یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بازار آهن‌آلات ایران، نوسان بیش از حد قیمت متریال اولیه و به تبع آن قیمت مقاطع و محصولات نهایی می‌باشد. صرف نظر از افرادی که با نوسانات قیمتی بازار پیش می‌روند و یا به عبارتی سود و درآمد آن‌ها از این تغییرات قیمتی تامین می‌گردد، به‌طور کلی نوسان قیمتی رخدادی به‌شدت مخرب است. در بسیاری از زمان‌ها تحت تاثیر تغییرات قیمتی گرفتن، گریز ناپذیر است، اما در مواردی با در نظرگیری عوامل موثر بر قیمت و بررسی آن‌ها می‌توان قیمت مقاطع فولادی را پیش‌بینی کرد. در مطلب پیش رو قصد داریم به پیش بینی قیمت قوطی پروفیل تا پایان سال 1402 بپردازیم. با شاهین فلز سپاهان تا انتهای مطلب همراه شوید. اطلاع از بروزترین قیمت پروفیل

نمودار قیمت قوطی پروفیل در ماه های گذشته

نوسانات قیمت پروفیل تا پایان تابستان 1402

همان‌گونه که در مقالات گذشته بیان کردیم و به بررسی آن پرداختیم، قیمت آهن آلاتی همچون قوطی پروفیل به عوامل مختلفی مانند میزان تورم، عرضه و تقاضا، هزینه حمل و نقل، واسطه در خرید، جریانات سیاسی، نوسانات بازار ارز و غیره بستگی دارد. به طور کلی از ابتدای سال شاهد افت و خیزهای گسترده‌ای در بازار آهن آلات و پروفیل فولادی بودیم.

اگر به نوسانات قیمتی آهن آلات در ماه‌های گذشته نگاهی بیندازیم درمی‌یابیم که به جز ابتدای سال جاری که قیمت پروفیل‌های فولادی با کاهش نسبتا زیادی همراه بوده‌اند، قیمت‌ها همواره در نوسان بوده و تماما کاهشی یا افزایشی نبوده‌اند. به‌طور کلی از ابتدای سال 1402 تا به این زمان، قیمت قوطی پروفیل افزایش داشته است.

تحلیل قیمت قوطی آهن

عوامل اثرگذار بر قیمت قوطی پروفیل

قیمت پروفیل‌های فولادی همچون قوطی آهن تحت تاثیر جریانات بسیاری دچار نوسان می‌شود. درنظرگیری این موارد در بسیاری از موقعیت‌ها می‌تواند کمک‌کننده باشد و تا حدودی از افزایش هزینه جلوگیری نماید. این موارد را به اختصار در ادامه بررسی کرده‌ایم:

  • قیمت مواد اولیه- قیمت مواد اولیه از اصلی‌ترین عوامل موثر بر قیمت قوطی پروفیل آهن است. قوطی پروفیل‌ها از ورق‌ و آلیاژهای گوناگونی تولید می‌شوند. بنابراین جنس ورق‌ها تعیین‌کننده قیمت نهایی خواهند بود.
  • وزن و ضخامت قوطی- وزن نهایی پروفیل، متاثر از ضخامت ورق به کار رفته در قوطی پروفیل می‌باشد. بدیهی است که هر قدر ضخامت پروفیل بیش‌تر باشد، وزن آن نیز بیش‌تر خواهد شد. به تناسب آن نیز، قیمت قوطی افزایش خواهد داشت. در بازار آهن آلات به‌طور کلی پروفیل‌ها یا سبک و یا سنگین هستند. هرقدر ضخامت قوطی بیش‌تر باشد، وزن بیش‌تر و در اکثر موارد قیمت نیز بالاتر است.
  • هزینه‌های جابه‌جایی- هرقدر مسیر بیش‌تر و طولانی‌تر باشد، هزینه نیز افزایش خواهد داشت. طبیعتا در حین جابه‌جایی امکان وقوع مشکلات آب و هوایی نیز وجود دارد که بر قیمت تمام شده، موثر خواهد بود.
  • تحولات سیاسی- وقوع تحولات سیاسی همچون جنگ، مذاکرات، تغییرات ریاست جمهوری و موارد مشابه، بر قیمت ارز که خود بر قیمت پروفیل تاثیر دارد، اثر می‌گذارند.
عوامل اثرگذار بر قیمت قوطی آهن
  • مقدار عرضه و تقاضا- معمولا مصرف کنندگان در صورت پایین بودن قیمت محصول ساخته شده از پروفیل، مقادیر بیشتری از آن را تقاضا می‌کنند و در صورت بالا بودن قیمت، مقادیر کم‌تر. با این حال، هنگامی که تقاضا برای یک محصول کش‌سان باشد، تغییرات کمی در قیمت، ممکن است منجر به تغییرات زیادی در مقدار تقاضا شود.
  • نوسانات ارز و تورم- در بسیاری از موارد، تعدادی از مواد اولیه تولید داخل نیست و وارداتی می‌باشد. بنابراین قیمت آن با ارز جهانی محاسبه می‌شود. به همین علت و به جهت نوسان زیاد دلار در بازار، لازم است هنگام خریداری مقاطع فولادی، به بازار ارز و دلار توجه کافی شود.
  • واسطه در خرید- طبیعی است که هر قدر واسطه بیش‌تری در خرید وجود داشته باشد، هزینه نهایی نیز بیش‌تر خواهد بود. به این ترتیب، با خرید از مراکز بدون واسطه، امکان کاهش هزینه‌ها وجود خواهد داشت.

پیش بینی قیمت قوطی پروفیل تا پایان سال 1402

پیش‌تر اشاره کردیم که یکی از عوامل اثرگذار بر قیمت قوطی پروفیل‌ها، تحولات سیاسی و منطقه‌ای است. این تحولات با تاثیر مستقیم بر روی بازار ارز جهانی و تورم‌ها، قیمت پروفیل‌های فولادی را تحت تاثیر قرار می‌دهند. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین جریانات اخیر که تاثیر چشمگیری بر بازار ارز و سکه گذاشته است، درگیری میان اسرائیل و فلسطین می‌باشد.

پیش بینی قیمت قوطی آهن

اگر قصد پیش بینی قیمت قوطی پروفیل تا پایان سال جاری را داشته باشیم، لازم است این جریان را با وسواس و دقت بیش‌تری بررسی نماییم. می‌توان این‌گونه بیان کرد که با توجه به اظهارات مقام رهبری و به‌طور کلی دولت ایران، کشور ایران نیز به نوعی درگیر نزاع میان فلسطین و اسرائیل شده است؛ چراکه به نحوی حمایت خود را نسبت به کشور فلسطین ابراز کرده است.

این امر به آن معنا است که احتمال دارد کشور ایران نیز در آینده‌ای نه چندان دور درگیر این نزاع و مشکلات مربوط به آن شود. امری بدیهی است که وقوع جنگ، اقتصاد یک کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این به آن معنا است که ابتدا بازار ارز تحت تاثیر این اتفاقات دچار نوسان می‌شود و پس از آن قیمت متریال اولیه و نهایتا قیمت محصولات مختلفی همچون قوطی پروفیل با افزایش یا کاهش قیمت مواجه خواهد شد.

پروفیل چیست و انواع آن + 5 مورد مصرف

بنابر موارد بررسی شده، می‌توان در پاسخ به این سوال که پیش بینی قیمت قوطی پروفیل در نیمه دوم سال جاری چگونه خواهد بود، اظهار نماییم که با توجه به تغییرات بازار ارز و بازار آهن در یک هفته گذشته، احتمال می‌رود که قیمت مقاطع فولادی همچون قوطی پروفیل آهن تا انتهای سال 1402 روند افزایشی و رو به رشد داشته باشد.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی عوامل اثرگذار بر قیمت مقاطع مختلف فولادی و پیش بینی قیمت قوطی پروفیل تا پایان سال 1402 پرداختم. قوطی آهن از جمله‌ کاربردی‌ترین مقاطع فولادی در صنعت به حساب می‌آید و با توجه به جریانات ذکر شده در این مقاله، پیش بینی می‌شود که تا انتهای سال جاری قیمت این مقطع فولادی روند صعودی داشته باشد.

منبع(Resource): Steel Price Outlook

سوالات متداول

پیش بینی قیمت قوطی پروفیل تا پایان سال 1402 چگونه خواهد بود؟

پیش‌بینی می‌شود باتوجه به جریانات سیاسی اتفاق افتاده، قیمت قوطی روند صعودی داشته باشد.

قیمت قوطی پروفیل در ماه های گذشته به چه صورت بوده است؟

قیمت قوطی آهن در مدت اخیر دچار نوسان بوده است و به‌طور کلی با افزایش قیمت همراه بوده است.