احتمالا برای همه ما پیش آمده است که هنگامی که به شهرهای شمالی سفر کرده‌ایم، مناطق مسکونی و خانه‌های افراد مختلف، توجه ما را به خود جلب نمایند. تفاوت این خانه‌ها نیز با خانه‌های دیگر مناطق ایران، در نوع سقف آن‌ها می‌باشد.

سقف خانه‌ها در شمال کشور علاوه بر آن‌که لازم است با هدف هدایت آب برف و باران به صورت شیب‌دار ساخته شود، در بسیاری از موارد نیز به صورت رنگی تولید می‌گردد. برای ساخت سقف‌های رنگی، از ورق‌های فولادی رنگی استفاده می‌کنند.

انواع مختلفی از ورق‌های رنگی در بازار آهن آلات تولید و عرضه می‌گردد که یکی از آن‎ها ورق سینوسی رنگی می‌باشد. ورق سینوسی رنگی علاوه بر آن‌که ظاهر زیبایی دارد، به علت رنگ‌کاری به خوردگی نیز مقاوم شده است. در این مقاله قصد داریم مطالبی مفید در ارتباط با این روق فولادی ارائه نماییم.

ورق سینوسی رنگی چیست؟

ورق سینوسی رنگی یا ورق کرکره سینوسی که به انگلیسی Colored Sinusoidal Sheet نامیده می‌شود، یکی از انواع پرکاربرد ورق گالوانیزه شادولاین به حساب می‎آید و به علت برخورداری از ظاهر زیبا دارای محبوبیت بسیاری می‌باشد.

اگر به نمودار موج‌های سینوسی نگاهی بیندازید، متوجه پترن یا الگوی منظمی در آن خواهید شد. الگوی ورق کرکره سینوسی نیز مشابه با نمودارهای سینوسی می‌باشد؛ به همین علت با این نام شناخته می‌شود. موج‌های به‌وجود آمده بر سطح این ورق به علت وجود نیم‌ دایره‌های برآمده می‌باشد.

انواع ورق فولادی + روش تولید و کاربرد آنها

ورق‌های کرکره سینوسی در انواع و رنگ‌های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شود و ابعاد آن به‌طور معمول 20 سانتی‌متر در 12 متر است. لازم به ذکر است که رنگ‌کاری ورق‌ها علاوه بر آن‌که شکل ظاهر ورق را بهبود می‌دهد، مقاومت آن را نیز در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی افزایش می‌دهد.

انواع ورق های سینوسی رنگی

ورق‌های کرکره سینوسی در رنگ‌بندی و انواع مختلفی ساخته می‌شوند که پرکاربردترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

انواع ورق رنگی سینوسی
  • آبی آسمانی کد رال رنگ 5012
  • آبی نیسانی کد رال رنگ 5015
  • قهوه‌ای کد رال رنگ 8004
  • قهوه‌ای سوخته کد رال رنگ 8017
  • قرمز گوجه‌ای کد رال رنگ 3000
  • قرمز جگری کد رال رنگ 3020
  • نارنجی کد رال رنگ 2003

نحوه ساخت ورق سینوسی رنگی

برای ساخت ورق سینوسی رنگی در ابتدا لازم است که ورق موردنظر در اندازه‌های مشخص برشکاری و تهیه گردد. پس از به کمک یکی از روش‌های گالوانیزاسیون، ورق را گالوانیزه می‌نمایند. در گالوانیزاسیون از فلز روی برای پوشش‌دهی ورق استفاده می‌شود.

پس از اتمام مرحله گالوانیزاسیون، رنگ‌کاری ورق به کمک رنگ‌های مخصوص انجام می‌شود. رنگ‌کاری ورق علاوه بر افزایش زیبایی، سبب آن می‌شود که ورق‌های کرکره سینوسی در برابر عوامل خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم شوند.

روش ساخت ورق سینوسی رنگی

در نهایت و در مرحله آخر نوبت به شکل‌دهی ورق می‌رسد. در این مرحله ورق گالوانیزه شده و رنگ خورده را به کمک دستگاه‌های مخصوص فرمینگ، شکل‌دهی می‌کنند و در اندازه و تعداد مشخص بسته‌بندی می‌نمایند. ورق سینوسی رنگی نهایتا برای مصارف مختلف روانه بازار می‌شود.

ورق کرکره سینوسی چه کاربردی دارد؟

اصلی‌ترین کاربردی که برای این ورق می‌توان نام برد، بکارگیری در سقف شیروانی و شیب‌دار و ساخت انواع سوله است که به مقاومت بالای آن در برابر زنگ‌زدگی و نفوذناپذیری نسبت به رطوبت بازمی‌گردد. استفاده از ورق‌های رنگی سینوسی به طراحان و معماران خانه آزادی عمل بسیاری می‌دهد.

از سقف‌های ساخته شده با ورق سینوسی رنگی در نمایشگاه‌ها، ویلاهای شمال کشور، کارخانه‌ها و غیره استفاده می‌کنند. به غیر از موارد ذکر شده از ورق کرکره سینوسی در در ساخت کرکره مغازه‌ها و فنس‌کشی مکان‌های مختلف استفاده می‌کنند. لازم به ذکر است که کاربرد گسترده این ورق به علت مقاومت بالا، وزن مناسب و انعطاف پذیری آن است.

کاربرد ورق کرکره ای رنگی

مشخصات ورق کرکره ای رنگی

ورق رنگی کرکره‌ای در ابعاد گوناگونی ساخته می‌شود. طول ورق سینوسی معمولا مابین 2 تا 6 متر بوده و عرضی در حدود 100 یا 125 سانتی‌متری دارد. افزون بر آن، ضخامت‌های مختلفی از این ورق‌ها در بازار آهن آلات وجود دارد. ضخامت ورق‌های کرکره‌ای معمولا بین 0.3 تا 1 میلی‌متر می‌باشد، اما اکثر ورق‌ها با ضخامت 0.5 میلی‌متر تولید می‌گردند. لازم به ذکر است که وزن ورق سینوسی متناسب با طول، عرض و ضخامت آن‌ها متفاوت خواهد بود.

استفاده از ورق سینوسی رنگی با چه مزایایی همراه است؟

از ورق‌های سینوسی به علت قدرت بالای باربری و سازگاری با زیرساخت‌های مختلف سقف، به عنوان پروفیل سقف استفاده می‌شود. علاوه بر آن به علت شکل ظاهر مناسب در نمای ساختمان نیز کاربری دارند. به‌طور معمول عرض پوشش داده شده توسط پروفیل‌های سینوسی در حدود 100 سانتی متر یا 1 متر و ارتفاع دنده نیز 35 میلی‌متر است. همچنین معمولا شخص سفارش دهنده ضخامت و رنگ ورق را تعیین می‌نماید.

از آن‌جایی که مواد سازنده این ورق نسبتا ارزان می‌باشد، در بسیاری از مواقع به جای ورق‌های سفالی و بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بکارگیری سقف‌های ساخته شده با ورق کرکره‌ای و به‌طور کلی استفاده از ورق‌های سینوسی رنگی با مزایای زیر همراه می‌باشد:

  •  ماندگاری بالا

ورق کرکره‌ای رنگی به علت متریال اولیه ساخت، در برابر برف، باد، باران، زلزله، آتش و غیره مقاوم هستند و به‌طور کلی استحکام ساختمان را افزایش می‌دهند.

  • انعطاف ‌پذیری در طراحی

ورق‌های سینوسی رنگی برخلاف بسیاری از قطعاتی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، الزام به ساخت در ابعاد و اندازه مشخص ندارند. به آن معنا که به تناسب نیاز مشتری و نوع کاربرد، در سایزهای مختلف و متنوعی ساخته می‌شوند.

  • صرفه اقتصادی

یکی از مزایای مهم ورق سینوسی رنگی، مقرون به صرفه بودن آن است. قیمت مناسب این ورق باعث آن شده است که بکارگیری این نوع ورق نسبت به روش‌‌های سنتی هزینه پایین‌تری داشته باشد. علت آن نیز قیمت مناسب ورق رنگی می‌باشد که به کمک آن، ورق رنگی سینوسی تولید می‌گردد.

مزایای استفاده از ورق کرکره رنگی
  • افزایش بهره‌وری انرژی

سقف‌های سینوسی رنگی نسبت به سقف‌های سفالی عایق بسیار بهتری هستند. این امر سبب آن‌ می‌شود هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی به میزان بسیار زیادی کاسته می‌شود. ساختمان‌های ساخته شده با سقف کرکره‌ای، امکان عایق کاری با اسپری حاوی مواد عایق را دارا هستند که علاوه بر پر کردن فضاهای خالی یا نشتی‌ها، نیاز به لوازم گرمایشی یا سرمایشی به کم‌ترین میزان خود می‌رسد.

  •  مونتاژ آسان و سریع

یکی دیگر از مزایایی که سبب گستردگی کاربرد ورق سینوسی می‌شود، نصب آسان آن است و اجرای آن به سرعت انجام می‌شود.

  •  نیاز به تعمیر و نگهداری کم

یکی از مزایایی که ورق سینوسی رنگی نسبت به نوع فلزی دارد، مقاومت بالای آن در برابر نفوذ کپک و موریانه می‌باشد. این امر منجر به آن می‌شود که ورق احتیاج به تعمیر زیاد نداشته باشد، پوسیده نشود، تاب برندارد و یا دچار شکستگی نشود.

  • کاهش هزینه‌های مواد و ساخت

یکی از مزایای مهم ساختمان‌سازی با ورق‌های سینوسی، هزینه آن می‌باشد. مدت زمان مورد نیاز برای چیدمان نقشه‌ و مونتاژ طرح ساختمان، پارامتری تعیین‌کننده در برآورده هزینه‌ها به حساب می‌آید.

جمع بندی

ورق سینوسی رنگی یا ورق کرکره‌ای رنگی یکی از انواع ورق‌های گالوانیزه شادولاین است که بر سطح آن موج‌هایی به شکل سینوسی وجود دارد و به علت آبکاری با فلز روی و رنگ‌کاری، نسبت به خوردگی و زنگ‌زدگی مقاوم است. این ورق در سقف انواع خانه مورد استفاده قرار می‌گیرد و طول عمر بالایی دارد.

منبع(Resource): Sinusoidal Metal Sheet SINOVAL

سوالات متداول

انواع ورق سینوسی کدام است؟

انواع ورق کرکره‌ای شامل ورق سینوسی آبی آسمانی، آبی نیسانی، قهوه‌ای، قهوه‌ای سوخته، نارنجی، قرمز جگری و قرمز گوجه‌ای می‌شود.

قیمت ورق سینوسی گالوانیزه چگونه محاسبه می‌شود؟

این ورق به علت مواد تشکیل دهنده که ورق رنگی است، از صرفه اقتصادی بسیاری برخوردار می‌باشد.