اگر جزو افرادی هستید که با صنایع عمرانی سر و کار دارید، با پروفیل و قوطی، تا حدودی آشنایی خواهید داشت. واژه قوطی و پروفیل در ایران اکثرا به اشتباه به جای یک‌دیگر به کار برده می‌شوند؛ در حالی‌که قوطی و پروفیل از یکدیگر مجزا بوده و متفاوت هستند. اما تفاوت پروفیل و قوطی در چیست؟

در تعریف عمومی، پروفیل یک عنوان کلی است و به کلیه مقاطع طویلی گفته می‌شود که سطح مقطع مشخص داشته باشند و این سطح مقطع در تمام طول آن‌ها یکسان باشد. از انواع پروفیل‌ آهن در بازار که کاربرد بسیاری دارند، می‌توان به پروفیل زد، پروفیل آبرو و غیره اشاره کرد.

در تعریف قوطی می‌توان گفت که قوطی یکی از انواع پروفیل است که توخالی و سطح مقطعی به شکل مربع و مستطیل دارد. نظر به موارد گفته شده، قوطی یک نوع پروفیل است، اما پروفیل نوعی قوطی نیست. به عبارت دیگر این یک جمله دو گزاره‌ای نیست!

قوطی آهن چیست + معرفی 4 مزیت و کاربرد

قوطی و پروفیل انواعی از مقاطع فولادی هستند که در صنایعی همچون ساختمان‌سازی به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این مقاله قصد داریم به معرفی هر یک از آن‌ها و بررسی تفاوت پروفیل و قوطی بپردازیم. با شاهین فلز سپاهان همراه باشید.

نسخه صوتی این مطلب

پروفیل چیست؟

پروفیل به صورت کلی به مقطعی گفته می‌شود که دارای طول مشخص است و سطح مقطع آن در تمام این طول ثابت می‌باشد. انواع بسیار زیادی از پروفیل‌ها وجود دارند و به گونه‌های مختلف می‌توان آن‌ها را تقسیم‌بندی کرد. یکی از انواع تقسیم‌بندی پروفیل‌ها بر اساس سطح مقطع آن‌ها می‌باشد.

پروفیل چیست و انواع آن + 5 مورد مصرف

در این نوع تقسیم‌بندی، دو دسته پروفیل باز و بسته وجود دارد. پروفیل‌های باز به دسته‌ای از پروفیل‌ها گفته می‌شود که سطح مقطع باز دارند. به عنوان یک نمونه از پروفیل باز، می‌توان به پروفیل z اشاره کرد. پروفیل زد یا پرلین زد سطح مقطعی به شکل حرف Z دارد و این سطح مقطع در تمام طولِ 6 متری آن، ثابت و بدون تغییر است.

در مقابل، پروفیل‌های بسته وجود دارند که سطح مقطع آن‌ها بسته می‌باشد و می‌توان به مواردی همچون لوله و قوطی اشاره کرد.

قوطی چیست؟

قوطی یا پروفیل قوطی (قوطی به انگلیسی box یا square tube خوانده می‌شود) در حقیقت یک نوع پروفیل بسته و توخالی است که سطح مقطع آن مربع یا مستطیل است. از آن‌جایی که قوطی یکی از انواع پروفیل است، درست‌تر آن است که با نام پروفیل قوطی خوانده شود؛ این درحالی است که در ایران به علت راحتی و تلفظ آسان‌تر، این مقطع فولادی با عنوان قوطی پروفیل در بازار آهن رایج است. از پروفیل قوطی در ساخت در و پنجره، ساختمان‌سازی، پل سازی، سوله و صنایع دیگر استفاده بسیاری می‌شود.

پروفیل قوطی می‌تواند در جنس‌های مختلفی همچون آلومینیوم، استیل، پی وی سی و غیره تولید شود، اما پرکاربردترین نوع در صنعت، قوطی آهنی است. قوطی‌های آهنی علاوه بر برخورداری از قابلیت جوش‌پذیری و فرم‌پذیری بالا، استحکام زیادی نیز دارند.

در تقسیم‌بندی دیگری، قوطی پروفیل‌ها به دو دسته قوطی سبک و سنگین تقسیم می‌شوند. قوطی پروفیل سبک که اصطلاحا پروفیل مبلی نیز نامیده می‌شود، از ورق روغنی یا ورق نورد سرد تهیه می‌شود و ضخامت آن از حداکثر 2 میلی‌متر بیشتر نمی‌شود. تولید قوطی پروفیل سبک تحت دو استاندارد DIN2394 و EN10219-2 می‌باشد.

پروفیل قوطی با توجه به نوع ورق آن از ویژگی‌های مختلفی برخوردار است. کیفیت، دقت در ساخت قطر و ضخامت، ظرافت بالا، فرم‌پذیری مناسب، تنوع در وزن و قابلیت آب‌کاری شدن، از ویژگی‌هایی است که باید در هنگام خرید قوطی آهن به آن توجه داشته باشید.

قوطی پروفیل سنگین از ورق سیاه با ضخامت حداقل 2 میلی‌متر ساخته می‌شود. از ویژگی‌های مهم آن می‌توان به پایداری پیچشی و خمشی در سطح بالا، جوش‌پذیری بالا و سختی سطحی آن اشاره کرد.

تفاوت قوطی و پروفیل در چیست؟

تا به این قسمت از مقاله به معرفی پروفیل و قوطی به صورت مجزا و به تفصیل پرداختیم. حال وقت آن است که به سوال اصلی شما مبنی بر تفاوت پروفیل و قوطی پاسخ دهیم.

احتمالا تا به این‌ قسمت دریافتید که قوطی، خود یکی از انواع پروفیل است؛ بنابراین در پاسخ به تفاوت میان قوطی و پروفیل می‌توان گفت که میان آن‌ها هیچ تفاوتی وجود ندارد و در واقع پروفیل یک نام کلی است و قوطی یکی از انواع پروفیل به شمار می‌آید.

پروفیل‌ها در بازار در انواع مختلف وجود دارند و هر یک از این نوع‌ها، ویژگی‌ها و کاربردهای منحصر به فرد خود را دارند. برای مثال پروفیل زد که پیش‌تر به آن اشاره شد، در شکل ظاهر، کاربرد، نحوه تولید و غیره با قوطی تفاوت دارد. مقایسه قوطی با انواع پروفیل من جمله پروفیل زد، آبرو، مکزیکی و غیره امکان‌پذیر می‌باشد اما پر واضح است که نمی‌توان قوطی را با ماهیت تشکیل‌دهنده آن که پروفیل است، مقایسه کرد.

سخن پایانی

در این مقاله به معرفی و تفاوت پروفیل و قوطی پرداختیم. بسته به مورد مصرف، مهم است که انتخاب درستی از مقطع موردنظر صورت بگیرد. شرکت شاهین فلز سپاهان یکی از تولیدکنندگان پروفیل آهن از جمله قوطی بوده و این محصول را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به متقاضیان آن ارائه می‌دهد.

منبع(Resource): bending of profiles, box section tubes and metal tubes

سوالات متداول

قوطی آهن چیست؟

قوطی نوعی خاص از پروفیل است که توخالی می‌باشد و سطح مقطعی به شکل مربع و مستطیل دارد.

پروفیل چیست؟

پروفیل عنوانی کلی است و به کلیه مقاطع طویلی گفته می‌شود که سطح مقطع مشخص داشته باشند.

تفاوت پروفیل و قوطی در چیست؟

قوطی خود یکی از انواع پروفیل است. به همین علت نمی‌توان به بررسی تفاوت پروفیل و قوطی پرداخت.