یکی از ارکان جدانشدنی در صنعت، پروفیل‌ها هستند. پروفیل در کارخانه‌ها در دو سطح مقطع باز و بسته، تولید و عرضه می‌شود. قوطی پروفیل‌ها از انواع بسته پروفیل به حساب می‌‎آیند. یکی از پرکاربردترین‌های این پروفیل، قوطی‌های ستونی هستند.

این نوع از قوطی به علت ویژگی‌های منحصر به فرد آن، کاربرد گسترده‌ای در صنعت دارد و این کارایی بسته به نوع قوطی ستونی متغیر خواهد بود. در این مقاله قصد داریم به معرفی قوطی ستونی و بررسی کاربردهای آن بپردازیم. با شاهین فلز سپاهان همراه باشید.

نسخه صوتی این مطلب

پروفیل قوطی چیست؟

قوطی پروفیل یکی از انواع پروفیل است که سطح مقطعی بسته و به شکل چهارگوش (مستطیل یا مربعی شکل) دارد. قوطی‌ها بر اساس وزن به 2 دسته سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. سبک و سنگین بودن قوطی به میزان ضخامت آن برمی‌گردد.

پروفیل سنگین چیست + ویژگی ها، روش تولید و 7 کاربرد

اگر ضخامت از 2 میلی‌متر تجاوز نکند، قوطی پروفیل سبک خواهد بود و در صورتی که ضخامت در قوطی پروفیل از حداقل 2 میلی‌متر به بالا باشد، قوطی از نوع سنگین می‌باشد. قوطی ستونی از انواع قوطی سنگین است و خود شامل 2 نوع می‌شود که در ادامه به شرح آن خواهیم پرداخت.

قوطی ستونی چیست؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، قوطی ستونی از انواع پروفیل قوطی سنگین می‌باشد. این قوطی از ورق سیاه و در ابعاد 9 در 9 سانتی‌متر به بالا تولید می‌شود. این پروفیل به طور معمول و در حالت کلی، در شاخه‌های 6 و 12 متری و در ضخامت‌های مختلف، تولید و عرضه می‌گردد.

قوطی ستونی با ضخامت بالا

قابل توجه است که وزن این قوطی، به تناسب ورق‌های سیاه به کار رفته در آن‌ها متغیر خواهد بود. از دلایلی که می‌توان برای محبوبیت این قوطی نام برد، ضریب کشش پایین، سطح مقطع و محیط مورد استفاده کم‌تر، صرفه اقتصادی و غیره می‌باشد.

انواع قوطی ستونی کدام است؟

قوطی‌های سنگین خود شامل 2 دسته می‌شوند و به شرح زیر هستند:

  • قوطی ستونی صنعتی
  • قوطی ستونی ساختمانی

قوطی ستونی چگونه ساخته می‌شود؟

برای ساخت این قوطی از ورق فولادی و طبق فرآیندهای خمکاری و برشکاری تحت استانداردهای JIS G3466 و DIN 2395 استفاده می‌شود. برای تهیه قوطی ستونی از نورد سرد و ورق‌های گرم و سرد استفاده می‌شود.

قوطی پروفیل‌هایی که از ورق گرم تولید می‌شوند، به نسبت قوطی‌های جوش داده شده با ورق سرد از مزایایی همچون کیفیت بالای سطح خارجی برخوردار هستند. کیفیت سطح در تولید سازه‌های فلزی همچون ساختمان‌های عمومی، پایانه‌های فرودگاه، ایستگاه‌های راه‌‎آهن، مراکز خرید و غیره حائز اهمیت بسیاری می‌باشد.

پس از آن‌که پروفیل قوطی از طریق یکی از این ورق‌ها تولید گردید، کنترل نهایی می‌شود و محصول از لحاظ کیفیت مورد بررسی قرار می‌گیرد و نهایتا به بازار عرضه می‌گردد.

قوطی ستونی چه ویژگی‌هایی دارد؟

قوطی پروفیل ستونی از ویژگی‌های منحصربه‌فردی برخوردار است که منجر به افزایش کاربرد آن در صنایع می‌شود. برخورداری از این ویژگی‌ها منجر به کاربرد قوطی پروفیل ستونی در صنایعی همچون ساختمان‌سازی می‌گردد.

این موارد به شرح زیر هستند:

  • مقاومت و استحکام بالا
  • قابلیت جوش‌پذیری مناسب
  • فرم‌پذیری بالا
  • کیفیت سطحی

قوطی ستونی چند متر است؟

 قوطی‌های ستونی به‌طور معمول طولی در اندازه 12 متر دارا هستند که آن را برای مصارف مختلفی همچون سوله، پل و غیره مناسب می‌سازد.

جدول وزن قوطی ستونی

وزن قوطی یکی از عوامل مهم و تاثیرگذار در قیمت تمام شده قوطی است. به همین علت اطلاع از وزن انواع آن، حائز اهمیت بسیاری می‌باشد. در ادامه جدول قوطی ستونی را آورده‌ایم:

ردیفضخامت (mm)سایز قوطی (mm)وزن (kg/m)
1490*9011/18
24100*10012/42
34110*11013/72
44135*13516/74
54140*14017/48
64/5100*10013/89
74/5110*11015/39
84/5135*13518/81
94/5140*14019/59
105100*10015/42
115110*11016/95
125135*13520/79
135140*14021/72
146100*10018/51
156110*11020/51
166135*13524/84
176140*14025/92

کاربردهای قوطی ستونی چیست؟

از این قوطی پروفیل در صنایع زیر استفاده می‌شود:

  • ساخت ماشین آلات صنعتی و خودروسازی

پروفیل‌های تولید شده از فولاد ضدزنگ، به علت ویژگی‌های ساختاری آن‌ها، در صنعت استفاده بسیاری می‌‎شوند. از قوطی ستونی در صنعت برای تولید تجهیزات و ماشین‌آلاتی همچون جرثقیل‌ها به کار گرفته می‌شود. علاوه بر آن، از این پروفیل در صنایع خودروسازی و حمل‌ونقل عمومی برای ساخت اتاق انواع خودروهای سنگین و سبک همچون انواع تریلی‌ها، یدک‌کش‌ها، انواع گوناگون سازه‌ها و استراکچرها، چرخ‌دستی‌های برقی و باربندها استفاده بسیاری می‌شود.

  • ساخت لوازم خانگی

از دیگر کاربردهای مهم این قوطی ساخت لوازم خانگی همچون تخت‌‎خواب‌های فلزی، مبلمان، سرویس‌های غذاخوری فلزی، قفسه‌ها، زیرپایه‌‎ها و غیره می‌باشد.

  • ساختمان سازی و عمران
کاربرد قوطی ستونی
کاربرد قوطی ستونی در سازه های فولادی
کاربرد قوطی ستونی در سازه های فولادی

از قوطی‌های ستونی برای تولید انواع پایه‌ها در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی، تولید انواع پایه‌های بندرها و اسکله‌ها نیز استفاده می‌گردد. افزون بر آن، پروفیل‌های ستونی را برای تولید و ساخت انواع تجهیزات و ماشین‌آلات ماسه‌شویی، باراندازها و در و پنجره‌ها نیز می‌توان به کار برد.

  • لوازم ورزشی و تفریحی

از قوطی‌های ستونی در ساخت لوازم ورزشی مانند تجهیزات بدن‌سازی در پارک‌ها، دستگاه‌های ورزشی باشگاه‌ها، انواع صندلی‌ها، شهربازی‌ها، ساخت آلاچیق و سایبان‌، مجتمع‌های تفریحی و تالارها و غیره به کار گرفته می‌شود.

  • مراکز آموزشی

در مراکز آموزشی از این قوطی‌ها برای ساخت انواع میز و صندلی‌های فلزی، میز تحریر، نیمکت و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی استفاده می‌شود.

  • لوازم پزشکی

برای تهیه انواع تخت‌های بیمارستان‌ها، لوازم و تجهیزات حمل بیمار و غیره قوطی‌‎های ستونی را به کار می‌گیرند.

  • تابلوهای تبلیغاتی

از دیگر کاربردهای این قوطی می‌توان به استفاده در ساخت انواع تابلوهای تبلیغاتی و یا تابلوهای برون شهری و یا داخل شهر اشاره نمود.

  • مصارف عمومی

پروفیل‌های ستونی برای درست کردن حفاظ‌ مکان‌های مختلف نیز کاربرد دارند و برای انواع آن می‌توان به حفاظ‌ پیرامون پارک‌ها، مراکز نظامی، دانشگاه‌ها، در و پنجره‌ها، نمای پوشش ایستگاه‌های مختلف، انواع نرده‌ها، اطراف بانک‌ها، مناطق مسکونی و غیره اشاره کرد. افزون بر آن، پروفیل‌های ستونی در قالب حفاظ‌های محکم، کاربردهایی همچون بسته‌بندی، حمل و جابه‌جایی ماشین‌آلات دارند.

قیمت قوطی ستونی چگونه محاسبه می‌شود؟

به طور کلی هنگامی‌که توان بالای سازه در تحمل نیرو و تنش‌های شدید مدنظر باشد، از قوطی پروفیل ستونی استفاده می‌شود. در این صورت، پر واضح است که قیمت این پروفیل در قیمت تمام شده یک سازه، تاثیر بسیاری دارد. عواملی همچون قیمت مواد اولیه، هزینه حمل و نقل و سوخت وسایل نقلیه و غیره بر قیمت روز قوطی ستونی تاثیرگذار است.

همان‌طور که ذکر شد، این قوطی کاربرد بسیاری دارد و در تعیین هزینه یک پروژه اثرگذار است. نظر به این مسئله مهم است که استعلام قیمت و خرید قوطی ستونی از مرکزی معتبر انجام گیرد.

سخن آخر

در این مطلب به بررسی انواع و کاربرد‌های قوطی ستونی پرداختیم. قوطی ستونی در دو نوع صنعتی و ساختمانی عرضه می‌شود و در ساختمان سازی کاربرد گسترده‌ای دارد. در کارخانه شاهین فلز سپاهان، قوطی ستونی در ضخامت‌های مختلف، با بهترین قیمت عرضه می‌گردد.

منبع (Resource): 10 Types of Steel Columns Used in Construction

سوالات متداول:

قوطی ستونی چیست؟

قوطی ستونی یکی از انواع قوطی پروفیل سنگین می باشد و از ورق سیاه تولید می گردد که در 2 نوع صنعتی و ساختمانی وجود دارد.

قیمت قوطی ستونی چگونه محاسبه می شود؟

قوطی ستونی در ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد و در قیمت تمام شده یک پروژه تاثیرگذار است. عواملی همچون قیمت مواد اولیه، هزینه حمل و نقل و سوخت مواد اولیه و غیره بر قیمت قوطی اثر می‌گذارند.