در مراحل مختلف ساختمان سازی، در مواقعی پیش می‌آید که مشکلات اجرایی به وجود بیاید و یا نیاز به تقویت سازه و یا حتی تغییر کاربری اجزا وجود داشته باشد. در چنین زمان‌هایی از کاشت میلگرد در بتن استفاده می‌کنند که این امر با سوراخ سازی بتن و با استفاده از چسب کاشت میلگرد امکان‌پذیر خواهد بود.

استفاده از چسب‌های کاشت میلگرد سبب کاهش هزینه‌های پروژه ساختمان سازی شده و مقاومت سازه بتنی را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. در ادامه مطلب ضمن بررسی ترکیبات چسب میلگرد، به معرفی انواع، مزایا و کاربردهای آن در صنعت می‌پردازیم.

چسب کاشت میلگرد چیست؟

چسب کاشت میلگرد یا انکر شیمیایی، یک ترکیب شیمایی به حساب می‌آید که دارای 2 یا 3 جزء بوده و بر پایه رزین پلیمری، وینیل استر، پلی استر و دیگر افزودنی‌های بتن تولید می‌شود. افزودنی‌های بتن دارای مواد نرم‌کننده و پرکننده هستند.

میلگرد چیست + انواع میلگرد و 4 استاندارد آن

مواد نرم‌کننده دمای تبدیل شیشه‌ای چسب را کاهش و انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهند. در مقابل مواد پرکننده ویژگی‌های مکانیکی چسب را بهبود می‌دهند و از انقباض آن به هنگام گیرش و سخت شدن، جلوگیری می‌نمایند. استفاده از این چسب منجر به افزایش مقاومت سازه بتنی شده و به علت کاهش مصرف آرماتور، دارای صرفه اقتصادی است.

چسب های کاشت میلگرد چه ویژگی هایی دارند؟

لازم است چسب‌های کاشت میلگرد از ویژگی‌های زیر برخوردار باشند:

ویژگی های چسب میلگرد
  • برخورداری از ویسکوزیته بالا برای اختلاط بالا و کاشت میلگرد و یا بولت
  • امکان اجرا در مناطق مرطوب
  • عدم جمع شدن در هنگام سخت شدن
  • امکان اتصال به بتن و دیگر مصالح ساختمانی
  • دارای پایداری مکانیکی و شیمیایی بالا
  • عدم تاثیرپذیری از عوامل محیطی
  • استحکام قابل توجه در برابر بارهای استاتیکی، دینامیکی و شبه‌دینامیکی
  • امکان کاشت میلگرد و بولت بر سطح عمودی و افقی بتن
  • ویسکوزیته بالا برای اختلاط و کاشت میلگرد و یا بولت

انواع چسب کاشت میلگرد به لحاظ بسته بندی کدام است؟

مطابق با نوع بسته بندی انواع چسب میلگرد شامل موارد زیر می‌شود:

  • چسب میلگرد کپسولی

دو جزء میلگرد کپسولی شامل رزین پلیمری و هاردنر می‌شود و درون شیشه‌هایی شفاف تولید و عرضه می‌گردد. رزین به‌کار گرفته شده در این چسب، وابسته به شرکت تولیدکننده است. چسب میلگردهای کپسولی به طور معمول برای بولت‌هایی کاربرد دارند که دارای سر مهره‌دار باشند. پس از سوراخ‌کاری و تمیزکاری محل موردنظر، کپسول درون آن جای‌گذاری می‌گردد. پس از آن، به کمک آچار بکس برقی، بولت را به شکل پیچشی وارد سوراخ می‌نمایند.

در صورتی که سر بولت با کپسول برخورد داشته باشد، جداره چسب دچار شکستگی خواهد شد. پس از شکستگی جداره شیشه‌ای، در مدت زمان کمی، چسب سفت می‌شود. چسب میلگرد کپسولی مقاومت قابل توجهی نسبت به محیط‌های اسیدی و خورنده دارد و برای میلگردها یا بولت‌هایی با قطر 8 تا 24 میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

  • چسب میلگرد کاتریجی

چسب میلگرد کاتریجی، در بازار مصالح به شکل دو جزئی عرضه می‌گردد. جزء اول بر پایه رزین‌ اپوکسی، پلی‌استر یا وینیل استر و یا ترکیبی از آن‌ها ساخته می‌شود و جزء دوم از هاردنر به تولید می‌رسد که به طور معمول بر پایه پلی‌آمین‌ها تولید می‌گردند. لازم به ذکر است که این نوع از چسب میلگرد، در دو نوع دو محوره و تک محوره در بازار عرضه می‌گردد.

نوع دو محوره، به‌صورت دو محفظه‌ای می‌باشد که هر یک از دو جزء در درون یک محفظه ریخته می‌شوند و نوع یک محوره، هادنر در داخل همان محفظه رزین قرار می‌گیرد. کاربرد چسب کاشت میلگرد کاتریجی، معمولا در بتن، سنگ، آجر و بلوک‌های حفره‌دار است و دارای مزایایی همچون بوی کم، آسانی مصرف، تزریق و ضایعات پائین و غیره می‌باشد.

انواع چسب میلگرد کدام است؟
  • چسب میلگرد کیلویی

به طور معمول در پروژه‌های بزرگ ساخت و ساز از چسب میلگرد کیلویی استفاده می‌کنند؛ چراکه صرفه اقتصادی بسیاری دارد؛ در بازار مصالح، چسب‌های میلگرد کیلویی در 2 نوع دو جزئی و سه جزئی به فروش می‌رسند و هر برند تولیدکننده، ترکیبات اولیه مخصوص به خود را دارا است. چسب میلگردهای کیلویی سه جزئی، در جزء اول خود دارای رزین اپوکسی، در جزء دوم دارای هاردنر و در جزء سوم دارای دانه‌‌بندی کوارتزی می‌باشند.

در مقابل در چسب میلگرد دو جزئی، جزء اول به طور معمول دارای رزین‌های پلیمری یا اپوکسی و جزء دوم دارای هاردنرهای پلی‌آمینی هستند. به جهت آماده سازی چسب میلگرد سه جزئی، بخش دانه‌بندی کوارتزی به رزین اپوکسی افزوده شده و توسط وسیله‌ای همچون همزن به خوبی با یکدیگر مخلوط می‌شوند. پس از آن هاردنر اضافه شده و تا حاصل شدن ملات یکنواخت، هم زده می‌شود. حائز اهمیت بسیاری است که این ترکیب باید در کم‌تر از نیم ساعت در محل‌های موردنظر ریخته شده و میلگردها در آن جای‌گذاری شوند.

انواع چسب کاشت میلگرد به لحاظ ترکیب شیمیایی

علاوه بر نحوه بسته‌بندی، چسب کاشت میلگرد به لحاظ ترکیبات شیمیایی نیز دارای انواع مختلفی است. اگرچه نهایتا همگی آن‌ها منجر به افزایش مقاومت میلگرد نسبت به خوردگی و چسبندگی بهتر میلگرد به بتن می‌شوند، دارای مشخصات مکانیکی و موارد استفاده مختلفی می‌باشند. به طور کلی انواع چسب میلگرد از نظر ترکیبات شیمیایی شامل موارد زیر می‌شود:

  1. چسب کاشت میلگرد با پایه اپوکسی
  2. چسب کاشت میلگرد با پایه پلی استر
  3. چسب کاشت بولت با پایه پلی استر بدون استایرن

اگر قصد مقایسه این سه چسب میلگرد را از نظر میزان مقاومت داشته باشیم، می‌توان این‌گونه اظهار کرد که چسب میلگرد با پایه اپوکسی دارای بیش‌ترین میزان استحکام، پس از آن با پایه پلی استر و نهایتا پلی استر بدون استایرن می‌باشد.

ذکر این نکته خالی از لطف نیست که چسب‌های اپوکسی، قدرت گیرش بسیار بالایی دارند؛ به همین خاطر است که امکان آن‌که به صورت ترکیب کامل بسته‌بندی و یا حمل شود، وجود ندارد؛ چراکه به سرعت دچار فساد می‌شوند.

کاشت میلگرد شامل چه مراحلی می شود؟

حال که به معرفی چسب میلگرد، انواع و ویژگی‌های آن پرداختیم، لازم است مراحل کاشت میلگرد را بررسی نماییم:

مراحل کاشت میلگرد
  • محاسبه ابعاد سوراخ برای نصب و اجرای آرماتور
  • مشخص کردن محل کاشت و نصب میلگرد
  • سوراخ‌کاری محل مشخص شده به کمک تجهیزات مناسبی همچون دریل
  • تمیزکاری سطح به کمک مکنده و دمنده هوا
  • تمیزکاری محل موردنظر از مواد روغنی و چرب و هرگونه رطوبت
  • مخلوط اجزای چسب با یک‌دیگر
  • تزریق نمودن دو سوم از چسب کاشت در حفره ایجاد شده
  • نصب میلگرد به طریق چرخشی در سوراخ ایجاد شده
  • تمیزکاری مواد اضافی بیرون شده از دهانه حفره
  • نصب آرماتور بر روی سازه بتنی پس از مدت زمان و عمل آمدن (بسته به درجه حرارت محیط)

لازم به ذکر است که درصورتی که چسب کارتریجی مورد استفاده قرار گیرد، آن را درون گان چسب مناسب جای‌گذاری می‌کنند و بهتر آن است که چند پالس اول استفاده نشود. در مقابل، چنان‌چه انواع چسب میلگرد حجمی و کپسولی بکار گرفته شود، نیازی به وجود گان نخواهد بود. در این صورت، چسب به شکل شره‌ای درون حفره ریخته می‌شود.

چسب کاشت میلگرد چه کاربردی دارد؟

کاربرد چسب کاشت میلگرد

موارد استفاده چسب کاشت میلگرد شامل موارد زیر می‌شود:

  1. پر کردن شکاف های موجود در سقف، دیوار و یا کف
  2. نصب صفحات فلزی بر روی سطح‎‌های عمودی 
  3. کاشت بولت و میلگرد بر سطح عمودی و افقی 
  4. اتصال بتن جدید به قدیم، اجرای ستون، تیرها و دیوارهای برشی
  5. کاربرد در اجرای تیر، تیرچه‌ و دیوار برشی

جمع بندی

چسب کاشت میلگرد ترکیبی شیمیایی بر پایه رزین‌های پلیمری و افزودنی‌های بتن بوده که برای تقویت سازه بتنی و جلوگیری از مصرف زیاد آرماتور بکار می‌رود. چسب‌های کاشت میلگرد در 3 شکل کپسولی، کاتریجی و کیلویی در بازار عرضه می‌شوند و در پر کردن شکاف سقف و دیوار، کاشت بولت و میلگرد بر سطوح افقی و عمودی و غیره کاربرد دارند.

منبع (Resource): Rebar planting paste Memo

سوالات متداول

چسب کاشت میلگرد چیست؟

چسب کاشت میلگرد یا انکر شیمیایی، یک ترکیب شیمایی به حساب می‌آید که منجر به افزایش مقاومت سازه بتنی شده و به علت کاهش مصرف آرماتور، دارای صرفه اقتصادی است.

انواع چسب میلگرد کدام است؟

انواع این چسب شامل کاتریجی، کپسولی و کیلویی می شود.

موارد استفاده چسب میلگرد چیست؟

از انواع چسب میلگرد در پر کردن شکاف سقف، کاشت بولت و میلگرد بر سطح افقی و عمودی، اجرای تیر، تیرچه و دیوار برشی و غیره استفاده می‌شود.