اگر به سازه‌های مختلف همچون ساختمان‌ها نگاهی بیندازیم، در وهله اول به وجود مقاطع آهنی و فولادی پی خواهیم برد. چراکه دریافت چنین مقاومتی را به جز از آهن‌آلات نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم. این مقاطع انواع گوناگونی دارند که وجود هریک از آن‌ها در قسمت مخصوص به خود، حیاتی است.

پروفیل ساختمانی که یکی از انواع این مقاطع به حساب می‌آید، خود دارای گستره تنوع مختلفی است و از کاربردهای بسیاری برخوردار می‌باشد. این پروفیل را در مقاله‌ای که پیش رو است بیش‌تر معرفی می‌کنیم و به بررسی موارد استفاده آن می‌پردازیم. با ما همراه شوید.

معرفی پروفیل

پروفیل (به انگلیسی Steel Profile) در تعریف به مقطعی گفته می‌شود که سطح آن در طولی مشخص، ثابت است. به طور کلی پروفیل‌ها یا باز هستند و یا بسته و هر کدام از آن‌ها کاربردهای منحصر به خود را دارند.

پروفیل چیست و انواع آن + 5 مورد مصرف

پروفیل ساختمانی چیست؟

پروفیل ساختمانی نه یکی از انواع باز یا بسته، که مجموعه‌ای از هر دو را شامل می‌شود. بسیاری از پروفیل‌ها همچون زد، تی یا سی به علت شکل ظاهری که دارند، نام‌گذاری می‌شوند که منحصر به خود است. به عبارت دیگر این‌گونه نیست که پروفیلی با شکل و مقطع خاص، پروفیل ساختمانی نام داشته باشد.

بلکه مجموعه‌ای از پروفیل‌های باز یا بسته که عمده کاربرد آن‌ها در ساختمان‌سازی و قسمت‌های مختلف آن می‌باشد، در دسته‌بندی پروفیل‌های ساختمانی جای می‌گیرند.

3 تفاوت پروفیل صنعتی و ساختمانی

انواع پروفیل‌ ساختمانی شامل چه مواردی می‌شوند؟

پیش از این دریافتیم که علت نام‌گذاری پروفیل ساختمانی چیست و به تعریف این پروفیل‌ها پرداختیم. حال وقت آن رسیده است که بررسی کنیم پروفیل‌های ساختمانی شامل چه مواردی می‌شوند و ویژگی‌های هر کدام چیست:

پروفیل زد

پروفیل زد یا پرلین زد (به انگلیسی Z Purlin) از انواع باز پروفیل و یکی از مهم‌ترین مقاطع ساختمانی است که به علت شباهت شکل ظاهری آن با حرف Z انگلیسی با این عنوان شناخته می‌شود. برای تولید این مقطع از ورق زد برشکاری شده استفاده می‌شود.

پروفیل زد؛ از انواع پروفیل ساختمانی

این ورق‌ها پس از آن‌که تحت شکل‌دهی و خم‌کاری قرار گرفتند، به پروفیل مدنظر تبدیل می‌گردند. پرلین زد در اندازه‌های مختلف (16 تا 32) و با ضخامت‌هایی همچون 2، 2.5، 3 و 3.5 میلی‌متر تولید می‌شوند. ابعاد زد پرلین بر اساس ارتفاع آن مشخص می‌گردد و غالبا در مواردی که ارتفاع سقف زیاد باشد، همچون سوله‌ها، این پروفیل کاربرد بسیاری دارد. استعلام به روزترین قیمت پروفیل زد

قوطی پروفیل

قوطی پروفیل یا Steel Square Tube یکی از پروفیل‌های مقطع بسته است و مقطع آن به شکل چهارگوش مستطیل یا مربعی می‌باشد. قوطی در انواع و با ضخامت‌های گوناگون تولید می‌شود. دریافت قیمت روز انواع قوطی پروفیل در لینک درج شده

چنان‌چه ضخامت پایین باشد، قوطی سبک یا مبلی خواهد بود که در صنایع عمرانی و ساختمانی چندان کاربردی ندارد. در مقابل، در صورتی‌که ضخامت قوطی بالا باشد، مقطع حاصل شده، سنگین خواهد بود.

قوطی پروفیل

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که قوطی‌های سنگین خود شامل دو نوع صنعتی و ساختمانی می‌شوند که قوطی پروفیل‌های ساختمانی ضخامتی مابین 2 تا 6 میلی‌متر دارند. از این مقطع ساختمانی در ساخت اسکلت سازه، نرده، محافظ‌های در و پنجره و غیره استفاده می‌شود.

پروفیل درب و پنجره

پروفیل درب و پنجره از دیگر پروفیل‌های ساختمانی است و به مقاطع توخالی از جنس فلز و یا غیرفلزی گفته می‌شود که برای چهارچوب درب و پنجره مورد استفاده قرار می‎‌گیرند. انواع پروفیل در و پنجره شامل مواردی همچون پروفیل سپری، پروفیل لنگه دری و پروفیل کلافی یا چهارچوبی می‌شوند.

انواع پروفیل درب و پنجره

برای ساخت این پروفیل‌ از ورق و در جنس‌های گوناگون بسته به نیاز استفاده می‌گردد. فولاد، آلومینیوم، چوب و پروفیل‌های کامپوزیتی همچون پی وی سی و یو پی وی سی شامل این انواع هستند.

چهارچوب‌های فلزی

در تعریف به محل اتصال درب و پنجره در ساختمان‌ها چهارچوب گفته می‌شود. چهارچوب که محور اصلی نصب در و پنجره در ساختمان است، امروزه در جنس‌های آهنی و فولادی برخلاف گذشته که از چوب استفاده می‌شود، کاربری دارد. برای مشاهده قیمت چهارچوب فلزی، کلیک کنید.

نصب این چهارچوب‌ها آسان است، در برابر ضربه، آتش‌سوزی و خوردگی مقاومت بالایی دارند و از قابلیت رنگ‌پذیری بالایی برخوردار می‌باشد. انواع چهارچوب شامل چهارچوب فلزی ساده، چهارچوب فلزی فرانسوی، چهارچوب فلزی مکزیکی و چهارچوب فلزی رومی می‌شود.

انواع چهارچوب فلزی

پروفیل دکوراتیو

همان‌طور که انتظار می‌رود، پروفیل استنلس استیل دکوراتیو یا پروفیل استیل درزدار، در موارد تزئینی کاربرد دارد و از فولاد ضدزنگ ساخته می‌شود. این پروفیل از آلیاژهای مختلف استیل همچون 201، 304، 310، 316 و 321 تولید می‌گردد.

لازم به ذکر است این آلیاژها برگرفته از استاندارد آمریکایی AISI می‌باشند و به علت وجود کروم در خود، در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم هستند. علاوه بر آن در برابر حرارت مقاومت دارند، قابل بازیافت هستند، به علت زیبایی ظاهری، کاربرد زیادی دارند و از خاصیت جوش‌پذیری زیادی برخوردار هستند.

پروفیل دکوراتیو در مواردی که استحکام بسیار بالایی مدنظر نباشد، کاربری دارد.

پروفیل دکوراتیو

کاربرد پروفیل در ساختمان سازی چیست؟

صرف نظر از نوع یا باز و بسته بودن مقاطع، از پروفیل‌ ساختمانی در موارد زیر استفاده می‌شود:

  1. درب و پنجره ساختمان
  2. کاربرد در زیباسازی و نمای ساختمان
  3. ساخت سقف سوله‌ها
  4. کاربرد در ساخت نرده‌های فلزی
  5. ساخت اسکلت ساختمان

عوامل اثرگذار بر قیمت پروفیل ساختمانی

پروفیل‌های ساختمانی شامل پارامترهای مختلفی همچون ضخامت، جنس متریال اولیه، اندازه و غیره می‌شوند. پارامترهای گوناگون نه تنها بر کیفیت و نوع پروفیل حاصل شده اثر می‌گذارد، بلکه تعیین‌کننده قیمت نیز می‌باشد. افزون بر آن، موارد زیر قیمت تمام شده پروفیل‌های ساختمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهند:

  • قیمت مواد اولیه
  • هزینه حمل و نقل
  • هزینه نیروی کار
  • تورم و نوسانات ارزی
  • میزان عرضه و تقاضا

جمع بندی

در این مطلب ضمن معرفی پروفیل ساختمانی و کاربردهای آن، به بررسی انواع پروفیل‌های ساختمانی پرداختیم. این مقاطع در حقیقت در ساختمان‌سازی کاربری دارند و شامل مقاطع مختلفی همچون پروفیل زد، قوطی پروفیل، چهارچوب‌های فلزی و پروفیل‌های درب و پنجره می‌شوند.

کارخانه شاهین فلز سپاهان از جمله تولیدکنندگان برتر و نام آشنا در تولید و توزیع انواع پروفیل‌های ساختمانی است. همراهان گرامی می‌توانند علاوه بر استعلام قیمت روزانه این مقاطع، پیش از خرید خود، با کارشناسان مربوطه، مشاوره داشته باشند.

منبع(Resource): COLD FORMED LIGHT STEEL CONSTRUCTION PROFILES

سوالات متداول

پروفیل ساختمانی چیست؟

پروفیل ساختمانی از انواع مقاطع فولادی است و شامل انواع پروفیل‌های باز و بسته می‌شود که در ساختمان‌سازی کاربرد بسیاری دارند.

انواع پروفیل ساختمانی کدام است؟

انواع مقاطع ساختمانی شامل قوطی، پروفیل‌های درب و پنجره، چهارچوب‌های فلزی و پروفیل زد می‌شود.