اگر با صنایع ساختمانی و عمرانی تا حدی آشنا باشید، از اهمیت مقاطع فولادی همچون میلگرد در بتن و به‌طور کلی ساختمان آگاه خواهید بود. عمده کاربرد این مصالح فولادی افزایش مقاومت سازه است که با تولید بتن مسلح حاصل می‌گردد، اما در بعضی از موارد افزون بر کمک به تقویت به سازه، این مقاطع کاربرد تزئینی نیز پیدا می‌کنند. میلگرد ترانس یکی از انواع میلگردهای فولادی می‌باشد که با برخورداری از ظاهر مناسب، مصارف تزئینی را به خود اختصاص داده است. در ادامه مطلب قصد داریم به این پرسش که میلگرد ترانس چیست و چه انواعی دارد، پاسخ دهیم. با شاهین فلز سپاهان تا انتهای این مطلب کاربردی همراه شوید.

میلگرد ترانس چیست؟

میلگرد ترانس یکی از انواع میلگردهای فولادی است که علاوه بر مقاومت بالا، دارای ظاهر زیبایی نیز می‌باشد؛ چراکه از لحاظ شکل ظاهر، زیبا و صیقلی است. این امر با صیقل دادن میلگرد و پولیش‌زنی پس از نورد گرم حاصل می‌گردد. به همین علت علاوه بر موارد استفاده معمول، در صنعت تزئینی و نما نیز کاربرد دارد.

روش تولید میلگرد ترانس چیست؟

روش‌های مختلفی برای تولید میلگرد ترانس وجود دارد که یکی از آن‌ها فرآیند کشش سرد می‌باشد. پیش از آن‌که کشش انجام شود، سطح میلگرد از آلودگی پاکسازی می‌گردد. پس از آن سر میلگردها به اندازه 10 تا 30 سانتی‌متر بریده شده تا میله‌ها امکان عبور از محل اتصال یا قالب را داشته باشند.

میلگرد چیست + انواع میلگرد و 4 استاندارد آن

سپس کشش میلگرد از طریق دستگاه کشش انجام شده و میلگردها کشیده و نازک می‌شوند تا به سایز مدنظر برسند. در مرحله بعد پولیش بر روی میلگرد انجام می‌گیرد. در نهایا بسته‌بندی میلگرد انجام می‌گیرد. دیگر روش تولید میلگرد ترانس، روش ریخته‌گری می‌باشد.

در این روش ابتدا این محصول به کمک نورد گرم ساخته شده و سپس سطح آن پولیش می‌گردد. پولیش کردن سبب صاف و صیقلی شدن سطح خواهد شد. امکان انجام پولیش به صورت تک یا دو مرحله‌ای وجود دارد که منجر به تولید میلگردهای متفاوت از یک‌دیگر خواهد شد.

روش تولید میلگرد ترانس

انواع میلگردهای ترانس از لحاظ پرداخت سطح کدام است؟

طبق این دسته‌بندی انواع میلگردهای ترانس شامل موارد زیر می‌شود:

  • میلگرد ترانس تک پولیش

این میلگرد سطحی ناصاف دارد و با روش نورد گرم به تولید می‌رسد و در مرحله پولیش سطح آن را صاف و براق می‌کنند. این محصول تنها به یک مرحله تولید نیاز دارد و در مواردی مثل قطعات پمپ های آب و نفت، سیلندرهای هیدرولیکی و غیره استفاده می شود. قابل توجه است که از ویژگی های برجسته میلگرد ترانس تک پولیش آن است که اگر برای کاری مورد ماشین کاری قرار بگیرد همچنان براق بودن خود را حفظ می کند.

  • میلگرد ترانس دو پولیش

این نوع میله نیز با فرآیند نورد گرم تولید می‌شود و با پولیش کردن سطح آن بسیار براق خواهد شد و میزان درخشانی و براقی آن از میلگرد ترانس تک پولیش بیش‌تر است. ظاهر براق این میلگرد زیبایی آن را افزایش داده و برای ساخت قطعات خودرو، سازه‌های معماری و مکان‌های خاص که به فلز محکم و صیقلی باشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. مزیت این میلگرد نشکن بودن آن است.

  • میلگرد ترانس سنگ خورده

برای تولید این محصول حتما باید از دستگاه مخصوص سنگ سنترلس LIDKOPING که بسیار دقیق عمل می کند و به هزارم میلی متر نیز حساس می‌باشد، استفاده کرد. از ویژگی‌های این محصول می‌توان به ضخامت مابین 3 تا 100 میلی متر برخورداری از تلورانس بسیار دقیق، اشاره نمود. این میلگرد به دو شکل عرضه شده که یک نوع آن سر زرد یا (ST) و دیگری سر قرمز یا (CK) می‌باشد.

انواع میلگرد ترانس از لحاظ شکل ظاهر

طبق این دسته‌بندی انواع میلگردهای فولادی ترانس شامل موارد زیر می‌شوند:

  • میلگرد ترانس بلبرینگ خور

این نوع میلگرد ترانس از لحاظ ظاهر به نوع میلگرد سنگ خورده شباهت بسیاری دارد و تنها تفاوت آن در قابلیت بلبرینگ شدن آن می‌باشد. یکی از مزایای این میلگرد مقرون به صرفه بودن آن است که سبب آن می‌شود که خریدارانی که خواستار بلبرینگ خوردن، کیفیت بالا، سطح براق، دقت و سایز دلخواه هستند، استقبال بسیاری از آن می‌کنند. این ویژگی سبب محبوبیت زیاد این نوع میلگرد ترانس شده به طوری که در صنایع بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

میلگرد ترانس بلبرینگ خورده
  • میلگرد ترانس مفتول

این محصول ظاهری سفید و صیقلی دارد و قطر آن از 3 تا 14 میلی متر می‌باشد. میلگرد ترانس مفتول به علت ضخامت پایین دارای قابلیت خم کاری است و در دو نوع ساختمانی و صنعتی به تولید می‌رسد. از این میلگرد در سیم‌کشی برق، فنرها، گیره‌های کاغذ و ساخت انواع سیم‌های مفتولی استفاده می‌کنند.

  • میلگرد ترانس تسمه

میلگرد ترانس تسمه به سه روش از جمله نوردی، ماشین کاری و ترانسی به تولید می‌رسد. تسمه ترانسی کم‌ترین تلورانس را داشته و معمولا عملیات ماشین کاری بر روی آن انجام نمی‌شود و مقطعی کاملا صاف و مستطیل شکل می‌باشد.

  • میلگرد ترانس چهارپهلو

این محصول تنوع سایز بالایی دارد و هر یک از این سایزها در یک وسیله و با کاربردهای متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. نوع چهارپهلو از سایز 2 میلی متری تا 90 میلی متری در بازار آهن آلات موجود است و به صورت 2 در 2 تا 90 در 90 تولید می‌گردد.

سایزهای بزرگ که در ابعاد بین 12 در 12 الی 90 در 90 را در قطعات و لوازم با دقت بالا و حساس به کار می‌برند. سایز 2 در 2 تا 10 در 10 برای لوازم بسیار ظریف همچون قفل کاربرد دارد. این محصول در ساخت نرده، درب و پنجره سایزهای بین 5 تا 16 مورد استفاده قرار می گیرد که هر سایز در یک پروژه ساختمانی قابلیت کاربرد دارد.

به طور مثال چهار پهلو سایز 5 و 6 بیش‌ترین کاربرد را به عنوان یک کالای تزئینی در تالارها دارد. چهارپهلو سایز 8 و 9 نیز برای گل نرده‌های کوره ای کارایی دارد. در این محصول هرقدر سایز بیش‌تر باشد، استحکام و مقاومت نیز افزایش خواهد یافت.

سایز 10 در ساخت درب و پنجره و سایز 12 این میلگرد که بیش‌ترین مقاومت را دارد، برای درب‌های ساختمانی، نرده‌ها و سر نیزه‌های حفاظتی بکار گرفته می‌شود. همچنین سایز بین 14 و 16 دارای وزن و ابعاد بزرگ‌تری بوده و به شکل سفارشی تولید می‌گردد

  • میلگرد ترانس شش پر

این محصول از مقاطع فلزی تشکیل شده که شش ضلع یا شش گوشه دارند و همانند میلگرد st37 از آلیاژ فولادی ST37 ساخته می شوند. این میله ها شش ضلعی هستند و در سایز و اندازه‌های مختلفی تولید می‌گردند.

انواع میلگرد ترانس

مشخصات شیمیایی میلگرد ترانس چیست؟

ویژگی‌های میلگرد ترانس شامل موارد زیر می‌شود:

  • طول میلگرد ترانسمیلگرد ترانس فقط در طول ۶ متر تولید می شود، اما در طول های ۳ تا ۶ متری به صورت برش خورده نیز به فروش می رسد.
  • آلیاژ میلگرد ترانسترکیب شیمایی و آلیاژ انواع میلگرد ترانس با توجه به کاربردی که قرار است داشته باشد، متفاوت است. این میلگرد، عمدتا از جنس آهن (آلیاژst37) و دیگر آلیاژهای پرکاربرد مانند ck15، ck45 و mo40 تولید می شود.
  • سایز میلگرد ترانسمیلگرد ترانس از سایز ۶ تا ۱۰۰ میلی متر تولید می شود.

کاربرد میلگرد ترانس چیست؟

میلگرد ترانس افزون بر صنعت ساختمان سازی به علت برخورداری از ظاهر مناسب و زیبا در مواردی که زیبایی ظاهر اهمیت داشته باشد همچون نماسازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

جمع بندی

در این مطلب به بررسی کامل آن‌که میلگرد ترانس چیست، پرداختیم. میلگرد ترانس یکی از انواع میلگردهای فولادی است که سطح آن پولیش داده شده و صیقلی می‌باشد. میلگرد ترانس در انواع مختلفی همچون تک پولیش، دو پولیش، چهارپهلو، 6 پر و غیره در بازار آهن آلات عرضه می‌گردد و علاوه بر صنایع عمرانی در مواردی که زیبایی ظاهر اهمیت داشته باشد، بکار گرفته می‌شود.

منبع(Resource): What are the Different Types of Rebar

سوالات متداول

میلگرد ترانس بلبرینگ خور چیست؟

این نوع میلگرد ترانس از نظر ظاهری به نوع سنگ خورده شباهت زیادی دارد و تنها تفاوت آن در قابلیت بلبرینگ شدن آن است.

میلگرد ترانس چیست؟

میلگرد ترانس یکی از انواع میلگردهای فولادی بوده که طی عملیات پولیش زنی و صیقل کاری سطح آن کاملا صاف می‌شود.