یکی از علل پیشرفت و توسعه صنایعی همچون عمران و به طور کلی صنعت ساختمان سازی، تنوع بالای مقاطع و محصولات مصرفی است. پروفیل‌ها که یکی از پرکاربردترین محصولات به شمار می‌آیند، گستره تنوع بالایی را شامل می‌شوند.

پروفیل آلومینیوم، یکی از این انواع است که به علت برخورداری از ویژگی‌های منحصر به فردی همچون مقاومت بالا در عین وزن پایین، موارد مصرف بسیاری دارد. در ادامه مطلب، افرون بر معرفی این مقطع، به بررسی انواع و کاربردهای آن نیز خواهیم پرداخت. با ما تا انتهای مطلب همراه شوید.

پروفیل آلومینیوم چیست؟

پروفیل آلومینیوم ( به انگلیسی Aluminium profile) یکی از انواع پروفیل است که سطح مقطع آن در تمام طول، یکسان و ثابت می‌باشد. آلومینیوم در حقیقت فلزی نقره‌ای رنگ با جلای فلزی، نرم، سبک و دارای قابلیت شکل‌پذیری زیاد است.

این پروفیل به علت سبک بودن و برخورداری از خاصیت ضدزنگی، موارد مصرف بسیاری را دارا می‌باشد. ضخامت پروفیل آلومینیوم معمولا مابین 3 تا 10 میلی‌متر می‌باشد.

پروفیل چیست و انواع آن + 5 مورد مصرف

طریقه ساخت پروفیل‌های آلومینیومی به چه نحو است؟

برای ساخت پروفیل آلومینیومی، 3 روش اکستروژن، نورد و یا ریخته‌گری بکار گرفته شده که در میان صنعتگران از روش اکستروژن استفاده بیش‌تری می‌شود. برای تولید پروفیل آلومینیوم به روش اکستروژن، ابتدا بلوک‌های نیمه خمیری آلومینیوم را که به آن بیلت گفته می‌شود، تحت فشار زیاد و حرارت مناسب از قالب‌هایی کوچک‌تر عبور می‌دهند که در نتیجه آن، بلوک‌ها به شکل مورد نظر درمی‌آیند.

این عملیات اکسترود نام دارد. فشرده‌سازی یا همان اکستروژن، به صورت غیرمستقیم نیز انجام می‌شود. در این روش به علت ساکن بودن بیلت نسبت به محفظه و قالب، اصطکاک و لغزش بیلت بسیار پایین است و در نتیجه پروفیل تولید شده تقارن بیشتری دارد.

روش غیرمستقیم برای تولید پروفیل به شکل لوله و میلگرد بسیار مناسب‌تر است. ساخت پروفیل به صورت اکستروژن، با دو روش گرم و سرد انجام می‌شود. پس از اتمام یک بیلت، بیلت‌های بعدی پشت سرهم داخل دستگاه قرار داده شده و به این صورت پروفیل آلومینیوم با طول بسیار زیاد تولید می‌گردد. سپس پروفیل‌ها را به طول‌های دلخواه کوچک‌تر برش می‌دهند.

استاندارد ساخت پروفیل‌های آلومینیوم

آلیاژهای بکار رفته در ساخت پروفیل آلومینیوم، بسته به نوع کاربری آن، متغیر است. این آلیاژها تاثیر مستقیمی بر انعطاف پذیری، میزان استحکام، عدم واکنش با هوا، کیفیت سطحی و غیره می‌گذارند. بارزترین نوع آلیاژ مورد استفاده 6063 است. در جدول زیر عناصر سازنده آلیاژ 6063 را ارائه کرده‌ایم:

عناصرنشان اختصاریدرصد حداقل مقداردرصد حداکثر مقدار
سیلسیمSi0.20.6
آهنFe0.35
مسCu0.1
منگنزMn0.1
منیزیمMg0.450.9
کرومCr0.1
رویZn0.1
تیتانیومTi0.1
مابقی عناصر0.15

انواع پروفیل‌های آلومینیومی کدامند؟

پروفیل آلومینیوم درب و پنجره، از کاربردی‌ترین انواع این مقطع به شمار می‌آید که شامل موارد زیر می‌شود:

  • پنجره آلومینیومی ساده

این نوع پروفیل در ایران در دو نوع ST و Coronet تولید می‌شود. پنجره ST به علت عایق هوا، حرارت و دما و نیز دارای قفل مناسب، نسبت به coronet در بازار محبوبیت بیش‌تری دارد. پنجره coronet عایق بندی و یراق آلات ضعیفی داشته و در برابر ورود گرد و غبار و غیره به داخل ساختمان، عایق مناسبی نیست.

  • پنجره آلومینیومی ترمال بریک

پنجره آلومینیومی ترمال بریک عایق بسیار خوبی در برابر حرارت است. این پنجره به علت استفاده از تسمه‌ای از جنس پلی آمید، قدرت تحمل حرارتی تا 220 درجه سانتی گراد را دارد. در این نوع پروفیل، لایه بیرونی چهارچوب و لنگه، از لایه داخلی آن جدا است.

  • پنجره چوب آلومینیومی

پنجره چوب آلومینیومی یک پروفیل ترکیبی است که لایه داخلی آن از جنس چوب و لایه بیرونی آن از جنس آلومینیوم است.

ویژگی پروفیل‌های آلومینیومی چیست؟

تا این قسمت به معرفی پروفیل‌های آلومینیومی پرداختیم. پیش از این اشاره شد که این مقاطع از خاصیت ضدزنگی برخوردار هستند. اما مزایا و خصوصیات پروفیل‌های آلومینیومی تنها به این مورد ختم نمی‌شود. ویژگی‌های این پروفیل شامل موارد زیر می‌شود:

  • برخورداری از انعطاف پذیری بالا
  • چگالی پایین
  • دارای مقاومت قابل توجه
  • رسانا و عایق حرارتی نسبتا ضعیف
  • برخورداری از خاصیت ضدزنگی
  • دارای قیمت مناسب
  • دارای قابلیت تغییر شکل

کاربرد پروفیل آلومینیوم چیست؟

پیش از این به بررسی اهمیت استفاده از پروفیل آلومینیوم در صنعت ساختمان سازی پرداختیم. در ادامه سایر کاربردهای این پروفیل را بررسی خواهیم کرد:

  • کاربرد در صنایع پزشکی و داروسازی
  • ساخت ماشین آلات صنعتی
  • استفاده در ساخت درب و پنجره
  • کاربرد در صنعت برق
  • استفاده در کارخانه‌های تولید مواد غذایی همچون کنسروها

استاندارد خرید پروفیل آلومینیوم

برای خرید پروفیل‌های آلومینیوم، لازم است که استانداردهای زیر را در نظر گرفت:

  1. در مرحله اول باید ضخامت پروفیل آلومینیومی بررسی شود تا بتوان مناسب‌ترین اندازه را انتخاب نمود.
  2. درصورتی که پروفیل‌های آلومینیومی اصل باشند، ظاهری کاملا براق و شفاف دارند. چنان‌چه ظاهر پروفیل با موارد ذکر شده مغایرت داشته باشد، مهم است که در خرید خود تجدید نظر کنید.
  3. در ارتباط با روکش استفاده شده بر سطح پروفیل، از مرکز فروش سوال فرمایید.
  4. استحکام و مقاومت سطح پروفیل‌های آلومینیومی را بررسی کنید. این مقاطع غالبا بسیار محکم هستند و می‌توانند فشار زیادی را تحمل کنند.
  5. مراکز فروش معتبر را شناسایی کنید و خرید خود را به واسطه آن‌ها انجام دهید.

محاسبه وزن پروفیل آلومینیوم

به کمک فرمول زیر، می‌توانید وزن پروفیل‌های آلومینیومی را محاسبه نمایید:

فرمول محاسبه وزن پروفیل آلومینیوم

قیمت پروفیل آلومینیوم

یکی از عوامل اثرگذار بر قیمت هر مقطع و پروفیل، ضخامت محصول یا ورق بکار رفته در آن می‌باشد. چراکه ضخامت مستقیما بر روی وزن مقطع اثرگذار خواهد بود. بنابراین هرقدر ضخامت بیش‌تر باشد، قیمت نیز بیش‌تر خواهد بود. به‌طور کلی عواملی همچون ضخامت، هزینه مواد اولیه، برند کارخانه تولید کننده، واسطه در خرید، هزینه جابه‌جایی، قیمت سوخت، نوسانات ارز و غیره بر قیمت پروفیل آلومینیوم موثر خواهند بود.

جمع بندی

پروفیل آلومینیوم یکی از انواع پروفیل‌ها می‌باشد که به علت دارا بودن ویژگی‌هایی همچون انعطاف پذیری، مقاومت بالا، وزن پایین و غیره، در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این پروفیل دارای 3 نوع پروفیل درب و پنجره ساده، ترمال بریک و چوب آلومینیومی می‌شود. از این پروفیل در ساخت و ساز، صنعت پزشکی، ساخت لوازم و ماشین آلات صنعتی و غیره استفاده می‌گردد.

منبع(Resource): What is an aluminum profile

سوالات متداول

انواع پروفیل آلومینیوم کدام است؟

انواع پروفیل‌های آلومینیومی درب و پنجره شامل 3 نوع ساده، ترمال بریک و چوب آلومینیومی می‌شود.

ضخامت پروفیل آلومینیوم چقدر است؟

ضخامت پروفیل‌های آلومینیومی معمولا مابین 3 تا 10 میلی‌متر است.