ورق‌های فولادی که از مقاطع مسطح و صاف هستند، کاربرد مهمی در ادامه فعالیت بسیاری از صنایع خواهند گذاشت. ورق پس از آن‌که از خط تولید خارج شد، به صورت کویل یا رول ورق درآورده می‌شود. برای به‌کارگیری ورق‌ها لازم است که در ابتدا، برشکاری شوند.

هنگامی که ورق آهن در اندازه‌های مشخص برش داده شد، ورق حاصل شده، ورق برشی یا ورق برش خورده نام خواهد داشت. در ادامه این مقاله با شاهین فلز سپاهان همراه باشید تا با نحوه تولید، کاربرد و مزایای این ورق آشنا شوید.

ورق برشی چیست؟

ورق‌ برشی یا ورق برش خورده از دسته ورق‌های فولادی هستند که به کمک نورد گرم و سرد به شکل ورق‌هایی نازک تولید می‌شوند. ورق‌هایی که تحت نورد گرم به تولید می‌رسند، سطحی زبر و غیرروغنی و گوشه‌هایی انحنادار دارند.

در مقابل سطح ورق‌هایی که با نورد سرد تولید می‌شوند، صیقلی بوده و گوشه‌های آن کاملا شارپ است. در فرآیند نورد گرم، بیلت‌ تا 926 درجه سلسیوس حرارت و گرما داده می‌شود. پس از آن که فولاد نرم شد، با عبور از غلتک، به صورت رول یا کلاف‌هایی با اندازه معین تولید می‌شوند.

نظر به آن‌که پس از کاهش دما، ورق‌های نورد گرم دچار انقباضات می‌گردند، اندازه و شکل نهایی ورق‌ها دقیق نخواهد بود. در مقابل، ورق‌های نورد سرد بعد از آن‌که حرارت دیدند، نه به شکل ناگهانی، که به صورت آرام و در دمای محیط، کاهش دما خواهند داشت و در نهایت به شکل کویل در می‌آیند.

همین ابعاد دقیق و دیگر مزایای این ورق، سبب افزایش قیمت آن خواهد شد. ورق نورد سرد از نورد گرم مقاومت‌تر بوده و استحکام بیش‌تری در برابر تغییر شکل و شکست دارد. چنان‌چه فشار داخلی ورق، قبل از برش یا جوشکاری آزاد نشود، ورق دچار تاب‌خوردگی می‌شود.

انواع ورق فولادی + روش تولید و کاربرد آنها

ورق شیت چیست؟

ورق شیت در حقیقت همان ورق برشی با همان ویژگی‌ها و خصوصیات می‌باشد که با این نام نیز شناخته می‌شود.

علت تبدیل ورق به کویل چیست؟

پیش از این، اشاره کردیم که لازمه برشکاری، تبدیل ورق به رول یا کویل آهن قبل از برش است. اما علت این امر چیست و چگونه انجام می‌شود؟

ورق‌های فولادی به کمک دستگاه تنشن ریل از طریق پیچیدن مواد، به کویل یا کلاف تبدیل می‌شوند. انجام این فرآیند نیز از طریق 2 روش صورت می‌گیرد. علت انجام این فرآیند نیز اقتصادی بودن آن است؛ چراکه ذخیره‌سازی و حمل و نقل ورق‌ها به شکل کویل، آسان، اقتصادی و به صرفه است. در ادامه به بررسی چگونگی انجام این فرآیند خواهیم پرداخت.

تبدیل ورق به کویل آهن

کلاف پیچی چگونه انجام می‌شود؟

در ادامه دو روش انجام کلاف پیچی را آورده‌ایم که به شرح زیر است:

  • کلاف پیچی مرکزی

در کلاف پیچی مرکزی، گشتاور به هسته‌ای که ورق فولادی دور آن پیچیده شده است، وارد می‌شود. مهم است که این عمل در حضور یک غلتک که ورق را به سمت مندرل می‌کشد و به آن فشار وارد می‌کند، انجام شود.

در این کلاف پیچی بدون حضور غلتک فشاری، محبوس گشتن هوا میان لایه‌ها، از جمله مواردی است که باید به آن توجه داشت. به این علت که در کیفیت نهایی کویل  موثر خواهد بود.

استفاده از غلتک فشاری منجر به کاهش احتمال وقوع این اتفاق می‌شود؛ به این علت که فشار وارده در زمان کلاف پیچی، سبب بیرون شدن هوا از میان لایه‌ها می‌شود. پلیمرها و فلزات بسیاری همچون فولاد و آلومینیوم با این روش، کلاف‌پیچی می‌شوند.

  • کلاف پیچی سطحی

کلاف پیچی سطحی در حضور چند غلتک انجام می‌گیرد و گشتاور مورد نیاز به این غلتک‌ها اعمال می‌گردد. یک ترکیب معمول در کلاف‌پیچی سطحی، در تماس بودن 2 غلتک پیچاننده با کویل در حال پیچش می‌باشد. این روش غالبا برای ورق‌های کاغذی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گاها پیش می‌آید که کلاف‌پیچی ترکیبی از این دو روش است. در این هنگام، گشتاور به دو قسمت اعمال شده که یکی مندرل است و به شیوه کلاف‌پیچی مرکزی عمل می‌کند و دیگری غلتک فشاری می‌باشد. این طریق برای گونه‌ای از پلیمرها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شیوه تولید ماده اولیه ورق برشی

ماده اولیه در تولید ورق برشی، تختال است که طی فرآیند نورد گرم ورق تولید می‌شود. تختال فولادی طی حرارتی در 1280 درجه نوردکاری می‌شود. این حرارت منجر به کاهش ضخامت و افزایش عرض خواهد شد.

این فرآیند تا آن‌جایی ادامه می‌یابد که ضخامت ورق به میزان 1.6 تا 1.8 رسد. ورق‌های تولید شده در این پروسه سطحی مات دارند. درنهایت ورق به صورت کویل یا کلاف درمی‌آید و پس از آن در ابعاد مشخص برشکاری می‌شود.

برشکاری ورق توسط چه دستگاه هایی انجام می‌شود؟

 از دستگاه‌های زیر برای برش ورق استفاده می‌گردد:

  • دستگاه برش گیوتین همچون اسلیتر
  • هوابرش
  • برش پلاسما
  • دستگاه های CNC
  • برش با لیزر
برش ورق با لیزر

از دستگاه‌های گیوتین معمولا برای برش‌های مخصوص عمرانی استفاده می‌شود. علت این امر نیز دقت برش بالا و میزان خطای پایین آن است. اکثر ورق‌های نازکی که با ظرافت و دقت برش داده شده‌اند، توسط همین دستگاه برشکاری می‌گردند.

برای برش ورق‌های ضخیم‌تر از دستگاه‌های هوا برش که با گاز و اکسیژن کار می‌کنند، استفاده می‌شود. دو روش پلاسما و CNC هزینه بیش‌تری دارند و به علت دقت برش بسیار بالا، زمان‌بر هستند.

برشکاری با دستگاه نواربری اسلیتر Slitter

یکی از دستگاه‌های مجهز و پیشرفته که برشکاری ورق آهن را با دقت بسیار بالایی انجام می‌دهد، دستگاه اسلیتر است. این دستگاه نواربری، متناسب با ضخامت‌هایی که امکان برش آن‌ها را دارد، به 3 دسته خطوط نواربری نازک، متوسط و ضخیم تقسیم می‌شود. در کارخانه شاهین فلز سپاهان، دستگاه نواربری یا رشته‌بری (Slitter) توسط تیم متخصص و مجرب این مجموعه، طراحی و ساخته شده‌ است. متقاضیان محترم می‌توانند برای استفاده خدمات نواربری یا رشته‌بری، با کارشناسان متخصص مجموعه در ارتباط باشند.

دستگاه برش اسلیتر

ابعاد استاندارد ورق برشی

ابعاد و اندازه‌ ورق‌ها از استاندارد مشخصی پیروی می‌کند. اندازه ورق‌های تولیدی به ترتیب 100، 150، 152 و 200 سانتی‌متر در عرض خواهد بود.

محصولات پایه ورق برشی چیست؟

به‌طور معمول ورق‌های سیاه مدل‌های ST 37 و ورق سیاه ST 52 به عنوان ماده اولیه مصرف می‌شوند. علت این امر نیز به ویژگی‌های مهم آن همچون مقاومت و استحکام زیاد، کیفیت مناسب و مطلوب و وزن پایین ورق برمی‌گردد. کاربردهای این ورق شامل موارد زیر می‌شود:

  • ساخت و ساز
  • پل سازی
  • لچکی
  • تیرچه
  • اتصالات مقاطع مختلف همچون تیرآهن، میلگرد و غیره

ویژگی‌های ورق برشی چیست؟

ویژگی‌ها و مزایای بسیار ورق برش خورده منجر به کاربرد گسترده آن درصنعت می‎گردد. این ویژگی‌ها شامل موارد زیر می‌شود:

  • شکل‌پذیری و قابلیت برش مناسب
  • هزینه مقرون به صرفه
  • ابعاد دقیق
  • سطح صاف

ورق برش خورده چگونه به مصرف می‌سد؟

پس از تولید ورق برشی و ارسال آن به کارخانه‌ها، به کمک دستگاه‌های مخصوص به انواع مقاطع فولادی همچون پروفیل (مانند زد) تبدیل می‌گردند. قابل توجه است که این پروفیل کاربرد گسترده‌ای در سوله‌سازی دارد. افزون بر پوشش دیوار و سقف، به افزایش مقاومت کلی سازه نیز کمک می‌کنند.

ورق های برش خورده چه کاربردی دارند؟

موارد استفاده ورق برشی به صنعت ساخت و ساز محدود نمی‌شود و کاربرد آن، بسیار گسترده است. این کاربری‌ها به شرح زیر است:

  • صنایع ساخت و ساز
  • صنعت کشتی‌سازی
  • ساخت مخازن بزرگ و تانکر
  • تولید لوازم خانگی
  • صنعت برق
  • معماری
  • سوله سازی

عوامل موثر بر قیمت ورق برش خورده

قیمت ورق آهن برش خورده وابسته به عوامل مختلفی است. برای مثال قیمت ورق برش خورده باتوجه به فاکتورهایی همچون نوع آلیاژ مصرفی در تولید و هزینه آن، هزینه حمل و نقل و کارخانه تولیدکننده تعیین می‌شود.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی ورق برشی یا ورق برش خورده، کاربردها و چگونگی انجام برشکاری آن پرداختیم. ورق نواربری شده در صنایع گوناگونی همچون خودروسازی، معماری، سوله‌سازی و غیره کاربری دارد و عواملی همچون آلیاژ تولیدکننده و هزینه حمل و نقل، بر قیمت تمام شده ورق موثر خواهند بود.

سوالات متداول:

چه عواملی بر قیمت ورق برش خورده موثر است؟

عواملی همچون آلیاژ مصرفی در ورق، هزینه مواد اولیه، قیمت حمل و نقل و غیره بر قیمت مواد اولیه اثرگذار است.

آیا خدمات نواربری و برشکاری در کارخانه شاهین فلز سپاهان انجام می‌شود؟

بله؛ خدمات برشکاری ورق با بهترین کیفیت و قیمت به‌وسیله کارشناسان مجرب این مجموعه انجام می‌شود. برای کسب اطلاعات بیش‌تر با ما در ارتباط باشید.