محبوبیت ورق رنگی تنها به دلیل ظاهر زیبای آن نیست، این ورق ها در مقایسه با ورق های بدون رنگ مزایای زیادی دارند. اصلی ترین مزیت ورق های رنگی خاصیت شیمیایی و مکانیکی آن ها می باشد.

در واقع لایه رنگی ورق ها علاوه بر زیبایی ظاهری، به خاطر وجود لایه محافظ از جنس روی، از ورق فولادی در برابر عوامل خورنده و زنگ زدگی محافظت می کند. به تعبیری دیگر انواع ورق های رنگی به دلیل پوشش خاص آن در مواجهه با شرایط محیطی نامناسب، آب و هوای مرطوب و عوامل خورنده مقاومت بالایی داشته و بیشتر در مناطق شمالی و برای پوشش دهی سقف ها مورد استفاده قرار می گیرند.

قیمت ورق رنگی به دلیل ویژگی های خاص آن مانند رنگی بودن، طرح های مختلف و خاصیت ضدخوردگی بالاتر از سایر ورق های فولادی می باشد.

قصد داریم در ادامه مقاله به توضیحات بیشتری درباره انواع ورق های رنگی، روش تولید، مزایا و کاربرد آن ها بپردازیم. با ما همراه باشید.

ورق رنگی چیست؟

ورق رنگی از جنس ورق گالوانیزه بوده و با استفاده از رنگ های مخصوص در مرحله ای به نام الکترواستاتیک تولید می شود. ورق رنگی یا ورق گالوانیزه رنگی در طرح، رنگ و ضخامت های متنوعی وجود دارد. ورق های تولید شده به دلیل خاصیت ضد زنگ و ضد خوردگی و همچنین طرح های ظاهری زیبا و جذاب در صنایع متنوعی به کار می روند.

روش تولید ورق رنگی

برای تولید ورق رنگی از ورق های گالوانیزه استفاده می کنند به این صورت که رول کلاف گالوانیزه را به بخش آماده سازی می فرستند. در این مرحله به منظور رفع آلودگی ها و چربی های ورق، سطح آن را پولیش می کنند.

روش تولید ورق رنگی

بعد از تمیز شدن ورق، برای برطرف کردن ناهمواری ها و ایجاد سطحی صاف با استفاده از غلتک های مخصوص ورق صاف و یکدست می شود.

در گام بعد با استفاده از آب، ورق را شسته و با کمک هوای گرم سطح آن را خشک می کنند. در مرحله بعد برای چسبیدن رنگ به ورق، مواد شیمیایی مخصوص را بر سطح ورق اسپری کرده و سپس رنگ پایه بر روی ورق زده می شود.

پس از خشک شدن رنگ پایه با استفاده از رنگ های پلیمری که خاصیت ضد خوردگی و ضد زنگ زدگی دارند و در رنگ های متنوعی می باشند رنگ آمیزی نهایی اعمال می گردد.

انواع ورق رنگی

همانطور که قبلا ذکر شد ورق های رنگی انواع گوناگونی دارند و عبارتند از:

  • ورق رنگی شادولاین
  • ورق‌ رنگی ذوزنقه
  • ورق‌ رنگی سفال
  • ورق رنگی سینوسی
  • ورق‌ رنگی کرکره ‌ای (ورق شیروانی)
  • ورق گالوانیزه رنگی طرح ژنوا

در ادامه به توضیحات بیشتری در این خصوص می پردازیم.

ورق رنگی شادولاین

از جمله پر طرفدارترین انواع ورق ها، ورق رنگی طرح شادولاین است که به دلیل کیفیت بالا، وزن کم، قیمت مناسب و زیبایی ظاهری آن به عنوان یکی از پر فروش ترین انواع ورق فولادی شناخته می شود. از موارد مصرف این ورق می توان به پوشش انواع سقف ها و ساندویچ پنل ها اشاره کرد.

ورق رنگی شادولاین

ورق رنگی ذوزنقه

این ورق که طرح ظاهری آن شبیه به ذوزنقه است غالبا در ساخت و ساز و برای پوشش سوله ها و سقف های شیروانی مصرف می شود. از ویژگی های این ورق می توان به استحکام بالا، وزن سبک، قیمت مناسب و سادگی نصب اشاره کرد.

ورق رنگی ذوزنقه

ورق رنگی سفال

ورق رنگی سفال شامل چند مدل مختلف می باشد که عبارتند از:

انواع ورق رنگی سفال

  • طرح ایتالیا (پالرمو)
  • طرح سوئد
  • طرح چین
  • طرح ژاپن
  • طرح فرانسه
  • طرح بهمن
  • طرح تیارا (تایوان)
ورق رنگی سفال

ورق رنگی سفال پالرمو

از ویژگی های این ورق استحکام بالا در مقابل ضربات و سادگی و سرعت نصب آن می باشد. ضخامت ورق سفال پالرمو 20 تا 25 است و مقاومت بالایی دارد. گفته می شود در کشور ایتالیا شهری به نام پالرمو وجود دارد که در آن سقف همه ساختمان ها با استفاده از این ورق پوشانده شده و دلیل نامگذاری این ورق نیز از نام همین شهر گرفته شده است.

ورق رنگی سفال پالرمو

ورق‌ رنگی کرکره ‌ای

این ورق که به عنوان یکی از قدیمی ترین ورق های فولادی شناخته می شود نیز بیشتر در مصارف ساختمان سازی مانند سقف های شیروانی بخصوص در مناطق شمالی مورد استفاده قرار می گیرد.

ورق کرکره ای

ورق رنگی سینوسی

شکل ظاهری این ورق مانند ورق ذوزنقه بوده و برای تمایز آن ها دقت زیادی لازم است. کاربرد آن بیشتر در ساختمان سازی می باشد و استحکام زیادی در برابر زنگ زدگی دارد.

ورق رنگی سینوسی

ورق گالوانیزه رنگی طرح ژنوا

این ورق سفالی غالبا در ساخت و ساز و برای پوشش دهی ویلاها و سقف آلاچیق ها و سایبان هایی که از نظر ظاهر اهمیت دارند کاربرد دارد. از خصوصیات این ورق می توان به مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی، استحکام بالا در مقابل ضربه و نصب ساده اشاره کرد.

انواع ورق فولادی + روش تولید و کاربرد آنها

کاربرد ورق رنگی

با توجه به اینکه ورق های رنگی گالوانیزه در رنگ ها و انواع متنوعی ساخته می شوند موارد مصرف زیادی داشته و هر کدام با توجه به ویژگی های خود در صنایع گوناگونی کاربرد دارند.

کاربرد ورق رنگی

برای نمونه می توان به چند مورد زیر اشاره کرد:

  • تولید انواع مخازن و کانتینر
  • مصرف در انواع صنایع
  • کاربرد در صنعت ماشین سازی
  • کاربرد در تولید انواع لوازم برقی خانگی مانند یخچال، گاز، فر و ماشین لباسشویی
  • استفاده در صنعت ساخت و ساز و برای پوشش دهی انواع سقف و بدنه سوله، انبار، آلاچیق و پارکینگ

مزایای ورق رنگی

ورق های رنگی به دلیل ویژگی های مناسب خود مانند مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی و تنوع در طرح و رنگ کاربرد زیادی دارند. برخی از بهترین مزایای انواع ورق های رنگی عبارتند از:

  • عمر طولانی
  • تولید در 15 رنگ مختلف
  • سادگی و سرعت در نصب
  • طرح ظاهری متنوع و جذاب
  • استحکام بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی
  • رنگ ثابت در طول زمان و در آب و هوای مرطوب
  • وزن سبک و در عین حال مقاومت و استحکام بالا

ورق های رنگی در انواع رول، ورق فابریک، شیت و برش خورده در بازار موجود می باشند. این ورق ها در رنگ های مختلفی تولید می شوند برای نمونه می توان به رنگ های قرمز، آبی، سبز، نارنجی، پرتقالی، صورتی، کرمی، سفید یخچالی، جگری، قهوه ای سوخته، بنفش، سفید و … اشاره کرد.

مزایای ورق رنگی

کارخانجات تولیدی ورق رنگی در ایران

در کشور ما تعدادی از کارخانجات مقاطع فولادی به تولید ورق رنگی می پردازند که مهمترین و بزرگترین این کارخانجات، کارخانه فولاد مبارکه اصفهان می باشد که سهم قابل توجهی از نیاز کشور را تامین می کند.

سایر کارخانجات تولیدی ورق رنگی عبارتند از:

  1. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان
  2. کارخانه هفت الماس قزوین
  3. گروه صنعتی فولاد بهمن قائمشهر
  4. شرکت کارخانجات نورد و لوله سمنان

قیمت ورق رنگی چگونه محاسبه می‌شود؟

قیمت تمام شده ورق رنگی مستقیما تحت تاثیر قیمت مواد اولیه، هزینه حمل و نقل، واسطه در خرید، برند تولیدکننده، نوسانات ارزی و غیره می‌باشد.

جمع بندی

در این مطلب توضیحات کاملی درباره انواع ورق های رنگی، روش تولید، مزایا و کاربرد آن ها بیان شد. همانطور که بیان کردیم ورق های رنگی همان ورق های گالوانیزه ای هستند که در فرایندی لایه ای از رنگ های مخصوص با تنوع رنگی بالا بر روی آن ها اعمال می شود. ورق های رنگی انواع مختلفی دارند که با توجه به ویژگی هایشان در صنایع گوناگونی بکار می روند.

سوالات متداول

ورق رنگی چیست

ورق رنگی از جنس ورق گالوانیزه بوده و با استفاده از رنگ های مخصوص در مرحله ای به نام الکترواستاتیک تولید می شود.

انواع ورق رنگی

ورق شادولاین، ورق‌ ذوزنقه، ورق‌ سفال، ورق رنگی سینوسی و … . توضیحات تکمیلی در متن مقاله.

مزایای ورق رنگی

ورق های رنگی ویژگی ها و مزیت های زیادی دارند برای نمونه می توان به مقاومت بالا در برابر زنگ زدگی و خوردگی، طول عمر بالا، سادگی و سرعت در نصب و تنوع در رنگ اشاره کرد.

ویژگی های ورق رنگی ذوزنقه

این ورق که طرح ظاهری آن شبیه به ذوزنقه است غالبا در ساخت و ساز و برای پوشش سوله ها و سقف های شیروانی مصرف می شود. از ویژگی های این ورق می توان به استحکام بالا، وزن سبک، قیمت مناسب و سادگی نصب اشاره کرد.