میلگردهای فولادی یکی از شناخته شده‌ترین و کاربردی‌ترین مصالح فولادی در صنعت عمران هستند و انواع مختلفی را به خود اختصاص داده‌اند. برای مثال میلگرد نرمال یکی از این انواع می‌باشد که خواص مکانیکی منحصر به خود را دارا است. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که میلگرد نرمال چیست و یا چه تفاوتی با دیگر انواع این مقطع فولادی دارد، تا انتهای این مطلب با شاهین فلز سپاهان همراه شوید.

میلگرد نرمال چیست؟

میلگرد نرمال، یکی از انواع میلگردهای میلگردهای فولادی است و از لحاظ ساختار و شکل، میلگرد نرمال تفاوتی با دیگر میلگردها ندارد، اما طول پایین‌تری نسبت به سایر دارا می‌باشد. کارخانه‌های بسیاری در ایران این میلگرد را تولید می‌نمایند. همان‌گونه که فعالین صنایع فولادی مطلع هستند، میلگردهای استاندارد که شاخه نامیده می‌شوند، طول ۱۲ متری دارا هستند.

در تعریف دقیق‌تر به میلگردی که طول آن از 3.2 الی 11.8 متر متغییر باشد، میلگرد نرمال گفته می‌شود. این میلگرد همچون دیگر انواع میلگردهای فولادی، سطح مقطعی گرد دارد و طبق استاندارد A2 و A3 تولید می‎شود. قابل توجه است که میلگرد نرمال به صورت کلاف نیز عرضه می‌گردد که موارد استفاده مخصوصص دارا است.

روش تولید میلگرد نرمال چیست؟

تقریبا تمامی کارخانه‎هایی که به تولید مقاطع فولادی مشغول هستند، میلگرد نرمال را نیز به تولید می‌رسانند. از آن‌جایی که ساختار این میلگرد با میلگردهای دیگر تفاوتی ندارد، شرایط ساخت آن نیز با سایر میلگردها کاملا یکسان و مشابه می‌باشد.

 در کارخانه‌های تولید میلگرد ممکن است به هنگام تولید میلگرد به علت خطا در دستگاه، مشکلاتی در محصول نهایی به وجود آید. این مشکل شامل اتفاقاتی نظیر، استاندارد نبودن طول میلگرد است. این به آن معنا می‌باشد که ممکن است در زمانی که دستگاه باید میلگرد را در 12 متر برشکاری نماید، برش نمی‌دهد. بدین ترتیب میلگرد نهایی تولیدی با سایزی غیر از 12 متر تولید می‌شود.

کارخانه‌های تولید کننده، این محصولات تولیدی را باید به تولید اولیه برگردانند، به این معنا که آن را ذوب کرده و دوباره تولید کنند که در نتیجه آن متحمل هزینه زیادی خواهند شد. به این ترتیب کاخانه تولیدکننده تصمیم می‌گیرد که میلگرد نرمال را با قیمتی پایین‌تر از میلگردهای فولادی دیگر به بازار و مصرف کنندگان عرضه نماید.

نحوه تولید میلگرد نرمال

مشخصات مکانیکی میلگرد نرمال

در جدول زیر، مشخصات مکانیکی میلگرد نرمال را ارائه نموده‌ایم:

علامت مشخصهآزمون کششی   آزمون خمش سردرده بندی
حداقل مقاومت کششی حداقل ازدیاد طول نسبی   زاویه خمش     حداقل تنش تسلیم
آج 340340500آج دار مارپیچ
آج 400400600آج دار جناغی
آج 500500650آج دار مرکب

تفاوت میلگرد نرمال با میلگردهای دیگر چیست؟

همان‌طور که اشاره شد، میلگرد نرمال در سایزهای متفاوتی به تولید می‌رسد. لازم به ذکر است که هر سایزی از میلگردهای نرمال موارد استفاده مشخصی را به خود اختصاص داده‌اند. برای مثال میلگرد نرمال در سایزهای 6 – 8 و 12 میلی‌متر، در اجرای خاموت بسیار مناسب و کارآمد می‌باشد.

در مقابل سایزهای 20 – 22 و 25 میلی‌متر میلگردهای نرمال، متریالی مناسب برای اجرای بولت و تیرچه به حساب می‌آیند. بنابراین تنها تفاوت میلگرد نرمال در میزان طول آن با سایر میگردهای معمولی است. ذکر این نکته نیز خالی از لطف نیست که تنها تفاوتی که نه تنها در انواع میلگرد نرمال بلکه در انواع معمولی این مقاطع فولادی وجود دارد، نوع گرید یا به عبارت دیگر آنالیز آن‌ها می‌باشد.

تفاوت در گرید این میلگردها به معنای تفاوت در ترکیبات شیمیایی است که نهایتا به تفاوت در میزان مقاوت تسلیم و تنش کشش آن‌ها ختم می‌شود. افزون بر آن، در میزان درصد خمیدگی و نوع آج در مقطع تفاوت ایجاد خواهد شد.

در حالت معمول و کلی میلگردهای نرمال طبق استانداردهای ملی و بین المللی ساخته می‌شوند. استاندارد این محصولات مطابق با سه آنالیز A2 – A3 و A4 شناخته شده که همگی آن‌ها دارای برجستگی‌هایی به نام آج هستند. از آن‌جایی که این مقاطع از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار هستند، هر کدام از استانداردها یاد شده، برای استفاده در بخشی از سازه مناسب خواهند بود.

تفاوت میلگرد نرمال با دیگر میلگردهای فولادی

متداول ترین گرید مورد استفاده در ساخت و ساز در ایران گریدهای A2 و A3 می باشد. به لحاظ نوع آج و مشخصات فنی که دارد بازخورد خوبی در ساخت و ساز و سازگاری با محیط اقلیمی شهر های ایران داشته است، از همین رو اغلب قریب به اتفاق مشتریان از این نوع گرید میلگرد خریداری می کنند. این مقاطع در بخش های متنوع سازه مورد استفاده قرار می گیرد. به عنوان مثال از این میلگرد برای جبران مقاومت کششی بتن در فونداسیون و بتن ساختمان استفاده می کنند. به این محصول، میلگرد راستا نیز گفته می شود. میلگرد استفاده شده در خاموت زنی، که به هدف افزایش نیروی برشی استفاده می‌شود، میلگرد سنجاقی نام دارد.

خاموت ها برای جلوگیری از بیرون زدن مقاطع طولی، به دلیل کمانش، تحمل نیروی برشی و همچنین برای جلوگیری از ترک خوردن بتن کاربرد دارد. میلگرد ادکا وظیفه تحمل نیروهای برشی و لنگرهای منفی در تکیه گاه تیر یکسره را دارد، ناگفته نماند قسمت زیرین این مقاطع متحمل نیروی کششی می شود که از خمش آن قسمت جلوگیری نیز خواهد کرد. میلگرد رکابی با قرارگیری در دیوار و در زمان بتن ریزی برای حفظ چیدمان مقاطع طولی و عرضی ستون کار گذاشته می شود. و در نهایت خرک ها که در زمان بتن ریزی در کف سازه ها و فونداسیون در داخل قالب به صورت افقی کار می شود.

میلگرد چیست + انواع میلگرد و 4 استاندارد آن

مشخصات شیمیایی میلگرد نرمال

مشخصات شیمیایی میلگردهای نرمال به شرح زیر است:

طبقه‌بندیعلامت مشخصهدرصد ترکیب شیمیایی عناصر (حداکثر مقادیر)حداکثر کربن معادل %
کربنcسیلیسیمSiمنگنزMnفسفرpگوگردSنیتروژنN
میلگرد آجدار مارپیجآج 3400.350.651.360.0500.0500.50
آج 3500.300.601.660.0450.0450.0140.51
میلگرد آجدار جناغیآج 4000.400.651.660.0500.050
آج 4200.330.601.560.0450.0450.0140.56
میلگرد آجدار مرکبآج 5000.430.651.880.0500.050
آج 5200.350.601.880.0450.0450.0140.61

بررسی سایز میلگرد نرمال

میلگردهای نرمال که طبق استانداردهای جهانی ساخته می‌شوند، در سایزهای زیر به بازار آهن آلات عرضه می‌گردند:

  • انواع میلگرد آجدار در دو نوع شاخه و کلاف در سایزهای 5.5 تا 40 میلی‌متر
  • انواع میلگرد ساده در دو نوع شاخه و کلاف با کاربرد صنعتی و ساختمانی در سایزهای 5.5 تا 20 میلی‌متر

موارد مصرف میلگرد نرمال چیست؟

از مهم‌ترین کاربردهای میلگرد نرمال می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • افزایش مقاومت بتن
  • استفاده در صنایع فنرسازی
  • بکارگیری در بتن‌ریزی کف سازه‌ها
  • استفاده به عنوان میلگرد حرارتی
  • کاربرد برای افزایش تقویت فونداسیون
کاربرد میلگرد نرمال چیست؟

عوامل اثرگذار بر قیمت میلگرد نرمال چیست؟

در قیمت گذاری میلگردهای نرمال نیز همچون دیگر مقاطع فولادی، عواملی مانند نرخ ارز، میزان عرضه و تقاضا، هزینه مواد اولیه، برند کارخانه تولید کننده و غیره تاثیرگذار است. علاوه بر موارد ذکر شده، طول شاخه‌های میلگرد نیز در وزن و قیمت میلگرد اثرگذار می‌باشد. به‌طور کلی این‌گونه می‌توان بیان کرد که قیمت میلگردهای نرمال نسبت به دیگر انواع میلگرد، تا حدودی پایین‌تر می‌باشد.

جمع بندی

در این مقاله به معرفی یکی از مقاطع پرکاربرد فولادی تحت عنوان میلگرد نرمال پرداختیم. در پاسخ به این سوال که میلگرد نرمال چیست می‌توان این‌گونه بیان کرد که این میلگرد با دیگر انواع از لحاظ شکل ظاهر، تفاوتی ندارد. اما به لحاظ اندازه، دارای طول کم‌تری می‌باشد. میلگرد نرمال نیز دارای سطح مقطع دایره‌ای شکل بوده و در فنرسازی، بتن ریزی، تقویت فونداسیون و غیره بکار می‌رود.

منبع(Resource): Rebar Sizes, Grades, and Types

سوالات متداول

میلگرد نرمال چیست؟

در تعریف دقیق‌تر به میلگردی که طول آن از 3.2 الی 11.8 متر متغییر باشد، میلگرد نرمال گفته می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت میلگرد نرمال چیست؟

قیمت میلگرد نرمال از میلگردهای دیگر پایین‌تر بوده و تحت تاثیر عواملی همچون طول شاخه، قیمت مواد اولیه، برند تولید کننده و غیره در نوسان است.