جهان امروزی، همواره در حال رشد و پیشرفت است. معمولا هر زمان صحبت از مدرنیته و پیشرفت یک جامعه به میان آید، پای تکنولوژی نیز، به آن بحث باز می‌شود. اما پیشرفت تکنولوژی تنها به لوازم الکترونیکی همچون تلفن‌های همراه و یا کامپیوترها محدود نمی‌شود.

رد پای تکنولوژی و مدرنیته امروزه در صنایع ساختمان سازی نیز قابل مشاهده است. به همین علت قصد داریم در ادامه مطلب به معرفی تکنولوژی های جدید ساختمان سازی بپردازیم. در مقاله پیش رو با شاهین فلز سپاهان همراه شوید.

تکنولوژی در ساختمان سازی

سیستم های جدید ساختمان سازی یا به عبارتی تکنولوژی های جدید در ساختمان سازی، در حقیقت به مجموعه‌‌ای از روش‌هایی گفته می‌‌شود که به کاربرد‌های فناوری در این صنعت می‌پردازد و با ایجاد فرصت‌‌های بهتر منجر به بهبود عملکرد پروژه‌‌های ساختمانی می‌گردد.

به عنوان مثال استفاده از تکنولوژی های جدید ساختمانی ساختمان سبب افزایش بهره‌‌وری این صنعت می‌گردد که مقدار آن چیزی در حدود 30 تا 45 درصد می‌باشد. این تکنولوژی های جدید ساختمان سازی، علاوه بر پیش‌بینی مواد و مصالح مورد نیاز، از هدررفت منابع طبیعی نیز جلوگیری کرده و سبب افزایش سرعت کار و کاهش هزینه‌ها می‌شوند.

همه چیز در مورد صنعت ساختمان سازی
همه چیز در مورد صنعت ساختمان سازی
تکنولوژی در ساختمان سازی

تکنولوژی های جدید ساختمان سازی

پیش‌تر به بررسی اهمیت بکارگیری تکنولوژی و سیستم های جدید ساختمان سازی در صنعت عمران پرداختیم. حال قصد داریم به معرفی هر یک از این موارد بپردازیم:

  • هوش مصنوعی

هوش مصنوعی یکی از سیستم های جدید ساختمان سازی است که در صنعت ساخت و ساز نیز همچون دیگر صنایع، نشانه‌های خود را بر جای گذاشته است. هوش مصنوعی نوعی سیستم فوق هوشمند می‌باشد که امکان به عهده‌گیری تمامی کارهای مربوط به انسان را دارا است.

از دیگر مزایای این تکنولوژی، ایجاد یک برنامه ‌ریزی دقیق و بدون اشکال در ساختمان ‌سازی می‌باشد. قبل از به وجود آمدن هوش مصنوعی، عملیات برنامه ‌ریزی، توسط مهندس پروژه صورت می‌گرفت، اما برای کارهایی که دارای حجم شغلی بالایی هستند، احتمال خطا در برنامه ‌ریزی وجود دارد که همین امر می‌تواند کل پروژه را تحت تاثیر قرار دهد. به همین علت در ساختمان‌های پیچیده استفاده بسیاری از هوش مصنوعی می‌شود.

تکنولوژی هوش مصنوعی امکان آنالیز نقشه‌‌ها و طرح‌‌های مهندسین را دارد و در صورت وجود هرگونه مشکل، هشدار لازم را می‌‌دهد. همین امر سبب جلوگیری از خسارات جبران ‌ناپذیری که بعدها ممکن است به‌ خاطر وجود خطاها به وجود بیایند، می‌شود. علاوه بر آن به علت در دسترس بودن عملکرد پروژه برای مهندسین، احتیاجی به نظارت حضوری روزانه وجود ندارد.

  • واقعیت مجازی

واقعیت مجازی میان انسان یا دنیای واقعی و دنیای مجازی ارتباط برقرار می‌کند. به این ترتیب که با ایجاد صوت و تصویر از یک پدیده، حواس آدمی را تحت تاثیر قرار داده و منجر به آن می‌شود که انسان آن پدیده مجازی را به صورت واقعی ببیند.

به واسطه این تکنولوژی، می‌توان طراحی‌‌های مختلف را ایجاد و هر یک را قبل از ساخت بررسی کرد و چنان‌چه ایرادی در آن‌ها وجود داشته باشد، قبل از ساخت می‌توان به برطرف نمودن آن‌ها پرداخت. با استفاده از واقعیت مجازی، می‌توان بدون صرف هزینه برای ساخت مدل، یک ساختمان را طراحی و شبیه‌‌سازی نمود. احتمال خطا در این فناوری بسیار پایین است.

  • پهپادها

پهپادها از دیگر سیستم های جدید ساختمان سازی هستند. پهپادها در حقیقت پرنده‌‌های کوچکی هستند که بر فراز یک پروژه پرواز می‌کنند و اطلاعات مورد نیاز مهندسین را ضبط و در نهایت ارسال می‌کنند. پهبادها در پروژه‌‌های عظیم کاربرد دارند و جایگزین نیروهای انسانی هستند که همین امر از وقوع خطرات جانی برای انسان‌، جلوگیری می‌کند.

فناوری پهپادها
  • پرینت های سه بعدی

یکی دیگر از سیستم های جدید ساختمان سازی، پرینت‌های سه بعدی هستند. پیش از آن‌که چاپ‌گرهای سه بعدی روی کار آیند، طراحان مجبور به ساخت ماکت‌های بسیار پیچیده بودند که امری بسیار پرزحمت بود. اما امروزه با پرینت‌های سه‌ بعدی، امکان درست کردن ماکت به شکل مجازی نیز وجود دارد و می‌توان پیچیده‌ترین طرح‌ها را با آن ایجاد نمود. پرینت سه بعدی به کمک دستگاه و نرم‌افزار‌های مخصوص انجام می‌شود و خروجی آن به صورت طراحی چاپ شده روی کاغذ خواهد بود.

  • فناوری های بتن خود ترمیم شونده

بتن یکی از مصالح مهم در ساختمان سازی است که استفاده از آن سبب افزایش استحکام سازه می‌شود. اما یکی از مشکلات مربوط به بتن، آن است که در گذر زمان، در اثر ضربه یا تغییرات محیطی، ترک برمی‌دارد. به همین علت تکنولوژی بتن خود ترمیم شونده در میان سیستم های جدید ساختمان سازی، از محبوبیت بالایی برخوردار است.

نحوه عملکرد آن به این صورت است که باکتری‌‌های موجود در بتن هنگام ترک خوردن بتن، فعال می‌شوند و در واکنش با رطوبت محیط و کربنات کلسیم به سنگ آهک تبدیل می‌گردند که همین امر منجر به ترمیم بخش‌‌های ترک خورده می‌‌شود.

  • آجرهای هوشمند

اختراع نوعی آجر بتنی مستحکم که همگام با تغییرات آب‌ و هوا عملکرد آن نیز تغییر می‌یابد، از دیگر سیستم‌ های جدید ساختمان سازی به حساب می‌آید. از لحاظ ظاهر، آجرهای هوشمند شبیه به لگوهای بازی هستند و به عنوان عایق سرما و گرما عمل می‌کنند.

به آن معنا که در هوای گرم به عنوان عایق گرما و در هوای سرد به عنوان عایق سرما تغییر کاربری می‌دهند. استفاده از آجرهای هوشمند، منجر به کاهش هزینه‌‌های برق خواهد شد. افزون بر آن سرعت ساخت‌ و ساز را نیز افزایش داده و در هزینه مصالح مصرفی، صرفه ‌جویی می‌کند.

آجرهای هوشمند
  • بلاک چین

یکی دیگر از سیستم های جدید ساختمان سازی، بلاکچین است. بلاکچین در حقیقت تبادلات و پردازش‌های دوطرفه را تحلیل و یک‌سری اعمال بر روی آن‌ها انجام می‌دهد.در برخی موارد مانند رمزارزهایی نظیر بیت کوین نیز شاهد حضور برجسته بلاکچین هستیم. بلاکچین در این شبکه که قراردادهای مالی و تبادلات گوناگونی بین کاربران رخ می‌دهد، تمام وقایع و تراکنش‌ها را رمزنگاری و ثبت می‌کند.

اما بلاکچین و رابطه آن با صنعت ساخت و ساز، یکی از مهم‌ترین موارد در رابطه با پیشرفت یک پروژه، در دسترس بودن اطلاعات و درک درستی از روند پیشرفت پروژه است. بلاکچین تمامی اطلاعات ثبت شده از بستر دیجتالی پروژه را می‌تواند به طور مستمر ثبت کند و در اختیار اعضای موثر در پروژه قرار دهد. 4 حوزه که بلاکچین در صنعت ساخت و ساز بر آن تاثیر می‌گذارد، به شرح زیر است:

  1. هوشمندسازی
  2. مدل سازی اطلاعات ساخت (BIM)
  3. حوزه مالی
  4. مدیریت زنجیره تامین
  • واقعیت افزوده

واقعیت افزوده ( به انگلیسی Augmented reality) که به اختصار AR نامیده می‌شود، از انواع سیستم های جدید ساختمان سازی می‌باشد و در تعریف لایه‌ای دیجیتالی از اطلاعات است که بسیاری از متخصصان ساخت‌وساز با استفاده از این قابلیت می‌توانند محل پروژه را همراه با اطلاعاتی که مستقیما در بالای آن قرار دارد، مشاهده کنند.

  • مدل سازی اطلاعات ساختمانی

ایجاد نمای دیجیتالی یک سازه قبل از ایجاد آن را مدل‌سازی اطلاعات یا BIM می‌گویند. با مدل ‌سازی اطلاعات یک ساختمان، بسیاری از نقص‌‌ها مانند تاخیر در اتمام پروژه، برنامه‌ ریزی، کنترل کیفیت و غیره، جبران می‌شود و کارکرد ساخت آن بهبود می‌یابد.

وظیفه اصلی این فناوری انتقال دیجیتال اطلاعات ساختمان به افراد مربوطه است و این کار با نصب حس‌گرهای مختلف مانند حسگر حرارت و فشار در قسمت‌‌های مختلف یک ساختمان امکان ‌پذیر می‌شود. مدل ‌سازی اطلاعات یک رکن اصلی در ساختمان‌ سازی به شمار می‌‌رود که طراحان برای مسائل مختلف از آن استفاده می‌کنند.

  • تکنولوژی ابر

پردازش ابری، تکنولوژی بسیار پرقدرتی است که در انواع سیستم های جدید ساختمان سازی، جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است. کاربرد این فناوری آن‌قدر قابل توجه می‌باشد که امکان انجام مدل‌‌های ساختمانی در مقیاس بزرگ را به مهندسان و طراحان می‌‌دهد.

با تکنولوژی ابر مهندسان می‌‌توانند دسترسی سریع‌‌تر و بهتری به اطلاعات و مدل‌‌های ساختمانی خود داشته باشند؛ چراکه داده‌‌ها به صورت اتوماتیک برای آن‌ها ذخیره می‌‌شود. به این ترتیب، نگرانی برای از بین رفتن اطلاعات وجود نخواهد داشت؛ چراکه فناوری ابر آن‌ها را به صورت دائم و نامحدود ذخیره می‌‌کند.

  • سازه های مدولار

سازه‌های مدولار از دیگر سیستم های جدید ساختمان سازی هستند. با سازه‌‌های مدولار امکان ساخت ساختمان‌‌های با کیفیت بسیار بالا و با سرعت بالا وجود دارد. به این ترتیب که یک خانه مسکونی کامل با این فناوری در کم‌تر از یک روز ساخته خواهد شد. با این سازه‌‌ها یک طرح یا نقشه مشابه را در مقیاس‌‌های مختلف می‌‌توان ساخت.

سازه های مدولار
  • برنامه های جمع آوری داده

برنامه‌های جمع‌آوری داده‌ها به شرکت‌های ساختمانی کمک می‌کنند تا داده‌های سریع‌تر، دقیق‌تر و با کیفیت بالاتر را از محل کار جمع‌آوری کنند. استفاده از این نوع فناوری برای پروژه‌های ساختمانی آسان است و احتیاج به سرمایه‌ زیاد ندارد. از مزایای این روش می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. صرفه‌جویی در زمان و کاهش خطای ورود داده‌– استفاده از این برنامه منجر به آن می‌شود که بتوان 50 درصد از خطاهای ورود داده‌ را کاهش داد و در صرف زمان صرفه‌جویی قابل توجهی کرد.
  2. گزارش فوری از اطلاعات– هر زمان که به گزارش‌های شغلی روزانه یا اسناد قانونی شرکت نیاز ‌باشد، با استفاده از این برنامه می‌توان به آن‌ها دسترسی داشت.
  • خودکارسازی صنعت ساخت و ساز

امروزه قسمت‌های مختلفی از صنعت ساختمان‌ سازی ماشینی و خودکارسازی شده است. تسهیل در انجام پروژه، افزایش سرعت اتمام کار، انجام کارهای پیچیده و سخت، افزایش ایمنی، کنترل کیفی راحت‌‌تر و غیره با این فناوری پوشش داده شده‌‌اند. در حقیقت به کمک این تکنولوژی تمامی مراحل کار از ابتدا تا انتها کنترل می‌شود و این امر منجر به افزایش بهره‌‌وری نیز می‌گردد.

مزایای استفاده از سیستم های جدید در ساختمان سازی

به‌طور کلی مزایای استفاده از تکنولوژی های جدید ساختمان سازی شامل موارد زیر می‌شود:

  • افزایش بهره‌وری به همراه کاهش نیروی کار
  • کاهش هدررفت زمان
  • صرفه‌جویی در صرف هزینه
  • کاهش خطا در ساخت و ساز

جمع بندی

در دنیای مدرن امروزی، تکنولوژی‌های بسیاری در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند که بسیاری، آن‌ها را تحت عنوان سیستم های جدید ساختمان سازی می‌شناسند. تکنولوژی های جدید ساختمان سازی شامل مواردی همچون هوش مصنوعی، بلاک چین، سازه‌های مدولار، بتن خود ترمیم شونده و غیره می‌شوند.

منبع(Resource): New & Innovative Building Construction Techniques

سوالات متداول

انواع سیستم های ساختمانی پیشرفته کدامند؟

هوش مصنوعی، واقعیت افزوده، پهبادها، چاپگرهای سه بعدی و غیره از سیستم های جدید ساختمان سازی به شمار می‌آیند.

علل استفاده از سیستم های نوین ساختمانی چیست؟

با استفاده از سیستم‌ های جدید ساختمان سازی عملکرد پروژه بهبود می‌یابد و منجر به افزایش بهره‌وری آن می‌شود.