پروفیل طیف گسترده‌ای از مقاطع فولادی را در بر می‌گیرد که در صنایع گوناگون مانند صنعت ساخت و ساز کاربرد فراوانی دارند. با توجه به وزن پروفیل‌ها می‌توان آن‌ها را به دو دسته سبک و سنگین تقسیم بندی کرد. عوامل زیادی از جمله وزن، ابعاد و ضخامت در قیمت پروفیل موثر می‌باشند.

در این ویدیو، آنچه در این مطلب نوشته شده را به صورت خلاصه و در یک نگاه مشاهده می‌کنید. در صورت تمایل می‌توانید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

همانطور که اشاره کردیم، یک نمونه از انواع پروفیل، پروفیل سبک می‌باشد. در اصطلاح به نوع سبک پروفیل، پروفیل مبلی نیز گفته می‌شود. پروفیل مبلی با توجه به ویژگی‌های منحصر به فرد خود مانند فرم پذیری بالا، وزن پایین و ضخامت کم در گروه محصولات پرطرفدار قرار می‌گیرد.

تفاوت پروفیل سبک و سنگین چیست؟

در این مقاله قصد داریم به توضیحات بیشتری در خصوص این مقطع فولادی بپردازیم. با ما همراه باشید.

پروفیل سبک چیست؟

پروفیل سبک که با نام پروفیل مبلی نیز شناخته می‌شود از جمله محصولات فولادی می باشد که سطح مقطع آن در تمام طول محصول یکسان است. پروفیل مبلی با فرایند نورد سرد تولید شده و ضخامت ورق مصرفی آن 0.7 الی 1.5 میلیمتر می باشد.

شکل مقطع پروفیل سبک به صورت چهار گوش (مربع و مستطیل) می باشد.

در بیان موارد مصرف پروفیل سبک می توان به این نکته اشاره کرد که در هر صنعتی که به پروفیل های با ضخامت پایین نیاز دارند این پروفیل بکار برده می شود.

تاریخچه پروفیل سبک

تاریخچه پروفیل سبک

تاریخچه تولید پروفیل سبک به یک قرن پیش و به آمریکای شمالی باز می گردد. اوایل این محصول در اندازه های محدود و به صورت آزمایشی تولید می شد. این درحالی بود که محصولات تولیدی با فرایند نورد گرم شناخته شده تر بوده و مصرف زیادی داشتند.

با گذر زمان محصولات تولیدی نورد سرد نیز افزایش پیدا کرد و با شناسایی استانداردها و با تعیین خواص مکانیکی، شیمیایی و فیزیکی آن ها، محصولات نورد سرد بخصوص پروفیل سبک نیز مورد توجه قرار گرفته و در مصارف ساختمانی و … بکار برده شدند.

قوطی آهن چیست + معرفی 4 مزیت و کاربرد

روش تولید پروفیل مبلی

همانطور که گفتیم پروفیل ها حوزه وسیعی داشته و مقاطع فولادی مختلفی را شامل می شوند. به همین جهت روش تولید انواع پروفیل نیز با یکدیگر متفاوت بوده و به سه دسته نورد گرم (میلگرد و تیرآهن)، نورد سرد (ستونی صنعتی) و جوشکاری (تیرورق) تقسیم بندی می شوند.

پروفیل مبلی را نیز با فرایند نورد سرد تولید می کنند.

روش تولید پروفیل سبک

در ادامه به بیان روش تولید این پروفیل می پردازیم.

در مرحله اول کلاف ورق روغنی به بخش نوار بری فرستاده می شود و توسط دستگاه نواربری ورق به صورت خودکار در اندازه های تعیین شده برش می خورد. از طرف دیگر نوارهای برش خورده به وسیله دستگاه کلاف جمع کن مجددا جمع آوری شده و به شکل رول در می آید.

در مرحله بعد ورق بریده شده به بخش شکل دهی فرستاده می شود. در آنجا با گذشتن از غلتک های تعبیه شده ناهمواری ها و موج های موجود بر سطح ورق صاف شده و ورق را به سمت دستگاه های شکل دهی می فرستند.

در بخش شکل دهی ابتدا ورق به صورت لوله تغییر شکل پیدا کرده و در مراحل بعدی به طرح های مورد نظر مانند مستطیل و مربع فرم می گیرد.

در گام بعد درزهای پروفیل شکل یافته توسط فرایند جوشکاری، جوش می شوند.
در مرحله بعد در واحد خنک کاری بخش های جوش شده به جهت حفظ خواص مکانیکی خود با سرعت متوسطی سرد می شوند تا از نرمی و یا تردی بیش از حد آن ها جلوگیری شود.

و نهایتا پروفیل تولید شده را در اندازه های 6 متری برش داده و پس از بسته بندی به انبار می فرستند.

مشخصات پروفیل مبلی

در این قسمت پروفیل مبلی از نظر مشخصات ظاهری، شیمیایی و فیزیکی مورد بررسی قرار می گیرد.

مشخصات پروفیل مبلی

مشخصات ظاهری

طرح ظاهری پروفیل سبک به صورت براق، درخشان، صاف و یکدست می باشد. همچنین دقت ابعادی و درز جوش این مقطع از کیفیت مطلوبی برخوردار است. جوشکاری در پروفیل مبلی به شیوه جوشکاری فرکانس بالا High Frequency Welding می باشد.

مشخصات شیمیایی

مشخصات شیمیایی پروفیل مبلی مطابق با ویژگی های ورق های روغنی است. برای نمونه می توان به خاصیت رنگ پذیری بالا، آبکاری و جوش پذیری مناسب آن اشاره کرد.

مشخصات فیزیکی

یکی از مهمترین ویژگی های فیزیکی این مقطع وزن پروفیل سبک می باشد. همانطور که از اسم آن مشخص است این محصول با نام پروفیل سبک شناخته می شود به این دلیل که ورق مصرفی دارای ضخامت پایینی بوده و در ابعاد 0.7 تا 1.5 mm می باشد.

این میزان به نسبت سایر پروفیل ها ضخامت کمی به حساب می آید. از دیگر ویژگی های فیزیکی آن اینکه پروفیل مبلی نیز مانند سایر محصولات به صورت شاخه ای و در طول 6 متری تولید و راهی بازار می شود. وزن آن نیز با توجه به سایز و ضخامت ورق سرد محاسبه می گردد.

جوشکاری پروفیل سبک

پروفیل مبلی یا همان پروفیل سبک از ورق سرد با ضخامت 0.7 تا 1.5 میلی‌متر تولید می‌شود. از این پروفیل‌ها برای ساخت مبلمان، تزئینات منزل، نرده پله‌ها ، ساخت تجهیزات صنایع هوایی و ساخت تابلو در فعالیت‌های تبلیغاتی کاربرد بسیار دارد.

نحوه جوشکاری پروفیل سبک یا مبلی + معرفی 4 نوع

جوشکاری پروفیل‌های سبک به کمک دستگاه‌های جوشکاری با الکترود دستی پوشش‌دار (SMAW)، جوشکاری قوسی با گاز محافظ (GMAW/MIG)، جوشکاری تیک (TIG WELDING)، جوشکاری با قوس الکتریکی (Arc Welding) صورت می‌گیرد.

کاربرد پروفیل سبک

کاربرد پروفیل سبک
  • قوطی پروفیل مبلی کاربرد زیادی در صنایع گوناگون دارد که در ادامه به ذکر چند کاربرد اصلی آن می پردازیم:
  • ساخت انواع مبلمان
  • استفاده در صنعت هواپیمایی
  • استفاده در تولید تابلوهای تبلیغاتی
  • ساخت لوازم مختلف مانند دوچرخه
  • استفاده در صنعت ماشین سازی

مزایای پروفیل مبلی

مهمترین ویژگی ها و مزایای پروفیل سبک عبارتند از:

مزایای پروفیل مبلی
  • کیفیت بالا
  • تنوع در وزن
  • خاصیت آبکاری
  • قابلیت شکل پذیری مطلوب
  • ابعاد، قطر و ضخامت دقیق

قیمت پروفیل سبک

در تعیین قیمت پروفیل سبک مانند سایر مقاطع فولادی عوامل زیادی تاثیرگذار هستند. برای نمونه می توان به وزن و ضخامت مقطع، کارخانه تولید کننده، قیمت ورق نورد سرد، دلار و هزینه های گمرک اشاره کرد.

به میزانی که ضخامت و قطر مقطع زیاد شود قیمت آن نیز بالا می رود.
همانطور که قبلا ذکر کردیم پروفیل سبک، وزن و ضخامت کمی دارد اما قیمت آن در مقایسه با پروفیل سنگین بیشتر است.

شاهین فلز سپاهان

کارخانه تولید کننده قوطی پروفیل

۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

کارخانجات تولیدی پروفیل سبک

خوشبختانه در سطح کشور کارخانجات زیادی به تولید پروفیل مبلی می پردازند که محصول تولیدی از کیفیت بالایی برخوردار است.
به طور معمول کارخانجات تولید کننده پروفیل سنگین توانایی تولید پروفیل سبک را نیز دارند.

کارخانجات تولیدی پروفیل سبک

یکی از برترین تولیدکنندگان قوطی پروفیل، شرکت شاهین فلز سپاهان است که انواع پروفیل را با قیمت کارخانه و بدون واسطه در بازار آهن ایران عرضه می‌دارد.

جمع بندی

در مقاله حاضر به توضیح کاملی در مورد پروفیل سبک، تاریخچه، کاربرد و مزایای آن پرداخته شد. همانطور که ذکر کردیم این پروفیل به دلیل خصوصیات مناسب مانند خاصیت شکل گیری، تنوع وزنی و ابعاد و اندازه های دقیق در صنایع گوناگونی که به پروفیل های با وزن سبک نیاز دارند استفاده می شود. صنایعی مانند ماشین سازی، تولید مبلمان و غیره.

منبع (Resource): Lightweight construction

سوالات متداول

پروفیل سبک چیست

پروفیل سبک که با نام پروفیل مبلی نیز شناخته می شود از جمله محصولات فولادی می باشد که سطح مقطع آن در تمام طول محصول یکسان است.

مشخصات پروفیل مبلی

در این مطلب مشخصات پروفیل سبک از نظر خصوصیات ظاهری، شیمیایی و فیزیکی مورد بررسی قرار گرفته است. برای اطلاع بیشتر به متن مقاله مراجعه کنید.

کاربرد و موارد مصرف پروفیل مبلی

استفاده در صنعت هواپیمایی، استفاده در تولید تابلوهای تبلیغاتی، ساخت لوازم مختلف مانند دوچرخه، استفاده در صنعت ماشین سازی و … .

مزایای پروفیل مبلی

کیفیت بالا، تنوع در وزن، خاصیت آبکاری، قابلیت شکل پذیری مطلوب ابعاد، قطر و ضخامت دقیق و غیره.