همه ما احتمالا این تجربه مشترک را داشته‌ایم که هنگام مشاهده سقف‌های شیروانی در مناطق شمالی، از دیدن آن‌ها بسیار لذت ببریم؛ چراکه در بسیاری از مواقع سقف‌ها به صورت رنگی ساخته می‌شوند و وجود رنگ، حس سرزندگی را در بیننده ایجاد می‌کند. سقف‌های رنگی در حقیقت همان ورق‌های رنگی هستند که خود نیز از ورق گالوانیزه تولید می‌گردند. به عبارت دیگر پس از رنگ‌کاری ورق‌های گالوانیزه، ورق رنگی حاصل می‌شود. نحوه رنگ کردن ورق گالوانیزه، علت رنگ کردن ورق گالوانیزه و کاربردهای آن، از جمله موضوعاتی هستند که در ادامه این مقاله به بررسی آن خواهیم پرداخت.

علت رنگ کردن ورق گالوانیزه

ورق‌های فولادی همچون دیگر محصولات آهنی، همواره در معرض خطراتی همچون خوردگی و زنگ‌زدگی قرار دارند. این واقعه سبب آن خواهد شد که استحکام آن بخشی از سازه که ورق در آن بکار رفته است، پایین بیاید و نهایتا منجر به ضعف کلی ساختمان خواهد شد. به این منظور ورق‌های فولادی طی فرآیندی که گالوانیزاسیون نامیده می‌شود، به وسیله فلز روی مذاب پوشش دهی می‌شوند.

ورق گالوانیزه چیست + انواع، مزایا و روش تولید

این روکش بر سطح ورق سبب افزایش مقاومت ورق می‌گردد. در مواردی دیگر پس از اعمال پوشش گالوانیزه، ورق را رنگ‌کاری می‌نمایند. رنگ کردن ورق گالوانیزه علاوه بر آن‌که به ورق ظاهری زیبا می‌بخشد، بلکه مقاومت آن را نسبت به خوردگی افزایش می‌دهد و از لایه گالوانیزه نیز محافظت می‌نماید.

علل رنگ کاری ورق گالوانیزه چیست؟

نحوه رنگ کردن ورق گالوانیزه

رنگ کردن ورق گالوانیزه به طور کلی یا در کارخانه تولید کننده و یا در کارگاه توسط مصرف کننده انجام می‌شود و مراحل انجام آن به شرح زیر است:

  • رنگ کاری ورق در کارخانه

پیش از آن‌که اقدام به رنگ کردن ورق گالوانیزه شود، ابتدا ورق را از چربی و آلودگی به کمک محلول چربی‌زدا با دمای مناسب، تمیز می‌نمایند. پس از این مرحله ورق به کمک غلتک‌های مخصوص برس می‌خورد و با آب گرم شست‌وشو داده می‌شود.

سپس لازم است که سطح ورق به کمک دمش هوای گرم به طور کامل خشک شود. پس از آن برای آن‌که ورق نسبت به خوردگی مقاوم شود و چسبندگی آن افزایش پیدا کند، ماده‌ای شیمیایی به 2 سطح ورق اعمال می‌نمایند و پس از آن ورق به قسمت پوشش‌دهی با رنگ فرستاده می‌شود.

6 مورد از رایج ترین خدمات محصولات فولادی

برای رنگ کردن ورق گالوانیزه، از پرایمری پلی استری یا اپوکسی استفاده می‌شود که این رنگ با غلتک بر سطح ورق اعمال می‌گردد. این پرایمر منجر به افزایش استحکام ورق نسبت به خش خواهد شد. پس از آن‌که رنگ پرایمر به طور کامل پخته و خشک گردید، رنگ نهایی پلی استر، پلی وینیل ایدین فلوئوراید، پلی وینیل کلراید، اپوکسی و یا پلی یورتان بر روی ورق اعمال خواهد شد.

نهایتا ورق تولید شده توسط بخش‌های کنترل کیفیت بررسی شده تا علاوه بر اطمینان از کیفیت، میزان چسبندگی رنگ، ضخامت و کیفیت پوشش را مشاهده نمایند. لازم به ذکر است که ورق گالوانیزه پس از رنگ‌کاری شده در کارخانه، با کد استاندارد مخصوص به هر رنگ توزیع می‌شود.

رنگ کاری ورق در کارخانه
  • رنگ کاری ورق در کارگاه

برای رنگ‌کاری ورق به صورت دستی و در کارگاه ابتدا ورق گالوانیزه از هرگونه غبار یا چربی زدوده می‌شود. پس از تمیزکاری سطح ورق، ابتدا رنگ مخصوص ورق گالوانیزه به کمک اسپری، فرچه یا قلمو یک لایه بر سطح ورق اعمال می‌گردد. پس از چند ساعت، مجددا لایه دیگری از رنگ بر سطح ورق پاشیده خواهد شد.

رنگ مخصوص گالوانیزه کدام است؟

رنگ‌کاری ورق گالوانیزه این‌گونه نیست که بتوان از رنگ‌های عادی موجود در بازار برای آن استفاده کرد؛ بلکه برای این منظور رنگ مخصوص وجود دارد که در ادامه آن‌ها را معرفی خواهیم کرد:

  • رنگ گالواکوت

رنگ گالوکات یکی از انواع رنگ‌هایی است که برای رنگ‌کاری ورق گالوانیزه بکار می‌رود و روکشی پلی اورتانی به حساب می‌آید. این رنگ تنها با هدف چسبیدن به فلزاتی مانند روی بکار می‌رود و به علت چسبندگی بالا و عدم نیاز به وجود پرایمر، به آسانی می‌توان از آن استفاده کرد و محبوبیت بسیاری دارد.

از دیگر مزایای این رنگ می‌توان به غیرقابل اشتعال بودن، مقاومت بالا نسبت به پوسته شدن، برخورداری از سختی و خواص مکانیکی زیاد، بدون بو بودن، عدم آسیب به محیط زیست، مقاومت نسبت به اشعه‌های خوردگی و دمای بالا، سرعت بالای خشک شدن، تنوع رنگی زیر و قابلیت خودترمیمی اشاره نمود.

  • اسپری زینک گالوانیزه

اسپری‌های زینک گالوانیزه، مقادیر بالایی از فلز روی را دارا هستند که در ترکیب با رنگ تولید می‌گردند. این اسپری تا 600 درجه سانتی گراد را تحمل می‌نماید و افزون بر رنگ‌کاری ورق گالوانیزه، در پلی اورتان و اپوکسی نیز کاربرد دارد. رنگ‌آمیزی به کمک این اسپری سریع و آسان است، چسبندگی بالا دارد، در کم‌تر از 1 ساعت خشک می‌شود و در برابر دما، مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد. عیب این رنگ آن است که تنوع ندارد و تنها در 2 رنگ نقره‌ای یا طوسی وجود دارد.

انواع رنگ مخصوص ورق گالوانیزه
  • رنگ کوره‌ای ورق گالوانیزه

رنگ کوره‌ای که شامل رنگ‌های الکترواستاتیک می‌شود، پودری شکل هستند و پس از پاشیده شدن بر سطح ورق، به علت بار الکتریکی میان رنگ و ورق، این رنگ به سطح خواهد چسبید. نهایتا ورق در کوره قرار داده می‌شود و دمای بالای کوره منجر به ذوب رزین موجود در رنگ شده و رنگ به صورت یکنواخت بر سطح اعمال می‌گردد. این نوع از رنگ‌ها در برابر نور خورشید مقاومت خیلی خوبی دارند، سطحی همواه بوجود می‌آورند و در مناطق بسیار بارانی مناسب هستند.

ویژگی و مزایای رنگ مخصوص گالوانیزه

رنگ مخصوص ورق گالوانیزه با دیگر انواع رنگ، تفاوت‎های بسیاری دارد و برای فلزات مختلفی همچون آلومینیوم، منیزیم و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. به علت برخورداری از خاصیت نانو، این رنگ‌ها دارای محبوبیت بسیاری هستند و دارای ویژگی‌های زیر می‌باشند:

مشخصات رنگ های ورق گالوانیزه
  1. این رنگ چسبندگی بسیاری دارد، پس از خشک شدن، به صورت پودری ریزش پیدا نمی‌کند و چروک نمی‌شود.
  2. رنگ مخصوص ورق علاوه بر آن‌که در برابر حرارت مقاوم است، ضد اشعه UV نیز می‌باشد.
  3. امکان رنگ‌آمیزی مجدد، تعمیر و تمیزکاری آن‌ها وجود دارد.
  4. این رنگ نسبت به قارچ، باکتری، کپک و ضربات سخت مستحکم است.
  5. سرعت بالای خشک شدن این رنگ‌ها، از مزایای آن به حساب می‌آید.
  6. با ایجاد لایه‌ای عایق از هدررفت انرژی گرمایشی و سرمایشی جلوگیری می‌نماید.
  7. امکان رنگ‌کاری به کمک اسپری، فرچه یا قلمو وجود دارد.
  8. وجود لایه رنگی سبب افزایش طول عمر مفید ورق خواهد شد.
  9. تنوع این رنگ‌ها بالا بوده و وجود آن منجر به عدم آسیب به نقاط حساس خواهد شد.

قیمت رنگ مخصوص ورق گالوانیزه

عوامل بسیاری همچون نوع رنگ و حلال، میزان ماندگاری رنگ، درصد عناصر بکار رفته در رنگ همچون فلز روی، نحوه اعمال رنگ و غیره بر قیمت‌ رنگ مخصوص ورق‌های گالوانیزه اثر خواهند گذاشت. به همین علت لازم است پیش از انتخاب رنگ، این عوامل را در نظر داشت و با درنظرگیری میزان هزینه موردنظر، رنگ دلخواه را انتخاب نمود.

جمع بندی

رنگ کردن ورق گالوانیزه علاوه بر آن‌که ظاهری زیبا به سطح ورق می‌بخشد، مقاومت آن را نسبت به خوردگی و زنگ‌زدگی افزایش می‌دهد. بنابراین برای رنگ‌کاری ورق‌ها از رنگ‌های مخصوص این کار استفاده می‌شود که شامل رنگ گالواکاوت، رنگ کوره‌ای یا الکترواستاتیک و اسپری زینک گالوانیزه می‌باشند. وجود این رنگ‌ها بر سطح ورق منجر به افزایش طول عمر مفید ورق، جلوگیری از هدررفت انرژی، افزایش مقاومت نسبت به ضربه و باکتری و غیره خواهد شد.

منبع (Resource): Painting Galvanized Steel

سوالات متداول

بهترین رنگ برای ورق گالوانیزه کدام است؟

رنگ‌های مختلفی در بازار برای رنگ کردن ورق گالوانیزه وجود دارد که یکی از بهترین انواع آن رنگ گالواکاوت به حساب می‌آید.

قیمت رنگ مخصوص ورق گالوانیزه چه مقدار است؟

قیمت رنگ‌های مخصوص ورق تحت تاثیر عواملی همچون نوع رنگ، عناصر موجود در آن، میزان مقاومت تولیدی و غیره می‌باشد.