یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌‎ها و مشکلاتی که بسیاری از صنایع مرتبط با فولاد و آهن آلات با آن درگیر هستند، زنگ‌زدگی و خوردگی قطعات فولادی است. به همین علت فعالین این صنایع همواره برآنند که از لوازم و مصالحی استفاده کنند که در برابر خوردگی مقاومت مناسبی داشته باشد.

ورق‌های فولادی که از جمله مصالح کاربردی در صنعت به حساب می‌آیند، در انواع مختلفی به بازار آهن آلات عرضه می‌گردند. دو نمونه از ورق‌های فولادی که تحت عنوان ورق روغنی و گالوانیزه شناخته می‌شوند، نسبت به زنگ‌زدگی مقاومت مناسبی دارند. در مطلب پیش رو قصد داریم به بررسی تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه بپردازیم. با ما تا انتهای این مطلب کاربردی همراه باشید.

تعریف ورق روغنی

ورق روغنی یا ورق سرد که در زبان انگلیسی Cold Rolled Steel Sheet نامیده می‌شود طی فرآیند نورد سرد به تولید می‌رسد و سطح آن نسبتا براق و صیقلی می‌باشد. این ورق به علت آن‌که ظاهر مناسبی دارد، در صنایع متنوعی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همان‌طور که از نام آن برمی‌آید، این ورق روغن‌کاری می‌شود و این امر به کمک روانساز انجام می‌گیرد. روغن‌کاری ورق سبب کاهش ساییدگی غلتک، کاهش نیروی نورد، کاهش اصطکاک ورق و غلتک و پیشگیری از وقوع خوردگی می‌گردد.

ورق روغنی چیست + انواع، کاربرد و ویژگی های آن

انواع ورق روغنی کدام است؟

پس از آن‌که ورق در دمایی میان دمای اتاق و 200 درجه سانتی گراد از میان غلتک عبور داده شد و نوردکاری گردید و ضخامت آن کاهش پیدا کرد، آماده مصرف خواهد شد. لازم به ذکر است که نوردکاری مقاومت ورق را  افزایش می‌دهد. انواع ورق‌های روغنی شامل موارد زیر می‌شود:

  • ورق معمولی
  • ورق نیمه کشش
  • ورق فوق کشش
  • ورق فوق فوق کشش
معرفی ورق روغنی

ورق روغنی چه کاربردی دارد؟

ورق سرد با برخورداری از مقاومت بالا، برخورداری از ظاهر مناسب و تحمل زیاد فشارهای فیزیکی، در صنایع مختلفی همچون خودروسازی، ساخت انواع پروفیل‌های باز و بسته، تولید لوازم خانگی، ساخت میز، صندلی، مبلمان و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معرفی ورق گالوانیزاسیون

ورق گالوانیزه یکی از انواع ورق‌های فولادی است و به انگلیسی Galvanized Steel Sheet نامیده می‌شود. برای تولید این ورق لازم است لایه‌ای از فلز روی بر سطح ورق پوشانده شود. این امر سبب آن می‌شود که مقاومت ورق نسبت به خوردگی و زنگ‌زدگی افزایش پیدا کند. ورق‌های گالوانیزه در انواع بی‌گل، دارای گل ریز و دارای گل درشت عرضه می‌گردند.

ورق گالوانیزه چگونه تولید می‌گردد؟

تولید ورق گالوانیزه با روش‌های زیر قابل انجام خواهد بود:

ورق گالوانیزه چیست + انواع، مزایا و روش تولید
  1. الکتروگالوانیزه- در روش الکتروگالوانیزه از جریان الکتریکی و محلول الکترولیتی روی استفاده می‌شود. از ویژگی‌های ورق با این روش می‌توان به ضخامت پایین آن اشاره کرد. به همین دلیل ورق تولیدی با این روش در موارد حساس همچون خودروسازی کاربرد دارد.
  2. گالوانیزه گرم- در این روش حمامی از روی مذاب تهیه شده و ورق‌های فولادی را در این حمام قرار می‌دهند تا ورق‌ها آغشته به روی گردند. این روش با نام گالوانیزاسیون کلاسیک نیز شناخته می‌شود و مقرون به صرفه می‌باشد. همچنین با توجه به آن‌که مقاطع به طور کامل در فلز روی شناور می‌شود، مقاطع فولادی مختلف قابلیت گالوانیزه شدن دارند و فلز روی، تمام نقاط آن‌ها را پوشش می‌دهد. میزان مقاومت این روش قابل توجه است.
  3. پیش گالوانیزاسیون- در این روش ابتدا سطح فلز از آلودگی‌ها زدوده می‌شود و سپس مقطع را در حمامی از روی به صورت رفت و برگشتی غوطه‌ور می‌نمایند. ورق گالوانیزه با این روش در مقایسه با روش قبل، دارای سطح صاف و یکپارچگی زیادی است.
  4. گالوانیلینگ- در این روش ورق گالوانیزه به کمک فرآیند گالوانیزاسیون گرم و گداختگی تهیه می‌شود. گالوانیلینگ به این صورت است که در ابتدا ورق فولادی را با عنصر روی پوشش می‌دهند و در مرحله بعدی مقطع فولادی در کوره‌ها در معرض حرارت قرار داده می‌شوند. این شیوه مقداری زمان‌بر است و ورق تولیدی یک ورق آلیاژی از روی و آهن به حساب می‌آید.
معرفی ورق گالوانیزه

موارد استفاده ورق گالوانیزه چیست؟

ورق‌های گالوانیزه به علت برخورداری از مزایایی همچون خاصیت جوشکاری، مقاومت در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی، هزینه پایین تعمیر، ظاهر مناسب و درخشان، انعطاف‌پذیری بالا، خاصیت رنگ‌پذیری و غیره در صنایع زیر به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد:

  • ساختمان سازی
  • سوله سازی
  • بکارگیری در ساخت مخازن و تانکر
  • راه سازی و جاده سازی
  • تولید انواع پروفیل‌های فولادی

تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه در چیست؟

تا به این بخش از مقاله به بررسی 2 ورق کاربردی روغنی و گالوانیزه پرداختیم. همان‌طور که اشاره شد در ورق روغنی، با روغن‌ کاری و در ورق گالوانیزه با فرآیند گالوانیزاسیون مقاومت ورق را نسبت به خوردگی افزایش می‌دهند. با این حال میان این دو ورق تفاوت‌هایی وجود دارد که در ادامه مطلب قصد داریم این موارد را به‌طور کامل شرح دهیم:

  • نحوه ساخت ورق

همان‌طور که در این مطلب بررسی کردیم برای تولید ورق روغنی از روانساز و روغن‌کاری ورق فولادی استفاده می‌شود. این در حالی است که برای ساخت ورق‌های گالوانیزه از انواع روش‌های گالوانیزاسیون استفاده می‌کنند که پیش‌تر این موارد را معرفی نمودیم. می‌توان این‌گونه بیان کرد که اصلی‌ترین تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه، شیوه ساخت آن‌ها می‌باشد.

  • قیمت ورق

به طور کلی، تولید ورق گالوانیزه نسبت به ورق نورد سرد طولانی‌تر و دارای مراحل بیش‌تری است. متفاوت بودن فرآیند تولید و استفاده از یک پوشش اضافه در تولید ورق گالوانیزه، سبب شده است تا قیمت ورق گالوانیزه از قیمت ورق روغنی بالاتر باشد.

ورق گالوانیزه یکی از بهترین گزینه‌ها در مناطق مرطوب و شمالی و جایگزین خوبی برای ورق استیل است؛ چراکه قیمت ورق استیل از ورق گالوانیزه بیش‌تر است.

تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه در چیست؟
  • دوام و طول عمر ورق

ورق‌های گالوانیزه با توجه به محل استفاده و میزان برخورد با مواد خورنده، 20 تا 30 سال عمر می‌کنند. لازم به ذکر است که در آزمایش‌های شرکت‌های تولیدکننده، ثابت شده که این ورق‌ها با یک کارکرد معمولی، حدود 70 سال باقی خواهند ماند. این در حالی است که ورق‌های روغنی، حداکثر تا 15 سال عمر مفید خواهند داشت. نهایتا می‌توان گفت که ورق گالوانیزه از نظر طول عمر، نسبت به ورقروغنی طول عمر بیش‌تری دارد.

  • ابعاد ورق

دیگر تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه ، ابعاد این دو ورق است. ورق روغنی و گالوانیزه از لحاظ ضخامت، تفاوت زیادی با یک‌دیگر دارند. ضخامت ورق گالوانیزه در بازه‌ 0.6 تا 6 میلی‌متر می‌باشد، در حالی ‌که ضخامت ورق روغنی از 0.3 تا 3 میلی‌متر می‌باشد. به‌طور کلی ورق‌های روغنی، ظاهر بهتری نسبت به ورق‌های گالوانیزه دارند.

جمع بندی

ورق گالوانیزه و روغنی از انواع ورق‌های فولادی پرکاربرد در صنایع مختلفی همچون ساختمان سازی، خودروسازی، ساخت لوازم خانگی و غیره هستند و دارای ویژگی مشترک مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی می‌باشند. تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه در مواردی همچون نحوه ساخت، ابعاد ورق، طول عمر و قیمت ساخت با هم‌دیگر تفاوت دارند.

منبع(Resource): Differences and Benefits of Oil-Tempered Springs vs. Galvanized Springs vs. Coated Springs

سوالات متداول

تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه در چیست؟

این دو ورق در مواردی همچون نحوه ساخت، طول عمر، قیمت ساخت و غیره تفاوت دارند.

آیا قیمت ورق گالوانیزه و روغنی با یک‌دیگر متفاوت است؟

ورق گالوانیزه به علت مراحل و روش ساخت، قیمت بالاتری دارد.