امروزه محصولات فولادی کاربرد گسترده ای در صنایع مختلف دارند. یکی از انواع مقاطع فولادی پرکاربرد، پروفیل ها هستند. این محصولات نیز خود شامل تنوع بسیاری می باشند.

یکی از انواع پروفیل، پروفیل آبرو است. اما پروفیل آبرو چیست و چه کاربردهایی دارد؟ در واقع این مقطع فولادی به شکل U انگلیسی می باشد و کاربرد عمده آن در آب و هوای مرطوب و بارانی برای انتقال آب از سقف به سطح زمین است.

در این ویدیو، آنچه در این مطلب نوشته شده را به صورت خلاصه و در یک نگاه مشاهده می‌کنید. در صورت تمایل می‌توانید آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

در این مطلب قصد داریم به سوال شما مبنی بر پروفیل آبرو چیست، قیمت پروفیل آبرو و کاربردهای آن پاسخ جامعی ارائه دهیم. پس تا پایان همراه با ما بمانید.

پروفیل آبرو چیست؟

در پاسخ به سوال پروفیل آبرو چیست، باید بگوییم که در واقع، پروفیل آبرو برای سقف شیب‌دار مناطق شمالی و انتقال آب و برف به زمین استفاده می‌شود. به همین خاطر این پروفیل باید دارای خاصیت ضد زنگ بوده و مقاومت زیادی داشته باشد.

برای تولید پروفیل آبرو اغلب از ورق‌های رنگی و گالوانیزه و به شکل یک طرفه و دو طرفه استفاده می‌شود.

ناودان شیروانی، آبراه، آبچکان؛ نام‌های دیگر پروفیل آبرو

آیا می دانید نام دیگر پروفیل آبرو چیست؟ این مقطع فولادی با نام های دیگری نیز در بازار رایج است. شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید آبرو با نام‌های دیگر ناودانی شیروانی، آبراه و آبچکان نیز در بازار آهن شناخته می‌شود.

در ادامه تعریف پروفیل آبرو چیست، همانطور که قبلا اشاره کردیم؛ این مقطع فولادی یا همان ناودانی شیروانی به منظور هدایت آب برف و باران بام شیروانی استفاده می گردد.

ناودانی شیروانی یا آبچکان سقف شیبدار را بر اساس شکل ظاهر می توان به دو نوع تقسیم بندی کرد:

  • ناودانی شیروانی لندنی که شامل آبرو فتیله ای، آبرو گرد و آبرو مخفی است.
  • ناودانی شیروانی جعبه ای که شامل آبرو چهارگوش یا آبرو مستطیلی است.

می توان گفت به طور کلی این محصول برای ساخت چهارچوب فلزی، انواع آلاچیق ها و سازه های دریایی استفاده می شود.

پروفیل آبرو یکطرفه و دوطرفه

پروفیل آبرو یکطرفه و دو طرفه

پروفیل آبرو در طرح، ضخامت و جنس های متعدد تولید و به بازار عرضه و با توجه به طرح ظاهری به دو صورت یک طرفه و دو طرفه دسته بندی می شود. آبرو یک‌طرفه فقط از یک جهت نصب شده و قابلیت اتصال دارد اما آبرو دوطرفه از هر دو جهت قابلیت اتصال و نصب دارد.

پروفیل آبرو

جهت سفارش و استعلام قیمت روز پروفیل آبرو روی دکمه زیر کلیک کنید

ابعاد پروفیل آبرو

در ادامه سوال پروفیل آبرو چیست، لازم است که به ابعاد و مشخصات فنی پروفیل آبرو نیز اشاره کنیم. همانطور که پیش از این ذکر کردیم، پروفیل آبرو برای پوشش انواع سقف‌ها و در ابعاد و سایزهای متفاوتی تولید می‌شود.

این پروفیل، در دو شکل یک‌طرفه و دوطرفه ساخته شده و هر کدام از این دو شکل، خاصیت و کاربرد خاصی دارند. به طور کلی می توان گفت، ابعاد پروفیل آبرو شامل موارد زیر می‌شود:

  • ضخامت پروفیل آبرو: از 2 تا 3 میلی‌متر متغیر است.
  • طول پروفیل آبرو : به طور معمول 6 متر است.
  • ارتفاع: 16 سانتی‌متر (در ابعاد متفاوت، متغیّر خواهد بود.)
  • وزن پروفیل آبرو: ضخامت، طول و وزن این پروفیل متناسب با یک‌طرفه‌ و دوطرفه‌بودن آن، تغییر می‌کند؛ اما معمولاً بیشتر از 70 کیلوگرم است.

توجه توجه! ” ابعادی که ذکر شد، سایزهای تقریبی پروفیل آبرو هستند، اما در موقعیت‌ها و شرایط متفاوت و بسته به کاربرد و سفارش مشتری، این پروفیل در ابعاد دیگری هم تولید می‌شود. “

وزن آبرو گالوانیزه

پروفیل آبرو گالوانیزه همان پروفیل آبرو معمولی است که بر سطح آن پوششی از فلز روی قرار دارد و مقاوم نسبت به خوردگی می‌باشد. وزن این پروفیل همچون دیگر انواع پروفیل به ضخامت، طول و غیره وابسته می‌باشد.به طور کلی وزن آبرو گالوانیزه از 70 کیلوگرم بیش‌تر نمی‌باشد.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل آبرو

در ادامه سوال پروفیل آبرو چیست لازم است که با عوامل اثرگذار بر قیمت این نوع مقطع فولادی نیز آشنا شوید. در واقع قیمت آبرو به قیمت ورق مصرفی، ضخامت ورق و ابعاد آن وابسته است.

قیمت روز پروفیل آبرو در جدول زیر درج شده است. چنانچه قصد خرید این مقطع فولادی را دارید، می‌توانید قیمت روز آبرو را به صورت روزانه و آنلاین از سایت شاهین فلز سپاهان استعلام کنید و یا از طریق شماره 03145273010 با کارشناس دفتر فروش کارخانه شاهین فلز سپاهان در تماس باشید.

بروزرسانی: ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

محصولضخامتوزن
طولارتفاعبارگیریقیمت (ریال)
پروفیل آبرو یک طرفه 3 mm90 kg
۶ متر18 cmانبار شاهین شهر 475000
پروفیل آبرو دو طرفه 3 mm115 kg۶ متر
18 cmانبار شاهین شهر 475000

انواع آبرو

در ادامه پاسخ به سوال پروفیل آبرو چیست و چه انواعی دارد، باید بگوییم که در واقع پروفیل آبرو، آبراه، آبچکان یا ناودانی شیروانی تنها در یک نوع منحصر به فرد تولید نمی‌شود، بلکه انواع مختلفی از این نوع پروفیل در بازار آهن موجود می‌باشد. در این قسمت به انواع آبرو خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

3 تفاوت پروفیل زد و آبرو که باید بدانید

پروفیل لندنی

این پروفیل با نام های دیگر مثل پروفیل گرد و پروفیل فیتیله نیز شناخته می شود.

از لندنی بیش تر برای پوشش سقف شیروانی و سقف های وسیع تر استفاده می شود. در سقف های بزرگتر به وسیله متصل کردن پروفیل لندنی به یکدیگر، سقف ها را پوشش می دهند. محبوبیت این پروفیل زیاد بوده وعامه پسند می باشد.

یکی از مشکلات این پروفیل با توجه به شرایط محیطی مورد استفاده، خوردگی و آسیب پذیری این محصول است. در هوای مرطوب شمالی برای افزایش مقاومت آن از ورق های گالوانیزه و ضد زنگ استفاده می شود. با این حال لندنی مقاومت زیادی برای زمان طولانی نداشته و با گذر زمان دچار مشکلاتی مانند خوردگی می شود.

پروفیل جعبه‌ای

پروفیل جعبه ای

پروفیل جعبه ای نسبت به لندنی دارای طرح ظاهری شکیل تر و گران قیمت تر است. یکی دیگر از ویژگی های مثبت آن، استحکام و مقاومت بالاتر پروفیل جعبه ای در برابر زنگ زدگی و آب وهوای مرطوب است.

تولید پروفیل آبرو

پیش از اشاره کردیم که پروفیل آبرو چیست. در این بخش قصد داریم در مورد تولید این محصول پرکاربرد صحبت کنیم.

آبرو اکثرا در ضخامت 0.4 mm تولید می شود. پروفیل جعبه ای غالبا در سقف شیروانی، انبار، سوله و ساختمان های صنعتی و سازه هایی که بیش تر از نظر زیبایی مهم بوده و در معرض دید هستند استفاده می شود.

برای تهیه پروفیل آبرو از ورق هایی استفاده می شود که در برابر رطوبت هوا و محیط نمناک، مقاومت به خوردگی داشته و ضد زنگ باشند. به همین دلیل غالبا از ورق های گالوانیزه یا ورق های رنگی ضد زنگ مصرف می کنند.

پروفیل چیست و انواع آن + 5 مورد مصرف

علاوه براین، چون ورق های مصرفی برای پوشش سقف مصرف می شوند باید سبک وزن بوده و سنگین نباشند. به همین دلیل از ورق های با ضخامت کم ۲، ۲.۵ و ۳ mm استفاده می کنند تا سبک وزن باشند.

پس از انتخاب ورق مناسب و بریدن ورق در اندازه های مورد نظر، به کمک دستگاه ها و ماشین آلات مناسب همچون رول فرمینگ، پروفیل آبرو تولید می شود. به این صورت که قالب های مشخص را در دستگاه رول فرمینگ قرار داده و به کمک آن ها پروفیل آبرو نهایی تولید و به بخش انبار فرستاده می شود.

کاربرد پروفیل آبرو

حال که به سوال شما مبنی بر پروفیل آبرو چیست، پاسخ کاملی دادیم، لازم است که با کاربردهای آن نیز آشنا شوید. به طور عمده، ناودان شیروانی یا آبچکان سقف شیبدار در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

  • استفاده در سقف شیروانی
  • استفاده در سقف پارکینگ برای جلوگیری از نفوذ آب
  • استفاده در ساخت مراکز تولیدی مانند گلخانه، مرغ داری، گاوداری
  • اتصال روی ساندویچ پانل‌های سقفی
کاربرد پروفیل آبرو

نصب آبرو شیروانی

اکنون که اطلاعات کاملی از پروفیل آبرو چیست، انواع، کاربرد و قیمت آن کسب کردید، لازم است که با نحوه نصب آن نیز آشنا شوید.

برای نصب هر یک از انواع آبرو، روش های مختلفی وجود دارد. شما می توانید برای این کار از یک متخصص استفاده کنید و یا خودتان اینکار را با دقت و کیفیت بالا انجام دهید.

در این قسمت به نحوه نصب انواع آبرو خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

نصب ناودانی یا نصب آبرو در سقف ها از اهمیت بسیاری برخوردار است. گاهی می توان از یک پیچ مخفی استفاده نمود و با استفاده از آن، ناودانی را به زیر سقف شیروانی نصب کرد.

بهتر است برای این کار به یک متخصص مراجعه شود، اما در صورتی که قصد داشتید خودتان این کار را انجام دهید، می توانید از دستورالعمل زیر استفاده کنید. به ترتیب مراحل زیر را طی کنید:

  • در مرحله اول باید طول سقف را اندازه بگیرید.
  • پس از آن باید طول قطعات مورد استفاده را نیز اندازه گیری کنید تا به این ترتیب بتوانید تعداد قطعات مورد نیاز را تعیین کنید.
  • نقطه ای در حدود سی سانتی متر که از لبه پشت بام فاصله دارد را علامت گذاری کنید.
  • پس از آن نیاز است که شیب بام را نیز اندازه گیری کنید.
  • در قسمت انتهایی ناودانی، اجزای مختلفی مانند گوشه و براکت را توسط دریل و پیچ نصب کنید.

یک توصیه: مراحل نصب پروفیل آبرو صرفا برای آشنایی شما با روش نصب ارائه شده و توصیه ما به شما برای اینکار استفاده از یک نصاب و متخصص است.

  • سپس به کمک نردبان قطعات براکت را به وسیله اتصال دهنده به یکدیگر وصل کنید.
  • در تمام طول ناودانی، مقداری چسب سیلیکون بمالید تا کاملا درزگیری شود.
  • قطعه زانو را نیز پس از اندازه گیری به پایین ناودانی متصل کنید.
  • در پایان، پایه های صفحات براکتی را به ناودانی وصل کنید.

به این ترتیب، شما می توانید ناودانی شیروانی یا آبرو را خودتان نصب نمایید.

جمع بندی

در این مطلب به سوال شما مبنی بر پروفیل آبرو چیست، پاسخی کامل داده شد. همانطور که اشاره کردیم، پروفیل آبرو برای سقف‌های شیب‌دار مناطق شمالی و در واقع انتقال آب و برف بر روی زمین استفاده می‌شود. خاصیت ضد زنگ بودن برای این نوع پروفیل از اهمیت زیادی برخودار است، بر همین اساس، برای تولید آن از ورق‌های رنگی و گالوانیزه استفاده می‌شود. پروفیل آبرو به دو نوع لندنی و جعبه‌ای دسته‌بندی می‌شود. قیمت پروفیل آبرو به عوامل مختلفی مانند قیمت ورق استفاده شده در آن و موارد دیگر بستگی دارد.

منبع (Resource): Metal Roofing, Batten Profiles

سوالات متداول

پروفیل آبرو چیست

پروفیل آبرو با توجه به طرح ظاهری به دو صورت یک طرفه و دو طرفه دسته بندی می شود. آبرو یک‌طرفه فقط از یک جهت نصب شده و قابلیت اتصال دارد اما آبرو دوطرفه از هر دو جهت قابلیت اتصال و نصب دارد.

انواع پروفیل آبرو

پروفیل آبرو به دو نوع پروفیل لندنی و پروفیل جعبه ای تقسیم می شود. توضیحات تکمیلی درباره هر کدام در متن مقاله.

موارد مصرف پروفیل آبرو

ساخت سقف شیروانی، ساخت سقف پارکینگ برای جلوگیری از نفوذ آب، ساخت مراکز تولیدی مانند گلخانه، مرغ داری، گاوداری