دو مقطعی که در صنایع فولادی مختلف همچون ساختمان سازی، معماری و صنعت‌های مشابه مورد استفاده گسترده قرار می‌گیرند، تسمه‌ها و ورق‌های فولادی هستند. این محصولات به علت آن‌که از لحاظ شکل ظاهری شباهت بسیاری با هم‌دیگر دارند، توسط بعضی از افراد یکسان پنداشته می‌شوند. در حالی که این دو محصول در کاربرد و در اندازه، با هم دیگر تفاوت دارند. به همین علت قصد داریم به برسی تفاوت تسمه و ورق فولادی در مطلب پیش رو بپردازیم. تا انتهای این مقاله کاربردی، با شاهین فلز سپاهان همراه شوید.

معرفی ورق فولادی

در تعریف به مقطعی که دارای طول زیاد و ضخامت پایین باشد، ورق فولادی یا به انگلیسی  Steel Sheetگفته می‌شود. ورق‌های فولادی به 2 روش نورد گرم و نورد سرد تولید می‌شود و ضخامتی در حدود 0.5 تا 6 میلی‌متر دارا است.

معرفی ورق فولادی و کاربردهای آن

برای ساخت ورق‌های آهنی، از شمش‌های فولادی استفاده می‌شود. طی فرآیند ساخت، شمش فولادی تحت نوردکاری قرار می‌گیرد و هم‌گام با کاهش ضخامت، به عرض و طول آن اضافه می‌شود.

انواع مختلفی از ورق‌های فولادی در بازار آهن آلات تحت عنوان ورق سیاه، ورق روغنی، ورق آتشخوار، ورق اسیدشویی، ورق گالوانیزه، گالوالوم، رنگی، آجدار، پانچ، آلیاژی، استیل، آلومینیوم، ضدسایش، قلع اندود، شادولاین و دریایی، تولید و عرضه می‌گردد.

از جمله کاربردهای مهم ورق‌های ذکر شده می‌توان به کاربرد در پوشش سقف سوله‌ها، صنعت کشتی سازی، صنعت بسته بندی مواد غذایی، مصارف تزئینی، تولید سقف کاذب، صنایع نظامی، داروسازی، پتروشیمی، ساخت لوازم خانگی، ساختمان سازی و غیره اشاره کرد.

معرفی تسمه فولادی

در تعریف تسمه فولادی این‌گونه می‌توان بیان کرد که به محصولاتی مستطیل شکل که به صورت باریک و بلند باشند و در میزان طول و عرض آن‌ها اختلاف زیادی وجود داشته باشد، تسمه فولادی اطلاق می‌گردد. تسمه‌ها همچون ورق‌های فولادی به 2 شکل شیت و رول در بازار عرضه می‌شوند.

تولید تسمه‌های فولادی با روش‌های مختفلی همچون فابریک، ماشین کاری، نوردی و ترانس انجام می‌گیرد. به‌طور کلی و معمول، از ایجاد برش صاف بر سطح ورق‌ها، تسمه بوجود می‌آید. انواع تسمه شامل تسمه ماشین‌کاری، فابریک، ترانسی، نوردی، استیل 304 و استیل 316 می‌شود.

معرفی تسمه فولادی و کاربردهای آن

از انواع تسمه‌های فولادی در ساخت قطعات سازه‌ای، انواع لوازم خانگی، کاربرد به عنوان عضو تحمل کننده بار، ساخت کابل برق، خودروسازی، صنعت بسته بندی، عمران و غیره استفاده فراوانی می‌شود.

تفاوت تسمه و ورق فولادی چیست؟

تا به این قسمت به معرفی ورق فولادی و تسمه، انواع و کاربرد آن‌ها در صنعت پرداختیم. تسمه و ورق فولادی در مواردی با یک دیگر مشابه هستند. به عنوان مثال روش ساخت هر دو محصول با نوردکاری می‌باشد و می‌توان آن‌ها را از جنس‌های مختلفی همچون آهن یا فلزات غیر آهنی تولید نمود. با این وجود، این 2 مقطع در مواردی نیز با یک‌دیگر متفاوت هستند. این تفاوت‌ها به شرح زیر می‌باشد:

  • از ورق‌های فولادی بیش‌تر در صنعت خودروسازی یا پتروشیمی استفاده می‌شود؛ این در حالی است که تسمه‌ها معمولا در صنایع بسته‌بندی و ساختمان سازی کاربرد دارند.
  • در کارخانه‌های تولید کننده فولاد، اندازه و ابعاد ساخت تسمه با ورق فولادی متفاوت می‌باشد.
  • در زمان‌هایی که احتیاج به مقاومت و استحکام بالا وجود داشته باشد، استفاده از تسمه جاگزین ورق فولادی خواهد شد.

جمع بندی

ورق فولادی از جمله مصالح پرکاربرد در صنایع مختلف است که به شکل طویل و مسطح و با روش نورد گرم و سرد به تولید می‌رسد. ورق‎های فولادی شامل روغنی، اسیدشویی، گالوانیزه، استیل، آلومینیوم و غیره می‌شوند و در صنایع نظامی، داروسازی، خودروسازی و غیره کاربرد دارند.

تسمه نیز به محصولاتی گفته می‌شود که در طول و عرض خود دارای اختلاف بسیاری هستند و شامل انواع تسمه ماشین کاری، فابریک، ترانسی، نوردی، استیل 304 و استیل 316 می‌شوند. از تسمه فولادی در صنعت بسته بندی، ساختمان سازی، ساخت لوازم خانگی و غیره استفاده می‌شود. تفاوت تسمه و ورق فولادی در اندازه و ابعاد، کاربرد و تفاوت در میزان مقاومت می‌باشد.

کارخانه شاهین فلز سپاهان عرضه کننده انواع تسمه‌های فولادی و ارائه دهنده خدمات برشکاری و نواربری ورق به صورت ابعادی می‌باشد و این خدمات را با بالاترین کیفیت و قیمت به مشتریان گرامی عرضه می‌دارد.

منبع (Resource): What’s the difference between a strapping sheet or a steel package

سوالات متداول

کاربرد تسمه‌های فلزی چیست؟

از تسمه فولادی در صنایع بسته‌بندی، ساخت و ساز، خودروسازی و غیره استفاده می‌شود.

تفاوت تسمه و ورق فولادی در چیست؟

تفاوت تسمه و ورق فولادی در نوع کاربرد، سایز و ابعاد و میزان مقاومت می‌باشد.

کاربردهای ورق فولادی چیست؟

از انواع ورق فولادی در صنعت خودروسازی، نظامی، داروسازی، ساخت لوازم تزئینی و غیره به طور گسترده استفاده می‌شود.