همانطور که در مقالات گذشته اشاره کردیم، پروفیل‌ها انواع مختلفی دارند. پروفیل ساختمانی، صنعتی، کامپوزیتی، آلومینیومی و گالوانیزه از انواع پروفیل‌ مورد استفاده در صنایع مختلف می‌باشند.

پروفیل چیست و انواع آن + 5 مورد مصرف

دسته‌ای از پروفیل‌ها برای تولید در، پنجره و چهارچوب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که با نام پروفیل درب و پنجره در بازار شناخته می‌شوند.

در این مطلب قصد داریم اختصاصا به سوال شما عزیزان مبنی بر پروفیل درب و پنجره چیست و چه انواع و ویژگی‌های دارد، بپردازیم. این نوع پروفیل که در درب و پنجره ساختمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و انواع و ویژگی‌های خاص آن بپردازیم. پس تا پایان این مطلب با ما همراه باشید.

پروفیل درب و پنجره

به مقطع توخالی که از جنس فلزی و یا غیرفلزی تولید شده و برای چارچوب درب و پنجره استفاده می‌شود، پروفیل درب و پنجره می‌گویند.

انواع پروفیل درب و پنجره فلزی

انواع پروفیل درب و پنجره فلزی

چهارچوب درب و پنجره فلزی از متصل شدن پروفیل‌ها به یک‌دیگر شکل می‌گیرند.

پروفیل لنگه دری

این پروفیل دو لبه دارد و چون مقطع آن بسته است از گروه پروفیل های بسته می‌باشد. مقاومت زیادی دارد و برای چارچوب ها مصرف می شود.

پروفیل لنگه دری + 4 نوع پروفیل دو لبه
پروفیل لنگه دری
شکل پروفیل لنگه دری

پروفیل چهارچوبی

این مورد به جهت تولید چهارچوب درب های چوبی و MDF مصرف می شود. به وسیله نورد سرد تولید شده و تک لبه است. این چهارچوب خود انواع مختلفی مانند فرانسوی، رومی، ساده و مکزیکی دارد.

پروفیل چهارچوبی 509 (تک لبه) + 6 کاربرد پروفیل کلافی

پروفیل سپری

این پروفیل مانند حرف T انگلیسی است و برای ساخت چهارچوب درب و پنجره فولادی مصرف دارد. این پروفیل به دو صورت فابریک و پرسی تولید می شود که البته سپری فابریک کیفیت زیادتری دارد. سپری نه تنها برای ساخت درب و پنجره بلکه در سایر اجزای ساختمان سازی نیز به وفور مصرف می شود.

پروفیل سپری + چهار کاربرد پروفیل 507

انواع پروفیل درب و پنجره با توجه به جنس تولیدی

انواع پروفیل در و پنجره با توجه به جنس تولیدی

پروفیل در و پنجره از جنس های مختلفی تولید می شود که عبارتند از:

فولاد

برای ساخت پروفیل درب و پنجره فولادی از ورق هایی استفاده می شود که از دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید شده اند. انتخاب نوع ورق برای ساخت بستگی به کاربرد و ویژگی های پروفیل دارد.

آلومینیوم

یک نوع پرمصرف برای ساخت چارچوب، پروفیل آلومینیومی است. این مدل پرطرفدار بوده و با جنس UPVC رقابت نزدیکی دارد.

پروفیل های کامپوزیتی ( UPVC ,PVC )

این گروه دارای مدل های متنوع و پرمصرف هستند. علت رواج این پروفیل قابلیت های زیاد آن ها است به عنوان مثال قیمت مقرون به صرفه، ایمنی بالا و قابلیت شستشو دارند، همچنین در برابر خوردگی و حرارت نیز استحکام زیادی داشته وقابل بازیافت هستند.

چوب

از چوب نیز برای ساخت درب و پنجره استفاده می شود.

ساخت پروفیل درب و پنجره

برای ساخت پروفیل درب و پنجره مانند تولید سایر مقاطع فولادی به دقت بالایی نیاز است خصوصا این مقاطع چون در ساختمان ها استفاده می شوند و از نظر زیبایی اهمیت زیادی دارند برای تولید آن ها به توجه بالایی نیاز است.

در ادامه به توضیح مراحل تولید این پروفیل می پردازیم:

فرایند تولید پروفیل درب و پنجره

تهیه مواد اولیه با کیفیت

در مرحله اول برای تهیه پروفیل درب و پنجره کلاف و ورق فولادی مورد نیاز است. با توجه به نوع و سایز پروفیل مورد نظر ورق دلخواه را انتخاب می کنیم. ورق ها نیز با توجه به مشخصاتی مانند جنس و ابعاد تفاوت دارند.

باید توجه داشت که عناصر بکار رفته در کلاف های فولادی نیز با یکدیگر تفاوت داشته و کویل انتخابی برای تولید این پروفیل آلیاژهایی مانند گوگرد، منگز و فسفر دارند تا قابلیت خاصی به آن اضافه شود.

ارسال کویل به خط تولید و برش ورق

در مرحله دوم برای تولید پروفیل کویل تهیه شده را به کارخانه می فرستند و در آنجا براساس هدف نهایی و با توجه به شرایط مورد نظر برش می خورند. برش ورق توسط ماشین آلات به روز و مجهز و با قابلیت های زیادی صورت می گیرد.

این دستگاه ها امکانات زیادی دارند به عنوان مثال می توان به کلاف گیر، ضربه گیر و سیستم کناره ورق اشاره داشت.

فرم دهی ورق

بعد از تبدیل کویل به نوارهای با اندازه دلخواه، نوارها وارد مرحله فرم دهی شده و توسط دستگاه های مخصوص تغییر شکل داده و به اشکال مورد نظر درمی آیند.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که برخی از ورق ها به منظور تولید پروفیل برتری دارند مثلا ورق روغنی به دلیل قابلیت مقاومت کششی برای ساخت پروفیل مورد مناسبی است.

قسمت های اصلی پروفیل درب و پنجره

در ساخت پروفیل در و پنجره، مقاطع زیادی کاربرد دارند، به عنوان مثال: ستونی، لنگه دری و چهارچوب از قسمت های اصلی می باشند.

قسمت های اصلی پروفیل درب و پنجره

در ادامه به توضیحات بیشتری از قسمت های اصلی پروفیل درب و پنجره می پردازیم:

لنگه پنجره کشویی: این لنگه برای تهیه پنجره های کشویی مصرف می شود.

فریم میانی: برای ساخت ستون میانی پنجره و درب های بیرون منازل مصرف دارد.

نگه دارنده زهوار: برای ثابت نگه داشتن و حفظ شیشه های دوجداره و تک جداره در پنجره و درب ها کاربرد دارد.

نوع پانل: از این پروفیل به منظور ساخت بخش پاخور درب و پنجره که به پروفیل خاصی احتیاج دارند مصرف می شود.

پروفیل اتصال قاب به قاب: اگر بخواهیم تعداد زیادی از پنجره ها را در یک صف و کنار هم بگذاریم به یک مدل نگهدارنده مرکزی نیاز است. که برای اینکار از پروفیل اتصال قاب به قاب استفاده می شود.

ابعاد پروفیل درب و پنجره

مشخصات فیزیکی پروفیل درب و پنجره به مشخصات ظاهری آن وابسته است. به طور کلی می توان گفت پروفیل درب و پنجره از انواع متریال ساخته می شود و شکلی توخالی دارد.

یکی از مشخصات فیزیکی پروفیل درب و پنجره، ابعاد آن می باشد. از جمله پروفیل هایی که ابعاد بالایی دارد، پروفیل درب و پنجره دوجداره است.

ابعاد پروفیل لنگه دری

ساخت پنجره با پروفیل چگونه انجام می‌شود؟

برای ساخت درب و پنجره از انواع پروفیل‌های فولادی استفاده می‌شود. پیش‌تر به معرفی پروفیل‌های درب و پنجره تحت عنوان پروفیل لنگه دری، چهارچوبی و سپری پرداخته شد. بسته به نوع پنجره، پروفیل‌های مختلفی بکار گرفته می‌شود. درحالت کلی 3 نوع پروفیل ذکر شده بیش‌ترین کاربرد را در این صنعت دارند و با انجام فرآیند جوشکاری به یک دیگر متصل می‌شوند.

وزن انواع پروفیل درب و پنجره

همان‌طور که می‌دانید یکی از پرکاربردترین مقاطع فولادی در صنعت ساختمان، پروفیل‌های درب و پنجره هستند. پروفیل‌های درب و پنجره در انواع و جنس‌های مختلفی به تولید می‌رسند. محاسبه دقیق وزن این نوع پروفیل در قیمت آن موثر و در صنایع مختلف، حائز اهمیت بسیاری می‌باشد. در همین راستا در ادامه به بررسی وزن انواع پروفیل درب و پنجره خواهیم پرداخت:

نوع پروفیلضخامتطول شاخهوزن شاخه
پروفیل لنگه دری2615
پروفیل سپری2615
پروفیل چهارچوبی2615
چهارچوب فلزی فرانسوی26.626

قیمت پروفیل درب و پنجره آهنی چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت  پروفیل درب و پنجره متناسب با تغییرات قیمت آهن، قیمت ورق فولادی، ضخامت و وزن پروفیل، نوسانات بازار ارزی و دلار به صورت روزانه متغیر است. علاوه بر این علل دیگری همچون کارخانه سازنده و تعدد واسطه در خرید نیز در قیمت‌گذاری روزانه این محصول تأثیرگذار است.

جمع بندی

در این مقاله در خصوص پروفیل درب و پنجره، ویژگی‌ها، فرایند تولید و انواع آن توضیحات کاملی بیان شده است.

همانگونه که اشاره کردیم دسته‌ای از پروفیل‌ها برای تولید در، پنجره و چهارچوب‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند که با نام پروفیل درب و پنجره در بازار شناخته می‌شوند. به بیان دیگر به مقطع توخالی که از جنس فلزی و یا غیر فلزی تولید شده و برای چارچوب درب و پنجره استفاده می شود پروفیل درب و پنجره می گویند.

منبع (Resource): Window and Door Frame Profile

سوالات متداول

پروفیل درب و پنجره چیست؟

به مقطع توخالی که از جنس فلزی و یا غیر فلزی تولید شده و برای چارچوب درب و پنجره مصرف می شود پروفیل درب و پنجره می گویند.

انواع پروفیل درب و پنجره با توجه به جنس تولیدی کدامند؟

پروفیل درب و پنجره را با جنس های مختلفی می سازند که عبارتند از: فولاد، آلومینیوم، کامپوزیت و چوب. توضیحات تکمیلی درباره هر کدام در متن مقاله.

انواع پروفیل درب و پنجره فلزی کدامند؟

پروفیل لنگه دری، چهارچوبی و سپری از اجزای اصلی تشکیل چارچوب درب و پنجره فلزی می باشند. توضیحات بیشتر در متن مقاله.