشد. به هنگام تابستان که نور آفتاب به صورت مستقیم می‌تابد، دمای پروفیل‌ها بالا می‌رود و سبب گرم شدن دمای داخلی آلاچیق می‌گردد.

عملکرد آلاچیق فلزی بهتر است یا آلاچیق چوبی؟

آلاچیق فلزی یا آلاچیق چوبی؟

در وهله اول باید گفت انتخاب فلزی یا چوبی بودن آلاچیق برحسب سلیقه شخص سفارش دهنده می‌باشد. پرواضح است که در صورتی که قصد داشته باشید آلاچیقی بسیار مقاوم بسازید، لازم است از متریال فولاد استفاده نمایید. در مقابل چنان قصد شما ساختن سازه‌ای روستیک می‌باشد، آلاچیق چوبی گزینه بهتری می‌باشد. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که آلاچیق فلزی صرفه اقتصادی بیش‌تری به نوع چوبی آن دارد.

جمع بندی

آلاچیق سازه‌ای برای دورهمی افراد است که متشکل از سقف و ستون می‌باشد و در 2 نوع چوبی و فلزی ساخته می‌شود. برای ساخت آلاچیق با پروفیل فولادی لازم است در ابتدا محل نصب تعیین گردد. پس از آن ستون‌ها جای‌گذاری شوند و سپس سقف آلاچیق ساخته شود. در مرحله آخر سکوی آلاچیق ساخته می‌شود. از انواع آلاچیق در تالارها، پارک‌ها، منازل و غیره استفاده می‌کنند.

منبع(Resource): Aluminium Gazebos vs Steel Gazebos

سوالات متداول

مراحل ساخت آلاچیق با پروفیل چیست؟

تعیین محل مناسب برای نصب، آماده سازی ستون و پروفیل، ساخت سقف و ساخت سکو از جمله مراحل ساخت آلاچیق با پروفیل به حساب می‌آید.

مزایای آلاچیق فلزی چیست؟

آلاچیق فلزی از مزایایی همچون استحکام بالا، قیمت مناسب، عدم شکستگی و غیره برخوردار می‌باشد.