در یک دسته بندی پروفیل با توجه به شکل ظاهری خود به دو گروه باز و بسته تقسیم می شود. پروفیل یکی از پراستفاده ترین مقاطع فولادی است که با توجه به کاربرد در ابعاد و اندازه های مختلف تولید می‌شود.

آیا می‌دانید لاپه چیست؟ یک نمونه از مهمترین انواع پروفیل، پرلین یا لاپه است. پرلین برای ساخت سقف‌های شیب‌دار مانند انواع سوله مصرف دارد و یکی از مهم‌ترین عناصر در سوله سازی است.

پروفیل چیست و انواع آن + 5 مورد مصرف

در مقاله پیش رو به توضیح بیش‌تری درباره این پروفیل می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

برای اولین بار در ایران

تولید پروفیل زد تا ارتفاع 32 و ضخامت 6

۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

لاپه چیست؟

پرلین چیست

به میله‌ها یا تیرهای افقی که به منظور تقویت و تحمل وزن ناشی از سقف های شیب‌دار مورد استفاده قرار می‌گیرند، پرلین گفته می‌شود.

پرلین به انگلیسی Purlin نامیده می‌شود. پرلین به عنوان تکیه گاه عمل کرده و بار ناشی از سقف های شیب دار را تحمل می کند. پرلین به وسیله تیرهای عمودی فولادی و دیوارها حمایت می شود.

وظیفه پرلین انتقال بار ناشی از وزن سقف به ستون‌های پشتیبان است. نحوه بکارگیری پروفیل زد با توجه به وزن سقف سوله و طول ورق‌ها مشخص می‌شود.

آهن آلات مورد استفاده در سوله سازی

پرلین با نام‌های مختلفی شناخته می‌شود به عنوان مثال لاپه، پورلاین، پورلینگ و پرلینگ که همگی همان پرلین هستند.

برای ساخت سوله نیاز به مشاوره دارید؟
۰۳۱۴۵۲۷۳۰۱۰

لاپه چوبی چیست؟

لاپه معمولا از جنس فولاد ساخته می‌شود. در بعضی موارد به جای فولاد از چوب استفاده می‌شود که لاپه یا پرلین چوبی نام می‌گیرند. لاپه چوبی مقاومت پایین‌تری نیست به نوع فلزی دارد و کاربرد آن در قسمتی از اسکلت‌های چوبی پرلین اصلی به موازات تیره بام و نیمه راه تیزه و همچنین تیز نشین می‌باشد که تا مقدار زیادی، از پرلین‌های افقی خرپاها ضخیم‌تر است.

انواع لاپه

حال که می‌دانید لاپه چیست، به بررسی انواع آن می‌پردازیم. در حالت کلی پرلین‌ها به دو گروه تقسیم می‌شوند:

  • C-Purlins ( سی پرلین )
  • Z-Purlins ( زد پرلین )

در ادامه توضیحات بیش‌تری درباره هرکدام بیان خواهد شد:

C-Purlins

سی پرلین

پرلین C اکثرا در دیوارهای سوله های سبک صنعتی کاربرد دارد. طرح ظاهری آن مانند حرف C لاتین است و نقش تکیه گاه دیوار و تیرچه کف طبقات را ایفا می کند. این پروفیل به صورت مستقل و ایمن بوده و نصب آن به سادگی قابل انجام است.

پروفیل سی چیست + 3 کاربرد c پرلین

سی پرلین توسط پیچ شدن به نبشی و ورق به ستون اصلی وصل می شود. این پروفیل در ضخامت و سایزهای متنوع و با توجه به سفارشات مشتری تولید می شود، اما اکثرا در ضخامت 2، 2.5 و 3 میلی متر و در شاخه هایی به طول 6 متر تهیه می شود.

مزیت C-Purlins

استفاده از پرلین سی مزایای زیادی دارد به عنوان نمونه می توان به دوام و طول عمر بالای آن اشاره کرد. همچنین به برش جانبی نیاز نداشته و قابلیت طول دهانه دارد.

کاربرد سی پرلین چیست؟

از پرلین یا پروفیل سی در موارد زیر استفاده می‌گردد:

  • پوشش دهی سقف و دیوار در سوله
  • ساخت درب‌های mdf، قاب دور پنجره‌ و درب‌های چوبی
  • ساخت ریل‌های جانبی و نرده‌ای
  • تقسیم فضاهای داخلی ساختمان در دیوار‌های غیر باربر
  • کاربرد در پوشش‌دهی سقف و ستون برای پوشش دهی کارخانه‌ها
  • کمک به اتصال بخش‌های مختلف سازه به یک‌دیگر

پرلین z چیست؟

پروفیل زد از پروفیل C مقاوم‌تر و شناخته شده‌تر است و موارد مصرف بیشتری دارد. پرلین زد تیرهای افقی هستند که از آن ها برای سقف سوله ها استفاده می شود. پروفیل زد در بین ورق سقف و ساختمان جایگذاری می شود و نقش تکیه گاه ورق را ایفا می کند تا ورق در جای خود باقی بماند.

پروفیل زد چیست + 5 کاربرد و روش تولید

زد پروفیل سبک وزن بوده و انعطاف بالایی دارد به همین خاطر اکثرا در سوله های صنعتی و کشاورزی استفاده می شود. به خاطر تولید این پروفیل در ابعاد و سایزهای متنوع، پرلین z قابلیت مصرف برای سوله های با اندازه های مختلف را دارد.

زد پرلین

مزیت پرلین زد

پروفیل زد مزیت فراوانی دارد که از آن جمله می توان به قدرت و استقامت زیاد، قابلیت همپوشانی، وزن سبک، صرفه جویی در فولاد مصرفی با کم شدن ارتفاع زد اشاره کرد.

لاپه در سوله چیست؟

سوله سازه‌ای متشکل از اسکلت فلزی بوده که برای ساخت کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و غیره تولید می‌گردند. سوله‌ها با توجه به نوع کاربرد، دارای سقفی بلند و شیب‌دار هستند و به همین خاطر، به تعداد ستون بیش‌تری نیاز پیدا خواهند کرد. افزایش تعداد ستون‌ها سبب از دست رفتن قسمتی از فضای ساختمان و کاهش محیط قابل استفاده آن خواهد شد.

به همین جهت سازندگان سوله تغییراتی در ساختار مهندسی آن ایجاد نمودند که یکی از موارد آن، استفاده از پرلین یا لاپه می‌باشد. از انواع پرلین مخصوصا پروفیل زد در زیر سقف سوله‌ها با هدف تحمل بخشی از وزن سقف استفاده می‌شود. در این صورت می‌توان از تعداد ستون‌های سازه کم کرد تا فضای مفید بیش‌تری برای استفاده در دسترس باشد.

روش نصب پرلین یا لاپه چیست؟

برای نصب پرلین در ابتدا قسمت های مهم سازه مانند ستون ها و تیرهای اصلی نصب می شوند. اگر ارتفاع ستون ها و میزان فاصله آن ها نسبت به هم زیاد باشد به منظور پوشش دیوارها، اول لاپه های افقی را به یکدیگر وصل می کنند.
پرلین ها توسط پیچ و مهره به نبشی و ورق و قاب اصلی پیچ می شوند.

روش نصب پرلین

ابعاد پرلین چگونه است؟

پرلین‌ها بسته به نوع آن‌ها از ضخامت‌های مختلفی برخوردار هستند. به‌طور کلی پرلین‌ها دارای سایزبندی 16، 18، 20، 22 و 24 است که لبه‌های آن 22 و اندازه های بال پرلین اصولا 60 می باشد.به صورت کلی این پرلین ها در طول 6 متر تولید می شود اما بسته به نیاز پروژه، آن ها در اندازه ها و طول های مختلف هم تولید می شوند.

فاصله تقریبی لاپه ها در سوله چند سانتی متر است؟

فاصله مناسب لاپه بستگی به وزن و باری که قرار است متحمل آن شود، دارد. هرقدر بار وارده بیش‌تر باشد، فاصله بین پرلین‌ها کم‌تر خواهد بود. برعکس این موضوع نیز صدق می‌کند.

عوامل موثر بر قیمت پرلین چیست؟

قیمت این مقاطع فولادی در بازار آهن آلات همواره تحت تاثیر عوامل مختلفی در نوسان می‌باشد. این موارد شامل قیمت مواد و متریال اولیه برای ساخت، هزینه نیروی کار، هزینه حمل و نقل، تورم، قیمت ارز، میزان عرضه و تقاضا و غیره می‌باشد.

جمع بندی

در این مطلب به توضیحات کاملی در خصوص آن‌که لاپه چیست، انواع آن،مزایا و روش نصب پرلین پرداخته شده است.

همانطور که بیان کردیم میله ها یا تیرهای افقی که به منظور تقویت و تحمل وزن ناشی از سقف های شیب دار مورد استفاده قرار می گیرند، پرلین گفته می شود. پرلین به عنوان تکیه گاه عمل کرده و بار ناشی از سقف های شیب دار را تحمل می کند. پرلین به وسیله تیرهای عمودی فولادی و دیوارها حمایت می شود. وظیفه پرلین انتقال بار ناشی از وزن سقف به ستون های پشتیبان است.

پرلین با نام های مختلفی شناخته می شود به عنوان مثال لاپه، پروفیل زد، پورلاین، پورلینگ و پرلینگ که همگی همان پرلین هستند.

منبع (Resource): Purlin

سوالات متداول

پرلین یا لاپه چیست

به میله ها یا تیرهای افقی که به منظور تقویت و تحمل وزن ناشی از سقف های شیب دار مورد استفاده قرار می گیرند، پرلین گفته می شود.

مهمترین وظیفه لاپه چیست

وظیفه پرلین انتقال بار ناشی از وزن سقف به ستون های پشتیبان است. نحوه بکارگیری پروفیل زد با توجه به وزن سقف سوله و طول ورق ها مشخص می شود. پرلین به عنوان تکیه گاه عمل کرده و بار ناشی از سقف های شیب دار را تحمل می کند. پرلین به وسیله تیرهای عمودی فولادی و دیوارها حمایت می شود.

انواع پرلین

در حالت کلی پرلین ها به دو گروه C-Purlins و Z-Purlins تقسیم می شوند. توضیحات تکمیلی درمورد هر کدام در متن مقاله.

نحوه نصب لاپه

برای نصب پرلین در ابتدا قسمت های مهم سازه مانند ستون ها و تیرهای اصلی نصب می شوند. پرلین ها توسط پیچ و مهره به نبشی و ورق و قاب اصلی پیچ می شوند.