پس از پی‌ریزی هر سازه‌ای، مهم‌ترین بخش هر پروژه ساخت و ساز، ایجاد در و پنجره است. چراکه هیچ ساختمانی بدون وجود پنجره‌ها و یا در، امکان ساخت ندارد. علاوه بر کاربری مهمی که دارند، به نمای زیبای ساختمان نیز کمک می‌کنند.

پروفیل‌های در و پنجره، امروزه برای راحتی استفاده و فراوانی کاربرد، در انواع گوناگونی همچون پروفیل کلافی ساخته و عرضه می‌شوند. در این مطلب این پروفیل پرکاربرد را بیش از این معرفی خواهیم کرد و به بررسی نحوه تولید و موارد استفاده آن می‌پردازیم.

پروفیل درب و پنجره چیست؟

در حقیقت پروفیل‌ها مقاطعی هستند که سطح آن‌ها در طول مشخص، ثابت باشد. این سطح گاه پروفیل‌های باز و گاه پروفیل‌های بسته را حاصل می‌شود.

پروفیل درب و پنجره از انواع پروفیل مقطع بسته است و در جنس‌های مختلف فلزی و غیرفلزی به تولید می‌رسد. انواع پروفیل آهنی، آلومینیومی، گالوانیزه، فولادی و استیل در دسته‌بندی فلزی قرار دارند و انواع پروفیل پی وی سی و یو پی وی سی نیز در انواع غیرفلزی جای دارند.

پروفیل درب و پنجره چیست + روش تولید و معرفی 4 نوع از آن

انواع پروفیل درب و پنجره کدام است؟

پیش از این اشاره کردیم که پروفیل در و پنجره از مقاطع بسته به شمار می‌آید. این مقطع خود در انواع گوناگونی عرضه می‌شود که هر یک کاربری منحصر به خود را دارند و شامل موارد زیر می‌شوند:

  • پروفیل سپری
  • پروفیل لنگه دری
  • زهوار
  • کلافی

در ادامه این مطلب به بررسی و معرفی پروفیل کلافی خواهیم پرداخت.

پروفیل کلافی چیست؟

پروفیل کلافی از انواع پروفیل بسته است و مقطع آن چهارگوشی و به شکل مربع می‌باشد. از این پروفیل در بازار با نام‌های مختلفی همچون پروفیل چهارچوبی، پروفیل 509 یا پروفیل تک لبه یا L شکل نیز یاد می‌شود. چراکه اگر به شکل ظاهری آن دقت کنید، خواهید که این مقطع تنها یک لبه دارد که به سمت پایین خم شده است.

همین اختلاف لبه‌ها، تفاوت میان پروفیل کلافی و سپری را حاصل می‌شود. پروفیل 509 در جنس‌های مختلف همچون آهن، فولاد، آلومینیوم و استیل تولید می‎گردد.

پروفیل کلافی چگونه ساخته می‌شود؟

با توجه به جنس، هر یک از انواع پروفیل، روش ساخت مشخصی دارند. برای تولید پروفیل‌‌‌های درب و پنجره فولادی، از ورق سیاه استفاده می‌‌گردد. سپس طی چندین مرحله فرایند نورد سرد، از جمله رول فرمینگ و پرس، شکل موردنظر به پروفیل داده می‌شود.

در انتها نیز درزها جوشکاری شده و پروفیل برش می‌‌خورد. فرآیند تولید پروفیل آلومینیومی از ورق ‌های آلومینیوم نیز به همین شکل است. بر روی برخی از انواع پروفیل آلومینیومی، با استفاده از رنگ‌‌های پودری یا کوره‌‌ای روکش می‌‌شود. فرآیند ساخت پروفیل‌‌های  UPVC دو مرحله دارد.

در مرحله اول مواد اولیه شامل پودر پی ‌وی ‌سی و مواد افزودنی با هم میکس می‌گردند. در مرحله دوم، مواد وارد اکسترودر می‌شوند و بعد از عملیات ذوب و اکستروژن، قالب می‌خورند. در نهایت با عبور از میان تانکر آب، شکل آن‌ها تثبیت می‌شود و بعد از چاپ مشخصات روی آن‌ها، به واحد بسته ‌بندی ارسال می‌گردند.

مشخصات فنی پروفیل 509 

در تصویر زیر مشخصات فنی پروفیل 509 که شامل وزن و ابعاد آن می‌شود، آورده شده است. در ادامه جدول راهنمای استفاده از آن را نیز ارائه داده‌ایم:

ابعاد mmT=205T=2DCBA
وزن kg/m3.052.4425512938

کاربرد پروفیل یک لبه چیست؟

همان‌طور که از نام آن برمی‌‎آید، اصلی‌ترین کاربرد این پروفیل در ساخت درب و پنجره است. با این حال به طور کلی کاربری آن شامل موارد زیر می‌شود:

  • اتصال قاب به قاب
  • کاربرد در ایجاد استقامت در ساختمان
  • ساخت چهارچوب در و پنجره
  • نرده‌کشی اطراف دیوارها
  • کاربرد در مکان‌های در معرض تنش پیچشی بالا به علت مقاومت بالای پروفیل تک لبه
  • کاربرد در صنعت لوازم خانگی

مزایای استفاده از پروفیل کلافی چیست؟

شماری از مزایایی که منجر به کاربرد بسیار این مقطع فولادی می‌گردد، شامل موارد زیر می‌شود:

  • این نوع پروفیل کلافی، خاصیت جوش‌پذیری بالایی دارد به همین دلیل شما می توانید از حداکثر توان دستگاه جوش خود استفاده کنید.
  • ستون ساختمانی را استحکام می‌بخشد.
  • یکی از مهم‌ترین مزایای مهم این محصول قطر آن است. یعنی می‌توان قطر آن را تا هر اندازه‌ای که لازم باشد افزایش داد.
  • همچنین می‌توانید علاوه‌بر ساخت چارچوب درب و پنجره از این پروفیل برای آلومینیوم و فولاد کربنی نیز استفاده کرد.

معایب استفاده از پروفیل چهارچوبی چیست؟

در کنار تمامی مزایا، این پروفیل معایبی نیز دارد که این موارد به شرح زیر است:

  • در پروسه تولید با میزان کمی از خطا در ماشین کاری و عملیات حرارتی همراه است.
  • به علت فاصله هوایی بین ایندکتور، پروفیل و فریت با کاهش سرعت در پروسه تولید مواجه می‌شوند.
  • همچنین به علت نوسان بازار این محصول قیمت ثابتی ندارد.

وزن پروفیل 509

دور از انتظار نیست اگر بگوییم پروفیل‌های بسته وزن بالاتری نسبت به پروفیل‌های باز دارند. چراکه از ورق بیش‌تری برای ساخت آن‌ها در یک مقطع یکسان استفاده می‌شود. این پروفیل در ضخامت‌های 0.9 تا 2.5 میلی‌متر ساخته می‌شود.

اگرچه محبوبیت ضخامت 2 میلی‌متر قابل انکار نیست. این پروفیل در شاخه‌های 6 و 12 متری عرضه می‌شود و به‌طور حدودی وزن هر شاخه آن 15 کیلوگرم می‌باشد.

قیمت پروفیل چهارچوبی

از آن جایی که پروفیل چهارچوب از ورق فلزی تولید می‌شود، قیمت ورق و آهن آلات مستقیما بر قیمت تمام شده پروفیل کلافی اثر خواهد گذاشت. علاوه بر آن، هزینه نیروهای کار و حمل و نقل، قیمت ارز، میزان عرضه و تقاضا، وزن پروفیل، واسطه در خرید و غیره، بر قیمت پروفیل درب و پنجره اثر خواهند گذاشت.

جمع بندی

پروفیل چهارچوبی از انواع پروفیل بسته و درب و پنجره می‌باشد که با نام‌های کلافی، یک لبه و 509 نیز شناخته می‌شود. از این پروفیل در ساخت در و پنجره، اتصال قاب به قاب، نرده‌کشی اطراف دیوار و غیره استفاده می‌گردد. عوامل مختلفی همچون قیمت ورق، واسطه در خرید، وزن پروفیل و غیره بر قیمت نهایی پروفیل اثر خواهند گذاشت.

منبع (Resource): Window and door profiles

سوالات متداول

وزن پروفیل 508 چگونه محاسبه می‌شود؟

پروفیل کلافی در هر شاخه حدود 15 کیلوگرم وزن دارد.

قیمت پروفیل کلافی به چه عواملی وابسته است؟

وزن و ضخامت پروفیل، قیمت مواد اولیه، واسطه در خرید و غیره بر قیمت پروفیل موثر خواهند بود.

سایز پروفیل کلافی چگونه است؟

پروفیل چهارچوبی ضخامتی مابین 0.9 تا 2.5 دارد که ضخامت 2 میلی‌متر آن کاربرد بیش‌تری دارد.