در صنایع گوناگون و در بازار آهن‌آلات، اقسام مختلفی از تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرد. از مهم‌ترین و اصلی‌ترین این موارد می‌توان به پروفیل‌ها اشاره نمود. پروفیل‌ها خود گستره تنوع بالایی دارند و شامل بسیاری از مقاطع باز و بسته می‌شوند.

دو نوع از کاربردی‌ترین این مقاطع، پروفیل‌های زد و آبرو هستند. بخش‌های مختلف از صنایع مختلف وابسته به وجود این مقطع‌ها می‌باشد. در مقاله‌ای که پیش رو است، در ابتدا هر یک از این پروفیل‌ها را معرفی کرده و پس از آن، به بررسی تفاوت پروفیل زد و آبرو می‌پردازیم.

پروفیل زد چیست و چه مشخصاتی دارد؟

پروفیل زد یا پرلین زد یکی از مقاطع باز است که به علت شباهت شکل ظاهری آن با حرف Z انگلیسی با این عنوان نامیده می‌شود. پروفیل زد از لحاظ شکل ظاهر یا ساده و بدون لبه است و یا لبه‌دار ساخته می‌شود. تولید هر 2 مدل بدون لبه و لبه‌دار می‌تواند همراه با فرآیند پانچ‌کاری باشد. برای دریافت جدیدترین قیمت پروفیل زد، کلیک کنید.

از لحاظ اندازه نیز پرلین زد دارای تنوع بالایی است. با این حال کاربردی‌ترین آن‌ها به شرح زیر است:

  • پروفیل زد 16- با ضخامت‌های 2، 2.5 و 3 میلی‌متر
  • پروفیل زد 18- با ضخامت‌های 2، 2.5 و 3 میلی‌متر
  • پروفیل زد 20- با ضخامت‌های 2، 2.5، 3 و 3.5 میلی‌متر
  • پروفیل زد 22- با ضخامت‌های 2، 2.5، 3 و 3.5 میلی‌متر

پروفیل زد در شاخه‌های 6 و 12 متری با ورق نورد سرد و گرم تولید می‌شود و به‌طور گسترده در ساخت سوله، ساختمان‌سازی و غیره کاربری دارد. کاربرد بسیار زد پرلین به مزایای قابل توجه آن برمی‌گردد که می‌توان برای آن، به موارد زیر اشاره کرد:

  • سازگاری با محیط زیست به علت بازیافت ساده
  • عدم نیاز به ماشین آلات و تجهیزات مخصوص برای نصب به علت سادگی ساختار
  • افزایش استحکام کلی ساختمان
  • توانایی بالا در تحمل بارهای کششی
  • عدم وارد شدن آسیب به پروفیل به علت حمل و نقل آسان آن
پروفیل زد چیست + 5 کاربرد و روش تولید

پروفیل آبرو چیست و ویژگی‌های آن کدام است؟

همانند مورد قبل، پروفیل آبرو نیز از انواع پروفیل باز به حساب می‌آید و با عنوان‌های گاتر شیروانی، آبراه و آبچکان نیز شناخته می‌شود. از این پروفیل که خاصیت ضدزنگ دارد، با هدف هدایت آب باران و برف شیروانی استفاده می‌شود.

از لحاظ شکل ظاهر پروفیل آبرو در 2 نوع یک طرفه و دو طرفه ساخته می‌شود که نوع اول تنها از یک جهت قابلیت اتصال و نصب دارد. این در حالی است که پروفیل آبرو دو طرفه از هر 2 جهت، از قابلیت اتصال برخوردار است.

پروفیل‌ آبرو معمولا در شاخه 6 متری و ضخامت 0.4 الی 3 میلی‌متری و از ورق‌های گالوانیزه یا ورق رنگی ضدزنگ تولید می‌شود. پروفیل آبرو به طور کلی در انواع زیر تولید شده و به مصرف می‌رسد: قیمت روز پروفیل آبرو را با مراجعه به لینک درج شده، استعلام نمایید.

  1. پروفیل لندنی

از دیگر عناوینی که برای این پروفیل نام برده می‌شود، پروفیل گرد، پروفیل فیتیله و پروفیل مخفی می‌باشد که در پوشش سقف شیروانی و سقف‌های وسیع‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در سقف‌های بزرگ به کمک اتصال پروفیل‌های لندنی به یک‌دیگر، پوشش سقف تولید می‌شود.

پروفیل آبرو در کنار تمام کاربردها و مزیت‌ها، معایبی همچون مقاومت پایین در مکان‌های مرطوب و خورده شدن را دارا است.

  • پروفیل جعبه‌ای

پروفیل جعبه‌ای نسبت به نوع لندنی از زیبایی ظاهر بیش‌تری برخوردار است و قیمت بالاتری دارد. علاوه بر آن، مقاومت این پروفیل در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی بالا است. آبرو چهارگوش و آبرو مستطیلی از دیگر عناوینی است که برای پروفیل جعبه‌ای نام می‌برند.

پروفیل آبرو چیست + روش تولید و 4 مورد از کاربرد آن

صرف نظر از نوع پروفیل آبرو در موارد زیر می‌توان از پروفیل آبرو استفاده کرد:

  1. انواع سقف‌های شیروانی و غیرشیروانی
  2. فضاهای نگهداری بزرگ همچون گلخانه، مرغ‌داری و غیره
  3. ساخت انواع درب‌های چوبی
  4. کاربرد در ساخت پارکینگ
  5. اتصال ساندویچ مربوط به پانل‌های سقفی

تفاوت پروفیل زد و آبرو چیست؟

تا به این قسمت به معرفی پروفیل‌های آبرو و زد پرداختیم. اگرچه هر دو این مقاطع جزو پروفیل‌های باز هستند، اما از منظرهای بسیاری با یک‌دیگر متفاوت می‌باشند. به‌طور کلی تفاوت پروفیل زد و آبرو در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • تفاوت پروفیل زد و آبرو در کاربرد

اولین تفاوت پروفیل زد و آبرو در کاربری هر یک از این مقاطع است. از پروفیل زد در صنایع عمرانی و ساختمانی، ساخت انواع سوله، صنعت حمل و نقل و غیره استفاده می‌شود. در مقابل از پروفیل آبرو در مکان‌های با رطوبت بالا به‌خصوص سقف‌های شیروانی که توان تحمل وزن بالا را ندارند، با هدف جابه‌جایی برف و باران استفاده می‌شود. به همین علت مهم است که ضد زنگ ساخته شوند.

  • تفاوت پروفیل زد و آبرو در شکل ظاهر

تفاوت اصلی این دو پروفیل که می‌توان آن‌ها را به‌راحتی از یک‌دیگر تمیز نمود، تفاوت در شکل ظاهری آن‌ها است. پروفیل زد همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، شبیه به حرف زد انگلیسی است اما پروفیل آبرو مشابه با حرف U در انگلیسی می‌باشد. شکل ظاهر آبرو از آن می‌آید که از این پروفیل معمولا برای انتقال مایعات استفاده می‌شود.

  • تفاوت پروفیل زد و آبرو در نوع تولید و متریال اولیه

تنوع ورق و متریال اولیه، از دیگر تفاوت‌های پروفیل زد و آبرو است. پروفیل زد با انواع ورق‌های فولادی تولید و مصرف می‌شود. این در حالی است که پروفیل آبرو را به علت سر و کار داشتن با مایعات، از ورق ضدزنگ می‌سازند که تا جای ممکن از خوردگی آن جلوگیری شود.

جمع بندی

در این مطلب جدای معرفی دو پروفیل کاربردی تحت عنوان آبرو و زد، به بررسی تفاوت پروفیل زد و آبرو نیز پرداخته شد. پروفیل زد در انواع ساده (بدون لبه) و لبه‌دار ساخته می‌شود و در ساختمان سازی و سوله سازی کاربرد بسیاری دارد.

پروفیل آبرو در 2 نوع لندنی و جعبه‌ای و از ورق ضد زنگ تولید می‌شود و با هدف انتقال باران و برف، اتصال ساندویچ مربوط به پانل‌های سقفی و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بیان تفاوت پروفیل زد و آبرو می‌توان به کاربرد، شکل ظاهر و مواد اولیه مصرفی اشاره کرد.

منبع (Resource): 5 THINGS TO KNOW ABOUT CEILING BATTENS

سوالات متداول

پروفیل زد چیست؟

پروفیل زد از انواع مقاطع باز است که شبیه به حرف زد انگلیسی می‌باشد و در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تفاوت پروفیل زد و آبرو چیست؟

به‌طور کلی تفاوت پروفیل زد و آبرو در کاربرد، شکل ظاهر و مواد اولیه ساخت آن‌ها است.

پروفیل آبرو چیست؟

پروفیل آبرو مشابه با حرف U انگلیسی است و در 2 نوع لندنی و جعبه‌ای ساخته می‌شود.