استفاده از آهن گالوانیزه به قرن 17 میلادی باز می گردد. گالوانیزه برگرفته از اسم مخترع آهن گالوانیزه، دانشمند ایتالیایی است.
با گذشت زمان و آشنایی بیشتر با مزایای آهن سفید، بر محبوبیت این آهن افزوده و مصرف آن بالا رفت. در مقاله پیش رو به توضیح آهن سفید می پردازیم.

آهن سفید چیست

آهن سفید که با نام آهن گالوانیزه نیز معروف است از دو عنصر روی و آهن ساخته می شود.

همانطور که می دانیم آهن درمقابل آب و هوای مرطوب واکنش شیمیایی نشان داده و دچار زنگ زدگی می شود. این واکنش در طول زمان باعث فرسایش آهن می شود.

برای مقابله با این مشکل از فرایند گالوانیزه کردن آهن استفاده می کنند. اگر سطح داخلی و خارجی آهن را با یک لایه از روی پوشش دهند، به آن آهن گالوانیزه یا آهن سفید می گویند. این لایه نقش محافظ داشته و از آهن در برابر زنگ زدگی، سایش، ایجاد ترک و … محافظت می کند.

فرایند گالوانیزه کردن آهن

برای تبدیل آهن به آهن سفید، در ابتدا ماده روی را حرارت داده تا از شکل جامد خارج شده و به شکل مایع دربیاید. با اینکار استخری از روی مذاب به وجود می آید.

سپس قطعه آهنی مورد نظر را در این دریای مذاب روی وارد می کنند تا در روی شناور شود. وقتی که سطح آهن از لایه محافظ روی آغشته شد، آهن را خارج کرده و به حال خود رها می کنند.

بعد از سرد شدن آهن، لایه رویی آهن سرد و سفت می شود و لایه محافظ آن شکل می گیرد که به آن آهن سفید می گویند.

ویژگی و مشخصات ورق سفید

مشخصات ورق سفید

ورق سفید یکی از پرمصرف ترین مقاطع فولادی است. به عنوان مثال در نماکاری ساختمان مصرف دارد. ورق سفید علاوه بر زیبایی نما، حس سادگی و به روز بودن به تماشاگر می دهد.

رنگ ورق های سفید درخشندگی خاصی داشته و تداعی کننده احساس پاکیزگی است. ورق سفید کیفیت بالایی دارد، چون با ماشین آلات پیشرفته تولید می شود. آهن سفید مقاومت زیادی در مقابل شرایط آب وهوایی نامناسب، آلودگی های صنعتی، خوردگی و شکستگی دارد.

همچنین این ورق به خاطر رنگ خود، مدت زمان طولانی تمیز و سالم باقی می مانند، ولی اگر بخواهیم آلودگی های سطحی آن مانند گرد و خاک را برطرف کنیم، به راحتی با آب قابل شستشو بوده و تمیز می شود.

مزیت آهن گالوانیزه

  • بزرگترین مزیت آهن سفید مقابله با زنگ زدگی است تا از اکسید شدن و فرسایش آهن آلات جلوگیری شود
  • کاهش چشمگیر قیمت به نسبت هزینه آهن تصفیه شده
  • زمان کوتاه آماده سازی آهن گالوانیزه
  • کاهش مراحل آماده سازی و حذف فعالیت هایی مانند بازرسی و رنگ زدن
  • طول عمر زیاد آهن گالوانیزه
  • عمر آهن سفید به طور میانیگین 50 سال تخمین زده شده است
مزیت آهن گالوانیزه

دسته بندی ورق سفید

ورق سفید با توجه به عوامل متعدد مانند نحوه تولید، میزان روی مصرفی، میزان حرارت و … به 3 دسته تقسیم می شود:

  1. ورق سفید بدون گل
  2. ورق سفید گل درشت
  3. ورق سفید گل ریز

جمع بندی

امروزه بر کسی پوشیده نیست که آهن آلات در برابر آب و هوای مرطوب و محیط نمناک به سرعت واکنش نشان داده و دچار خوردگی و زنگ زدگی می شوند. راه های زیادی برای مقابله با این واکنش وجود دارد که یکی از آن ها گالوانیزه کردن آهن آلات می باشد. آهن سفید که با نام آهن گالوانیزه نیز معروف است از دو عنصر روی و آهن ساخته می شود.
در تعریف آهن گالوانیزه می توان گفت اگر سطح داخلی و خارجی آهن را با یک لایه از روی پوشش دهند، به آن آهن گالوانیزه یا آهن سفید می گویند. توضیحات بیشتر در خصوص آهن سفید در این مطلب منتشر شده است.

سوالات متداول

آهن سفید چیست

آهن سفید که با نام آهن گالوانیزه نیز معروف است از دو عنصر روی و آهن ساخته می شود. سایر توضیحات در متن مقاله

دسته بندی ورق سفید

ورق سفید بدون گل، ورق سفید گل درشت، ورق سفید گل ریز

مزایای آهن گالوانیزه

بزرگترین مزیت آهن سفید مقابله با زنگ زدگی است. تا از اکسید شدن و فرسایش آهن آلات جلوگیری شود.
کاهش چشمگیر قیمت به نسبت هزینه آهن تصفیه شده، زمان کوتاه آماده سازی آهن گالوانیزه و … .