از ساخت لوازم ظریف خانگی و دکورهای تزئینی گرفته تا پروژه‌های عظیم ساخت و ساز، همگی وابسته به وجود مقاطع فولادی‌ای هستند که گاه به علت عدم شناخت و گاه به علت ظرافت ساخت، متوجه حضور آن‌ها نمی‌شویم. یکی از این مقاطع، قوطی‌های آهنی هستند که در ساختمان‌سازی کاربرد بسیاری را به خود اختصاص داده‌اند.

ساخت خانه با قوطی آهن، امروزه به علت مزایای آن، مورد استفاده بسیاری از مهندسین ساخت و ساز قرار گرفته است. در بخش‌های مختلفی از یک خانه، قوطی پروفیل‌ها کاربرد دارند. در مقاله پیش رو قصد داریم به بررسی کاربردهای قوطی آهن در این صنعت بپردازیم. با شاهین فلز سپاهان همراه شوید.

برای اطلاع از قیمت قوطی آهن به لینک درج شده در سایت شاهین فلز سپاهان مراجعه نمایید.

قوطی آهن چیست و چه کاربردی دارد؟

قوطی آهن به انگلیسی Steel Square Tube نامیده می‌شود و به مقطعی فولادی اطلاق می‌گردد که سطح مقطعی مربع یا مستطیل شکل دارد و شبیه به جعبه‌ای فلزی است. از قوطی آهن به‌طور گسترده در ساختمان سازی، ساخت لوازم نقلیه، صنایع پتروشیمی، نظامی، سوله سازی و غیره استفاده می‌شود. در این مطلب قصد داریم به‎‌طور ویژه به بررسی کاربرد قوطی در ساختمان سازی بپردازیم.

قوطی آهن چیست + معرفی 4 مزیت و کاربرد قوطی

انواع قوطی پروفیل کدام است؟

پروفیل‌های قوطی در دسته‌بندی کلی در انواع آهنی، آلومینیومی، کامپوزیتی، استیل و گالوانیزه تولید می‌شوند که هر کدام از آن‌ها موارد استفاده مخصوص به خود را دارا هستند. در دسته‌بندی دیگری، قوطی پروفیل‌ها از لحاظ وزن و ضخامت تقسیم می‌شوند.

قوطی آهن به‌طور کلی از ورق فولادی حاصل می‌گردد که دارای ضخامت‌های مختلفی می‌باشد. چنان‌چه ضخامت ورق مصرفی در تولید قوطی کم‌تر از 2 میلی‌متر باشد، قوطی سبک خواهد بود و درصورتی‌که ضخامت ورق بکار گرفته شده در تولید قوطی بیش از 2 میلی‌متر باشد، مقطع سنگین است.

قوطی آهن چیست؟

ساخت خانه با قوطی آهن

یک ساختمان از لحاظ کاربری، چه ساختمان مسکونی باشد و چه اداری، از اجزای مشخصی در کنار یک‌دیگر تشکیل می‌شود. مقاطع و مصالح بسیاری برای سرپا کردن بخش‌های مختلف یک سازه، بکار گرفته می‌شوند. در ادامه مطلب به معرفی قسمت‌های وابسته به قوطی پروفیل خواهیم پرداخت.

همه چیز در مورد صنعت ساختمان سازی

ستون ها

یکی از مهم‌ترین اجزای یک خانه، ستون در آن می‌باشد. امروزه استفاده از قوطی در ستون سازه مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است؛ چراکه ستون ایجاد شده دارای مقاومت قابل توجهی می‌باشد. علاوه بر آن ساخت ستون با قوطی پروفیل، مزایای زیر را به همراه دارد:

  • استفاده از قوطی برای ستون به جای بتن و فولاد، صرفه اقتصادی بسیاری دارد و می‌توان آن را از قوطی‌های بازیافتی نیز تهیه کرد.
  • قوطی‌های فلزی دارای وزن کمی هستند و سبب وارد شدن فشار ناچیزی به زیربنای ساختمان می‌شوند. همین امر منجر به آن می‌گردد که نیاز به تقویت زیربنا کم‌تر شود و به تبع آن نیز هزینه‌های ساخت و ساز کاهش پیدا کند.
  • سرعت ساخت ستون با قوطی بسیار بالا است؛ چراکه امکان انتقال قوطی آهن به صورت آماده به محل مورد نظر وجود دارد. پس از آن، این مقاطع به وسیله پیچ و مهره به هم‌دیگر متصل می‌شوند و نیاز به خشک شدن بتن یا خم شدن فولاد را ندارند.

درب و پنجره

پیش از این اشاره کردیم که قوطی‌ها در جنس‌های مختلفی به تولید می‌رسند. یکی از قسمت‌های اصلی ساختمان که در بسیاری از موارد، به کمک قوطی‌ها ساخته می‌شود، درب و پنجره خانه‌ها می‌باشد. برای ساخت درب و پنجره، معمولا قوطی‌هایی بکار گرفته می‌شود که ضدزنگ باشند و دچار خوردگی نشوند. به این منظور معمولا از قوطی‌های استیل و گالوانیزه با این هدف استفاده می‌گردد.

کاربرد قوطی در ساخت درب و پنجره

نمای ساختمان

پیش از آن‌که وارد هر ساختمانی شویم و اجزای داخلی آن را ببینیم، در وهله اول، نمای آن ساختمان را بررسی می‌کنیم. مهندسین ساخت و ساز، از قوطی پروفیل‌های سبک به علت ظرافت و دقت در ساخت در نمای ساختمان‌ها به اشکال مختلف استفاده می‌کنند. نماسازی علاوه بر آن‌که منجر به افزایش زیبایی خانه می‌گردد، ناخودآگاه منجر به تصویرسازی بیننده از داخل خانه نیز می‌شود.

کاربرد قوطی پروفیل در ساختمان سازی

دکوراسیون داخلی

اگر به گوشه و اطراف خود با دقت نگاهی بیندازیم، وجود پروفیل‌های قوطی را در اجزای مختلفی مشاهده می‌کنیم. معماران و متخصصان طراحی داخلی ساختمان، از قوطی‌های معمولا سبک در اجزای مختلف یک خانه استفاده می‌کنند. به عنوان مثال در ساخت کتاب‌خانه، میزهای تحریر، مبلمان، پایه‌های تلویزیون و یا حتی نرده‌های راه‌پله و یا بالکن، از قوطی‌ها استفاده می‌شود.

نقشه اسکلت فلزی با قوطی آهن

برای طراحی نقشه اسکلت فلزی با قوطی آهن لازم است ابتدا متراژ، کاربرد و غیره اسکلت مشخص گردد. سپس بسته به این موارد نقشه آن طراحی گردد. به عنوان مثال نقشه اسکلت فلزی یک ساختمان دو طبقه را می‌توان به شکل عکس زیر طراحی نمود.

نقشه اسکلت فلزی ساختمان دو طبقه

محدودیت های استفاده از قوطی برای ستون چیست؟

پیش از این اشاره شد که در ساخت ستون، استفاده بسیاری از قوطی پروفیل‌ها می‌شود. اما این کاربرد همیشگی نیست و دارای محدودیت‎هایی می‌باشد. در ستون ساختمان‌های چند طبقه از قوطی آهن نمی‎توان‌ استفاده کرد؛ چراکه باید در محل اتصال تیر به ستون، داخل مقطع ستون تقویت شود (مانند ورق پیوستگی یا ورق مضاعف) و انجام این کار در قوطی پروفیل، امکان‌پذیر نیست. چراکه دسترسی به داخل مقطع  وجود ندارد.

بنابراین ساخت خانه با قوطی آهن تنها در ساختمان‌های یک طبقه امکان‌پذیر است و ضعف آن به هنگام زلزله مشخص می‌شود؛ زیرا امکان تغییر شکل مقطع و کاهش مقاومت آن در این زمان وجود دارد. بعضی از متخصصان معتقدند که بهتر است در هنگام استفاده از قوطی داخل آن با بتن پر شود.

بعضی دیگر نیز استفاده از دوبل تیرآهن IPE را مناسب‌تر می‌دانند و اعتقاد بر آن دارند که قوطی‌های موجود در بازار پاسخ‌گوی بار ساختمان نیست و بهتر است از آن‎ها به عنوان کلاف رابط در سوله استفاده شود. این افراد تنها در صورتی استفاده از این محصولات در ستون را ارجح می‌دانند که نورد گردد و معادل تیرآهن‌های IPE شوند که امری دشوار می‌باشد.

ساخت خانه با قوطی آهن چه مزایایی را به دنبال دارد؟

ساخت خانه با قوطی آهن با مزایای زیر همراه است:

  • مقاومت بالا نسبت به وزن
  • جوش‌پذیری مناسب
  • کیفیت سطحی قابل قبول
  • مقاوم در برابر پیچش
  • شکل‌پذیری مناسب

جمع بندی

در این مطلب به بررسی مقاطع مورد استفاده در ساختمان سازی، نحوه ساخت خانه با قوطی آهن، مزایای بکارگیری قوطی در سازه و غیره پرداختیم. قوطی آهن پروفیلی فولادی است که مقطع بسته دارد و در قسمت‌های مختلف یک خانه مانند ستون، دکوراسیون و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساخت خانه با قوطی آهن، امروزه به علت مزایایی همچون استحکام بالا، زیبایی و ظرافت، دقت ساخت بالا و غیره، مورد استفاده و استقبال بسیاری قرار گرفته است. کارخانه شاهین فلز سپاهان، با بکارگیری متخصصین این صنعت، به یکی از بزرگ‌ترین و معتبرترین مراکز تولید و توزیع قوطی پروفیل تبدیل شده است.

منبع(Resource): What Are the Uses of Square Tubes

سوالات متداول

استفاده از قوطی برای ستون چه محدودیت‌هایی دارد؟

استفاده از قوطی برای ساختمان‌های چند طبقه محدودیت دارد؛ چراکه لازم است درون قوطی‌ها تقویت گردد و این امر به علت بسته بودن مقطع آن، امکان‌پذیر نیست.

ساخت خانه با پروفیل قوطی آهن چگونه است؟

در ساخت خانه با قوطی آهن، در بخش‌های مختلفی همچون درب و پنجره، نمای ساختمان و غیره از این مقطع فولادی استفاده می‌شود.