در منازل و به‌طور کلی ساختمان‌ها، به محل اتصال در و پنجره‌ها چهارچوب گفته می‌شود که در حقیقت مرکز اصلی اتصال درب‌ها می‌باشند. چهارچوب انواع گوناگونی همچون فرانسوی و مکزیکی دارد که به علت بعضی شباهت‌ها، گاه فعالان این حوزه نیز آن‌ها را با یک‌دیگر اشتباه می‌گیرند.

به همین خاطر قصد داریم به بررسی تفاوت چهارچوب فرانسوی و مکزیکی در مقاله پیش رو بپردازیم. ضمن معرفی هر کدام و آشنایی با هر یک از چهارچوب‌ها، تشخیص آن‌ها از یک‌دیگر تسهیل می‌گردد. با ما همراه شوید. دریافت قیمت روز چهارچوب فلزی در لینک درج شده

چهارچوب فرانسوی چیست؟

پروفیل‌ها به طور کلی و از لحاظ سطح مقطع، در 2 دسته بسته و باز جای دارند. چهارچوب فرانسوی از انواع مقاطع باز است و متریال اولیه آن ورق سیاه می‌باشد. این چهارچوب در متراژهای مختلف و ضخامتی میان 2 تا 2.5 میلی‌متر به تولید می‌رسد.

چهارچوب فلزی فرانسوی چیست + روش تولید پروفیل فرانسوی

نحوه برش چهارچوب فرانسوی و تولید آن

پس از آماده‌سازی و ارسال ورق سیاه اولیه به کارخانه‌های مخصوص تولید قاب فرانسوی، به کمک دستگاه‌های مخصوص نواربری همچون اسلیتر، در ابعاد و اندازه‌های مشخص برشکاری می‌شوند.

پس از آن‌که ورق در اندازه‌های مشخص برشکاری شد، به سمت دستگاه‌های رول فرمینگ هدایت و ارسال می‌شود. سپس در مرحله فرمینگ، به کمک غلتک نورد سرد و با وارد کردن فشار بر سطح، ورق تغییر شکل داده و پس از شکل‌دهی نهایی به قاب فرانسوی تبدیل می‌شود.

کاربرد چهارچوب فرانسوی چیست؟

از چهارچوب فرانسوی به طور گسترده در ساخت چهارچوب درب ورودی ساختمان و یا اتاق‌، ساخت فریم‌های غیر فلزی مانند پی وی سی، آلومینیومی و کامپوزیتی، ساخت نرده کنار راه‌پله‌ها و نرده‌کشی اطراف دیوارها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرد چهارچوب فرانسوی

معرفی چهارچوب مکزیکی

چهارچوب مکزیکی نیز همچون چهارچوب فرانسوی در دسته پروفیل‌های مقطع باز قرار دارد اما عملکرد آن‌ها کاملا با یک‌دیگر یکسان نیست. این چهارچوب از انواع پرکاربرد و مهم پروفیل است که در بازار با نام‌های چهارچوب قاشقی و چهارچوب نگینی نیز شناخته می‌شود.

چهارچوب مکزیکی چیست + 2 نوع پروفیل مکزیکی

انواع چهارچوب مکزیکی کدام است؟

پروفیل مکزیکی خود در 2 نوع مختلف تولید می‌گردد که این تنوع از لحاظ شکل ظاهر و بر مبنای جهت انحنای پروفیل است. به این ترتیب دو نوع چهارچوب مکزیکی شامل انواع زیر می‌‌شود:

  • چهارچوب مکزیکی درون

در این چهارچوب قوس پروفیل به سمت داخل است. به همین علت با عنوان درون نامیده می‌شود.

  • چهارچوب مکزیکی بیرون

برخلاف نوع قبل قوس این چهارچوب به سمت بیرون تمایل دارد. به همین علت با نام چهارچوب قاشقی شهرت دارد.

کاربرد و مزایای استفاده از قاب چهارچوب مکزیکی چیست؟

چهارچوب مکزیکی همچون فرانسوی، علاوه بر ساخت درب و پنجره سازه‌ها، در ساخت درب‌های ضد سرقت، فریم‌های غیرفلزی، چهارچوب‌های چوبی و غیره نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد و از مزیت‌هایی همچون طول عمر بالا، نصب آسان، استحکام قابل توجه، قیمت مناسب و قابل رنگ‌آمیزی بودن برخوردار است.

قیمت پروفیل چهارچوب مکزیکی

قیمت این چهارچوب تحت تاثیر عوامل گوناگونی همچون هزینه حمل و نقل، برند کارخانه تولیدکننده، میزان عرضه و تقاضا، تورم، قیمت مواد اولیه، ضخامت و وزن پروفیل و غیره می‌باشد.

تفاوت چهارچوب فرانسوی و مکزیکی در چه مواردی است؟

در این مطلب در ابتدا به معرفی چهارچوب فرانسوی و مکزیکی پرداختیم. افزون بر آن، به نحوه تولید و موارد استفاده هر کدام نیز اشاراتی داشتیم. پس از آن‌که به شناخت جامعی از هر دو مقطع دست پیدا کردید، احتمالا این سوال برای شما پیش خواهد آمد که تفاوت چهارچوب فرانسوی و مکزیکی چیست؟ در ادامه به سوال شما مبنی بر فرق این دو چهارچوب پرداخته‌ایم. این موارد به شرح زیر هستند:

  • تفاوت چهارچوب فرانسوی و مکزیکی در شکل ظاهر

اولین و مهم‌ترین تفاوت چهارچوب فرانسوی و مکزیکی، در شکل ظاهری آن‌ها می‌باشد. در حقیقت، چنان‌چه به این دو چهارچوب نگاهی بیندازیم، در نگاه اول شاید متوجه تفاوت موارد استفاده آن‌ها نشویم.

اما اختلاف میان شکل آن‌ها، بسیار مشهود و عیان است. در چهارچوب مکزیکی، خم این پروفیل قوسی شکل بوده و جهت آن یا به سمت بیرون و یا به سمت داخل می‌باشد. این در حالی است که در چهارچوب فرانسوی خم این پروفیل صاف بوده و قاشقی شکل نیست.

تفاوت چهارچوب فرانسوی و مکزیکی از لحاظ شکل ظاهر
  • تفاوت چهارچوب فرانسوی و مکزیکی در وزن

همان‌طور که پیش از این اشاره شد، اختلاف شکل ظاهری، از دیگر تفاوت‌ چهارچوب فرانسوی و مکزیکی است. از آن‌جایی که چهارچوب مکزیکی نسبت به فرانسوی خم بیش‌تری دارد، وزن هر شاخه آن نیز بیش‌تر می‌باشد. این اختلاف وزن چیزی در حدود 15 درصد است.

در بیان بهتر چهارچوب فلزی فرانسوی با طول 1 متر و ضخامت 2 میلی‌متر، وزنی درحدود 24 تا 25 کیلوگرم دارد. این در حالی است که چهارچوب فلزی مکزیکی با متراژ و ضخامت مشابه از وزنی معادل 28 تا 29 کیلوگرم برخوردار است. با این حساب، تفاوت چهارچوب فرانسوی و مکزیکی در وزن، از دیگر فرق‌های این دو مقطع است.

شاهین فلز سپاهان؛ تولیدکننده انواع چهارچوب فلزی

از آن‌جایی که چهارچوب‌های نقشی حیاتی و مهم در ساختمان‌سازی دارند، لازم است تهیه این مقاطع از مراکز معتبر صورت گیرد تا از استاندارد و کیفیت‌های لازم برخوردار باشد. کارخانه شاهین فلز سپاهان، از جمله تولید‌کنندگان و توزیع‌کنندگان برتر چهارچوب‌های می‌باشد.

علاوه بر آن، این کارخانه چهارچوب‌های فلزی آماده را نیز در اختیار متقاضیان و مشتریان گرامی با کیفیتی بالا و قیمت مناسب قرار می‌دهد. به علت آن‌که خرید از این کارخانه بدون واسطه و از درب آن صورت می‌گیرد، خریداران متحمل هیچ هزینه اضافه نمی‌شوند.  

جمع بندی

چهارچوب مکزیکی و فرانسوی، هر دو از انواع پروفیل‌های مقطع باز هستند و در ساخت درب و پنجره منازل و ساختمان‌ها، درهای ضدسرقت، ساخت فریم‌های غیرفلزی همچون آلومینیوم، پی وی سی و کامپوزیت، کاربرد ویژه‌ای دارند.

برای بیان تفاوت چهارچوب فرانسوی و مکزیکی می‌توان به مواردی همچون اختلاف در وزن و تفاوت در شکل ظاهری آن‌ها اشاره نمود. استعلام قیمت این مقاطع فولادی را می‌توانید به‌صورت روزانه و آنلاین از وب‌سایت شاهین فلز سپاهان، انجام دهید.

منبع (Resource): THE RISE OF SLIM PROFILES IN WINDOW AND DOOR DESIGN

سوالات متداول

چهارچوب فرانسوی چیست؟

این چهارچوب از انواع مقاطع باز است و در ساخت درب و پنجره ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت پروفیل چهارچوب مکزیکی چگونه محاسبه می‌شود؟

این پروفیل تحت تاثیر نوسانات ارزی، قیمت مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا و غیره تغییر قیمت دارد.

تفاوت چهارچوب فرانسوی و مکزیکی چیست؟

تفاوت چهارچوب فرانسوی و مکزیکی در وزن و شکل ظاهر این دو چهارچوب می‌باشد.