میلگردهای فولادی از جمله مهم‌ترین و شناخته شده‌ترین مقاطع فولادی هستند که در صنایعی همچون ساخت و ساز مورد استفاده بسیاری قرار می‌گیرند و امنیت و استحکام یک ساختمان را تضمین می‌کنند. میلگردهای دارای انواع مختلفی هستند که یکی از این موارد، میلگرد بازالت می‌باشد. اهل صنعت با این مقطع مهم فولادی آشنایی دارند. در مقاله پیش رو قصد داریم به بررسی این مورد که میلگرد بازالت چیست و موارد استفاده آن بپردازیم. با ما همراه شوید.

تاریخچه استفاده از میلگرد بازالت

استفاده از میلگرد بازالت تولید شده از الیاف پلیمری به سال 1920 میلادی بازمی‌گردد؛ هنگامی‌که یک فرد آمریکایی با شناخت ویژگی‌های این محصول، آن را به‌عنوان ماده اولیه تولید نوعی میلگرد معرفی کرد. اولین کارخانه ساخت میلگرد بازالت در اوکراین با تولید فیبر بازالت ساخته شد و در مدت‌زمان کوتاهی توانست محصول موردنظر را در بازار‌های جهانی به فروش برساند. پیش از آن در ابتدا این صنعت الیافی مانند آرامید و کربن را با رزین گرماسخت قالبت گیری می‌کردند و از آن برای متریال مورد نظر استفاده می‌شد.

میلگرد چیست + انواع میلگرد و 4 استاندارد آن
تاریخچه میلگرد بازالت

 میلگرد بازالت چیست؟

بازالت یک سنگ طبیعی فوق‌العاده سخت رایج بر روی کره زمین است. میلگرد بازالت از اتصال تعداد زیادی رشته یا فیبر بازالت تشکیل‌ می‌شود که با یک‌دیگر پیوند محکمی دارند و نهایتا منجر به دوام و پایداری ساختمان می‌گردند.

به علت قابلیت قلیایی، میلگرد بازالت نیز می‌تواند در محیط‌های اسیدی و نمکی و هم‌چنین اماکن با رطوبت بالا، مقاومت بسیاری از خود نشان دهد. به همین علت در ساخت انواع سازه‌ها مانند تونل‌سازی، ایجاد جاده، بزرگراه، اماکن نظامی و هم‌چنین ایستگاه‌های لرزه‌نگار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

روش تولید میلگرد بازالت چیست؟

برای تولید میلگرد بازالت، الیاف به‌دست‌آمده از سنگ بازیک به اپوکسی آغشته می‌شود و پس از تغییر شکل و وارد کردن فشار بر روی آن، به محصول نهایی تبدیل‌ شده و برشکاری می‌گردد.
در حقیقت سنگ بازالت بر اثر وارد شدن نیرو به قطعات کوچک‌تر تبدیل‌ شده و به‌صورت خرد شده در کوره با دمای 2550 درجه فارنهایت گرم می‌شود تا به‌ شکل مذاب درآید.

پس ‌از آن به کمک یک دستگاه به الیافی در اندازه‌های 13 تا 19 میکرون تبدیل می‌شود. ازاین‌رو الیاف آن بسیار نازک و در معرض آسیب خواهد بود. الیاف تولیدشده با توجه به نازک بودن از مقاومت بسیار بالایی برخوردار هستند و به علت عدم ترکیب شدن با بتن به‌عنوان میلگرد سازگار با محیط نیز شناخته می‌شوند.

مقدار طولی برش این میلگرد به‌صورت دلخواه و بر اساس سفارش مشتری انجام می‌گیرد تا درنهایت میلگرد بازالت تولید و روانه بازار گردد. معمولا این میلگرد به‌صورت رول‌های 500 الی 800 متری و بسته‌بندی‌های سیم‌پیچی به محل مورد نظر ارسال می‌شوند. قابل ‌توجه است که میلگرد بازالت دارای خاصیت کشسانی بالایی بوده که در اثر بسته‌بندی رول شده، تغییر شکل پیدا نمی‌کند و به هنگام باز کردن به همان شکل اولیه خود تبدیل می‌گردد.

روش تولید میلگرد بازالت

مشخصات میلگرد بازالت چیست؟

میلگردهای بازالت از مقاومت بسیار بالایی در برابر محیط‌های خورنده برخوردارند. بااین‌ وجود، خوردگی در بلند مدت برای میلگردهای فولادی معمولی رخ می‌دهد. بنابراین حداقل 4 سانتی‌متر لایه‌های بتنی برای ایمن نگه‌داشتن آرماتور فولادی موردنیاز خواهد بود.

این در حالی است که بتن میلگردهای بازالتی می‌تواند نیاز به این لایه پوششی را به 1 سانتی‌متر کاهش دهد. این امر سبب صرفه‌جویی در استفاده از بتن و همچنین سبک‌تر شدن وزن ساخت‌وساز خواهد شد. آرماتور بتن با میلگردهای بازالت، عمدتا حاوی یک ماده اولیه طبیعی است که پس از پایان چرخه عمر بتن مسلح نیازی به جداسازی نخواهد داشت.

مزایای میلگرد بازالت در مقایسه با میلگرد فولادی آن است که استحکام کششی آن 3 برابر بیش‌تر است؛ درعین‌حال وزن آن 4 برابر کم‌تر از میلگرد فولادی می‌باشد که مزیت مهمی محسوب می‌شود. در حقیقت میلگردهای بازالت از استحکام بالایی نسبت‌ به وزن برخوردار هستند. همچنین با استفاده از این نوع میلگرد می‌توان به میزان 40 درصد در استفاده از بتن صرفه‌جویی نمود که منجر به کاهش چشمگیر هزینه‌های ساخت‌وساز می‌شود.

مشخصات فیزیکی میلگرد بازالت چیست؟

ویژگی‌های این میلگرد فولادی شامل موارد زیر می‌شود:

  • مقاومت کششی؛ 3100- 4840 مگاپاسکال
  • مدول الاستیسیته؛ 85- 95 گیگاپاسکال
  • میزان کشیدگی یا ازدیاد طول در نقطه شکست: 3.15%
  • چگالی؛ 2.8 g/cm

کاربرد میلگرد بازالت در صنعت چیست؟

به‌‎طور کلی میلگرد بازالت با هدف احیا ترک خوردگی و شکاف‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربردهای این میلگرد به شرح زیر می‌باشد:

کاربرد میلگرد بازالت
  • از میلگرد بازالت می‌توان در ساخت رابیتس که نوعی تقویت‌کننده جاده و بزرگراه‌ است، استفاده نمود.
  • از این میلگرد به‌عنوان تقویت‌کننده یک سازه آسیب‌دیده باهدف افزایش ظرفیت تحمل باربر روی آن استفاده می‌شود.
  • افزایش طول عمر ساختمان، احداث جاده‌ها، پل‌ها و دیوار‌های دریایی با توجه به ویژگی مقاومت در برابر مواد نمکی و مرطوب از طریق میلگرد بازالت امکان‌پذیر می‌باشد.

صنایع وابسته به میلگرد بازالت شامل مهندسی هیدرولیک، صنایع دریانوردی، ساختمان‌سازی، ساخت بتن‌های مسلح، احداث تونل، ایستگاه‌های ثبت لرزه، برج‌های مخابراتی، اماکن نظامی، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های تلویزیونی و رادیویی می‌شود.

مزایای استفاده از میلگرد بازالت چیست؟

استفاده از این میلگرد در ساختمان سازی با مزایای زیر همراه است:

  • مقاومت بالا نسبت به دیگر میلگردهای فولادی دیگر
  • مقاوم در برابر نیروی الکتریکی و مغناطیسی
  • دارای وزن پایین
  • خاصیت استحکام کششی بالا
  • مقاومت در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی به خصوص در مکان‌های مرطوب
  • مواد اولیه قابل دسترس به میزان بالا
  • قابلیت حمل آسان
  • اجرای آسان برشکاری بر روی آن
  • برخورداری از قیمت مناسب در برابر میلگرد‌های فولادی و انواع فایبرگلاس

جمع بندی

میلگرد بازالت یکی از انواع میلگرد است که برای تقویت بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد و وزن آن نسبت به میلگرد معمولی پایین و مقاومت کششی آن بسیار بالاتر است. این میلگرد برخلاف نوع معمولی دارای مقاومت در برابر زنگ‌زدگی است و امکان حمل و نقل آسانی دارد. در صنایع مختلفی همچون دریانوردی، ساختمان سازی و غیره، از این میلگرد فولادی استفاده می‌شود.

منبع(Resource): Basalt Rebar for reinforcement

سوالات متداول

میلگرد بازالت چیست؟

میلگرد بازالت از اتصال تعداد زیادی رشته یا فیبر بازالت تشکیل‌ شده که با هم‌دیگر پیوند محکمی دارند و سبب دوام و پایداری ساختمان می‌گردند.

کاربرد میلگرد بازالت چیست؟

از میلگردهای بازالت با هدف احیا ترک خوردگی و شکاف‌ها استفاده می‌شود.