اگر شما نیز کارتان در ارتباط با ساخت و ساز و صنایع عمرانی باشد، احتمالا اولین دغدغه شما، مهیا کردن تجهیزات باکیفیت و مقرون به صرفه است. یکی از اجزای جدانشدنی صنایع، پروفیل‌‌ها هستند که در انواع مختلف تولید شده و به مصرف می‌رسند.

از آن‌جایی که کیفیت این مقاطع اهمیت زیادی دارد و به‌طور گسترده در سازه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، بر قیمت تمام شده پروژه نیز تاثیر بسیاری خواهند داشت. در ابتدا لازم است با عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن آشنا شوید. با شناخت و آگاهی از این موارد، امکان خرید بدون صرف هزینه اضافه وجود خواهد داشت. با ما همراه شوید.

پروفیل چیست و انواع آن کدام است؟

در تعریف کلی پروفیل این‌گونه می‌توان گفت که به مقطعی پروفیل گفته می‌شود که سطح آن در یک طول مشخص، ثابت باشد. سطح مقطع دو حالت باز یا بسته خواهد داشت که منجر به تولید پروفیل باز و بسته می‌گردد.

پروفیل‌های بسته شامل انواع قوطی‌ها و لوله‌های فولادی می‌شوند که در صنایع ساختمانی و پتروشیمی اهمیت ویژه‌ای دارند. در مقابل، پروفیل‌های باز تنوع گسترده‌تری دارند. پروفیل زد، سی، آبرو، مکزیکی، فرانسوی و غیره همگی در این دسته جای داشته و بسیاری از صنایع همچون خودروسازی و معماری جایگاه ویژه‌ای دارند.

پروفیل چیست و انواع آن + 5 مورد مصرف

لازم به ذکر است تمام پروفیل‌ها، چه باز و چه بسته امکان ساخت در جنس‌های مختلف همچون آهن، فولاد، آلومینیوم، استیل و غیره را دارند. پر واضح است که جنس‌های مختلف ورق، وزن‌های متفاوتی دارند. پارامترهایی همچون جنس و وزن ورق که به آن اشاره شد، از عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن هستند.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن کدام است؟

پیش از این به معرفی پروفیل و انواع آن پرداختیم و به شماری از فاکتورهایی که از عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن به حساب می‌آیند، اشاره داشتیم. حال نوبت به آن رسیده است که به معرفی برخی از مهم‌ترین عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن بپردازیم. این موارد به شرح زیر می‌باشند:

  • وزن پروفیل

وزن نهایی پروفیل، متاثر از ضخامت ورق به کار رفته در پروفیل است. طبیعی است که هر قدر ضخامت پروفیل بیش‌تر باشد، وزن آن نیز بیش‌تر خواهد شد. به تناسب این موارد نیز، قیمت پروفیل افزایش خواهد داشت. در بازار به‌طور کلی پروفیل‌ها یا سبک و یا سنگین هستند که این موارد به ضخامت آن‌ها برمی‌گردد.

اگرچه ضخامت و وزن بیش‌تر سبب افزایش قیمت می‌شود؛ با این حال در مواردی به علت آن‌که ظرافت و حساسیت بیش‌تری در پروسه تولید پروفیل‌‌ها مانند پروفیل سبک وجود داشته باشد، هزینه بیشتر می‌شود. مثلا قیمت پروفیل‌های سبک نسبت به پروفیل‌های سنگین بیش‌تر است.

  • قیمت متریال اولیه

شاید بتوان این گونه گفت که قیمت مواد اولیه از اصلی ترین عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن است. پروفیل‌ها از ورق‌ و آلیاژهای گوناگونی تولید می‌شوند. بنابراین جنس ورق‌ها تعیین‌کننده قیمت نهایی خواهند بود.

اگر بخواهیم به صورت غیرمستقیم به بررسی تاثیر مواد اولیه بپردازیم، لازم است این مورد را در مواد اولیه فولاد جست‌وجو کنیم. فولاد خود از سنگ آهن، زغال سنگ و آهن اسفنجی تولید می‌شود. بنابراین به صورت غیرمستقیم قیمت سنگ آهن و دیگر مواد، ازدیاد معادن زغال سنگ و غیره نیز از عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن هستند.

  • میزان عرضه و تقاضا

معمولا مصرف کنندگان در صورت پایین بودن قیمت محصول ساخته شده از پروفیل، مقادیر بیشتری از آن را تقاضا می‌کنند و در صورت بالا بودن قیمت، مقادیر کم‌تر. با این حال، زمانی که تقاضا برای یک محصول کش‌سان باشد، تغییرات کمی در قیمت، ممکن است منجر به تغییرات زیادی در مقدار تقاضا شود.

در صورت عدم کشش تقاضا، تغییر قیمت‌ها تاثیر قابل توجهی بر تقاضا ندارد. بنابراین، یک شرکت می‌تواند در صورت عدم کشش تقاضا سود بیشتری دریافت نماید. علاوه بر این، خریدار تا زمانی که سودمندی محصول را حداقل برابر با قیمت پرداخت شده بداند، آماده پرداخت است. بنابراین، هم مطلوبیت و هم تقاضا برای یک محصول بر قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

  • هزینه حمل و نقل

هزینه جابه‌جایی از دیگر عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن است. هرقدر مسیر بیش‌تر و طولانی‌تر باشد، هزینه نیز افزایش خواهد داشت. طبیعتا در حین جابه‌جایی امکان وقوع مشکلات آب و هوایی نیز وجود دارد که بر قیمت تمام شده، موثر خواهد بود.

  • نوسانات ارز

در خیلی از موارد، تعدادی از مواد اولیه تولید داخل نیست و وارداتی می‌باشد. بنابراین قیمت آن با ارز جهانی محاسبه می‌شود. به همین علت و به جهت نوسان زیاد دلار در بازار، لازم است هنگام خریداری مقاطع فولادی، به بازار ارز و دلار توجه کافی شده و از هزینه‌های اضافه جلوگیری شود.

  • وجود یا عدم وجود واسطه در خرید

از دیگر عوامل مهمی که بر قیمت تمام شده پروفیل اثر می‌گذارد، واسطه در خرید است. طبیعی است که هر قدر واسطه بیش‌تری در خرید وجود داشته باشد، هزینه نهایی نیز بیش‌تر خواهد بود. به این ترتیب، با خرید از مراکز بدون واسطه، امکان کاهش هزینه‌ها وجود خواهد داشت.

جمع بندی

در این محتوا افزون بر معرفی پروفیل و انواع آن، به بررسی عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن نیز پرداختیم. پروفیل در 2 نوع باز و بسته تولید می‌شود و در صنایع ساختمانی، پتروشیمی، معماری و غیره کاربرد دارد. عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن شامل مواردی همچون قیمت مواد اولیه، هزینه حمل و نقل، نوسانات ارز و غیره می‌شود.

منبع (Resource): Factors that affect iron ore prices

پروفیل چیست؟

پروفیل از مقاطع فولادی مهم در ساختمان سازی است که سطح مقطع آن در طول مشخص ثابت بوده و در انواع باز و بسته وجود دارد.

عوامل موثر بر قیمت پروفیل آهن کدامند؟

عوامل بسیاری همچون قیمت مواد اولیه، واسطه در خرید، میزان عرضه و تقاضا و غیره بر قیمت تمام شده پروفیل موثر خواهند بود.