یکی از اصلی‌ترین قسمت‌های هر ساختمان و یا سازه‌ای، چهارچوب در و یا پنجره در آن است. اگرچه در گذشته چهارچوب‌ها به شکل امروزی وجود نداشتند، با این حال هیچ‌گاه هیچ سازه‌ای بدون در یا پنجره ساخته نشده است.

پروفیل‌های درب و پنجره انواع گوناگونی دارند که هر کدام از آن‌ها کاربرد مخصوص به خود را شامل می‌شوند. پروفیل لنگه دری یکی از انواع مهم و پرکاربرد است که خود در انواع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. در مقاله پیش رو ضمن معرفی این پروفیل، به بررسی کاربرد و نحوه تولید آن خواهیم پرداخت. با ما همراه شوید. استعلام قیمت پروفیل درب و پنجره

پروفیل لنگه دری چیست؟

پروفیل‌های درب و پنجره از مهم‌ترین مقاطع در هر سازه‌ای به حساب می‌آیند. این پروفیل‌ها تنوع بالایی دارند و شامل مواردی همچون لنگه دری، سپری، زهوار و کلافی می‌شوند.

پروفیل درب و پنجره چیست + روش تولید و معرفی 4 نوع از آن

پروفیل لنگه دری از انواع پرکاربرد پروفیل در ساخت چهارچوب است و با نام‌های پروفیل 508 یا دولبه نیز شناخته می‌شود. علت نام‌گذاری این پروفیل، به شکل مقطع آن برمی‌گردد. این پروفیل از انواع پروفیل بسته است، دو لبه دارد که در 2 طرف پروفیل به صورت مخالف هم‌دیگر قرار می‌گیرند.

نحوه ساخت پروفیل 2 لبه چگونه است؟

این پروفیل به 2 روش مختلف امکان ساخت دارد و تفاوت در مواد اولیه آن‌ها است. در ادامه به شرح هر یک از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • روش اول

در روش اول تولید پروفیل لنگه دری در ابتدا، ورق مناسب برای تولید این پروفیل انتخاب می‌‌شود. ورق انتخاب‌ شده برای تولید این نوع پروفیل ورق سیاه (ST37) است. لازم به ذکر است، این در صورتی است که متریال مورد استفاده برای تولید پروفیل لنگه دری آهنی باشد.

ورقه‌‌های سیاه ابتدا درون غلتک‌‌های نورد قرار می‌‌گیرند و از مسیرهای مشخصی عبور داده می‌‌شوند تا در نهایت به فرم موردنظر شکل گیرند. پس از آن، پروفیل لنگه دری که محصول نهایی است در اندازه‌‌های مختلف برش داده می‌شوند. در این نوع روش تولید، ابعاد پروفیل لنگه دری، به سفارش مشتری بستگی دارد و محدودیتی در اندازه وجود ندارد.

  • روش دوم

برخلاف روش اول که در آن از ورق با ضخامت مشخص ‌شده استفاده می‌کنند، در روش دوم تولید پروفیل لنگه دری، متریال اولیه مورد استفاده بلوک‌های فلزی هستند. در این روش ابتدا بلوک‌ها درون کوره قرار می‌گیرند و پس از رسیدن به دمای مطلوب، درون غلتک قرار داده شده تا ورق موردنیاز آماده شود.

در این ‌جا ضخامت پروفیل با توجه به ضخامت در نظر گرفته ‌شده برای ورق فلزی تعیین می‌گردد. پس از آن‌که ورق سرد شد، آن را بازپخت می‌کنند و مجددا تحت نورد سرد قرار می‌دهند. در نهایت نیز ورق با عبور از غلتک‌هایی به شکل و فرم نهایی پروفیل لنگه دری در می‌آید.

استاندارد پروفیل لنگه دری

رعایت قوانین و استانداردهای لازم برای تولید پروفیل موجب تایید و مقاومت پروفیل می‌شود. در ساخت پروفیل لنگه دری از استانداردهای خاص و ویژه‌ای به کار گرفته شده است. استفاده از استاندارهای ملی 7336 و 7338 و هم چنین استاندارد هندی IS 4351 از جمله این موارد است. پروفیل‌های لنگه دری تولید شده با هر یک از این استانداردها می‌تواند ویژگی‌های متفاوت و منحصر به فردی داشته باشد.

استاندارد پروفیل لنگه دری

انواع پروفیل لنگه دری کدام است؟

پروفیل دو لبه خود در انواع مختلفی تولید می‌شود و شامل موارد زیر می‌باشد:

  • پروفیل آهنی

یکی از انواع پروفیل دو لبه، نوع آهنی و فولادی آن است. متریال مورد استفاده برای تولید این نوع پروفیل، ورق آهنی و یا بلوک آهنی می‌باشد. پروفیل آهنی یا فولادی، مقاومت به ضربه و قابلیت رنگ‌‌پذیری بسیار بالایی دارد، اما در عوض وزن پروفیل لنگه دری آهنی بالا و دارای مقاومت نه چندان بالا به خوردگی است. افزون بر آن، این نوع پروفیل، عایق خوبی برای صوت و حرارت به ‌شمار نمی‌رود.

  • پروفیل کامپوزیتی

کامپوزیت یکی دیگر از انواع متریالی است که از آن برای ساخت پروفیل‌های مختلف مثل پروفیل لنگه دری استفاده می‌شود. (PVC) و (UPVC) دو نوع ماده شیمیایی هستند که از ترکیب مواد نفتی و کلرید سدیم تولید می‌شوند و از آن‌ها برای تولید قطعات مختلف نظیر پروفیل لنگه دری بهره می‌گیرند.

لازم به ذکر است که پروفیل یو پی ‌وی ‌سی نوع اصلاح شده پروفیل پی ‌وی ‌سی است. این پروفیل مقاومت بالاتری به نور خورشید دارد و رنگ آن در برابر اشعه‌های آفتاب تغییر نمی‌کند. پروفیل لنگه دری کامپوزیتی تنوع بیشتری نسبت به دیگر انواع فلزی و چوبی دارد و به روش اکستروژن تولید می‌شود.

ضخامت این پروفیل‌ها می‌تواند بین دو تا هشت میلی‌متر باشد. پروفیل لنگه دری کامپوزیتی بسیار مقرون به صرفه است و از ایمنی بالاتری برخوردار می‌باشد. علاوه بر آن، به راحتی نگهداری و تمیز می‌شود و به دلیل وزن سبک، نصب و اجرای آن آسان است.

این پروفیل در برابر اشتعال و خوردگی مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می‌دهد و می‌توان بدون نگرانی بابت زنگ‌ زدگی و یا پوسیدگی آن را با آب شست و شو داد. پروفیل لنگه دری کامپوزیتی دارای استحکام بسیار بالا، کیفیت عالی، ماندگاری بالای پوشش و رنگ نیز می‌باشد. مهم‌‌ترین مزیت پروفیل لنگه دری کامپوزیتی این است که عایق صوتی و حرارتی بسیار عالی به ‌‌شمار می‌رود و از این جهت عملکرد خوبی در برابر مصرف انرژی دارد. این پروفیل قابل بازیافت بوده و آسیبی به محیط زیست وارد نمی‌کند.

  • پروفیل چوبی

یکی دیگر از انواع پروفیل لنگه دری پروفیل‌های ساخته شده از جنس چوب هستند. پروفیل لنگه دری چوبی، عایق‌های خوبی برای صوت و حرارت به ‌شمار می‌روند و علاوه بر این، جذابیت و جلوه خاصی نیز به محیط اضافه می‌کنند. این نوع پروفیل قابلیت رنگ‌پذیری نیز دارد و می‌توان آن را در رنگ‌های مختلف تهیه کرد.

پروفیل لنگه دری چوبی، در کنار مزایا، معایبی هم دارد. به عنوان مثال، این نوع پروفیل مقاومت خوبی به ضربه ندارد و به راحتی در شرایط آتش‌ سوزی، شعله ‌های آتش را پراکنده می‌کند‌. همچنین این پروفیل، در صورتی که درست عایق‌ کاری نشده باشد به راحتی پوسیده و دچار رطوبت خوردگی می‌شود.

به‌ علاوه، پروفیل لنگه دری چوبی می‌تواند محل زندگی حشرات و موریانه‌ها شود. به همین دلایل، برای استفاده از این نوع پروفیل، باید آن را کاملا عایق‌ کاری کرد و هر چند وقت یک بار نیاز است که این فرایند تکرار شود.

  • پروفیل آلومینیومی

ارزان‌ترین و پرطرفدارترین نوع پروفیل لنگه دری مدلی است که برای تولید آن از آلیاژ آلومینیوم استفاده شده ‌باشد. از این نوع پروفیل برای ساخت انواع درب و پنجره دوجداره که امروزه کاربرد بسیار زیادی در ساختمان‌ سازی دارد، استفاده می‌کنند.

پروفیل آلومینیوم، علاوه ‌بر استحکام بالا از ظرافت و زیبایی قابل توجهی نیز برخوردار است و می‌توانند باریک‌‌تر و انعطاف ‌پذیرتر تولید شوند. این نوع پروفیل نیز مانند پروفیل یو پی ‌وی ‌سی، قابل بازیافت بوده و دوست‌دار محیط زیست است.

با تمام مزایایی که پروفیل‌ لنگه دری آلومینیومی دارد، اما گزینه خوبی برای صرفه ‌جویی در مصرف انرژی نیست. از آن‌جایی که آلومینیوم به جوشکاری حساس است، برای اتصالات از چسب‌های قوی استفاده می‌کنند که ماندگاری بالایی ندارند. برای رنگ‌آمیزی پروفیل لنگه دری آلومینیومی نیز از رنگهای پودری استفاده می‌شود.

وزن پروفیل لنگه دری

پروفیل 508 به علت برخورداری از ضخامت نسبتا بالا، وزن بالایی دارد. بدین ترتییب وزن هر شاخه از آن چیزی در حدود 1.123 تا 3.777 کیلوگرم می‌باشد.

کاربرد پروفیل لنگه دری چیست؟

عمده‌ترین کاربرد پروفیل لنگه دری استفاده برای ساخت چهارچوب درب و پنجره است. علاوه بر این تولید چهارچوب فرانسوی یا زوار توسط پروفیل لنگه دری انجام می‌شود.

اکثر چهارچوب‌های UPVC از این نوع پروفیل تولید می‌شوند. به طور کلی برای تولید درب و پنجره فولادی، نرده‌های فولادی، گوشه پله‌ها و دیوارهای کارخانه‌ها از پروفیل لنگه‌دری استفاده می‌شود.

کاربرد پروفیل لنگه دری

بسته بندی پروفیل لنگه دری

پروفیل لنگه‌دری به صورت شاخه‌های شش الی 12 متری برش داده می‌شوند. به منظور سهولت در جابجایی، حمل و نقل و نداشتن مشکلاتی اعم از باز شدن بسته‌بندی‌ها از بندیل برای بسته بندی پروفیل لنگه‌دری استفاده می‌شود. این بندیل ها با کمک تسمه‌های مخصوص محکم می‌شوند.

مشخصات محصول نهایی به صورت پلاک بر روی بسته‌ها موجود است. مواردی از جمله نشان کارخانه تولیدکننده، شماره شناسایی پروفیل، شماره بندیل و بسته و هم چنین علامت تایید بخش کنترل کیفی محصولات در این پلاک قرار دارد. وجود پلاک مشخصات تضمین کننده کیفیت پروفیل لنگه دری است.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل لنگه دری

قیمت پروفیل تحت تاثیر عوامل بسیاری متغیر خواهد بود. از جمله این موارد می‌توان به نوع متریال اولیه و آلیاژ به کار رفته در تولید، ضخامت ورق، هزینه‌های حمل و نقل، نوسانات ارز، میزان عرضه و تقاضا و غیره بر قیمت تمام شده موثر خواهند بود.

جمع بندی

در این مطلب به معرفی پروفیل لنگه دری، نحوه ساخت و کاربردهای آن پرداختیم. این پروفیل با عناوین پروفیل دو لبه یا 508 نیز در بازار عرضه می‌شود و در انواع مختلف آهنی، چوبی، کامپوزیتی و آلومینیومی به تولید می‌رسد. از این پروفیل در ساخت چهارچوب درب و پنجره، یو پی وی سی و غیره استفاده می‌شود.

منبع (Resource): Window profiles

کاربرد پروفیل لنگه دری چیست؟

کاربرد پروفیل لنگه دری در ساخت چهارچوب درب و پنجره است. علاوه بر این تولید چهارچوب فرانسوی یا زوار توسط پروفیل لنگه دری انجام می‌شود.

قیمت پروفیل لنگه دری تحت تاثیر چه عواملی است؟

قیمت مواد اولیه، نوسانات عرضه و تقاضا، هزینه حمل و نقل و غیره بر قیمت پروفیل 508 تاثیر می‌گذارند.

محاسبه وزن پروفیل لنگه دری چگونه صورت می‌گیرد؟

وزن این پروفیل بالا است و هر شاخه از آن چیزی در حدود 1.123 تا 3.777 کیلوگرم وزن دارد.