همانطور که می دانید امروزه انواع ورق فولادی کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارند. به صورت کلی ورق های فولادی را با دو روش نورد گرم و نورد سرد تولید می کنند. در مقاله گذشته توضیحات کاملی درباره نورد گرم یا ورق سیاه بیان کردیم.

آیا می دانید ورق روغنی چیست؟ در واقع ورق روغنی یا ورق سرد یکی دیگر از ورق هایی است که کاربرد گسترده ای در صنعت ماشین سازی، لوازم خانگی و غیره دارد. بنابراین، اطلاع از قیمت ورق روغنی برای افرادی که با این صنایع سروکار دارند از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در مقاله پیش رو قصد داریم به توضیحات مفصلی درباره نورد سرد یا ورق روغنی بپردازیم. با ما همراه باشید.

ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی (Cold Rolled Steel Sheet) با فرایند نورد سرد تولید می شود و دارای ظاهری صیقلی، براق و درخشان است به همین دلیل با نام ورق روغنی یا ورق سرد نیز معروف می باشد.

از ورق روغنی در صنایع مختلف، بخصوص در فعالیت هایی که به زیبایی ظاهری اهمیت می دهند استفاده می شود.

روش تولید ورق روغنی

روش تولید ورق روغنی

ورق روغنی با استفاده از فرایند نورد سرد تولید می شود. به این صورت که ورق در دمایی بین دمای اتاق و دمای 200 درجه قرار داده می شود. (این دما در گروه دماهای پایین قرار دارد)

در مرحله بعد ورق از میان غلتک ها عبور داده می شود و با استفاده از فشار بسیار زیاد غلتک ها، ضخامت ورق کم و به میزان مورد نظر می رسد. علاوه بر این بخاطر فشار غلتک ها در نورد سرد به میزان مقاومت ورق نیز افزوده می شود.

هدف از روغن کاری در نورد سرد

در فرایند تولید ورق روغنی با استفاده از روانساز سطح ورق را روغنکاری می کنند.
روغن کاری مزایای زیادی دارد که برای نمونه می توان به کاهش ساییدگی غلتک ها، کاهش نیروی نورد، کاش اصطکاک میان ورق و غلتک و جلوگیری از زنگ زدگی آن اشاره کرد.

انواع ورق روغنی با توجه به آلیاژ مصرفی

ورق های روغنی با توجه به آلیاژ مورد استفاده و عملیات حرارتی آن به چهار دسته تقسیم می شوند:

  • ورق معمولی (st12)
  • ورق نیمه کشش (st13)
  • ورق فوق کشش (st14)
  • ورق روغنی فوق فوق کشش (St16)

ویژگی ها و خصوصیات فنی ورق سرد

ورق سرد قابلیت های زیادی دارد به عنوان مثال از مقاومت و استحکام بسیار بالایی برخوردار است و فشارهای فیزیکی را به خوبی تحمل می کند.

ویژگی های ورق روغنی

همچنین می توان به استقامت، کیفیت بالا و ظاهر زیبای ورق سرد اشاره کرد. علاوه بر این فرایند تولید ورق روغنی به سرعت انجام می شود و کاربرد زیادی در صنایع مختلف دارد.

با 4 تفاوت ورق روغنی و گالوانیزه آشنا شوید

استاندارد ورق روغنی

ورق روغنی با استانداردهایی مانند ST14 و ST12 ساخته می شود که جزئی از استاندارد DIN آلمان هستند. به طور معمول استانداردها از یک عدد و یک علامت تشکیل می شوند. مانند استاندارد ST12 که دو حرف اول آن از لغت Stahl در زبان آلمانی گرفته شده و به معنی فولاد است.

ضخامت ورق سرد

ضخامت تولیدی ورق روغنی از 0.3 تا 3 mm و عرض آن در ابعاد 100 الی 125 mm می باشد.

انواع ورق روغنی طبق اندازه

ورق ها بر اساس اندازه و سایز عبارتند از:

  • 1.1830 میلی متر
  • 2.2440 میلی متر
  • 3.3050 میلی متر

کاربرد ورق سرد

همانطور که قبلا بیان کردیم ورق روغنی از زیبایی خاصی برخوردار است و به همین دلیل در صنایع روکار و در فرایندهایی که زیبایی ظاهری اهمیت دارد استفاده می شود. برای نمونه می توان از تولید لوازم خانگی، ماشین سازی، ساخت سقف های مختلف مانند سوله ها، پارکینگ و مصالح ساختمانی نام برد.

در ادامه توضیح بیشتری از کاربرد ورق سرد در تعدادی از صنایع بیان می شود.

کاربرد ورق روغنی

ماشین سازی

از موارد مصرف این ورق استفاده در صنعت ماشین سازی است. برای مثال برای ساخت فیلترهای خودرو و تولید گل گیرهای ماشین از ورق ST13 یا ورق نیمه کشش مصرف می شود.

لوازم خانگی

در تولید انواع لوازم خانگی و برقی مانند گاز، یخچال، فر و سایر قسمت های آشپزخانه مانند کابینت ها، یراق آلات و انواع کمدها از ورق روغنی استفاده می کنند.

تولید محصولات فولادی

برای تهیه انواع مقاطع فولادی مانند پروفیل های ساختمانی و پروفیل درب و پنجره ورق روغنی بکار برده می شود.

مبلمان فلزی

در تولید انواع مبلمان اداری از پروفیل مبلی مصرف می شود که این پروفیل را غالبا از ورق روغنی می سازند. علاوه بر این در تولید تجهیزات ادارات نیز از این ورق استفاده می گردد.

انواع ورق فولادی + روش تولید و کاربرد آنها

کارخانجات تولید انواع ورق روغنی

قیمت ورق های روغنی با توجه به ویژگی هایی مانند ضخامت، وزن، کیفیت ورق و کارخانه تولید کننده متفاوت است. در ایران کارخانجات مختلفی به تولید انواع ورق فولادی می پردازند که ورق کارخانه فولاد مبارکه اصفهان در میان سایر کارخانجات بهترین کیفیت را دارد.

کارخانجات تولیدکننده ورق روغنی

سایر کارخانجات عبارتند از: هفت الماس، فولاد درخشان، جهان فولاد غرب.

علاوه بر تولیدات داخلی بخشی از نیاز بازار نیز از طریق واردات تامین می شود که با نام های ورق روغنی کره، چینی، قزاق و هندی وارد بازار می شوند.

فرمول محاسبه وزن ورق های روغنی

در مورد وزن ورق های روغنی می توان به این نکته اشاره کرد که به طور تقریبی وزن آن ها با وزن آهن به یک اندازه است و به خاطر کیفیت بالا و قیمت مناسب کاربرد زیادی دارد. فرمول محاسبه وزن ورق روغنی به شرح زیر می‌باشد:

طول به متر * عرض به متر * ضخامت به میلیمتر ضربدر 7/85 = وزن به کیلو گرم

جدول وزنی ورق های سرد

ضخامت (mm)طول (m)عرض (mm)وزن (kg)
0.5218
0.52.51.2513
0.62110
0.72111
0.82113
0.92114
12116
1.252120
1.252.51.2531
1.52124
1.52.51.2538

جمع بندی

در این مطلب به معرفی و بیان ویژگی ها و خصوصیات ورق روغنی، کاربرد و روش تولید آن پرداختیم. همانطور که بیان شد ورق روغنی با فرایند نورد سرد تولید می شود و دارای ظاهری صیقلی، براق و درخشان است به همین دلیل با نام ورق سرد نیز شناخته می شود. ورق سرد با توجه به ویژگی های منحصر به فرد خود مانند مقاومت و استحکام بسیار بالا و زیبایی ظاهری در صنایع مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد.

منبع (Resource): Cold-Rolled Steel

سوالات متداول

ورق روغنی چیست؟

ورق روغنی با فرایند نورد سرد تولید می شود این ورق دارای طرح ظاهری صیقلی، براق و درخشان است.

انواع ورق روغنی با توجه به آلیاژ مصرفی

انواع ورق روغنی شامل: ورق معمولی (st12)، ورق نیمه کشش (st13)، ورق فوق کشش (st14) و … است .

مهمترین کارخانجات تولیدکننده ورق روغنی

کارخانجات تولید کننده ورق روغنی فولاد مبارکه اصفهان، هفت الماس، ورق روغنی فولاد درخشان و ورق روغنی فولاد غرب.