یکی از مهم‌ترین محصولات صنعتی که گستره تنوع آن بسیار است، ورق‌ها هستند. ورق‌های آهنی سطوحی مسطح بوده که از محصولات نهایی اسلب به شمار می‌آیند. یکی از انواع این ورق‌ها که در صنایعی همچون پتروشیمی، کاربرد بسیاری دارد، ورق‌های آتش‌خوار هستند.

تحمل و مقاومت قابل توجه در برابر دمای بالا، از مهم‌ترین ویژگی‌های این ورق آهنی است. در این مقاله قصد داریم به معرفی و بررسی کاربردهای این ورق در صنعت و به طور کلی به آشنایی بیش‌تر با این ورق بپردازیم. با شاهین فلز سپاهان همراه باشید.

انواع ورق فولادی + روش تولید و کاربرد آنها

ورق آتش خوار چیست؟

همان‎طور که پیش‌تر اشاره شد، ورق آتش‌خوار از انواع ورق‌های آلیاژی پرکاربرد در صنعت است. این ورق در دو شکل شیت و رول تولید و به بازار عرضه می‌گردد و به علت مقاومت بالای آن در برابر حرارت و فشار، با عنوان آتش‌خوار شناخته می‌شود.

انواع ورق آتشخوار کدام است؟

ورق‌های آتشخوار از لحاظ میزان حرارتی که می‌توانند بدون ایجاد مشکل در آن‌ها تحمل کنند، در 2 دسته زیر وجود دارند:

  • ورق آتشخوار با تحمل حرارتی تا حداکثر 585 درجه سانتی‌گراد
  • ورق آتشخوار با تحمل حرارتی تا حداکثر 1250 درجه سانتی‌گراد

قابل ذکر است که گرید نوع اول به میزان گسترده‌تر و رایج‌تری در بازار وجود دارد.

انواع گریدهای ورق آتش‌خوار کدام است؟

ورق‌های آتشخوار در انواع مختلفی از گریدها وجود دارند که این تنوع به میزان تفاوت آلیاژهای به کار رفته در آن‌ها برمی‌گردد. در ادامه به شرح انواع آن خواهیم پرداخت:

  • ورق Mn417

این ورق در استاندارد DIN آلمان با شماره 17175 مشخص می‌گردد. این گرید از ورق آتشخوار در صنایعی همچون پتروشیمی در ساخت مخازن و لوله‌های انتقال مایعات و غیره به کار گرفته می‌شود. درصد عناصر این ورق به شرح زیر می‌باشد:

عنصر به کار رفتهکربنسیلیسیممنگنزکرومفسفرگوگرد
درصد عنصر14.22.40.1 تا 9.20.30.050.05
  • ورق Mn418

این گرید همچون ورق قبل، در پالایشگاه‌ها، مخازن، پتروشیمی، لوله‌های انتقال مایعات داغ و غیره کاربرد بسیاری دارد. در این ورق برخلاف نوع قبل، درصد کربن بسیار پایین‌تر بوده و حدود 0.2 تا 0.17 و منگنز مابین 0.125 تا 0.90 می‌باشد. ورق Mn418 در دمای 585 درجه سانتی‌گراد مقاومت بسیار خوبی را از خود نشان می‌دهد و توانایی تحمل فشاری تا 20 درصد را دارد.

  • ورق A516

ورق A516 یکی از انواع ورق‌های کربنی است که به علت تحمل فشار بالا، ۲۵ برابر وزن خود، در ساخت مخازن کروی که نیازمند استحکام هستند، اتصالات و مبدل‌های تحت فشار و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد. شرکت‌هایی که در ایران فعالیت می‌کنند، برای ساخت مخازن از ورق‌های ساخت ایران، کره جنوبی، اوکراین و چین استفاده می‌کنند.

از آن‌جایی که در ورق‌های تولیدی ایران و چین از عنصر منگنز به میزان کم‌تری استفاده می‌شود، کیفیت نهایی ساخت نیز پایین‌تر خواهد بود. شرکت‌های تولیدکننده این ورق با کیفیت بالا، شرکت‌هایی همچون پوسکو کره جنوبی، شرکت دوفرکو بلژیک و ایلیج اوکراین هستند.

در ایران معمولا ورق‌های ایرانی، چینی و کره جنوبی مورد استفاده قرار می‌گیرند. ورق A516 گریدهای مختلفی مانند ۵۵، ۶۰، ۶۵ و ۷۰ دارد که گریدهای ۶۰ و ۷۰ این نوع ورق از انواع آتشخوار آن هستند.

مشخصات گریدهای این نوع ورق به شرح زیر است:

نوع ورقدرصد کربن متناسب با ضخامتحداکثر سیلسیمحداکثر درصد فسفرحداکثر درصد گوگرد
A516 Gr70(1.30 – 0.60) (0.98 – 0.98)0.13  تا 0.450.0350.035
A516 Gr65(1.20 – 0.80) (0.9 – 0.6)0.13 تا 0.450.0350.035
A516 Gr60(0.85 – 1.20)0.13 تا 0.450.0350.035
A516 Gr55(0.85 – 1.20)0.13 تا 0.450.0350.035
  • ورق A36

یکی دیگر از انواع ورق‌های آتشخوار، ورق A36 است. این ورق به دلیل مقاومت بالا در برابر املاح دریایی و آب شور، در ساخت بدنه وسایل حمل و نقل آبی همچون زیردریایی‌ها و کشتی‌ها، سازه‌های صنعتی و تجاری در تماس با آب، ساخت اسکله و دیگر موارد مشابه، کاربرد بسیاری دارد.

ویژگی‌هایی که منجر به مصرف بسیار این ورق آتشخوار شده است، شامل مواردی همچون شکل‌پذیری خوب، استحکام خمشی بالا، چقرمگی مناسب، قابلیت جوشکاری و غیره می‌شود. در ایران 2 کارخانه فولاد مبارکه و فولاد اکسین، ورق آتشخوار A36 را تولید می‌کنند. همچنین برندهای اورال استیل روسیه، دوفرکو بلژیک و هیوندای استیل کره جنوبی از بزرگ‌ترین و برترین تولید کنندگان این ورق هستند.

  • ورق ST52

ورق ST52 و به طور ویژه کویل‌های کربن فولاد ST52.3  در دماهای بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند و در مقایسه با سایر ورق‌های آهنی در حفظ خواص فیزیکی و دما عملکرد بهتری دارند. ورق‌های فولادی کربنی ST52.3 در صنایع پتروشیمی و به ویژه تولید برق کاربرد گسترده‌ای دارند.

خواص مکانیکی این ورق به صورت موارد زیر می‌باشد:

چگالی (g/cm3)نقطه ذوب (سانتی گراد)ضریب الاستیسیته (N/mm2)شروع سخت شدن (سانتی گراد)دمای بازگشت (سانتی گراد)فورجینگ (سانتی گراد)
7.851420 – 1460210860 – 890860 – 890850 – 1050

خواص مکانیکی ورق فولادی ST52:

ضخامت (mm)استحکام تسلیم (N/mm2)استحکام کششی (N/mm2)کشیدگی در دقیقه
3-100355 – 315630 – 490کم‌تر از 22

ورق مخزنی آتشخوار چیست؟

یکی از انواع ورق‌های آتشخوار، ورق مخزنی است. این ورق در ساخت و تولید مخازن دیگ‌های بخار و دیواره‌های مخزن کاربرد دارد. ورق A516 در گریدهای 60 و 70 مطابق با استاندارد ASTM آمریکا، ورق آتشخوار مخزنی نیز نامیده می‌شود.

کاربردهای ورق آتشخوار چیست؟

تا به این قسمت از مقاله به معرفی انواع ورق‌های آتشخوار و آلیاژهای مصرفی در آن پرداختیم. هر ورق باتوجه به عناصر و ویژگی‌های تشکیل دهنده آن، از کاربردهای مختلفی برخوردار است.

به عنوان مثال همان‌طور که پیش‌تر به آن اشاره شد، از بعضی ورق‌ها برای ایجاد اتصالات، تولید مخازن کروی و تحت فشار، مبدل‌های تحت فشار، تجهیزات انرژی‌های تجدیدپذیر و غیره استفاده بسیاری می‌شود. این ورق به علت دارا بودن درصدهایی از عناصری همچون کربن و منگنز برای حمل و نقل مایعات و گازهای گرم و به طور کلی در صنایع نفت و پتروشیمی کاربرد فراوانی دارد.

قیمت ورق آتشخوار چگونه محاسبه می‌شود؟

ورق آتشخوار از جمله ورق‌های آلیاژی می‌باشد که در گریدهای مختلف تولید شده و رکنی مهم در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها به شمار می‌آید. عناصر و به طور کلی متریال اولیه، در قیمت تمام شده این ورق تاثیرگذارند. برای اطلاع از قیمت ورق آتشخوار و دیگر انواع ورق، می‌توانید همه‌روزه با کارشناسان متخصص مجموعه شاهین فلز سپاهان در  تماس باشید.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی ورق آتش‌خوار، انواع گرید و کاربردهای آن پرداختیم. از بارزترین ویژگی‌های این محصول تحمل حرارتی بالای این ورق است. باتوجه به کاربردهای بسیار آن و انواع کیفیت‌های نام برده، اهمیت خرید آن از مرکزی معتبر را خواهیم دریافت.

کارخانه شاهین فلز سپاهان، یکی از شرکت‌های مطرح و معتبر در ایران بوده که انواع ورق، پروفیل و به طور کلی محصولات فولادی را با بهترین کیفیت و قیمت به خریداران گرامی عرضه می‌دارد. برای استعلام قیمت و یا مشاوره خرید انواع محصولات، با کارشناسان فروش این مجموعه، در تماس باشید.

منبع(Resource): Galvanized Steel Sheets Products

سوالات متداول:

ورق آتش خوار چیست؟

ورق آتش‌خوار از انواع ورق‌های آلیاژی پرکاربرد در صنعت است. این ورق در دو شکل شیت و رول تولید و به بازار عرضه می‌گردد و به علت مقاومت بالای آن در برابر حرارت و فشار، با عنوان آتش‌خوار شناخته می‌شود.

قیمت ورق آتشخوار به چه عواملی وابسته است؟

ورق آتشخوار از جمله ورق‌های آلیاژی می‌باشد که در گریدهای مختلف تولید شده و رکنی مهم در صنایع پتروشیمی و پالایشگاه‌ها به شمار می‌آید و عناصر و به طور کلی متریال اولیه، در قیمت تمام شده این ورق تاثیرگذارند.

متریال 17mn4 کدام است؟

این ورق از موادی همچون کربن، سیلسیم، منگنز، کروم، فسفر و گوگرد تولید می شود.