در صنایع گوناگون بالاخص ساخت و ساز، پروفیل‌ها حرف اول را در اجرای یک سازه و اجزای تشکیل دهنده آن می‌زنند. پروفیل در کارخانه‌ها در انواع گوناگونی ساخته می‌شود و به تناسب نوع، کاربری آن نیز تغییر پیدا خواهد کرد. از انواع پرکاربرد پروفیل می‌توان پروفیل زد(Z Profile) و سی (C Purlin) را نام برد. در این محتوا قصد داریم که به بررسی تفاوت پروفیل زد و پروفیل سی بپردازیم که لازمه آن در ابتدا معرفی و بررسی هر کدام به تفصیل است. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

پروفیل فولادی چیست؟

پروفیل به طور کلی به سازه‌های فلزی اطلاق می‌شود که در طول مشخص، سطح مقطعی ثابت دارند. این سطح مقطع امکان ایجاد پروفیل باز و بسته را فراهم می‌آورد. پروفیل‌های نام برده (سی و زد) از انواع پروفیل باز محسوب می‌شوند که هر یک از آن‌ها ویژگی‌ها و کاربردهای مخصوص به خود را دارند.

پروفیل سی چیست؟

پروفیل سی یا پرلین C، از انواع پروفیل باز به شمار می‌آید و به علت شباهت شکل ظاهری آن به حرف سی انگلیسی با این عنوان شناخته می‌شود. این پروفیل در سقف یا پوشش‌های سبک صنعتی یا نیمه صنعتی، در ستون و دیوار سازه‌ها و دیوار غیرباربر کاربرد دارد.

پروفیل سی چیست + 3 کاربرد c پرلین

پروفیل زد چیست؟

این پروفیل نیز همچون نوع قبل از انواع باز پرلین است و نام‌گذاری آن به علت شباهت شکل مقطع این پروفیل با حرف Z انگلیسی است. پروفیل زد را متناسب با نیاز و سفارش خریدار، پانچ‌دار یا بدون پانچ تهیه می‌کنند. پرلین زد به طور گسترده در مواردی همچون ساختمان سازی، کشتی سازی، ساخت سوله و ریل و اسکلت‌های فولادی کاربرد دارد.

پروفیل زد چیست + 5 کاربرد و روش تولید

پرلین ها چه نقشی در سوله دارند؟

روکش‌ها، بارهای سقف یا غلاف را حمل کرده و توسط تیرهای بزرگ و یا دیوارهای ساختمان، تیرهای فولادی و غیره ساپورت می‌شوند. در مقایسه با تیرهایی که فاصله کم‌تری داشته و نزدیک‌تر هستند، بکارگیری پرلین در سیستم‌های ساختمانی فلزی از پیش مهندسی شده و در هر دو ستون، رایج و معمول می‌باشد. روکش‌ها بارهای سقف را به عناصر اصلی سازه نگهدارنده سقف انتقال می‌دهند. شکل و آرایش پرلین‌ها یک عامل طراحی است که به نمونه بارهای سقف و همچنین طول ورق‌های محدود برای استفاده وابسته می‌باشد.

C پرلین و Z پرلین چگونه ساخته می‌شوند؟

در ابتدا برای ساخت پروفیل زد و سی، رول‌های ورق آهن به کارخانه ارسال شده و توسط دستگاه‌های مخصوص برشکاری، برش داده می‌شوند. پس از آن‌که تحت شکل‌دهی و خم‌کاری قرار گرفتند، وارد خط تولید پروفیل زد و پروفیل سی می‌شوند و هر یک از آن‌ها شکل سطح مقطع مخصوص به خود را می‌گیرند که به صورت زیر می‌باشد:

  • رول فرمینگ ورق سی
  • رول فرمینگ ورق زد

تفاوت پروفیل زد و پروفیل سی در چیست؟

همان‌گونه که تا به این قسمت از مطلب پرداخته شد، پرلین سی و پرلین زد، علاوه بر شکل ظاهر، در کاربرد نیز متفاوت هستند. اما تفاوت پروفیل زد و پروفیل سی به همین‌جا ختم نمی‌شود. در ادامه به بررسی تفاوت‌های دیگر میان آن دو خواهیم پرداخت.

عرض دو بال در پروفیل زد متفاوت است که همین امر منجر به تسهیل هم‌پوشانی با یک‌دیگر به علت یکسان بودن ارتفاع استاتیک دو عنصر می‌شود که منجر به اتصال کامل به هم‌دیگر می‌گردد. در مقابل در پرلین سی عرض دو بال با یک‌دیگر برابر بوده و همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، سی پرلین در پشتیبانی سازه‌ای و ساختاری برای دیوارها، سقف و کف سازه و ایجاد مهاربند و ستون در سوله کاربرد دارند. از جمله تفاوت پروفیل زد و پروفیل سی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • در ساختمان‌ها و سازه‌هایی که دهانه‌های پیوسته دارند، بهتر آن است که از پروفیل زد استفاده گردد. علت این امر نیز به نحوه قرارگیری آن‌ها برمی‌گردد. چراکه پروفیل Z را برخلاف پروفیل C می‌توان به صورت امتدادی بر روی یک‌دیگر قرار داد.
  • ممان اینرسی در پرلین Z از پرلین C بزرگ‌‌تر است که همین امر منجر به آن می‌شود که پروفیل زد نسبت به سی پرلین، عملکردی یک‌پارچه‌تر داشته باشد.
  • یکی دیگر از مزیت‌های پرلین زد آن است که از پرلین سی، قابلیت امتداد و قدرت هم‌پوشانی بیش‌تری دارد.
  • اگر ساختمان یا سازه اسکلت فلزی، با پنل‌های سقفی ثابت یا گیره‌‌دار نصب ‌شده باشد، بهتر آن است که پروفیل زد مورد استفاده قرار گیرد.
  • همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، نصب سی پرلین از پروفیل زد آسان‌تر است. به همین علت از پروفیل سی در سازه‌های تک دهانه و اسکلت فلزی و برای دیوارهای نگهدارنده استفاده می‌شود. علاوه بر موارد ذکر شده، از این پروفیل به عنوان پشتیبان دیوارها، کف و سقف نیز استفاده می‌شود.

گفتار آخر

در این محتوا به معرفی پرلین سی، پرلین زد و بررسی تفاوت پروفیل زد و پروفیل سی پرداختم. بسته به مورد مصرف و کاربرد مدنظر، پروفیل مصرفی به تبع آن نیز متفاوت خواهد شد. مشتریان و خریداران گرامی می‌توانند برای دریافت مشاوره خرید و استعلام قیمت پروفیل مدنظر، با کارشناسان فروش مجموعه شاهین فلز سپاهان در تماس باشند.

منبع(Resource): Understanding The Difference Between C And Z Purlin

سوالات متداول:

پروفیل زد پرلین چیست؟

یکی از انواع پروفیل باز است که شکل سطح مقطع آن همچون حرف زد انگلیسی است.

پروفیل زد در سوله چه نقشی دارد؟

پروفیل زد به طور گسترده در سوله سازی و ایجاد سقف سوله نقش دارد.

پرلین سی چیست؟

پروفیل سی یا پرلین C، از انواع پروفیل باز به شمار می‌آید و به علت شباهت شکل ظاهری آن به حرف سی انگلیسی با این عنوان شناخته می‌شود.