احتمالا تجربه خرید محصول تقلبی در طول زندگی هر شخص، حداقل برای یک بار اتفاق افتاده است. این اتفاق فارغ از نوع محصول و یا قیمت آن، رخدادی ناخوشایند به حساب می‌آید. تاثیر منفی آن هنگامی دو چندان می‌شود که علاوه بر صرف هزینه بالا، محلی که از آن محصول استفاده می‌گردد، فاقد استاندارد کافی خواهد شد.

یکی از این محصولات که در صورت استفاده از نوع تقلبی آن خسارت زیادی را متحمل می‌شوید، میلگرد است. تشخیص میلگرد اصل از تقلبی به شما کمک می‌کند تا هزینه گزاف خسارت به شما تحمیل نشود.

به طور کلی در صنایع ساختمانی، چنان‌چه از مقاطع فولادی بی‌کیفیت و تقلبی استفاده شود، امنیت سازه نهایی به خطر خواهد افتاد. انواع مختلفی از مقاطع فولادی و آهنی در ساخت یک سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند که کیفیت سازه‌ نهایی رابطه‌ای مستقیم با کیفیت متریال اولیه خواهد داشت.

یکی از مصالح مهم در ساختمان سازی، میلگردها هستند. میلگردها در انواع مختلفی به تولید می‌رسند و متناسب با کاربری مدنظر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اما نکته مهمی که در استفاده از میلگرد باید در نظر داشت، آن است که متاسفانه در کنار آن‌که کارخانه‌های متعددی به تولید مقاطعی همچون میلگرد مشغول هستند، لزوما میلگرد اصل را تولید و توزیع نمی‌کنند. بااین وجود چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد محصول خریداری شده اصل یا به عبارتی فیک است!

در مقاله‌ای که در ادامه به آن می‌پردازیم، نحوه تشخیص میلگرد اصل از تقلبی را بررسی خواهیم کرد. با شاهین فلز سپاهان همراه شوید.

برای اطلاع از قیمت میلگرد به لینک درج شده مراجعه نمایید.

نحوه تشخیص میلگرد اصل از تقلبی

همان‌طور که پیش از این اشاره کردیم، میلگرد از جمله مصالح مهم در صنعت است. برای آن‌که بتوان خرید مناسبی از آن انجام داد، لازم است با نحوه تشخیص میلگرد اصل از تقلبی آشنا شوید. در ادامه روش‌هایی برای نحوه تشخیص میلگرد اصل از تقلبی را برای شما آورده‌ایم که راهنمای مناسبی برای خرید بهترین میلگرد می‌باشد.

میلگرد چیست + انواع میلگرد و 4 استاندارد آن

· وزن میلگرد

اولین و مهم‌ترین روش نحوه تشخیص میلگرد اصل از تقلبی توجه به وزن میلگرد است. اگرچه تنها با استناد به وزن نمی‌توان به قطع تشخیص داد میلگرد تقلبی است یا خیر؛ اما راهنمای بسیار خوبی برای این امر می‌باشد.

نکته مهم در ساخت میلگرد آن است که کارخانه‌ها برای تولید میلگرد اصل از وزن استاندارد و مطابق با جدول وزن اشتال عمل می‌کنند.

جدول اشتال در حقیقت کتاب و راهنمایی است که در آن اصلی‌ترین پروفیل‌ها، متریال اولیه ساخت، نحوه اتصال، قوانین و مقررات ساخت و سازهای آهنی و فولادی را در یک مجموعه گرد هم آورده است. به‌طور کلی وزن میلگرد اصل در هر شاخه نسبت به میلگرد تقلبی تفاوت فاحشی دارد و از آن بیش‌تر است.

به همین علت نحوه تشخیص میلگرد اصل از تقلبی با وزن، قابل اطمینان است. بسیاری از افراد کیفیت را فدای کمیت می‌کنند. اما باید دانست که با این کار تنها در لحظه اولیه هزینه کم‌تری می‌شود. در نهایت به علت آن‌که ملزم به استفاده از محصول باکیفیت هستیم، مجبور به صرف هزینه بسیار بیش‌تری خواهیم شد.

در زیر برای اطلاع دقیق از استاندارد وزن میلگرد، در جدولی کامل به شرح آن پرداخته‌ایم:

سایز میلگرد(mm)aوزن هر متر (kg/m)وزن شاخه 12 متری (kg)
880.3954.74
10100.6177.404
12120.88810.656
13131.0412.48
14141.2114.52
15151.3916.68
16161.5818.96
1818224
19192.2326.76
20202.4729.64
22222.9835.76
25253.8546.2
28284.8357.96
32326.3175.72
36367.9995.88

· رنگ میلگرد

رنگ میلگرد یکی دیگر از شاخصه‌های مهم در تعیین استاندارد تولید میلگرد و تشخیص میلگرد اصل از تقلبی است؛ چراکه میلگردهایی که طبق استانداردهای جهانی تولید می‌گردند و از کیفیت بالا برخوردار هستند، رنگی تیره و مایل به مشکی مانند دارند.

تشکیل زنگار بر سطح میلگرد

اگرچه که رنگ میلگرد به علت قرار گرفتن در معرض رطوبت و باران گاه به رنگ زرد تغییر پیدا می‌کند و به اصطلاح منجر به تولید زنگار می‌شود؛ با این حال چنان‌چه این زنگار در مدت زمانی کوتاه تشکیل شده باشد و در عمق میلگرد نفود نکرده باشد، میلگرد دارای افت کیفیت نخواهد شد.

· علائم اختصاری درج شده بر روی میلگرد

علامت اختصاری هر کارخانه منحصر به فرد خود می‌باشد. به این معنا که کارخانه‌های مختلف به هنگام تولید  محصولات خود از علامات مختلفی استفاده می‌کنند. در بعضی از مراکز علاوه بر این موارد، نام شرکت تولیدکننده و روش تولید نیز بر روی محصول ذکر می‌شود.

نکته‌ای که باید حتما آن را در نظر داشت، توجه به چگونگی ایجاد این علامت اختصاری است. درصورتی‌که میلگرد مطابق با استاندارد تولید شود و اصل باشد، این علامت‌ها بر روی آن حک می‌شود و به صورت دستی یا با سمباده اعمال نمی‌شود.

پلاکی که بر روی بندیل میلگرد نصب می‌شود، مشخصاتی همچون شماره شناسایی محصول، وزن بندیل، تاریخ تولید محصول و غیره است. علامت‌های حک شده بر روی میلگرد شامل موارد زیر می‌شود:

  • SA: این علامت نماد میلگرد 500 می‌باشد که به روش آلیاژی تولید شده است. قابل توجه است آج این میلگرد به صورت مرکب است.
  • CT: نماد میلگرد 400 آج‌دار می‌باشد که از طریق روش ترمکس یا خنک‌سازی تولید می‌شود و نوع آجدار آن جناغی است.
  • CU: این علامت همانند نوع قبل نماد میلگرد آج‌دار 400 است که آج آن نیز جناغی می‌باشد. با این تفاوت که روش تولید آن آلیاژی است.
  • T: نماد میلگرد آجدار 360 به صورت حرف تی انگلیسی است که با روش خنک‌کاری (ترمکس) تولید می‌گردد و آج آن به صورت مارپیچ است.
  • JU: این علامت نماد میلگرد آجدار 340 است که آج آن به صورت مارپیچ و روش تولید نیز آلیاژی است.
علائم اختصاری حک شده بر روی میلگرد

قابل توجه است که اعداد ۴۰۰، ۵۰۰ و۳۴۰ بیانگر میزان کششی میلگرد در حالت تسلیم است.

· دریافت گواهی کنترل کیفیت از کارخانه

چنان‌چه میلگرد موردنظر اصل و باکیفیت باشد و تولید آن طبق استانداردهای گفته شده صورت گیرد، دارای یک گواهی کنترل کیفیت خواهد بود.

در این گواهی آزمون‌هایی که روی این محصول انجام شده است، ثبت خواهد شد. مشخصات گواهی در آن شامل مواردی همچون خواص شیمیایی و مکانیکی، نام محصول، شماره گواهینامه، طول محصول، شماره بندیل و شمش به‌کار رفته در تولید است. آزمون‌های انجام شده بر روی محصول به شرح زیر است:

  • آزمایش استحکام کششی

در این آزمایش، میلگردهای مورد آزمایش، در فک دستگاه کشش قرار می‌گیرند تا کشیده شوند. پس از آن، بر روی دستگاه موجود، نیروی وارد آمده بر این میلگرد مشخص و اندازه گیری می‌گردد.

  • آزمایش تاشدگی

برای انجام این آزمایش ابتدا میلگرد را به اندازه 45 درجه خم می‌کنند. سپس در آب با دمای بالا یا جوش قرار می‌دهند. پس از آن به میزان 5/22 درجه خم مورد نظر را باز می‌کنند. درصورتی‌که مشکلی در میلگرد تست شده اتفاق نیفتد، میلگرد تایید می‌شود.

  • آزمایش جوش‌پذیری

پیش از انجام این آزمایش، ابتدا آزمایش کشش و تاشدگی بر روی میلگردهای موردنظر انجام می‌گیرد، چنان‌چه نتیجه آزمایش مثبت و قابل قبول باشد، میلگردها توسط واحد کنترل کیفیت تایید می‌شوند.

  • آزمایش ازدیاد طول و وزن دقیق محصول

خواص فیزیکی که پیش‌تر به آن اشاره شد، ویژگی‌های منحصر به فردی که شامل موارد زیر می‌شود را دارد:

  1. استحکام تسلیم یا نقطه‌ای که در آن فلز در برابر نیروی وارده تسلیم می‌شود.
  1. استحکام کشش نهایی یا نقطه‌ای که نیروی اعمالی به حداکثر مقدار خود می‌رسد.
  2. ازدیاد طول که نوعی تغییر شکل میلگرد است.

منظور از خواص شیمیایی نیز، درصد خلوص مواد شیمیایی به‌کار رفته در میلگرد است که شامل سیلسیم، منگنز، کربن، کروم، نیکل و گوگرد می‌شود.

استاندارد میلگرد ساده و آجدار

به‌طور کلی میلگرد ساده و آجدار هر دو در اندازه‌ 12 متر تولید و عرضه می‌شود. در صورتی که میلگرد طبق استاندارد مشخص ساخته نشده باشد، از طول تعیین شده کم‌تر خواهد بود. به آن معنا که میلگرد غیر استاندارد کم‌تر از 12 متر طول دارد. بنابراین به نوعی تشخیص میلگرد اصل از تقلبی از این طریق نیز امکان‌پذیر است.

در جدول زیر به آنالیز شیمیایی میلگرد خواهیم پرداخت:

ردیفمحصولمشخصه استانداردکربنسیلیسیممنگنزفسفرگوگردنیتروژن
1میلگرد ساده 240 (A1)0.2400.60.810.0550.055
2میلگرد کلاف(SAE1006(31.0310.0800.080.2-0.350.030.03
3میلگرد کلاف(SAE1008 (1.03300.0100.10.25-0.40.030.03
4Ck45(SAE1045(1.11910.42-0.500.1-0.250.5-0.80.030.03

جمع بندی

در این مطلب به بررسی نحوه تشخیص میلگرد اصل از تقلبی پرداختیم. این مقطع فولادی در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد و به‌کارگیری نوع باکیفیت از آن، دارای اهمیت بسیاری می‌باشد. وزن میلگرد، رنگ، علائم اختصاری درج شده بر میلگرد و گواهی کنترل کیفیت، از جمله راه‌های تشخیص میلگرد تقلبی از اصل است.

 کارخانه شاهین فلز سپاهان از توزیع‌کنندگان برتر میلگرد است که این مقطع فولادی را با بهترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت به متقاضیان ارائه می‌کند.

باتوجه به موارد ذکر شده و مطابقت با محصولات این کارخانه، به آسانی درمی‌یابید که میلگرد شاهین فلز از تمامی استانداردهای روز دنیا برخوردار است. مشتریان محترم می‌توانند همه‌روزه برای استعلام قیمت با کارشناسان فروش در تماس باشند.

منبع (Resource): Rebar Sizes, Grades, and Types

سوالات متداول

میلگرد غیر استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

میلگرد غیراستاندارد با توجه به متن وزن پایین داشته، معمولا رنگ روشن دارد و از حد استاندارد کوتاه‌تر است.

تشخیص میلگرد اصل از تقلبی چگونه امکان پذیر است؟

رنگ، وزن، توجه به علائم اختصاری درج شده بر میلگرد و برخورداری از گواهی کنترل کیفیت از راه های تشخیص میلگرد اصل از تقلبی است.

بهترین میلگرد چه ویژگی هایی دارد؟

معمولا تیره رنگ است، وزن بالایی دارد، علائم اختصاری بر روی آن حک شده است و آزمون‌های کنترل کیفی را گذرانده است.