در گذشته برخلاف حال حاضر، نماسازی ساختمان و توجه به ظاهر سازه، چندان مطرح نبود. امروزه اما مهندسین متخصص عمران و معماری، برای ایجاد نماهای خاص بکار گرفته می‌شوند. یکی از قسمت‌های اصلی هر ساختمان که در نما و زیبایی ظاهر هر سازه نیز اثرگذار است، درب حیاط آن ساختمان می‌باشد.

از مقاطع و مصالح بسیاری در ساخت درها استفاده می‌شود که پروفیل‌های آهنی یکی از مهم‌ترین این موارد می‌باشند. به همین جهت قصد داریم در ادامه مطلب به بررسی نحوه ساخت درب حیاط با پروفیل آهن بپردازیم. تا انتها با شاهین فلز سپاهان همراه شوید.

برای استعلام قیمت پروفیل به لینک درج شده، مراجعه نمایید.

تعریف پروفیل درب و پنجره

به مقاطع فلزی یا غیرفلزی که در تولید در و پنجره ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد، پروفیل درب و پنجره گفته می‌شود. پروفیل‌های مختلفی برای ساخت مورد استفاده قرار می‌گیرند که در ادامه به بررسی آن خواهیم پرداخت.

پروفیل چیست و انواع آن + 5 مورد مصرف
پروفیل درب و پنجره چیست؟

مراحل ساخت درب حیاط با پروفیل آهن

برای ساخت درب حیاط با پروفیل آهن، مراحل مختلفی لازم است اجرا شود که در نهایت به ساخت درب حیاط با پروفیل آهن می‌انجامد. در ابتدا لازم است کلاف ساخته شود. کلاف درب، فرمی است که درب درون آن جای داده شده و به آن لولا خواهد شد.

سپس لازم است قوطی کلاف بر اساس سبکی و یا سنگینی لنگه‌ها انتخاب گردد. اگر درب فلزی دو لنگه و سنگین وزن باشد، مهم است که کلاف را از ناودانی‌های دوبل شده که به صورت قوطی در می‌آیند، استفاده نماییم و یا در محل نصب باید تیرآهن‌هایی به صورت ستون بر روی صفحه آهنی فرو رفته در زمین و دیوار استفاده نماییم.

علت این کار نیز آن است که پس از نصب درب به کلاف، بعد از مدت‌ها باعث افتادگی درب یا شکاف آهن کلاف درب فلزی نشود. بهترین راه نصب درب آن است که کلاف و لنگه با هم نصب شوند؛ به معنای آن‌که لنگه درون کلاف و کلاف درون دیوار جای داده شود.

ساخت کلاف درب

اگر به فرض مثال، برای اجرای درب فلزی، فضایی معادل با طول ۳ متر و ارتفاع ۲۲۰ داشته باشیم، لازم است کلاف آهنی نیز به همین ابعاد ساخته شود. برای آن‌که کلاف لنگه درون آن جایگذاری شود، باید دقیقا به همان ضخامت پروفیل لنگه، یک زوار به داخل کلاف کشیده شود تا درز لنگه و کلاف بیرون قابل رویت نباشد. پس از آن نوبت به اندازه‌گیری داخل به داخل کلاف می‌رسد تا بر اساس آن یک لنگه درب بسازیم.

مراحل ساخت درب و پنجره با پروفیل آهن

ساخت لنگه درب

لازم است لنگه درب فلزی از داخل کلاف ۱سانتی‌متر برای بادخور و نیم سانتی‌متر برای پشت لولا خالی گذاشته شود. هنگامی که کلاف لنگه تهیه شد، مرحله بعدی نوبت به طرح‌های داخلی لنگه می‌رسد که بر اساس نقشه، آهن‌کشی‌های نقشه انجام داده می‌شود.

در مرحله بعد نوبت به زوارکشی می‌رسد. به‌طور کلی دو مدل زوار وجود دارد. مدل اول زوار ثابت و مدل دوم زوار متحرک است. زوار ثابت از بیرون به قسمت‌های آهنی به صورت یک نوار آهنی کشیده می‌شود. این زوار از بیرون به صورت قاب‌های آهنی جلب توجه می‌کند.

علت ایجاد آهن آن است که شیشه یا طلق به آن متصل شود. از طرف دیگر، از داخل درب نیز زوارکشی انجام می‌گردد. در قسمت‌هایی که شیشه یا طلق‌خور باشد، لازم است که کلاف این زوارها با پیچ‌های خودکار به قوطی‌های لنگه درب متصل گردد که پس از ساخت درب آهنی در صورت نیاز امکان باز کردن پیچ‌ها وجود داشته باشد و شیشه انداخته شود.

ساخت لنگه درب حیاط

تسمه کشی پشت درب فلزی

علت انجام تسمه‌کشی تنها برای کاور کردن حاشیه خالی میان کلاف و لنگه درب است تا هنگامی که از داخل به درب نگاه می‌شود، نمای زشت و بدی مشاهده نشود.

طرح درب فلزی

تا به این قسمت از مراحل، تقریبا در تمام درها یکسان است، اما تنها چیزی که ظاهر دری با دری دیگر را متمایز می‌کند، طرح درب آهنی است که بر اساس سلیقه شخصی مشتری در داخل لنگه درب قابل اجرا می‌باشد. سلیقه بعضی از افراد به سمت و سوی طرح‌های فرفروژه و بعضی دیگر، طرح‌های مدرن است.

منظور از درهای مدرن، درب‌هایی است که کل طرح و مدل آن‌ها به وسیله قوطی پروفیل در هم تنیده شده باشند. این مدل از در، معمولا همیشه طرفدار دارد و اصطلاحا دمده نمی‌شود. البته در بعضی از مواقع قیمت آن‌ها از درب‌های فرفورژه و سی ان سی نیز بیش‌تر خواهد بود، چراکه در ساخت درب آهنی وقت بیش‌تری صرف می‌شود.

لولای درب آهنی

این مرحله از ساخت درب آهنی حائز اهمیت بسیاری است؛ چراکه هر مشکل یا خطا در ساخت را به سرعت نشان می‌دهد. به‌طور کلی دو نوع لولا وجود دارد. نوع اول لولای ۲ پارچه و نوع دوم لولای ۳ پارچه است که درب‌های پارکینگی بیش‌تر از لولای ۳ پارچه استفاده می‌کنند و در ساخت درب آهنی نفر رو، از لولای  ۲پارچه استفاده می‌گردد.

چنان‌چه درب فلزی با لولای ۲ پارچه ساخته شده باشد، بادخور بالایی درب نباید از نیم سانت بیشتر باشد، در غیر این صورت درب به راحتی از لولا جدا می‌شود و در پی این اتفاق، امنیت ساختمان به خطر می‌افتد.

قیمت ساخت درب آهنی

قیمت ساخت درب حیاط با پروفیل آهن، به موارد مختلفی بستگی دارد که در ادامه به بررسی این موارد خواهیم پرداخت:

  • متریال اولیه

متریال اولیه برای ساخت در و پنجره آهنی، قاعدتا آهن است؛ به همین جهت یکی از فاکتورهای مهم در هزینه ساخت در و پنجره آهنی، قیمت خام آهن می‌باشد که لازم است قیمت آن از مراکز معتبر استعلام گرفته شود.

عوامل موثر بر قیمت درب حیاط
  • وزن

وزن در یا پنجره نشان دهنده میزان استفاده از آهن در آن و تا حدی نشان دهنده میزان استحکام و مقاومت است. برای همین هرقدر که وزن در و یا پنجره بیش‌تر باشد، قیمت ساخت آن نیز بیش‌تر خواهد بود.

  • اندازه

از دیگر مواردی که به طور مستقیم بر قیمت ساخت فریم در و پنجره اثر دارد، طول و عرض در و پنجره سفارش داده شده است، چراکه هرچه در و پنجره بزرگ‌تر باشد، مقدار آهن استفاده شده در آن نیز بیشتر خواهد بود. در صورتی که اندازه یک در بسیار بزرگ باشد، لازم است از چند بخش تشکیل شود که در آن صورت اجرت ساخت بیشتر خواهد بود.

  • کیفیت ساخت

طبیعتا هر قدر کیفیت بالاتر باشد، قیمت نیز بیش‌تر خواهد بود.

  • طرح

سادگی یا پیچیدگی طرح درب و پنجره نیز بر قیمت ساخت فریم در و پنجره آهنی اثر می‌گذارد. این عامل تاثیر مهمی بر درهای ورودی پارکینگ و ساختمان خواهد داشت. هرچه طراحی در و پنجره پیچیده‌تر باشد، آهن مصرفی هم بیش‌تر و قیمت ساخت بالاتر می‌رود.

  • تعداد

هرقدر تعداد در و پنجره بیش‌تر باشد، میزان آهن مصرفی نیز بیش‌تر خواهد بود و به تبع آن، قیمت در و پنجره آهنی نیز افزایش خواهد داشت.

  • اجرت ساخت

در زمان سفارش در و پنجره، فرد سازنده هزینه‌ای را بابت اجرت ساخت در و پنجره آهنی از شما خواهد گرفت که از دیگر هزینه‌های ساخت درب حیاط با پروفیل آهن به حساب می‌آید.

  • تزئینات در

در و پنجره‌های ساختمان با توجه به محل استفاده و نوع سازه و سلیقه سفارش دهنده، طرح‌های مختلفی دارند که پیش‌تر به آن اشاره شد. گاهی اوقات برای تزیین در و پنجره از آهن استفاده می‌شود که همین امر باعث افزایش استحکام آن‌ها می‌گردد. لازم به ذکر است که تزیینات و سایر یراق آلاتی که برای تزیین در و پنجره آهنی استفاده می‌شود، اجرت ساخت در و پنجره آهنی را افزایش می‌دهد.

  • نصب و آماده سازی در محل

با توجه به این‌که شما قصد تعویض در و پنجره‌های قدیمی را داشته باشید و یا اینکه در و پنجره را برای ساختمان جدیدی سفارش داده باشید، ممکن است برای نصب آن‌ها نیاز به آماده سازی محل باشد. مثلا برای تعویض درب و پنجره‌های قدیمی ممکن است نیاز به مقداری تخریب باشد که در آن صورت شامل هزینه‌های بنایی نیز می‌گردد.

  • هزینه‌های حمل و نقل

هزینه حمل و تخلیه ی در و پنجره با توجه به وزن آن و مسافت طی شده محاسبه می‌گردد.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی نحوه ساخت درب حیاط با پروفیل آهن پرداختیم. ساخت درب حیاط با پروفیل مشمول هزینه‌هایی همچون مواد اولیه، نیروی کار، حمل و نقل، وزن، هزینه نصب و آماده سازی و غیره می‌شود و مراحل ساخت آن شامل ساخت کلاف درب، لنگه درب، تسمه‌کشی و غیره می‌باشد.

منبع(Resource): HOW TO FIND THE RIGHT IRON DOOR FOR YOU

قیمت ساخت درب آهنی تحت تاثیر چه عواملی است؟

قیمت مواد اولیه، هزینه حمل و نقل، وزن، ابعاد و غیره بر قیمت ساخت درب حیاط با پروفیل آهن اثرگذارند.

مراحل ساخت درب حیاط با پروفیل آهن کدام است؟

به‌طور کلی این مراحل شامل ساخت کلاف درب، ساخت لنگه درب، تسمه کشی، طرح درب و لولای درب می‌شود.