احتمالا برای شما نیز پیش آمده است که با عبور از روبروی ساختمان‌های مسکونی کار شده و مجلل، از زیبایی و مدرن بودن آن به وجد بیایید! این روزها کم‌تر سازه‌ای را می‌توان یافت که به سبک‌ ساختمان‌های قدیمی کار شود. برعکس، نماهای رومی، نورپردازی‌های خاص و موارد مشابه، در سال‌های اخیر بسیار همه‌گیر و ترند شده‌اند.

هرقدر ساخت و ساز مدرن‌تر انجام شود، به تبع آن نیز مصالح خاص‌تر و جدیدتری برای آن مورد نیاز خواهد بود. به همین علت قصد داریم در مقاله پیش رو، به بررسی و معرفی مصالح نوین ساختمانی و تاثیر آن در زیبایی شنایی سازه بپردازیم. با شاهین فلز سپاهان تا انتهای مطلب همراه شوید.

تعریف مصالح ساختمانی

مصالح ساختمانی (به انگلیسی Building Materials) به‌طور کلی به مجموعه موادی گفته می‌شود که از صفر تا صد ساختمان‌سازی برای ساخت یک سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. بعضی از مصالح طبیعی هستند و بعضی دیگر از آن‌ها به‌صورت مصنوعی ساخته می‌شوند. امروزه برخلاف سال‌های گذشته، از مصالح نوین ساختمانی استفاده می‌شود که در ادامه مطلب به معرفی آن‌ها خواهیم پرداخت.

مصالح ساختمانی چیست + 8 نوع مصالح ساختمانی
مصالح ساختمانی چیست؟

انواع مصالح نوین ساختمانی کدام است؟

مصالح نوین ساختمانی امروزه به کمک صنایع عمرانی آمده‌اند و منجر به پیشرفت این صنعت شده‌اند. انواع مصالح نوین ساختمانی که در سال‌های اخیر توسط مهندسین ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرد، به شرح زیر می‌باشد:

  • آجر تصفیه کننده هوا

یکی از مصالح نوین و کاربردی ساختمانی، نوعی آجر است که امکان تصفیه هوا را دارا می‌باشد. این آجر آلودگی زیست‌محیطی را کاهش می‌دهد و با طبیعت سازگار است. عملکرد آجرهای تصفیه کننده هوا به نحوی است که هوای آلوده ورودی را فیلتر و مواد آلوده آن را حذف می‌کنند.

از این آجرها معمولا در قسمت بیرونی ساختمان استفاده می‌شود تا با تصفیه هوا، محیطی تمیز و پاک را به وجود بیاورد. آجرهای تصفیه هوا شامل دو لایه و عایق هستند و می‌توانند 30 درصد از ذرات ریز و 100 درصد از ذرات درشت را فیلتر و پاکسازی کنند.

  • شیشه هوشمند

شیشه هوشمند یا مات شونده یکی دیگر از انواع مصالح نوین ساختمانی است و به شیشه‌ای گفته می‌شود که قابلیت تبدیل از حالت شفاف به مات و برعکس را دارد. در روز که نیاز به ورود نور خورشید است می‌توان شیشه را شفاف نمود و در شب برای ایجاد حریم خصوصی، آن را مات کرد. یکی دیگر از قابلیت‌های این شیشه، امکان پخش تصاویر است.

شیشه هوشمند چیست

با استفاده از یک ویدیو پروژکتور می‌توان تصاویر را بر روی این شیشه نمایش داد. این شیشه‌ها در رنگ‌های طوسی، صورتی، برنز و غیره، به بازار عرضه می‌شوند و در حالت روشن، شفافیت بالایی دارند.

مصرف برق شیشه هوشمند، 5 وات در هر متر است و عمر مفید آن در حدود 10 سال می‌باشد. ساختار شیشه مات شونده از چند لایه تشکیل می‌شود. از پانل‌های شیشه هوشمند نه تنها برای درب و پنجره، بلکه به عنوان پارتیشن برای تفکیک فضا نیز می‌توان استفاده کرد.

  • بتن خودترمیم شونده

بتن یکی از مصالح مهم در ساختمان سازی است که استفاده از آن سبب افزایش استحکام سازه می‌گردد. اما یکی از مشکلات مربوط به بتن، آن است که در گذر زمان، در اثر ضربه یا تغییرات محیطی، ترک برمی‌دارد. به همین علت تکنولوژی بتن خود ترمیم شونده در میان مصالح نوین ساختمانی، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

نحوه عملکرد آن به این صورت است که باکتری‌‌های موجود در بتن هنگام ترک خوردن بتن، فعال می‌شوند و در واکنش با رطوبت محیط و کربنات کلسیم به سنگ آهک تبدیل می‌گردند که همین امر منجر به ترمیم بخش‌‌های ترک خورده می‌‌شود.

  • آجر هوشمند

آجر هوشمند یکی دیگر از انواع مصالح نوین ساختمانی است. اختراع نوعی آجر بتنی مستحکم که همگام با تغییرات آب‌ و هوا عملکرد آن نیز تغییر پیدا می‌کند، از دیگر مصالح نوین ساختمانی به شمار می‌آید. از لحاظ ظاهر، آجرهای هوشمند شبیه به لگوهای بازی هستند و به عنوان عایق سرما و گرما عمل می‌کنند.

به آن معنا که در هوای گرم به عنوان عایق گرما و در هوای سرد به عنوان عایق سرما تغییر کاربری می‌دهند. استفاده از آجرهای هوشمند، منجر به کاهش هزینه‌‌های برق خواهد شد. افزون بر آن سرعت ساخت‌ و ساز را نیز افزایش داده و در هزینه مصالح مصرفی، صرفه ‌جویی می‌کند.

  • سیستم قاب‌ فولادی نورد سرد

سیستم قاب فولادی نورد سرد، یک سیستم ساختمانی کامل است که به ‌واسطه اتصالات پیچی تولید می‌شود. این سیستم ساختمانی متشکل از سه جزء اصلی، یعنی‌قاب‌ های فولادی سرد نورد شده، لایه عایق صوتی و حرارتی و صفحات تخته گچی برای پوشش رویه است.

این سیستم ساختمانی قابلیت ترکیب و انسجام با سیستم‌‌های دیگر همچون ساختمان‌‌های بتن آرمه را دارا است و کاربرد آن بیش‌تر برای ساختمان‌ های کوچک، دفاتر و خانه‌های دو طبقه می‌باشد.

  • قالب عایق بتنی

قالب عایق بتنی یا به اختصار ICF سیستمی برای کار با بتن آرمه است. در بتن آرمه، بتن با میلگردهای تقویتی مسلح می‌شود تا مقاومت کششی و خمشی سازه را افزایش دهد. این قالب‌ها از عایق‌های حرارتی با استحکام بالا ساخته می‌شوند و به صورت دائمی به عنوان لایه داخلی و یا بیرونی در محل باقی می‌مانند.

عایق بتنی چیست

این پنل‌ها دقیقا مشابه آجرهای لگو در کنار هم، ساختار یک دیوار را تشکیل می‌دهند و حاصل این کار دیواری از بتن درجا است که با دو ماده عایق احاطه می‌شود. این سیستم‌ها از استحکام بسیار بالایی برخوردار هستند و از نظر مصرف انرژی نیز بهینه هستند.

سطوح داخلی و خارجی در این سیستم به روش سنتی انجام می‌شود و به همین دلیل از نظر ظاهر تفاوتی با سایر سازه‌ها ندارد. این سیستم براساس اصول ساختمان سازی مدرن طراحی شده است و هر طرحی از جمله دیوارهای دارای انحنا را می‌توان با این سیستم ساخت.

  • ایر کریت (بتن سبک گازی)

بتن هوادهی شده اتوکلاو، معروف به ایرکریت یا بتن سبک گازی، از مصالح ساختمانی سازی مدرن است. این مصالح با محیط زیست سازگار هستند و از مواد خام مانند شن، سیمان، آهک و گچ به عنوان عامل ایجاد پیوند و از آلومینیوم به عنوان عامل هوادهی در این مصالح استفاده می‌کنند.

این بتن حین پروسه تولید، در قالب‌های بزرگی ریخته و در اتوکلاو با بخار ساخته می‌شود. از مزایای ایرکریت می‌توان به مقاومت در برابر آتش سوزی اشاره کرد. ایرکریت سیستم ساخت کاملی است که امکان بنای سریع و مقرون به صرفه را فراهم می‌کند.

این سیستم از پنل‌هایی در ابعاد استاندارد و با کاربری‌های متفاوت تشکیل می‌شود‌ و در پنل‌های کف، دیوار حمال، سقف، پارتیشن و غیره کاربرد دارد. ابعاد دقیق محصول، سادگی اجرا و استفاده از مواد سبک، پروسه ساخت را تسریع می‌کند. این پنل‌ها استفاده از نیروی کار انسانی و مصرف مواد عایق را کاهش می‌دهند و در مناطق زلزله‌خیز، گزینه مناسبی به حساب می‌آیند.

  • سقف مجوف بتن مسلح

سقف مجوف بتن مسلح از دیگر مصالح نوین ساختمانی است و متشکل از دو لایه بتن مسلح می‌باشد که حد فاصل میان آن‌ها از بلوک‌‌های سوراخ داری به نام U.boot پر شده است. جنس این بلوک‌‌های مکعبی از پلی اتیلن می‌باشد و در ابعاد مختلف بسته به نیاز ساختمان و نظر مهندسین متغیر خواهد بود.

این سقف برای مناطق لرزه‌خیز و ساختمان‌‌های چندین طبقه استفاده زیادی دارد. بکارگیری این نوع سقف به علت داشتن حالت فنری در اماکن زلزله ‌خیز، خسارات بسیار ناچیزی را به دنبال دارد.

  • سیستم‌ های سقف کوبیاکس cobiax

این نوع فناوری نوین ساختمانی نیز مانند سقف مجوف بتن مسلح از دو لایه بتن ساخته شده و تنها تفاوت آن‌ها در مواد استفاده شده میان دو لایه بتن است. در این نوع سقف از گوی‌های هم اندازه از جنس پلی پروپیلن برای پر کرد خلا بین لایه‌‌های بتن استفاده می‌‌شود. تعداد و نحوه جایگذاری گوی‌‌ها به‌طور کامل، بستگی به نوع پروژه و نظر مهندسین معمار دارد.

سیستم های سقف کوبیاکس
  • بلوک‌های چوبی عایق بندی شده

امروزه اکثر خانه‌ها در تمام دنیا براساس اصول ساختمان سازی مدرن ساخته می‌شوند و روش‌های جدید به خوبی جایگاه خود را تثبیت کرده‌اند. در این میان کمپانی بلژیکی  Gablok، روش ساخت منحصر به فردی با استفاده از بلوک‌های چوبی عایق بندی شده اختراع کرده است.

هدف از این روش، تحلیل فرآیند ساخت و ارائه راهکاری ساده و مقرون به صرفه است تا هر شخص بتواند خانه خود را با این روش بسازد. کیت خانه چوبی شامل بلوک‌های عایق بندی شده سیستم کف سفارشی، تیرها و سرطاق‌های عایق بندی است.

بدنه خارجی بلوک‌ها، تخته‌ای از جنس چوب فشرده مخلوط با صمغ طبیعی است. در داخل بلوک، پلی استایرن انبساطی به همراه افزودنی از جنس گرافیت با هدف عایق بندی استفاده می‌شود. در طراحی سیستم، روشی برای اتصال بلوک‌ها بدون نیاز به چسب پیش بینی شده است.

پس از ترسیم نقشه، اجزای پیش ساخته مورد نیاز در محل سایت تحویل داده می‌شود. با استفاده از این روش زمان‌بندی دقیق ساخت سازه امکان‌پذیر می‌شود و ضایعات تولید شده در ساخت خانه به کم‌ترین مقدار خود می‌رسد. امکان ساخت خانه دوطبقه نیز با این روش وجود دارد.

  • spider tire

spider tire  یک سیستم بتن‌ریزی جدید است که برای دیوارهای بتنی با هر نوع کاربردی مانند دیوار حائل، خانه‌های بتنی، استخرها، سقف و غیره طراحی می‌شود. این سیستم، یک چهاچوب موقت برای ایجاد اتصال تخته‌های چند لایه ایجاد می‌کند که با پیچ به یک‌دیگر متصل می‌شوند.

پس از عمل‌آوری بتن و رگه‌های تخته چندلا، با باز کردن پیچ‌ها قابل جداسازی هستند و می‌توان آن‌ها را در پروژه‌های بعدی مورد استفاده قرار داد. این سیستم، ساختاری در هم تنیده دارد که امکان جریان یافتن بتن را محقق می‌سازد و در نهایت دیوار بتنی یکپارچه و مستحکمی را ایجاد می‌کند.

میلگردها در این چهارچوب بدون نیاز به بستن در محل خود ثابت می‌مانند. همچنین شکافی برای تعبیه عایق داخل آن پیش‌بینی شده است. از مزایای این سیستم می‌توان به کاهش نیروی کار اشاره کرد؛ زیرا سنگین‌ترین قطعه در این سیستم یک ورقه تخته چندلا می‌باشد.

این سیستم ساخت روشی ساده و مقرون به صرفه را برای ساخت دیوارهای بتنی در هر شکل و با هر ضخامت و ابعادی ارائه می‌دهد و برای ساخت سقف بتنی یک بنا می‌توان از آن استفاده کرد. لازم به ذکر است که اگر سقف و دیوارها به یکدیگر متصل باشند، احتمال آسیب دیدن خانه در برابر عوامل طبیعی به حداقل می‌رسد.

  • صفحات عایق حرارتی XPS
صفحات عایق حرارتی XPS

این صفحات در واقع از جنس پلی استایرن و دارای یک بافت کاملا تو در تو و بدون حفره هستند که از آن‌ها عایق بسیار خوبی برای حرارت و رطوبت می‌سازد. از ویژگی‌های این صفحات می‌‌توان به مواردی همچون مقاومت فشاری بالا به دلیل عدم وجود حباب، جذب آب بسیار کم (در حدود ۰.۲ درصد)، عدم نفوذ مویینگی آب، امکان برش با هر ابزار تیز بدون نیاز به سیم داغ، ضریب انتقال حرارت بسیار پایین، نصب و اجرای بسیار راحت و تنها با چسب و یا پیچ اشاره کرد.

  • ماشین آرماتور بندی

این دستگاه کاربردی همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، برای تولید آرماتورهای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد. با دستگاه آرماتوربند، سرعت کار افزایش می‌یابد و همچنین کیفیت آرماتورها نیز تضمین می‌شود. سیمی که برای آرماتوربندی در این دستگاه مورد استفاده قرار می‌گیرد، از جنس گالوانیزه، استر و یا فولادی است. آرماتوربندی فونداسیون، دیوار، ستون و غیره با استفاده از ماشین آرماتوربندی انجام می‌‌شود.

  • بتن اسفنجی

بتن اسفنجی از مخلوط شن، ماسه، سیمان و آب تولید می‌شود و به علت وجود فضای خالی در این بتن، آب امکان خروج از آن را دارد. مواد افزودنی که به این بتن افزوده می‌شوند، نقش مهمی در نفوذناپذیری، میزان مقاومت و زمان گیرش بتن ایفا می‌کنند؛ بنابراین می‌توان گفت مواد افزودنی عملکرد بتن اسفنجی را بهبود می‌دهند.

گاز سیلیس، خاکستر بادی و سرباره از جمله افزودنی‌هایی هستند که مقاومت بتن را در برابر ترک خوردگی و نفوذپذیری افزایش می‌دهند. بتن اسفنجی آب باران را به منابع زیرزمینی هدایت می‌کند و مانع از آب گرفتگی معابر و خیابان‌ها می‌شود. از این بتن می‌توان با هدف پرکردن ذخایر زیرزمینی، زیرسازی چمن‌ها، جلوگیری از یخ‌زدگی آب برف و باران در سطح زمین استفاده کرد.

  • بتن رسانای نور

بتن عبور دهنده نور یکی از مصالح نوین ساختمانی است که باتوجه به شناخت عمومی از بتن، تصور این نوع از آن، کمی سخت به‌نظر می‌آید. در ساخت این بتن از سیمان و درصد کمی فیبر شیشه‌ای استفاده می‌شود. درصد استفاده از فیبر شیشه‌ای حدودا 4 درصد از وزن کل بتن است.

بتن عبور دهنده نور

استفاده از فیبرهای شیشه ای سبب انتقال نور از بتن می‌شود.

  • بتن رومی

از دیگر مصالح ساختمانی جدید که می توان در ساخت و ساز مورد استفاده قرار داد، بتن رومی است. بتن رومی در مقایسه با بتن معمولی، سبک‌تر، مقاوم‌تر و دارای طول عمر بیش‌تری می‌باشد. تفاوت این بتن با بتن معمولی، عدم استفاده از پرتلند در آن است.

  • ورق های پلی کربنات

پلی کربنات از خانواده ترمو پلاستیک است. ورق‌های پلی کربنات نمونه‌ای از محصولات ساختمانی جدید هستند که می‌توان از آن‌ها به جای شیشه‌های معمولی استفاده نمود. ورق‌های پلی کربنات شفافیتی مشابه به شیشه دارند و مقاومت آن‌ها قابل توجه است.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد این ورق، دارا بودن خاصیت UV است. باتوجه به این امر، استفاده از آن‌ها منجر به آن می‌شود که اشعه‌های مضر خورشید از آن‌ها عبور نکند. این ورقه‌ها وزن پایینی دارد و علاوه بر استفاده از آن‌ها به جای شیشه‌های معمولی، می‌توان برای اجرای سقف کاذب و ورودی پارکینگ‌ها نیز آن را بکار گرفت. ورق‌های پلی کربنات در رنگ‌های مختلف در دسترس عرضه می‌شوند.

  • سالید سرفیس

سالید سرفیس یا پلی استون‌ها از جمله مصالح نوین ساختمانی هستند که به صورت پانل‌های مسطح موجود بوده و در صنعت ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ترکیب و ساخت این محصول از مواد شیمیایی مانند اکریلیت‌ها، بوکسیت‌ها، رنگدانه‌های پلاستیکی، رزین‌های پلی استر و سنگ‌های مرمر با خاصیت مرمریت استفاده می‌شود.

سالید سرفیس‌ها ظاهری شبیه به سنگ‌های تزئینی دارند؛ به همین علت می‌توان از آن‌ها به جای سنگ‌ها نیز استفاده کرد. از مزایای استفاده از پلی استون‌ها می‌توان به تنوع بالای رنگ در آن‌ها اشاره کرد.

سالید سرفیس چیست
  • پانل کامپوزیت آلومینیومی

این پانل‌ها که برای نماسازی ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند، از دو لایه ورق آلومینیومی که مابین آن‌ها پلی اتیلن قرارگرفته شده، تولید می‌شوند. پردازش این پانل‌ها بسیار آسان است و عملکرد مکانیکی بسیار خوبی دارند.

پانل کامپوزیت آلومینیومی در برابر عوامل محیطی مختلف از جمله گرد و غبار، تابش نور آفتاب، نم و رطوبت، ضربه، تغییرات دمایی، انجماد و انبساط، دوام و طول عمر بالایی دارد و جلوه زیادی به نمای ساختمان می‌دهد. این پانل‌ها در برابر حرارت و آتش دچار آسیب نمی‌شوند و دارای تنوع رنگی بالایی هستند.

  • بلوک سبک

در تشکیل بلوک‌های سبک، از آب، سیمان و دانه‌های مخصوص استفاده می‌شود. همان‌طور که انتظار می‌رود، این بلوک‌ها، بسیار سبک و در عین حال مستحکم هستند. به همین علت از مصالح نوین ساختمانی پرکاربرد به حساب می‌آیند. چگالی بلوک سبک حدودا 1700 کیلوگرم بر مترمکعب می‌باشد. استفاده از این بلوک‌ها در مقایسه با انواع مصالح مشابه، بسیار سریع‌تر است و سازگاری خوبی با محیط زیست دارد.

  • کاشی حرارتی

کاشی‌های حرارتی که از دیگر مصالح نوین ساختمانی به حساب می‌آیند، به آن دسته از کاشی‌هایی گفته می‌شود که ایجاد حرارت می‌کنند. لعاب این کاشی‌ها رسانای جریان الکتریسیته است و هنگامی‌که اختلاف ولتاژ به آن داده می‌شود، کاشی گرم شده و حرارت تولید می‌کند. بدنه کاشی یک عایق حرارتی است و اختلاف ولتاژی که به لعاب اعمال می‌گردد، کاملا به حرارت تولید می‌شود و هدر نمی‌رود. این کاشی، دوام و مقاومت بالایی دارد و از آب‎بندی مناسبی برخوردار است.

  • سنگ نورگذر

سنگ نورگذر به عنوان یکی دیگر از مصالح نوین ساختمانی شناخته می‌شود. این سنگ‌ها علاوه بر زیبایی، می‌توانند به عنوان متریالی کاربردی نیز مورد استفاده قرار گیرند. از لحاظ کاربرد می‌توان از این سنگ برای نورپردازی در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده کرد.

سنگ نورگذر
  • ساندویچ پانل دکوراتیو

ساندویچ پانل دکوراتیو از جمله مصالح نوین ساختمانی است که برای سقف، دیوار، کانکس و پارتیشن بندی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در تولید این پانل‌ها از ورق گالوانیزه به عنوان لایه رویی، فوم پلی یورتان به عنوان لایه میانی و فویل آلومینیوم در پشت پانل استفاده می‌شود.

این پانل‌ها از مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه برخوردارند و دچار خوردگی، فرسایش و پوسیدگی نخواهند شد. نصب این پانل‌ها آسان است و دارای تنوع طرح و رنگ گسترده‌ای هستند. مقاومت در برابر انقباض، انبساط، صوت، حرارت و زلزله نیز از دیگر ویژگی‌های بارز این نوع پانل‌های دکوراتیو است.

  • الوار توده‌ای

الوارهای چوبی توده‌ای از جمله جدیدترین مصالح نوین ساختمانی هستند که با دیگر انواع الوار متفاوت می‌باشند و در سال 2019 مطرح شدند. الوارهای توده‌ای تحت فرآیندهای مهندسی مخصوص، به صورت لایه لایه ساخته می‌شوند.

ساختار لایه لایه‌ای این الوارها منجر به استحکام و ماندگاری این محصول شده و آن را برای استفاده در پروژه‌های بزرگ آماده می‌سازد. از مهم‌ترین مزایای الوارهای توده‌ای، زیبایی خاص آن و کاهش انتشار کربن در فضا می‌باشد. از این محصول در پروژه‌های بزرگ در ترکیب با آهن و بتن استفاده می‌گردد.

  • پانل فیبر سیمان

پانل فیبر سیمان از دیگر مصالح نوین ساختمانی محسوب می‌شود که در نماسازی ساختمان کاربرد دارد. فیبر سیمان به صورت پانل‌های سه بعدی بوده و با استفاده از فیبر، رنگ سیمان تولید می‌گردد. این محصول در ترکیب با نور و سایه، جلوه‌ای زیبا و منحصربفرد به نما می‌دهد.

ضخامت منبت کاری‌هایی که بر روی این پانل‌ها ایجاد می‌شود بسیار پایین است؛ به همین علت این برجستگی‌ها در طول روز با تغییر زاویه تابش و میزان نور، سبب ایجاد سایه‌های جالب بر روی نمای ساختمان می‌شوند.

پانل فیبر سیمان
  • آجر تشکیل شده از ته سیگار

امروزه در بسیاری از کشورها ته سیگار، ماده زائد و بدون مصرف به حساب نمی‌آید؛ بلکه می‌توان از آن برای تولید مصالح نوین استفاده کرد. می‌توان ته سیگار را با آجر ترکیب کرد و ماندگاری و کارایی آن را افزایش داد. فرم رشته مانند سیگار علت اصلی افزایش مقاومت در آجر می‌باشد.

استفاده از ته سیگار در ساخت آجر علاوه بر افزایش استحکام این محصول، سبب پاکیزگی محیط زیست و کاهش هزینه‌های تولید مصالح می‌شود. آجرها و بلوک‌هایی که با ته سیگار ساخته می‌شوند، به مراتب سبک‌تر از آجرهای معمولی هستند و انرژی بازدهی بهتری را دارا می‌باشند.

  • سیمان نورانی

سیمان شبرنگ یا سیمان درخشان یک ماده مدرن یا به عبارتی یکی از مصالح نوین ساختمانی است که بدون نیاز به جریان برق، در زمان شب، می‌تواند در حدود ۱۲ ساعت از خود نور متساعد کند. مکانیزم این ماده به این صورت است که در طول روز نور خورشید را جذب کرده و در طول شب این انرژی ذخیره شده را به اطراف ساطع می‌کند.

این سیمان فسفری، موارد استفاده متفاوتی دارد که از جمله آن می‌توان به روشنایی بزرگراه‌ها، مسیرهای دوچرخه سواری و کف استخرها اشاره کرد. همچنین برای زیبایی در بخش‌هایی از نمای ساختمان‌ها نیز می‌توان از این ماده استفاده کرد.

  • چوب شفاف

در دیواره سلولی چوب، الیاف سلولزی در جهت‌گیری‌های هندسی مختلفی یافت می‌شوند و خواص مکانیکی چوب تا حد زیادی به این جهت‌گیری‌ها وابسته است. پس از سلولز، رایج‌ترین ترکیب در ساختار گیاهان لیگنین است که علت اصلی چوبی شدن دیواره گیاه محسوب می‌شود.

لیگنین با این‌که سبب مقاومت و استحکام چوب می‌شود، اما شفافیت چوب را از او می‌گیرد و منجر به آن می‌شود که چوب مسیر نور را مسدود کند. ضمن این‌که حشرات چوب‌خواری مانند موریانه، موجب شکنندگی و از بین رفتن دیواره لیگنینی می‌شوند.

چوب شفاف چیست

دانشمندان در پی اصلاح این خصائل منفی، چوب را با شیشه ترکیب کرده و مصالحی به نام چوب شفاف ایجاد کرده‌اند. چوب شفاف هم از استحکام چوب و هم از شفافیت شیشه برخوردار است و از گزند حشرات نیز در امان می‌باشد. افزون بر آن نور را به‌صورت ملایم و یکپارچه از خود عبور می‌دهد.

خواص چوب به جزئیات مورفولوژیکی و ساختاری آن بستگی دارد؛ بنابراین خواص چوب شفاف به شدت به خواص چوب پایه وابسته است. برای ساخت این پدیده معمولا از چوب درخت بالسا که بومی آمریکای جنوبی و مرکزی است، استفاده می‌شود.

جمع بندی

مصالح نوین ساختمانی مجموعه مواد و مصالحی هستند که امروزه جایگزین مواد قدیمی‌تر شده‌اند و در صنعت ساختمان‌سازی کاربرد ویژه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند. مصالح نوین ساختمانی شامل موارد مختلفی همچون سنگ نورگذر، پانل فیبر سیمان، کاشی حرارتی، بتن اسفنجی، سالید سرفیس و غیره می‌شود.

منبع(Resource): 17 Innovative Construction Materials Changing How We Build

سوالات متداول

مصالح ساختمانی نوین کدامند؟

انواع مصالح نوین ساختمانی شامل مواردی همچون بتن خود ترمیم شونده، سنگ نورگذر، پانل فیبر سیمان و غیره هستند.

سیمان نورانی چیست؟

سیمان نورانی یا شبرنگ یک ماده مدرن در صنعت ساختمان و از انواع مصالح نوین ساختمانی است که بدون نیاز به جریان برق، با جذب نور خورشید، در زمان شب می‌تواند در حدود ۱۲ ساعت از خود نور متساعد کند.

چوب شفاف چیست؟

از ترکیب چوب با شیشه، چوب شفاف تشکیل می‌شود که از انواع مصالح نوین ساختمانی به حساب می‌آید و خواص و ویژگی‌های آن نسبت به چوب معمولی بهبود یافته است.